Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gaidin

WIkiProjekt för sammanställning av hamnar

Rekommendera Poster

Jag tänker skapa en Wiki för att inventera hamnar, naturhamnar, ankarplatser och allt vad som kan tänkas behövas. Tanken är att göra det på internationell basis men det får sprida sig efter hand som wikin utvecklas.

En Wiki är, som Wikipedia, en databas där alla användare själva lägger in uppgifter. Vem som helst kan altså skapa sidor och ändra innehåll. Alla kan lägga till synpunkter och åsikter. En båtklubb kan själv ändra uppgifterna om sin hamn, liksom en gäst i en gästhamn kan se till att uppdatera om han upptäcker att gästhamnen gjort någon ändring.

Jag tror att detta kan göra att en webbsida med detta innehåll kan hållas aktuell och vara intressant för allmänheten, dessutom är den obunden till ägare av hamnen, dåliga erfarenheter censureras inte vilket jag tror är viktigt. Wikin och dess innehåll blir Public Domain, d v s allmän egendom, givetvis i viss begränsad omfattning när det gäller administrativa rättigheter men det är samma koncept som Wikipedia, Wiktionary och liknande sajter.

Jag har skapat en utvecklingsmiljö för projektet och skulle vilja ha lite hjälp av intresserade människor som kan vara med och stötta med både idéer och arbete.

Vad tycker ni i forumet t ex om idén? Varje hamn skall ha en egen liten sida, på samma sätt som Wikipedia men en mall skall användas. Vad behöver man ha för uppgifter om en hamn? Tänk nu internationellt skalbart.

Egenskaper jag tagit med om varje hamn:
Position, land, region (Europa, asien, stilla havet o s v...), hamntyp (Naturhamn, ankarplats, hamn), antal platser

En liten bockruta på vad som finns:
wc/dusch, tvätt, affär, sjukhus, apotek, bank, hamndjup, kran, varv, slip, bränsle, gasol, systembolag,

Användare kan själva sedan göra textbeskrivningar, lägga upp bilder, diskutera och uppdatera sidan. I ovanliggande vy finns en karta med en nål vid varje hamn, som automatiskt hämtas från positionen på hamnens sida.

Jag tar gärna emot synpunkter här i tråden och om någon är intresserad av att vara med och hjälpa till är det bara att kontakta mig. Har du erfarenheter av webbdesign, Wikimedia och liknande så vore det jettekul om du hörde av dig. Har du åsikter om hur det skall se ut är det också kul. Ju fler kockar desto mer soppa!

henke at frodeen punkt nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ingen svarar får jag göra det själv.
Vilken BRA IDÈ Gaidin!!!! ;-)

Motorn på webbsidan är installerad osh rullar. Arbete pågår på en utvecklingsplattform, alla som vill vara med och hjälpa till är välkomna att höra av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju säga att detta är en klockren idé tyvärr har jag inte så mycket utvecklings hjälp att komma med men jag kommer defenitivt besöka den frekvent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför starta en ny när Wikipedia finns? Där finns plats. Alla hittar dit. Alla som vill får skriva. Den finns kvar (till skillnad från en privat satsning). Är trovärdig.

Det fins en kategori http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Hamnar_i_Sverige

Jag antar att man ganska lätt kan lägga till Naturhamnar, Gästhamnar. Med lite hjälp även kategorisera efter område/sjökort.

Det finns några av orden (gästhamn, naturhamn) inlagda redan men ingen lista över vilka som fins och någon typ av mall för detta.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gästhamn

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori:Sjöfartsstubbar

Det fins flera kommersiella siter med gästhamnar. Men jag antar att idén inte är att konkurrera med dessa.

Idén är bra. Formen är bra. Platsen och organisationen måste vara i paritet för att ge kvalité och förtroende och många användare. Mitt förslag är Wikipedia.

Ett inneboende problem med en hamnguide är att många inte vill dela med sig av sina små hemliga vikar. Nästa gång man kommer ligger tre andra båtar i viken... sad. Nu ska jag inte vara mer negativ:

Lycka till!



