Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Gaidin

WIkiProjekt för sammanställning av hamnar

Rekommendera Poster

Jag öppnar ett nytt internetförnster i Google Chrome (eller Firefox) nu och gör stegvis en prick i en hamn:

Skriver först www.marinwiki.se

kommer in på kartan och de redan satta rosafärgade pinnarna

tänker sätta en pinne i Visby hamn och förstorar upp kartan, dra mot plustecknet på termometern under gubben till vänster. Hittar lättare hamnen genom att sätta i map-läge och få ortsnamn.

Förstorar upp och återgår till satelit-läge där man lättare känner igen sig.

Sätter pekaren vid gästhamnen och trycker vänster musknapp en gång

vit ruta kommer då upp med texten

Lägg till denna plats (Ange det namn du önskar):

skriver in Visby gästhamn där och trycker på Lägg till

kommer då till ny sida med Logga in! Texten säger att man inte behöver det men skriver in mitt användarnamn Forgus31

Klickar på texten fortsätt där du var

kommer då till sidan ändra plats

Skriver in lite uppgifter man är någorlunda säker på och allt klart att trycka på spara. Nu har jag gjort det och ska se om jag gjort ett avtryck i internetrymden. Obs att mitt nedsättande betyg kan modifieras av festligare typer än jag så det blir lite mer balanserat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! :-)

I min testmiljö är det nu ganska färggrant. Skall se om jag hinner testa igenom det i morgon och lägga ut det.

  /Marcus

post-10019951-1394236943,5749_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för marina faciliteter du lagt in på bilden???? Oaser med bensinstationer?

Skämt och sido, jag kan inte lägga in något på kartan trots att jag följer beskrivning av fergus31. Jag får inte upp någon vit ruta när jag vänsterklickar och jag får ingen praktisk pekare heller. Jag har en stro blaffig hand som täcker hela hamnen så om det skulle ha funkat skulle det inte bli någon vidare precition på mina förtöjningsplatser.

Jag använder Internet explorer som webbläsare och Zonealarm som brandvägg.
Det hjälper inte att stänga av brandväggen.

Jag har även Google toolbar, där har jag tillåtit pop up från Marinwiki.

Har även provat på min frus dator, funkar inte heller. Risken är väl stor att vi har liknande instllningar.

Provar även jobbdatorn, funkar inte hellre. Även den med IE, men med annan brandvägg.

Tacksam för hjälp.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag zoomade in på kartan och dubbelklickade sedan och då fick jag upp en pil som pekade på platsen. Kör Mozilla Firefox och har lagt in några smultronställen

Kan man lägga in ett foto från platsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då har jag också sett att det inte fungerar att sätta in en pinne om man använder Internet Explorer.

Ladda alltså ned:

http://www.google.se/chrome

eller firefox. Själv uppskattar jag Chromen mer efter att ha använt den nåt halvår istf Firefoxen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé detta.

Även jag var lite skeptisk i början men det ser bra ut så här långt.

 

Förslag:

Låt användare ange om hamnen ska vara allmänt synlig eller privat. Sen kan man välja att göra sin privata hamn synlig för andra om man inte längre behöver ha den privat.

Ge möjlighet att numrera hamnarna i en privat rutt så kan man lägga in sin semester-tripp och lägga ut de ställen man varit på och vilka datum man var i respektive hamn. Kanske kan man välja att bara visa sina hamnar bara för vissa medlemmar? 

Dessa förslag bygger ju på att man hanterar userId/PW och det kanske inte är ambitionen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det ju inte ngt wiki utan en dagbok / blogg. Och vad är meningen med att lägga upp det privat och inte dela?

Det va nog inte det som va meningen tror jag.

Utan att om man tex skall till smögen kan klicka på smögen på kartan och få fram info om hamnen.

Tycker siten ser jätte bra ut, jag kommer snart att lägga upp lite hamnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Först, tack alla! Det är skitkul att se att det rör på sig. Till och med buggrapporter är roliga att få, det tyder på ett intresse. Jag skall kolla på problematiken med Internet Explorer. Målsättningen är så klart att det skall fungera för alla. Hittils har jag knappt hunnit med testningen alls.

