Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
ljunghall

Hur värdera Storebro 34 som köpare?

Rekommendera Poster

Gäst

 

Storö 34 och man får något vått i blicken. Vi höll på att renovera vår gamla Storö III´ a när vi vände blickarna mot just 34´ an. Kollade marknaden och följde den slaviskt, både den inhemska men också den tyska. Storebro älskas av tyskarna; fast där heter båten Adler.

Vi hittade en 34´ a i Höganäs (inte den på bilden för den är en anna vi tittade på med träskrov)och den vände vi in och ut på tillsammans med besiktningsmannen. Underbar båt på alla sätt och vis men eftersom vi höll på med renoveringen av en mahognykryssare visste jag exakt var jag skulle leta efter de svaga punkterna. Just i fallet med den 34´ a som vi tittade på var det kombinationen plastskrov och trä som lockade men sammantaget backade ur affären och det känner vi oss mycket nöjda med idag. Båten hade också den 2x175 Perkinsdieslar samt flybridge.

Ett gott råd är att sätta en besiktningsman på båten och snåla inte in på er egen kontroll av allt. Vänd och vrid på henne och följ upp alla dokumentation som finns. Man kan förälska sig så fruktansvärt i en båt att resultatet ocksåp kan bli detsamma; dvs fruktansvärt. Ett hjärta som bankar för en båt man vill ha har en tendens att nocka en frågvis hjärna med argument som att det blir nog bra det här!.

Ett dyrt risktagande och helt onödigt!

På din fråga om prissättning så är det helt omöjlig att ge ett svar. Båtens skick och skötsel (och motorer) är faktorer som man måste ha på plats innan man ens kan diskutera ett pris. Jag vet också av min egen erfarenhet att många båtägare tycker att deras båtar är i ett bra skick tills dom upptäcker både det ena och det andra. Man kan alltså inte lita på en säljare utan man kan BARA LITA på sitt egen omdöme och på sin besiktningsman. Han kan förvisso också dabba sig men har man gjort allt man kan så har man gjort precis också det; allt man kan.

När vi köpte vår Storebro 31 Baltic så var det inget substitut för en 34´ a. Vi upptäckte att just denna modell var på pricken det vi ville ha. Vi hittade vår båt i Domsand; vid drev säljare och mäklare till komplett vansinne med miljoner frågor, uppföljning av underhåll och skötsel och vi lät en besiktningsman vända in och ut på henne och vi tog en båtmekaniker från Hässleholm som gjorde kompressionsprov. Bäggde dessa gav tumme upp och hon blev vår.

Vi ångrar inte ett ögonblick köpet av henne; vi älskar varje välplanerad centimeter och tryggheten och den otroligt ombonade känslan i all denna mahogny, parad med ett fint och grymt stabilt glasfiberskrov; ja det är sann båtägarlycka. I vinter har vi lagt många timmar på henne och nu är hon så jäkla fin att man knappt vill sjösätta...

Lycka till med ett ev köp och har ni frågor kring just 34´ an så släng iväg ett mail till mig så kommer mitt tel.nr i retur och säkert kan jag räta ut ev frågetecken som ni har kring 34´ an.

 

 

 

 



Senast ändrad av Seari | 20 maj 2012 | 00:33

post-10019769-1394237073,8013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Hej Per!

Att man har gett för mycket kan alltid irritera men tänk såhär; ni har fått er 34 och den kommer att bli så jäkla fin och precis som ni vill ha den.  Det tar sin tid att åtgärda fel och brister men skapa ett positivt magnetfält runt båten och tänk inte tanken att vi kanske kunde fått den billigare. Livet är alldeles för kort för detta? 34´ an har sina brister men vilka båtar har inte det?

Bifogar bild på en annan Storebrobåt, en Storö III som exploderat i Lomma. Den ägaren fick helt andra bekymmer.