Senast ändrad av Finlir | 23 november 2010 | 16:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finlir, det är väl ingen som skulle ange sin egna lilla fina smygvik?
Man anger väl bara de stora som alla känner till och som ändå finns med i böckerna typ Arholma-Landsort..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä just det. Vilka blir då kvar? Företag som driver marinor och gästhamnar och komuner och städer påhejade av det lokala turistkontoret. Detta finns ju idag på kommersiella sidor. Vem ska skriva? Det gäller att få med alla...

Idén är ju faktiskt bra... Om Wikipedias hamnsguide börjar växa kanske alla olika intressenter kommer att haka på och skriva om sin hamn. Kanske kommer de kända naturhamnarna skrivas in av entusiaster eller bokförfattare eller ö-folket som vill ha besökare till sin ö. Kanske någon vänlig själ tom delar med sig av sina smultronställen. Det skulle onekligen bli en tillgång för allt båtfolk!

/F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min labbmiljö fins på http://sv.frodeen.nu

Det går bra att titta på upplägget och även redigera och lägga till hamnar som test. Den enda hamnen som är rätt uppsatt är egentligen Hjo (Ja, jag glider runt i vättern =)) Titta på den, lägg gärna till kommentarer och brova er fram. Det vore vänligt om ni inte raderar något bara. Allting som finns är labb och utvecklongsmiljö så det är varken snyggt designat eller på något sätt korrekta uppgifter. Jag jobbar nu med att skapa själva grunden, motorn i sajten samt att försöka få till en vettig mall som fungerar för en hamn. Efter det tillkommer jobbet med att skapa ett formulär så det blir lätt och enkelt för var och en att lägga upp egna objekt utan att vara kunniga inom programmering, vilket inte heller jag är.

Tanken är att specialdesigna allting så det passar till cruising och sjölivet, det är därför jag envisas med att lägga upp en egen sajt i stället för att använda Wikipedia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gör man.

Försökte lägga in en kommentar om Hjos hamn, med egen erfarenhet. Lyckades bara under  Discussions.

Försökte ochså lägga till en egen hamn, men det lyckades jag inte alls med. Måste man va engelsktalande datafrik?

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga till en ny hamn är i dagsläget riktigt knöligt och det är det jag jobbar mest med. Målet är att man skall kunna fylla i en mall och sätta ett klick på en karta för att få fram en ny hamn, det är långt dit men ett mål är ett mäl, förr eller senare så...

Bra synpunkt med att inte kunna redigera. Det är ordnat nu. Det är många olika behörighetsprinciper och som gamalt IT-proffs blir man insnöad på hur man tror att det skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gick det bra att läggga in en kommentar även för en tekikfientlig gammal stofil, som dessutom alltid har tyckt att datanördarna ödelägger världen. wink

 

Datorer är egentligen ingen hjälp - det är bara ett redskap för att hindra en att få tid över för att göra nåt riktigt. devil Dessutom är maskinerna beroendframkallande.

Ser framemot när man kan lägga in lite kul hamnar - som bara vi med ganska små båtar kan  lägga till i idag - om man vågar.

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaknade en morgon förra veckan och tyckte mig ha världens idé. En idé som är i princip identisk med Gaidins här ovan, men lite mer Svenskinriktad. Jag kontaktade Gaidin (som det visade sig att jag känner genom jobbet) för att se om vi skulle göra något ihop. Projektet hade somnat.

I helgen (som inte inneburit någon sömn för min del) fick jag ett infall och efter att i veckan tittat på MediaWiki som Gaidin använt bestämde jag mig för att skriva ett nytt system från scratch.

Det jag ville åstadkomma var ett system där man kan lägga upp platser (Naturhamnar, Andra hamnar och Platser). Systemet skall vara :

* Enkelt att lägga till och ändra platser (alla skall kunna göra det)
* Kommentera och betygsätta platserna
* Enkelt att ta ut den information man behöver och till exempel läsa in en plotter eller skriva ut.
* Informationen skall vara oebroende, fri och tillgänglig för alla

Som sagt så har jag inte sovit i helgen utan har i tre nätter skapa http://marinwiki.se. Välkomna in och titta. Kommentera gärna till mig via e-post (marcus@rejas.se).

