Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gaidin

WIkiProjekt för sammanställning av hamnar

Rekommendera Poster

Det finns ju andra databaser man också borde kunna läsa in, ex.vis www.gasthamnar.se

Skulle det kunna funka att få till ett samarbete så att data hämtas automatiskt från diverse bra webbsidor eller måste man göra uppdateringar av databasen manuellt?

Jag lägger med detta som en utvecklingspunkt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst är förststås att länka till hamnens hemsida där man får mycket mer info. Eller till en lista med uppdaterade priser.

Blir det populärt att kolla på marinwiki.se kan det nog bli uppdaterat av de som seglar. Dessvärre är bra internetkoppling inte vanligt när man är i andra länder och blir det inte gjort när man ligger i hamnen är det lätt att det inte blir av. Ska försöka skriva in i loggboken. Samla på kvitton är kul i efterhand. Ger mer info än man tror.

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Farten på inläggning av platser på ca en plats per timme på MarinWiki håller i sig, nu är vi uppe i 206 platser.

Jag och rejas jobbar på med förändringar och förbättringar. Jag med att få fram era önskemål mm och rejas med programmeringen. Din röst är viktig för att vi ska få fram en så bra MarinWiki som möjligt.

Snälla, lämna synpunkter på mina frågor / dokument jag la ut den 26 februari.

Fortsätt lägga in massor av fina hanmar och andra platser.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att länkar till hamnarns webbar är ett komplement men det ersätter inte nyttan med att ha prisbilden klar för sig i marinwiki.

Tänk tex, en sökfunktion där du kan sätta villkor för tariffer, sök på hamnar i fallande ordning med lägsta pris för 12m båt och kiosk :-)

Skulle man dessutom i ett senare skede vilja använda databasen som bas för en app är det guld!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det håller jag med om, vet inte om Googel Maps har namn på öar. Ska undersökas.

Jag har hittills använt Eniros sjökort parallellt när jag ska lägga in punkter.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kan bara hålla med. Denna information finns inte i Googles kartor och idag är dessa de enda vi har att tillgå. Byter du till Kartläge iställer för Satellit är det lite låttare att orientera sig. När man sedan sätter pricken är det bäst att hoppa tillbaka till Satellitläget.

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man ska akta sig för att äga information som blir inaktuell, eftersom det innebär höga underhållskostnader.
- Ju mer information man äger dess större blir risken att uppgifterna blir gamla.
- Ju äldre informationen är dess större blir risken att den blir inaktuell.
- Ju mer inaktuell information som sidan innehåller dess större blir risken att projektet rinner ut i sanden.

... och det är nog inte där Marinwiki förtjänar att hamna.

Inaktuell info i detta projekt är t.ex. prisuppgifter och faciliteter eftersom dessa kan ändras när som helst.

Därför anser jag att Marinwiki skall äga så lite info som möjligt och länka till de källor som äger annan intressant information, alternativt kontinuerligt läsa in andras databaser. Ägd information är egentligen endast position, kommentarer, tips o.dyl.

Keep up the good work!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saknar en funktion på kartan - när det gäller naturhamnar så kan det vara bra att kunna visa inseglings väg mellan grynnor och skär - kunna rita ett steck tex.

 

/ Tomas  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra idé Thomas, det är uppfört på önskelistan att inseglingsväg skulle kunna vara bra att kunna rita in på kartan.

Stackars rejas får nog inte myckt tid till riktitgt arbete.
Någon som kan hjälpa till med programmering?
Kontakta marcus@rejas.se

Mackey

Lite tillsnyggning av svaret bara



Senast ändrad av Mackey | 28 februari 2012 | 11:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående min arbetsinsats. Denna vecka händer inte så jättemycket. Vi har sportlov. Men när jag är tillbaka på jobbet så är det mer lockande att jobba med MarinWikin än mitt vanliga jobb, så då händer nog lite mer ...

Som Mackey skriver vill jag gärna ha hjälp :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjälp med hjälptexter önskas!

Ni som nu använder MarinWiki kan - förutom att önska er olika funktioner och rapportera fel - även hjälpa till med lite hjälptexter.

Beskriv alla enkla och svåra funktioner ni använder på ett tydligt vis. Lägg in texterna här i tråden vartefter så kommer de så småningom in i MarinWiki.

Inloggning och lösenord
Du behöver inte logga in och du behöver inget lösenord för att använda MarinWiki. När du väljer att lägga till eller ändra en plats har du möjlighet att fylla i namn/alias. Gör gärna det.

Ändrar information om en plats
Klicka på nålen.
Klicka på Visa
Klicka på knappen Ändra denna plats
Ändra eller lägg till den information du önskar.
Glöm inte att klicka på knappen Spara när du är klar.

Lägga till ett foto
Gå till Ändra plats.
Gå till textrutan Beskrivning.
Ställ dig där du vill ha bliden.
Välj Upload an immage eller Insert/Edit immage i verktygsfältet.
(I läget Insert/Edit immage länkar du till en befintlig bild på webben)
Fyll i info om bilden.
Glöm inte att klicka på knappen Spara.
Om bilden kommer på fel plats i texten kan du släpa den till rätt ställe senare.