Båtexplosion i Lomma hamn vid 19.30 tiden i kväll. En man skadades då hans större motorbåt exploderade invid kajen i Lomma hamn. Troligen beror explosionen på en bränsleläcka säger brandmännen på platsen. I hamnen kunde man känna en stark lukt efter bensin efter de att båten sjunkit till botten. Båten vilar nu på botten men en liten del av skrovet är fortfarande över vattenytan. Den skadade båtägaren har enligt uppgift haft båten i ett 20-tal år. Han fördes med ambulans till sjukhuset i lund för bränn och splitterskador. Enligt de första uppgifterna var det i båtens motorrom som explosionen inträffat. Efter explosionen sjönk den ca 10 meter långa båten till den landade på botten av hamnen.
 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå! En del jobb.
Denna båt vi är intresserade av har vi fått känningar om via en släkting, inte annons. Prset skulle vara ca 300. Eftersom det är plastskrov så bör mycket av dina problem inte finnas på denna båt. Men helt klart får man kolla spant och bordläggning om den har varit med om grundstötningar.



Senast ändrad av r17tsi | 20 maj 2012 | 03:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Fler ställen att granska; de berömda 6 hörnen på en 34´ a, undersidan på däcket, däcksbalkar. Låt det inte visa sig att 300 var ett överpris!

Kolla, kolla o åter kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att den har flybridge, om nu det gör skillnad på pris. Vill inte ge mer än att man har rimlig chans att få igen det mesta av pengarna. Om det skulle visa sig att man måste sälja ex pga tappat intresse från familj el dyl.
Vilka 6 hörn pratar vi om? Givetvis kommer vi att kontrolera den ordentligt vid genomförningar, spant, gamla eller ny läckage, osv.
La in en bild på den båt som jag sist åkte med. smiley
 

post-10015851-1394237074,7073_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Åh, en gammal Spica-båt! Senast jag såg en sådan var flera stycken som låg upplagda på Berga Örlogsskolor (där jag jobbade som seglarinstruktör) och i ett bedrövligt skick. Det finaste ombord var nog den tretungade flaggan resten var crap. Ett begrepp som sedan skulle sprida sig till hela försvaret.

Att lägga precis så mycket pengar på båten att man får tillbaka summan känns som ett riktigt underligt sätt att köpa båt på. Tror man att intresset för båt kommer att dö/svalna så ska man akta sig för en Storebro 34. Det är mitt råd.

Är det månne 34´ an som säljs via Returmagasinet?

Jag föreslår att ni hyr båt och känner efter för man bör vara helt säker på att man verkligen vill ha båt.



Senast ändrad av Seari | 20 maj 2012 | 21:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett ganska vanligt fel på båtar över huvud taget att det kommer in vatten mellan däck och stäv. Även en 34 med plastskrov har mycket trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Storebro 34, drömbåten från att jag såg den första gången som barn., så var det då men det blev segelbåt.

Fick dock ett återfall och kände ett stort sug att köpa motorbåt då vi ofta bara skulle transportera oss genom skärgården, och då väktes drömmen på nytt. Lade då märke att priset på en Storebro varierar kraftfullt liksom skicket, En båt som kräver rätt mycket underhåll då överbyggnaden är helt i trä.

Det verkar vara ungefär så här. (Väldigt grovt räknat)

Träskrov då kan priset variera från ca 40.000- 300.000 (Riktigt fina givetvis dyrare)

Plastskrov med gamla höga överbyggnaden 300.000-500.000

Plastskrov med den lite lägre och snyggare överbyggnaden som hade Al-ram 600.000-900.000

Jag provkörde 2 st den första hade 2x165Hk Perkins. Kände då att man antingen kör i 7knop eller drar på nästan fullt upp emot 17 knop. Körde sedan en med 2x200Hk Volvo och det var bättre då kunde man ligga på drygt 20 knop. Tyvärr uppfattade jag att båttypen inte går särskillt bra i den fart jag helst hade velat ligga och marcha i dvs 12-14 knop där gick den extremt tungt. och att den inte riktigt planar ut heller, går tungt men stadigt!

Så antingen har man 2 mindre motorer typ 2x140 Hk för att bara köra deplacerande eller så bör man ha minst 2x 250Hk, Men det lär kosta att åka fort med 7 ton båt som inte planar ut ordentligt.

Hur som helst jag tappade suget efter motor, det blev en större seglebåt igen för min del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäpp, se sån var lagbåt på min division på 80-talet, typ Spica alltså. Kan den ha hetat Vega? Kommer inte ihåg. Låg tyvärr konstant förtöjd, kraftigt demonterad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten på bilden är en Typ Norrköping (senare Ystad-klass) efterträdare till Spica-typen.

