Jump to content
Thursday 02 February 2023

christopheri

Medlemmar
  • Content Count

    409
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

9 Neutral

About christopheri

  • Rank
    Kommendör 1. graden

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ja svårare än så är det inte, använd alltid säkring så att den brinner av innan kabeln gör det
  2. Jag bytte ut mitt spel då motorn hade gett upp, jag fick ett nytt på garatin. Efter 1 år så fick jag problemet igen att den inte nyper åt tillräckligt för att låsa hjulet och drar upp linan. Jag tog kort på min lösning. Jag slipade jag ner några mm på del 37 så att hjulet skruvas in några mm extra.
  3. Varför inte bara varmköra motorn med vatten och sedan köra med glykolblandning ? då får du glykloblandningen in i motorn också. En sån här använder jag för slippa flytta slangar mitti vinterkonserveringen
  4. Jag har använt kraftvask. Helt fantastiskt, skiten bara rinner bort. Spraya på utblandat, skrubba med en diskborste och skölj sedan av efter 5 min. Fungerar "på riktigt". https://www.jotun.com/se/se/b2c/products/exterior/jotun/jotun-kraftvask.aspx
  5. Jag har en Yamaha 4 hk - 89 som skramlar och rasslar mycket vid svänghjulet ev motorn. Är det någon som känner igen ljudet eller har tips på vad jag kan börja att felsöka? https://photos.app.goo.gl/iAjuc2iQCZiLodGL9 Motorn går bra annars förutom nissljudet
  6. Hej jag har en Sea Ray 260 och septitanken har börjat läcka lite vätska. Det sitter idag en Dometic 28 HTS-T på 104 liter och en komplett sådan ligger på $1200 plus frakt https://www.westmarine.com/buy/sealand--holding-tank-system-28-gal--7894033 det blir för dyrt. Ni som har bytt eran tank, vad bytte ni till ? Jag tycker att vakumsystemet fungerar bra så det tänkte jag behålla. Tips på en 100 liters tank som passa i min Sea ray 260 Sundancer -01 mottages tacksamt
  7. Skakar liv i en gammal tråd. Vad använder ni för vax för att för ett långvarigt resultat ? Vad har hänt på vaxfronten på 10 år? Är blitemas ok eller skall man lägga mer pengar på ett dyrare för att det faktiskt är bättre ? Och inte bara, detta va dyrt det måste säkert vara bra
  8. Precis, idag är det självfall och det va en sådan biltema tank som jag funderade på.
  9. Hej Nisse, hur gick det med ditt tankprojekt ? Kom du fram till ngn bra lösning ?
  10. Va nere i båten igen och undersökte, det är tyvärr tanken som läcker ändå. Det läcker så lite att det tar ett tag innan man ser det. Typiskt, hade varit enklare och bytt bränsleslang. En annan fråga, måste det vara tryck på bränslet? Nu hänger tanken under durken och och slangen är kopplad i botten på tanken. Jag funderade på om man kan ta en vanlig lös bränsletank? Den ansluter man ovanpå tanken och det är ett rör ner i dieseln. Kommer motorn klara att suga upp dieseln ur tanken ? tanken kommer att vara placerad högre än motorn. Så kan jag greja med den fasta tanken över vintern
  11. Vilket är bäst av Kopparrör, gummislang och pexrör ? @kossorJag kollade vid filtret och anslutningar, men kunde inte hitta ngn läcka. Jag skall dubbelkolla en gång till innan jag börjar byta bränsleslang
  12. hehe tog det som självklart att slangen skall tåla diesel då det är en bränsleslang jag skall installera. Det ligger lite saltvatten i kölsvinet på båten. Nej har inte märkt av problem med att starta. Det låter logiskt det du skriver. Jag va nere idag med en inspektionskamera och kollade runt hela tanken och jag kunde inte hitta ngt läckage.
  13. christopheri

    Fuktslukare

    http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Transport-%26-Väg/Vägsalt/Kalciumklorid-CC-Road%2C-25-kg/p/1010843_BASE
  14. Jag har en slup med en VolvoPenta md5 a i. Den har nu börjat läcka lite diesel så jag tänkte byta bränsleslang. Jag har undersökt tanken och den tät. Idag har den bränsleslang i koppar, men jag funderar på om man kan ta en gummi slang ist? Slangen/röret måste ju klara saltvatten. Vad rekommenderar ni att jag byter till ? Är det någon som vet vad det är för slup? Vet inte mer om den än att det ifrån börjar varit segel slup och sedan har man monterat motor i den. Den är säkert 80 år gammal, morfars gamla båd
  15. Har man ingen targabåge får man skaffa ledkapell Frågan är bara om den dubbelhäftade tejpen kommer att hålla kvar den tunna led listen som är mjuk när det blir varmt. Någon som har provat att tejpa eller limma ngt på kapellet som tål solens värme? Tejpade den intill en söm så jag kunde kila in ena sidan på ledlisten under lite tyg.
×
×
  • Create New...