Jag har varit inte på det som ChristerN talar om ovan, nämligen att man kan ha vissa saker för sig själv. Jag är lite kluvien. Det kräver autenticering (vilket kanske inte är så dumt i sig) men det talar även lite för den öppenhet jag brinner för.

Autenticering skulle kunna vara bra så att man kan veta vem som lagt upp vad. Idag behöver man bara skriva sitt namn eller alias innan man skall skapa eller ändra något. Det är bara för att man skall kunna märka sina saker. Men det säger inget om vem som lagt upp vad egentligen.

Så jag bollar frågan vidare, och gör som de flesta verkar tycka :-).

1) Är autenticering (användarnamn och lösenord) bra eller dåligt?

2) Skall man kunna lägga upp saker som privata?

Det andra om att kunna logga sina egna besök och dela dem men vad man vill är en bra sak, det säger inte emot öppenheten tycker jag eftersom det är själva platserna som är intressanta.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att det är väldigt trevligt med öppna sidor. Vet alla om att det är fritt att ändra hur som helst så blir det nog ymnigast med information. Kunde vara trevligt att sprida wikin till andra länder också och få info om främmande hamnar lite snabbare. Langa iväg en länk den som kan.

Många frågetecken rätas ut i hamnen om man fått en datoranslutning och man planerar nästa hamn. Man försöker plöja de böcker man har men har ofta nödtorftig info och föråldrad. Inga bilder om hur hamnen ser ut med bryggor, tilläggning mm. Med all adekvat info kan man bestämma om man ska tanka för säkerhets skull eller vänta till nästa hamn, ha rätt förtöjningsgods framme redan när man kommer till bryggan osv. 

Den hemliga hamnen har man väl ingen större nytta av att lägga ut på denna wikin. Man känner den ju redan. Skulle vara förstås just att göra en loggbok, det verkar ju väldigt trevligt. Kunde kanske fixas med en personlig lista istället kopplad på nåt sätt till wikins besökta hamnar. Då kunde man säga till polarn, kolla var vi seglade i somras. Han får listan på hamnar och som resultat ett antal PDF-sidor med hamnarna. Det blir ju såå snyggt med bilder och lättfunnen info om faciliteter.

Ta förresten som test och ändra min nedsabling av Visby hamn. Är lite väl långsint för att nån var på väg att slänga i min kompis. Det var ju ändå femton år sen och preskribert.  Det är jättevackert i Visby på sommarn och man klarar en dag utan en natts sömn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rejas , jag tycker du ska göra klart en öppen MarinWiki till att börja med.
Steg två är att även göra det möjligt att använda MarinWiki som en egen dold loggbok.

Om inte lösenord finns måste det finnas möjlighet att felrapportera inlagd information. Det finns alltid någon lustigkurre som lägger in något felaktigt när det är möjligt.

En liten säkerhetshöjande åtgärd är att visa namn/alias IP-nummer på den som lagt in en hamn och övrig information.

Jag provade lite att ändra i informationen på Kebnekajse. Lite orolig är jag över att all tidigare inlagd information verkar gå att redigera och ta bort. Igen, vill någon förstöra är det lite för lätt.

Kanske ska en registrering (användarnamn lösenord) ändå läggas in. Det är lite synd för det blir krångligare och vi kommer att få färre användare och färre hamnar inlagda. Går det att göra så att det inte går att ändra information, bara lägga till ny?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mackey och tack för synpunkterna!

Detta är såklart något jag funderat på och tror mig ha en bra nivå på. För 10 år sedan hade jag trott det var omöjligt att ha något helt öppet som alla kan ändra. Men Wikipedia med flera har visat att det är möjligt.

Vem som helst kan alltså ändra informationen om en plats (inklusive radera). Men det finns åtgärder som gör att detta borde fungera på ett bra sätt.

Följande åtgärder finns redan i plattformen för att höja säkerheten.

1) Man kan inte flytta på en plats. Detta är så klart väldigt jobbigt om man råkar sätta den fel, men risken är annars att någon illvillig flyttar en populär vik till en vik som är rena stenröset. Eftersom man kan ladda ner platserna och ladda in dem i sin plotter är det viktigt att de är så korrekta som möjligt. Sedan är det så klart så att man ensam är ansvarig för sin navigation.