Nu var inte tanken att det skulle läggas precis så mycket pengar så att man kan få tillbaka allt igen. Men vi vill inte gärna komma i den sitsen att man har köpt en för 300 och så visar det sig att med den motorn eller den utrustningen eller det utförandet gör att den egentligen skulle kosta 150. Att man inte får tillbaka varje krona begriper vi. smiley

Har inte sett någon 34:a på returmagasinet. Webadress?

Hyra båt? Njae, med dom priserna har man ju köpt en båt efter en sommar..... Intresse kan alltid variera i grad. Har 10 bilar också som kräver sitt. Eftersom det intresset har dalat dom senaste åren så att beståndet skall minst halveras. :-)

@Soumi_batti:
Då måste det ha varit T122 Sirius eller T124 Castor som du såg. Jag var sista bestningen på Spica 1987, Och då var också Capella, Vega och Virgo igång.
T121 Spica kör idag i en Museeförenings regi. www.t121spica.se

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Hoppsan, efterföljaren till Spica.... Där ser man :-)

Kolla Returmagasinet via Blocket. Skriver du in .se efter så kommer du till deras site men där hittar du ingen båt vilket är konstigt för den finns via Blocket, eller fanns där igår.

Det är med båtar som med så mycket annat; hus exempelvis. Vi fann vårt hus och hade bestämt oss för att det var detta eller inget. Drygt 15 persone (familjer) budade inkl. oss. När det var två stycken kvar (vi och den andre familjen) så ringde jag upp dem och frågade om det stämde att de budade på fastigheten mot ioss). Jo det stämde så jag meddelade dem bara att bara så att ni vet det så ska vi ha huset. Bra, sa rösten i andra änden, det ska vi också.

Efter några snabba turer i budgivningen blev huset vårt.

Det gäller att hitta exakt det man vill ha och sedan ta ställning om priset!

Det som gör mig tveksam till ert resonemang (om man tröttnar) är att ger man utrymme för detta redan innan ett köp så är det inget rätt köp. Då tror jag inte att man ska ha båt, om det inte handlar om en billig DC för 70.0000 spänn. Att lägga 300.000 på en båt med ert resoneamang känns helt fel, tycker jag.

För mig är båten ett engagemang och ett enormt intresse, ja inte bara det för det är mer än så. Svårt att sätta fingret på det men det är känslor, mycket känslor. Jag kan inte för ett ögonblick tänka mig ett liv utan vår Seari, ja så är det för mig.

För inte så många år sedan jobbade jag som glamourös flygsteward. Med på en flight, som skulle sluta med stopp för besättningen på Kanarieöarna, hade vi en kollegas man. Han satt i vårt galley och läste sin tidning och såg bara sur ut. Jag tittade på honom och sa; Ja, du ser inte särskilt entusiastisk ut!. Han tog ner tidningen, spände ögonen i mig och sa torrt; Du, jag är inte den entusiastiska typen.

End of story!

Varför nämner jag nu denna rätt roliga berättelse? Jo, känner man inte den sanna entusiasmen över ett båtköp så ska man låta bli, verkligen låta bli. Lägg pengarna på något som du vet att du kommer att gilla, över tiden.

Livet handlar om committment mer än om pengar, att känna en drive efter något som fyller ut en tom plats i ens liv, som gör skillnad. Känner man inte det från början, låt bli.



Senast ändrad av Seari | 21 maj 2012 | 20:43

post-10019769-1394237077,2665_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så köper man en båt som man vet inte tappar i värde. Men då pratar vi om båtar med lågt värde från början, samlarobjekt/veteranbåtar eller lyxbåtar. En Nord West 420 får man för 5 miljoner på Blocket, och den får man säkert nästan lika mycket för om ett år.

Det går inte att testa det båtliv man får med en Storebro 34 med en liten DC. Inte om man ska bo i den och ha det bra. För oss är båten mer än en båt, det är en flytande sommarstuga.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Du har helt rätt men jag menade inte på några vägar att en DC och en Storö 34 tillför samma värde i båtlivet. Vad jag menar är att om man inte känner ett 100% committment så är det bättre att köpa en billig DC som man sedan kan hysta iväg på blocket.

