Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024
ljunghall

Hur värdera Storebro 34 som köpare?

Rekommendera Poster

Rätt för den som köper , ganska så självklart ! En tavla för 10 mille är kanske rätt för en , men inte för en annan ! Man ska nog inte lägga in egna åsikter på vad andra är villiga att betala . Tror inte att man har med det att göra . ( att tycka är visst ett måste , i andras privatekonomi !?!? )

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 24 maj 2012 | 22:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätt att ha egna åsikter på ett eget senarium ! Det går även att vända på ditt upplägg , och få motsatt effekt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En auktion visar förstår inget annat än vad värdet är på en produkt *just nu*. Och det är klart att det kan uppfattas som lite skevt om någon betalar alldeles för mycket. Men nu är det ju så att den som betalar 1 miljon mer än någon annan som bjuder anser att varan är värd så mycket just genom att lägga budet. Budet definierar värdet. Om någon annan säljer samma vara billigare en minut senare säger det bara att värdet sjönk på den minuten. Det är inget konstigt. Det är ungefär så aktiemarknaden fungerar, tex.

Men det vanliga lär ju vara att en säljare tittar på vad andra har fått för sin vara och försöker få ut lite mer, inte lite mindre. Om marknade inte svarar kan ju säljaren antingen möta marknaden genom att sänka priset så att någon bjuder och därmed definierar värdet, eller att avstå från att sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Hela den här debatten har blivit lite flummig. Om någon har pengar och verkligen vill ha något så köper han/hon det. Går man på budgivning så fortsätter den med pengar och vilja tills den andre stupar. Så enkelt är det.

Livet är kort, mycket kort. istället för att leka leken komma billigt undan; lev! Du kan ändå inte ta med ett skit dit du ska och dit du ska är till himmelens eviga gästhamn och där är banne mig allt gratis.

Punkt!

P.s. Nix, tror inte ett ögonblick på en Gud men skulle han finnas så hoppas jag att han ursäktar mina rader men han har gjort ett pissedåligt jobb med mänskligheten. Det är kanske förståeligt att han skäms och därmed håller sig undan.



Senast ändrad av Seari | 25 maj 2012 | 00:49

post-10019769-1394237081,9597_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den sista punkten kan jag bara hålla med, man(åtmistone jag) lever en gång, då gäller det att ta vara på den tid man fått till förfogande, hittar man en båt man gillar och den verkar var i ett hanterbart skick - slå till!

Tror inte att det finns speciellt många som på det yttersta ångrar det man gjort, snarare ångrar man det man inte gjort.

Och JA - jag köpte en svindyr båt, men jag är helt såld på modellen och den finns med mej i tankarna varje dag året runt, i postiv bemärkelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

HEDERS STEPHAN

Exakt, mitt i prick!

Här har vi en livs- och båtkonnosör smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack tack! cool

Båten i fråga är en Nimbus 340 Commander vid namn NIMIS, hon syns på avatar-bilden.

Om jag gör vinst eller förlust den dagen hon ska säljas kvittar faktiskt då hon bjudit på upplevelser som för alltid kommer finnas i mitt minne, alternativet kan ju vara att man sänker oss tillsmmans när den dagen kommer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin!

Det ligger en fin till salu några meter från min.

Men min är finare... cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Storö 34:an var ju en ouppnåelig lyxbåt när man var liten.

Som vuxen har jag åkt en del i Storö 34:an, fortfarande en designmässig fullträff, bland det snyggaste som gjorts, men min händighet har defintivt gränser, så Storön fick gå bort ur listan över tänkbara båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

P.s. Nix, tror inte ett ögonblick på en Gud men skulle han finnas så hoppas jag att han ursäktar mina rader men han har gjort ett pissedåligt jobb med mänskligheten. Det är kanske förståeligt att han skäms och därmed håller sig undan.

If it turns out that there is a God, I don't think that he's evil. But the worst that you can say about him is that basically he's an underachiever.
/Woody Allen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat-dags?

On Topic: I've often thought, if I got really hungry for a good milk shake, how much would I pay for one? People will pay a hundred dollars for a bottle of wine; to me that's not worth it. But I'm not going to say it is foolish or wrong to spend that kind of money, if that's what you want. So if a guy wants to bet twenty or thirty thousand dollars in a poker game, that is his privilege.