2) Alias på den som lade upp platsen sparas och visas alltid vid platsen. Dessutom visas alias på den som senast ändrade platsen. IP-nummer sparas i databasen, men dessa är bara till för att kunna spåra missbruk och visas inte.

3) Kommentarer kan inte tas bort på en plats. En plats som gått flera positiva kommentarer (man kan betygssätta platsen i kommentarerna) bör vara säker att åka till. Platsen kan ju inte flyttas och kommentarerna kan inte tas bort. På samma sätt hoppas jag att platser som inte är bra att åka till får dåliga kommentarer.

4) Revisionshistorik finns på varje plats. Om man klickar på Revisionshistorik så ser man allla versioner av en plats med information om vilket alias som ändrat. Här skall man också kunna utgå från en tidigare version vid redigering. Detta gör det enkelt att hantera spam om den uppkommer genom att bara ta versionen innan spammet och spara den.

Följande är inte klart, men kommer snart:

Att kunna återupta redigeringen på en tidigare revision. Att kunna anmäla en plats för borttagning eller granskning om man tycker att den verkar missvisande (eller om man själv satt den fel).

Så att ändra det någon annan har skrivit är bra. Att bara kunna lägga till gör att texterna på sikt blir ostrukturerade. Dessutom kan man ju som det är nu till exempel förbättra språk och liknande från en tidigare skribent.

Än en gång, tack för dina synpunkter. :-).

Ytterligare kommentarer välkomna! :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser´ riktigt bra ut, men jag vill kunna lägga in platser med Internet Explorer 8.

Som jag uppfattat det funkar IE 9 och andra webbläsare.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biter mig lite i läppen för att inte säga något fult om gamla webbläsare från Microsoft....

Tack för rapoorten och ditt tålamod Mackey!!

Jag har suttit och debuggat lite nu. Jag har ingen Windowsmaskin här hemma men har kört via en långsam lina till en av testservrarna på jobbet :-).

Nu verkar det funka, peppar, peppar (jag har testat i Explorer 7). Förhoppningsvis fungerar det då även i 8. Jag har inte testat allt (har 39 graders feber), men de uppenbara problemen skall vara lösta.

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt!
Nu funkar det på Windows XP med IE 8.

Ytterligare en fundering jag fick när jag la in Stora Nassa skärgård som en klump med div. förtöjningsmöjligheter. Skulle det vara möjligt att lägga in streck i bilden som visar inseglingsvägar?

Mackey

PS
Verkar bra att du är sjuk, då kan du jobba med MarinWiki...
...men för din (och företegets) skull tycker jag du ska krya på dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju finnas nån anledning till att inte ladda in nyare IE till din dator Mackey.

Rekommenderar annars att du stoppar in både Firefox och Google Chrome. Ibland händer det att man behöver använda andra sökmotorer.

Lätt och enkelt att ladda ned och kostar inget.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lagt in den 100:e punkten, MarinWiki växer snabbt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, men...

Jag har provat andra webbläsare och konstaterat att eftersom IE är standard på jobbdatorn kan jag leva med att använda IE även när jag använder andra datorer.

Ska dock testa MarinWiki med annan läsare för att se om det är stor skillnad. Just nu agerar jag testpilot för iE 8 på MarinWiki.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalasbra jobbat!

Har Du planer på att man ska kunna gå bakvägen i inmatningen, dvs. ange GPS-koordinat i st.f. klicka i kartbilen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen!
Vilken utveckling, nu är den 150:e punkten inlagda.

50 ytterligare punkter sedan den 24 februari 2012 kl. 22:50, dvs. i stort sett en punkt i timmen.

Det skulle inte förvåna mig om detta redan är den största marina siten, det är i alla fall den som utvecklas snabbast!

rejas har tidigare bett om programmeringshjälp, finns det någon där ute som kan hjälpa honom att få MarinWiki ännu bättre.

Jag har lovat att hjälpa rejas med lite tips på utformning, funktionskontroll (i Internet Explorer 8), mm. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med programmering, jag kan helt enkelt inte programmera detta.