Man lägger inte 300.000 på något som man nästan från början bestämt sig för att man kommer att tröttna på. Det är dum ekonomi!

Men det är ju bara jag...

post-10019769-1394237077,6377_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Det var fanimej det bästa som skrivits på Maringuiden!

Precis så är det; en livsstil. Punkt!

post-10019769-1394237077,7475_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Bifogar en bild på den 34´ a som vi var på väg att köpa, pris 695 tusen. Vi fick en massa bilder från mäklaren samt från den tidigare ägaren och det var utefter dessa bilder som vi insåg att hon var fel prissatt. För övrigt i fint skick men, som sagt var... det kändes inte helt korrekt.

Båten finns kvar än idag hos Nordwest och det bevisar väl bättre än något att priset är fel.

post-10019769-1394237078,0842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang detta med att tappa intresset så måste jag hålla med TS i hens farhåga. Det är omöjligt att på förhand veta hur det kommer att gå med en båt i familjen så länge man inte ska vara ensam ägare på den. Det kan hända att nån unge får en hobby som gör att man har svårt att komma ifrån på helgerna och vill man verkligen äga en båt för ett antal 100 000 om man bara kommer ut ett par tre gånger om året?  Just detta att det är i stort sett stiltje på marknaden skrämmer som köpare på väg in på marknaden. Av de modeller som intresserar mig så ligger det ute ett 20-tal båtar av varje och jag ser inte att någon av dem försvinner. Det innebär att det blir samma sak för mig om jag måste sälja. Ärligt talat förstår jag inte vem som ska köpa alla dessa båtar som nu ligger ute.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är fakltiskt ganska stor skillnad på vilka STorebro 34:or som ligger ute nu och förra våren. De som finns nu ser inet lika fina ut och de är också mycket billigare. De vi kollade på då och inet gillade är prissänkta, några har behållit priset, och kanske också de är värda detta pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att detta med värdet är intressant, det var därför jag kikade in i tråden trots att jag inte är på jakt efter en Storebro 34. Värdet måste ju vara det någon är beredd att betala. Nu verkar det som om det finns betydligt färre köpare än säljare vilket gör att värdet är oberäkneligt om man behöver bli av med båten inom nån månad. Dessutom kanske en förklaring till det du beskriver beror på att  annonsen säkert har en större betydelse, förvånansvärt många annonser är smått otrevliga och bilderna består av totalt ostädade båtar i fula vinklar. Inte helt lyckat när marknaden är så trög.

Man skulle ju kunna tro att det är en guldsits för köparna med så gott om objekt men samtidigt känns risken för att göra en affär man förlorar en del på större just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är tyvär inget gammalt skrock, om du kör en diesel på låga varv så får du inte in lika mycket luft i cylindrarna för turbon laddar inte då,du får en ofullständig förbränning, det börjar att koksa på insugsventilerna o motorn får ännu mindre luft eftersom insugskanalerna blir igensatta. Lite luft betyder högre avgastemperaturer o mera slitage på ventilsäten o ventilstyrningar. Partiklar som lossar kläms fast på spindlarnas tätningsytor med märken som följd o otäta ventiler. Även så koksar det på kolvarna ovan 1a kannringen med följd att det sliter på fodret med högre oljeförbrukning som följd.Du ser det lättast på lastbilar att när dom gasar så ryker dom svart då lossar mycket av koksen när dom får tryck i cylindrarna.

 

 

Fel på nästan alla punkter. (ja. jag vet att inlägget är gammalt men jag har inget bättre för mig)

En diesel bränner bara fett vid lätt belastning om den är fel inställd. Bara om man bromsar motorn skulle dieselmotorn kontinuerligt kunna gå fett, alltså under hög belastning snarare. Mager blandning ger högre förbränningstemperatur. Så fel där med. Rykande lastbilar beror inte på att koks lossnar utan på att turbon inte laddar korrekt, dvs pumpen ger mer bränsle än vad den tror det finns luft. Detta undviks på sena mekaniska pumpar (TMD/TAMD/KAMD 41/42/43) då dessa känner av trycket i insuget och ger inte bränsle om trycket är under det förväntade.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att diskussionen fortsätter smiley

Håller inte riktligt med om att båtar är en livsstil, för mig betyder det uttrycket ett sätt att synas (märkeskläder, heminredning) istället för ett äkta intresse. Att vara passionerad båtägare är ett sätt att leva.