- Jack Binion

 

Off Topic, men relaterat till Gud

 

If there really is a God, he must be like me...

Fritt citerat, -Barry Greenstein

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till övriga: jag blev påhoppad av Ljunghall att jag har en egendomlig syn på marknadesekonomiska realiteter. Så jag svarade honom. Kan jag inte få göra det?

Självklart, så är det fritt fram att betala hur mycket man vill i en auktion, för det man vill ha. Jag bara påpekade att om man sedan ändrar sig och vill sälja igen, då är det ingen annan som bjöd lika mycket vid den förra försäljningen. Det är väl bara fakta?

Ljunghall: Du verkar fortfarande inte alls förstå, eller ens vilja försöka förstå detta...

Sedan har du en själv en konstig uppfattning om värde, som du har upprepat: Att en auktion visar båtens värde: vad värdet är. Det tycker jag är helt fel. En auktion visar vad den som bjöd mest behöver betala, marknadspriset just nu. Men värdet just nu är personligt, olika för varje person. Varje båtägare har ett lägsta pris som de är beredda att sälja för = värde. Och varje potentiell köpare har ett högsta pris som de är beredda att betala = värde. Nöjda båtägare sätter ett så högt värde på sin båt att ingen annan vill köpa den. 

När det blir affär så är det ofta så att säljaren får lite mer betalt än sitt sista pris -- medan köparen ofta hade kunnat betala lite mer. Båten hade ett högre värde för köparen än för säljaren, och därför blir det en affär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

 

Jodå, jag fattar din poäng men min poäng är denna; nu, här och sedan aldrig mer. Jag tror också att alla andra förstår men vi har kanske inte samma synsätt. Om jag verkligen vill ha något så struntar jag högtaktningsfullt i vad objektet kostar i nästa led.

I´ m not bothered, som Catherine Tates brukar säga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Dina fyra sista rader i detta inlägg ger dig ytterligare stjärnor på min himmel för jag känner precis likadant. Att äga en båt som man verkligen tycker om, som har fått en plats i hjärtat - ja det är guld värt. Dit hör inte pengar för nu snackar vi allvar!

 



 



Senast ändrad av Seari | 25 maj 2012 | 21:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju fortfarnde bara din personliga uppfattning , och har inget med fakta att göra ! - Du , Jonas ... att hävda att ditt upplägg är den ända sanningen ,bevisar bara att du endast vill/kan tro på dig själv !!! Om du vill kan även jag skriva om hur min egna uppfattningar kan bevisas ! ( mitt upplägg , mina svar ) ... Finns ingen fakta i vad du skriver , bara massa antagande, som du själv har dikterat ! .? Den dagen man säljer är det nya spelregler , mao ..priset är högre eller lägre , eller samma .?..sitta nu och spåna om framtiden är nog få för unnat !

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 27 maj 2012 | 16:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en så fin båt som en Storebro 34 köper man väll inte egetligen för att kunna sälja. Den köper väll man för att man vill ha en sådan, en båt man vill leva med, att vårda och höja sin livskvalitet, att få många trevliga stunder med.

Om man någon gång skulle behöva sälja den då får väll priset bli det det blir och ev. mellanskillnad får bli som det blir. Blir det minus så är det bara så eller pluss. Jag tror man aldrig kan sätta ett värde på den livskvalitet en fin båt ger. Livet är för kort för att mäta allt i pengar.

Köper man en båt som är i stort behov av omvårdnand så kommer man säkert aldrig få tillbaka all tid och pengar man lägger. Däremot så blir man en del av båten, en känsla som går över allt vad pengar är.

Därför när jag i hamnar ser fina exemplar av äldre båtar tillsammans med sina ägare så ser man mer än pengar, man ser livskvalitet och den kan aldrig mätas i pengar.

 

yes

 

 



Senast ändrad av crabfish | 26 maj 2012 | 07:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Jonas478: Det var aldrig meningen att du skulle känna dig påhoppad. Jag tycker inte att det var ett påhopp. Om det uppfattades så ber jag om ursäkt.