Tack på förhand.
Mackey och alla andra som jobbar med - och använder - MarinWik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden har jag medvetet hoppat över men igår gick jag in och läste lite. Riktigt kul att ni fick det att fungera så bra. Jag har själv lagt till några platser och det fungerar utmärkt även med bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du verkar gilla MarinWiki.

Fös gärna in fler icketroende så att MarinWiki fortsätter att växa.

Hedras de som hedras bör. Det är ju främst Gadin som enträget framfört detta som en bra ide i flera forum och rejas som nappade och hitills - ensam tror jag - Stått för programmeringen.

Jag har väl på något vis blivit projektledare och försöker få er där ute att engagera er i att lägga in platser, komma med önskemål samt råd och tips och framför allt att hjälparejas (marcus@rejas.se) med programmeringen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle underlätta om man fick lite info när man för pekaren över nålen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att du (666D3) menar att man ska får upp en liknande pratbubbla som när man klickar på nålen. Bra idé.

Är det någon särskilt viktig info du - och även ni andra - önskar i den pratbubblan (som kommer upp när man för nålen över den).

Vilken info skulle ni vilja ha när man klickar på nålen? (förutom att man kan komma vidare och läsa info om platsen.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag klickade nyss på en naturhamn och först då kom namnet Byviken upp. Ser jag det redan när jag drar pekaren över så vet jag att det är en naturhamn som heter Byviken. Det skulle räcka för mig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är uppfört på önskelistan över nya funktiioner på MarinWiki tillsammans med en del annat.

Nya funktioner som just nu önskas på MarinWiki är;

Ordna så att man kan ange en inseglingspunkt med tillhörande olika förtöjningsplatser som inte syns innan man klickat på inseglingspunkt. En nål kan sättas mitt i en vik, när man klickar på samlingsnålen visas flera nålar med exakta förtöjningsplatser.

Ordna så att det går att rita inseglingsvägar i kartan. Bör bara synas på en kraftigt inzoomad karta.

Funktionen Rita inseglingsvägar kan även användas för att markera naturstigar, lämpliga vägar att gå, mm.

Möjlighet att rapportera en felaktig plats måste tillkomma.

När man för pekaren över en plats/nål finns önskemål om att namn och typ av plast syns.

När man skapar en plats bör det finnas ett fält för e-postadress. Denna kommer aldrig att visas utan kan användas för att kontakta skaparen till exempel om en plats flaggats som felaktig.

Finns det fler önskemål?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takten på inläggning av platser på MarinWiki håller sig på ca en plats per timme och ökar tom. något. Nu är det 295 platser inkagda. 89 platser har tillkommit sedan den 27 februari 2012 kl. 23:01.

Vi har satt upp ett mål på 4000 härliga marina platser på MarinWiki till säsongen 2012 börjar på allvar. Det låter mycket, men är inte alls omöjligt att uppnå om alla hjälps åt. Gå in på www.marinWiki.se och lägg in några platser.

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att det behövs en ny tråd i ämnet med en mera lockande titel. Många hoppar nog över denna tråd.

Själv lär jag inte sätta så många gröna nålar på egna naturhamnar eftersom jag inte kan tänka mig att skava puttifrånkorvarna mot någon annan, laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är Du ängslig över att vi kommer och tittar på Din madame...? cool

Tänk vilka trivsamma kvällar Du missar när Du inte vill berätta var Du håller hus. laugh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Och hon solar helst med så lite som möjligt på kroppen.

Markerade iaf en naturhamn för att visa att jag inte är omöjlig. Tänkte ändå inte åka dit någon mer gång. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag köper det 666D3.
Det är ju faktiskt inte den mest säljande titeln. Tråden har gjort sitt, MarinWiki är igång, Framtiden får utvisa om den blir livskraftig nog. Då är alla typer av marknadsföring av MarinWiki nog så viktig.

Med risk att det blir två trådar som hanteras liknande frågor skapar jag en tråd med en mer intressant titel. MarinWiki - 4000 hamnar, bensinstaioner, sevärdheter, mm
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=429181

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man testar nåt ska man ha några dårar som gör sånt som faller utanför ramen.

Nu råkade jag av misstag hamna långt utanför ramen, närmare bestämt Afrika. För långt ut för att vara till någon nytta för ankarliggning men framför allt blir medelpunkten för kartan i Medelhavet och norra Europa kommer utanför. 

Hur gör man med såna missar förutom att stänga av såna dårar? smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För närvarande är det bara jag som kan återställa sådana misstag. Det gör jag direkt i backend så klart skall det skapas gränssnitt för det så vissa personer med rätt behörighet kan göra det på ett enkelt sätt i framtiden.

Man skall kunna anmäla platser som sedan granskas och hanteras.

Jag har återställt din Afrikaprick :-)

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...