Vill du laborera och testa att ändra och kommentera, så lägg upp en av de platser du känner till. Jag har också lagt upp en plats i Kebnekaise-fjällen som kan vara lite sandlåda. Egenskaperna och typerna på platserna är inte så genomtänkta (projektet är inte en vecka gammalt ännu) så kom gärna med förslag.
 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hopp. Kul projekt!

Domänen inte aktiv? hamnar hos loopia.

 

Mvh Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ah, DNS har inte slagit igenom än. Jag har för bråttom.

Den fungerar snart, tills vidare kan man kolla på http://marinwiki.rejas.se/

  /Marc us

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu borde den riktiga URL:en fungera överallt.

marinwiki.se

Tacksam för kommentarer :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt bra!

Tycker att den ser riktigt trevlig ut. Har inte skapat nån användare än. Ska logga in lite senare och testregga lite.

Bra jobbat!

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt kanon, hittar bara inte var jag reggar mig som användare?

 

Edit, hittade hur....

 

och en liten bugg/feature - när man klickar på en länk öppnas den i det aktuella fönstret, ej i ett nytt.



Senast ändrad av zewe | 31 januari 2012 | 15:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi för tacka för nedlagt jobb. Praktiskt att lägga in platser som kan vara till nytta för andra och kul att själv ha som minne med platser från seglingar. 

Nu blir det väl snart fullt med pinnar på kartan kan jag tänka.

Guld till Rejås.

Fantastisk present till sjösporten. 

Tack ännu en gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var/hur hittade du reggplatsen. Jag hittar ingen. Det första man blir blind på ......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så fort du skall skriva något (lägga till en plats, kommentera eller logga ett besök) ombeds du ange ett namn.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag suttit och petat in några hamnar vi besökte 2009 och 2010 och inte funnit några problem med sajten. Fungerar bra att lägga in och redigera i efterhand.

Enkelt och inget att lära sig egentligen. Bara att tänka på att man zoomar ordentligt så man sätter pinnen med koordinater på rätt ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för uppmuntran.

Som forgus31 skriver är det bra att tänka på att man sätter pinnen rätt. Jag har beslutat för mig själv att man inte skall kunna ändra koordinater i efterhand. Man kan andra allt utom koordinater. Anledningen är att någon illasinnad skulle kunna få för sig att flytta punkter. Om man då ser en hamn med massa positiva kommentarer och beger sig dit kan det gå illa.

Nu kan man säga att en hamn med många positiva kommentarer borgar lite för säkerheten eftersom varken positionen eller kommenterna kan ändras.

Jag har massor av andra idéer, mer kommer. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte först pinnen vid angöringspunkten men har sedan satt den mer vid bryggan man lägger till vid. På så sätt lurar man ingen att angöra på visst sätt. Det får navigatören ingen hint om och det är nog bäst så.

Kan diskuteras. Tycker själv att för mycket om och men vid angöringsbeskrivningar gör att det verkar svårt utan att vara det ibland och kanske väljer man bort det målet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag funderat på. Jag tänker i dessa banor. Om man sätter en pinne mitt i viken eller alldeles utanför hamnen eller så. Sedan, när man är i redigeringsläget så kan man lägga till flera Sub-punkter som automatiskt numreras A,B,C osv. Se bifogad bild. Tänk att den blå är huvudpnnen (den man ser i stora kartan). De andra kan man använda i texten.

De bästa platserna är de vid A och B. Vid D ligger man bra på svaj. Varning för den gamla piren som slutar vid C. Den är förrädisk alldeles under vattenytan. Osv, fantasin sätter gränsen.

Detta är dock några dagar bort :-).

GPX-export är snart klart :-)

post-10019951-1394236924,6604_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart att någon med lite teknisk kompetens tar tag i detta :-)

Jag var inne och lade till Svedåns Hamn och tittade runt lite, det ser ju riktigt fint ut, ungefär så som jag tänkt mig från början.

Kanske man kan lägga till kran, mastkran och torrdocka under faciliteter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag från början var skeptisk till denna idé, när redan Wikipedia finns med samma sorts info att man kan lägga till eget... Men som tur är så kan även jag ändra mig, och vill nu säga att denna idén är riktigt bra och troligen kommer jag att lägga in mina egna favoritnaturhamnar där...