Tack Gaidin som enträget försökt locka någon att göra det som nu görs och tack rejas som nappade på idén.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga Micke Robell om lov att läsa in datatabellen bakom hans karta gällande sjömackar

http://www.sjomackarna.se/karta

Då får Du ju den mest uppdaterade sjömackinfon rätt in på ett bräde... enlightened och kommer ännu närmare Best in show.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat lite med att gå igenom platser och facilliteter.

Kolla bifogade fil/bild och lämna synpunkter.
Jag tycker själv det blivit lite mycket, men samtidigt ska ju informationen vara bred för att passa alla.

Är det bra?
Är det dåligt, varför?
Saknas något?
Kan något tas bort?
Ska något förtydligas?

Först kommer platser.

Mackey
 

post-10017094-1394236954,6109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och nu kommer faciliteteter.

Maceky

post-10017094-1394236954,675_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först, bra initiativ! Gillar tanken att ta med lekplatser och annat för oss som seglar med barn! Men jag saknar samma sak som med alla andra siter av hamnar, priser... Tanken med en fri, öppen wiki är grymt bra och prisbilden i hammnar är nåt som de flesta hamnar inte vill skylta med. Ju större båt ju intressantare är detta att hålla koll på, och inte från ???sek nu utan hela bilden. En fråga på slutet, definitionen av segelbåtsdjup? Borde inte detta anges i intervall? Tex 1,5-3m beror ju på typ av segelbåt. /Spinnaker79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra synpunkter Spinnaker79, ska fundera på både vad som går att göra åt priser och segelbåtsdjup.

En tanke just nu är att man i klartext uppmanas att beskriver prisbild och segelbåtsdjup. Vad tror du (och andra) om det? Det får inte bli för krångligt att lägga in informationen, då tror jag det är risk att många tycker det blir för jobbigt att lägga in information om olika hamnar.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé!

Jag ska göra ett försök att även hjälpa till att hålla koll på alla idéer för att avlasta rejas.
Ja, nu blir ju kanske inte idéer avlastning, det blir ju mer att göra.

Kan någon där ute hjälpa till med utvecklingen av MarinWiki?
Kontakta då marcus@rejas.se

Så här beskrivs behovet.
Är det någon som är bra på PHP, Javascript, Smarty och gärna Google Maps och som förstår vad jag vill åstadkomma så är hjälp välkommen. All källkod är under en fri licens och all utveckling sker ideellt.

Mackey

PS
Nu finns det 175 platser inlagda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack Mackey!

Volvo_Penta: Tipset med sjömackarna är kalasbra! :-)

  /Marcus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisbilden är ju sällan ett pris för alla och sen tillkommer olika saker men för att hålla det enkelt tror jag man kan börja såhär:

Gör en tabell där man 1. Sätter intervaller och sedan mappar dessa mot pris. Viktigt att datumstämpla denna info då den lätt blir inaktuell.

Tex.

0-9m, 180kr

9-12m, 250kr

12-15, 350kr

Se exempel på skagen

http://marinwiki.se/port.php?port=73

I danmark är denna info lätt tillgänglig via http://www.dansketursejlere.dk/ och deras app.

http://www.danskebaadejere.dk/Havnelods/Tursejler app.aspx

Om någon här är bra på att göra iconer skulle jag föredra en blid som är röd/grön för varje egenskap en hamn har istället för en lång lista.

 



Senast ändrad av Spinnaker79 | 27 februari 2012 | 09:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tror du Spinnaker79 och alla andra om att länka till gästhamnen istället för att hålla en prislista uppdaterad.

Som jag ser det är det två risker med att läga in priser på MarinWiki, det ena är det du själv påpekar - att det kan bli inaktuella priser - och det andra är att ingen orkar lägga in informationen någonsin. Är det inte bättre med en länk än saknad eller gammal prisinformation.

Nu är ju både jag och rejas baserade i stockholms skärgård så det här med priser är ju inte så viktigt för oss. Man ligger ju aldrig i gästhamn.

Flera synpunkter på prisinformation från er som använder gästhamnar lite mer flitigt önskas!

Mackey

Edit: Fetat uppmaningen!



Senast ändrad av Mackey | 27 februari 2012 | 12:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...