Men i sak har du fel i alla fall om man håller sig till den mest spridda uppfattningen inom nutida nationalekonomi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Värde_(ekonomi)



Senast ändrad av ljunghall | 26 maj 2012 | 09:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Det var ännu en sanning som vi tar till oss och känner igen; vi med den där känslan för våra båtar och till vårt båtliv. Efter Crabfish´ text finns ju inget mer att tillägga; allt är sagt om detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste hjälpa Jonas lite på traven ! En tankenöt : samma vara ,på olika platser i Sverige men med olika priser .....vad är då ett marknadsprus ? Enligt din teori ,på den billigate varan , och var är den då ? Ett marknadspris kunde vara ett genomsnittligt pris , om man nu lyckas . En bil hos en handlare brukar kosta mer än likadan hos en privatsäljare , alltså har du nu två olika förutsättningar för ett marknadspris . Sen kan du bryta ner det ännu än nivå , dom är olika i färg . Handlarns är röd och den andra är vit , ingen gillar röd bil , så ........?......... Man kan alltså leka med olika parametrar för stt skapa sitt egna upplägg och där med få fram en sanning man vill framhålla ! ( jag hade tänkt skriva en del ord eller meningar i fetstil , men hoppar nog det ) :-) Storebro är fina båtar !

 

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 26 maj 2012 | 11:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värdet gäller i mitt exempel det som är till salu. Om en båt är till salu i Malmö är den kanske värd mindre för en som bor i Umeå än om båten hade legat i Umeå om man menar hur mycket man är redo att bjuda.

Värdet är detsamma som vad någon är villig att betala.

Om någon före en auktion är villig att betala 2 miljoner för en båt, men är ensam över 1 miljon när buden ramlar in, så är man inte längre villig att betala 2 miljoner, värdet har sjunkit i spekulantens ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får gärna läsa den källa du hänvisar till.

Det värde som nationalekonomen menar är marknadsvärde = precis det jag skriver.

Men det finns ett annat subjektivt värde, som artikeln också handlar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte riktigt klok på vad du menat med hänvisningen till det subjektiva värdet. Är det vad du tycker eller vad du tror att jag tycker?

Tidigare skrev du så här:

Den som vinner en budgivning vet att de har betalat för mycket = mer än någon annan vill betala.

Jag menar att för mycket är om man betalar mer än vad som krävs för att vinna en budgivning, inte som du säger att det alltid är för mycket när man ligger högst, dvs vinner budgivningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kanske även kan ligga lågt prismässigt ,fast man vinner budgivningen ..... ( nu måste ni alla ursäkta mig , men Jonas ... Jobbar du i kuren på en pendeltågsstation ? Obs ..bildspråk ) vad jag menar med mitt påhopp är , man behöver även kunskap för att kunna värdera informationen från Gooooooogle, och då inte bara från sin egna frizon hemma i soffan , eller under ett skrivbord på jobbet ...! Har det hänt förr ...nja .. Kanske ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni själva inte att det är lite tråkigt att många trådar utvecklas till rent ordbajseri?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ruttna bananer kostar mer än färska, och det känns hyfsat korrekt. idag var jag inne en sväng vid HÖTORGET. Där kostar allt halva priset. Då blir jag förvirrad och får ont i huvudet -- Halva priset från vad?? När jag gick på Handelshögskolan förklarades allt med marginalnytteteotin.jag har hittills inte ramlat över en bättre förklaringsmodell. . min båt var väldigt dyr.. Fast inte då jag köpte den, den är grymt mycket dyrare nu eftersom värdet sannolikt sjunkit. Men nu behöver jag inte betala den, för det gjorde jag då den var dyr. Ja ni fattar. Meningen med livet är nog inte att fyllà träfracken, ty den har inga fickor. Om ni inte funnit meningen ännu så kan jag erbjuda konsulttjänster till halva priset. Grymt gott att få ordbajsa i denna synnerligen centrala fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vi som köpt nya bilar vet vad ( marknadspris innebär ) ...en parameter man aldrig kan ha koll på .....I

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad handlar den här tråden om, egentligen... Nån som vet?

post-10019769-1394237092,8498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...