Bra gjort yes



Senast ändrad av Kenneth_S | 14 februari 2012 | 14:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Dessa är tillagda nu. Tack för feedback!

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för uppmuntran!

Nu är många av funktionerna på plats, även om det är lite vassa hörn och massor av saker som kan bli snyggare.

Exportera till PDF fungerar nu. Man får dock bara en hamn (om man väljer PDF på en hamnsida) eller alla hamnar om man väljer PDF på startsidan. Tar man alla hamnar så blir det ett ganska stort dokument, men det är värt att vänta på :-).

GPX-export fungerar också men man får alltid alla hamnar. (Jag har inte läst in mig så myclet på GPX-formatet så jag kommer att förbättra den senare).

Tanken är att man skall kunna välja ett område på kartan och sedan skall man kunna filtrera ut hamnar på typ och beroende på vilka egenskaper det har. Ett exempel: Man ritar en kvadrat på kartan och säger att man vill ha alla Naturhamnar med segelbåtsdjup inom denna ruta. Detta kommer om någon helg.

Kommentarer är varmt välkomna! Är det någon som är bra på PHP, Javascript, Smarty och gärna Google Maps och som förstår vad jag vill åstadkomma så är hjälp välkommen. All källkod är under en fri licens och all utveckling sker ideellt.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser jättebra ut tycker jag.  yes

Något som jag tänker på är att det skulle vara bra att kunna lägga in och markera lite olika saker, ex.vis:
Naturhamn
Gästhamn, kanske olika prickar för olika servicenivå
Bensinstation
Båtbottentvätt
Sugtömningsstation
Sopstation
Varv
Mataffär
Glasskiosk, eller i alla fall kiosk.
Krog, kanske olika prickar för olika pris- eller kvalitetsnivå.

Tänk på att det inte nödvängigtvis är så att en viss service ligger i anslutning till en hamn.

Det finns säkert flera nyttigheter som skulle kunna läggas in för att öka intresset för Marinwiki och dess användbarhet. Fyll på ...
Tänk om man kunde få alla att presentera all båtrelaterad information på ett och samma ställe, det skulle vara som att komma till himmelriket, nästan i all fall.

Några saker till:
Bryggor som trafikeras av kollektivtrafik, både från land- och vattensidan.
Sevärdheter
Skärgårdsstiftelsens anläggningar
Vandrarhem
Hotell

Mackey

Lite rättstavning fixad.



Senast ändrad av Mackey | 18 februari 2012 | 17:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska fantastiskt. Tog ut hamnarna i PDF-format och såg den där jättestreckkoden vad den nu heter.

Fotade den med luren och fick upp hamnen med text o bilder och var inne på marinwikin. Lite trolleri!

Sammanställningen av alla data och hamnbild och ev. foton kommer snyggt samlat när man väljer PDF och jag som lagt in rätt många hamnar får en nätt? loggbok över seglingar 2009 och 2010 . Det är inte särskilt mycket jobb att lägga in hamnar och andra kan ha viss nytta av det som går samma väg. Många andra ställen finns ju men man känner sig alltid osäker när man närmar sig en hamn om man inte läst om den. Har man inte nån bok att läsa i kan man slå in sig på marinwiki.se och notera eller spara PDF:en som fil och kolla senare. Ofta har man dåligt med kommunikation i främmande länder pga dyra avgifter. Bäst att göra det hemma eller så snart man har en bra kommunikation på bredbandet.

Som jag ser det är detta färdigutvecklat mer än väl men förstår att man kan krama ut rätt mycket mer. T.ex kan många affärsidkare ha nytta av att hänga på med info och kränga sina faciliteter. 

Du är inte dum du!

Ett erkännande också till Gaidin som kom med idén som jag tror att vi inte förstod fullt ut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte lägga in något, vad gör jag för fel?

Ska jag logga in?
Hur får jag då ett användarnamn?

Hur gör jag för att lägga in hamnar?
Inget verkar hända...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...