Tack till Kapten_Cook för ett avslut på diskussionen om dieselmotorer på lågt varv.

En till tanke om försäljningspriset: Den som vinner en budgivning vet att de har betalat för mycket = mer än någon annan vill betala. För att ha chans att få ett bra pris gäller det att köpa vid en tidpunkt då ingen annan seriös köpare bjuder, och pruta (kanske på hösten, kanske när en båt har varit till salu länge och säljaren plötsligt lessnar och går med på en rejäl prissänkning...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte riktligt med om att båtar är en livsstil, för mig betyder det uttrycket ett sätt att synas (märkeskläder, heminredning) istället för ett äkta intresse. Att vara passionerad båtägare är ett sätt att leva.

 

ett sätt att leva är väl om något en livsstil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder nog begreppet lite olika. För mig så är livsstil det andra människor ser -- det jag själv upplever är mitt sätt att leva. Jag lever -- andra tycker att jag har en viss livsstil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi bli lite filosofiska här. Kul! yes

Jag brukar kalla mig själv Båtidiot. Känns rätt då man helt klart inte är riktigt klok vad det gäller båtar. Så här på våren känns det lite jobbigt med 7 flytetyg att få i ordning för säsongen.

(en kvinna frågade mig en gång Varför har du så många båtar? Du kan väl ändå aldrig använda mer än en i taget? Jag svarade henne med en motfråga: Hur många par skor har du? Sen blev det inte mer frågat om det!)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkeskläder = Livsstil = Wannabee
Sätt att leva = Livsstil = Genuin

det andra människor ser är väl mitt sätt att leva.

 

Ursäkta TS att jag flög iväg med Din tråd. Även jag har många gånger (tidigare) drömt om en Storebro 34 / 38! Jag ska inte förstöra Din tråd mer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På tal om att vinna en budgivning så betyder det inte alltid att den som vinner budgivningen har betalat för mycket, kan vara enklare än så; den som vann budgivningen kanske hade mer pengar vid det tillfället, eller hur. Kan också vara så att den som vann budgivningen ville mer än de andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite egendomlig syn på marknadesekonomiska realiteter här, tycker jag. :)

Om man vinner en budgivning är ju priset exakt rätt, dvs vad som krävs för att få köpa produkten , dvs exakt vad den är värd. Auktioner är egentligen alltid det mest rättvisande sättet att definiera en varas värde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs gärna på mer om marknadsekonomiska auktioner om du vill. Helt klart finns ett problem om köparen vill att tillgången ska vara likvid. Till exempel är det vanligt på aktiemarknaden vid börsintroduktioner att villkoren är bestämda så att alla budgivare får köpa till det lägsta budpriset som ger 100% försäljning.

Och det är väldigt vanligt att budgivare på t ex hus höjer budet i små steg på mindre än 1%, för att inte betala onödigt mycket.

Med ditt resonemang så skulle man ta i rejält och höja 1.000.000 kronor -- då vinner man säkert budgivningen och då är ju priset exakt rätt... surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag ska ge ett exempel för att förklara:

Anta att en båthandlare säljer 5 exakt likadana nya båtar på auktion. Alla i Sverige som är intresserade kommer dit eller är med via telefon, 25 personer är med och bjuder. Första båten säljs för 370 tkr, andra båten för 380 tkr, tredje säljs för 375 tkr, fyran för 360 tkr och näst sista budet på femman är 350 tkr så den säljs för 355 tkr. Men personen som köpte båt ett ändrar sig direkt och ber båthandlaren att sälja den som båt nummer sex.

Då tänker så klart killen som bjöd 350 tkr (#6) att här gäller det att ta det lugnt... Hur mycket är nästa person beredd att betala?

Det visar sig att sjunde mest intresserade köparen bara bjuder 340 tkr och #6 som är en snåljåp bjuder bara 341 tkr och får även han en båt.

Men vad är nu marknadspriset om ytterligare en person vill sälja. Svar: 340 tkr kanske, eller kanske ännu lägre. Och alla de fem köparna har betalat mer än marknadspriset. Fattar du nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...