Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
jojosurf

Fukt och kondens under dynor

Rekommendera Poster

Hur gör ni för att undvika fukt och kondens under dynor?

Kollade i Hjertmans katalogen. där fanns det Madressunderlägg som man kan ha under dynor men det kostade skjortor! 210x80 cm kostar 860 kronor.

Finns det annat lösningar? Kom gärna med tips om hur ni gör.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller framförallt att ha bra ventilation av dynorna. Dvs underlaget dynorna ligger på bör vara ordentligt perforerat så att luften kommer åt dynorna och utrymmet under kojen bör även vara väl ventilerat.

Så ett alternativ kan vara att ta fram borrmaskinen och se till att kojen är ordentligt ventilerad, men det kan bli problem med hållbarheten om inte materialet är tillräckligt tjockt. Dessutom bör hålen sitta tätt så det kan bli flera hundra hål i en koj.

Tycker det låter väldigt dyrt för Hjertmans variant, har sett andra som säljer den typen av matta för 150-200:- metern som man sen får klippa till i valfri storlek.

Tex denna: http://bataccenten.griffel.se/db/db.pl?artnr=068615&template_file=db_vara.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallloj!

Såg i en båt jag var och tittade på i höstas platon-matta som var tillskurna i rätt storlek och lagda under madrasserna. Fungerade enligt ägaren mycket fint, såg ok ut också.

Platon matta är en plasthistoria som används vid fuktspärrning av källare.

/Henrik 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett femtiotal håll ca 6-7 mm under madrasserna/dynorna. Ingen fukt alls i båten. 3 ventiler totalt i ruffen. Max på värmen eller en kupéfläkt nån natt gör gott sen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte heller hittat någon bra lösning. Men hur funkar det fysikaliskt. Normalt när luft beroende av fuktighet och temperatrur på ytan som träffas (molierdiagramet) fälls fukten ut. Det kan jag förstå - inte minst när man har en kall öl på sommaren..

men hur översätter man detta till kojen. Hur kan den fuktiga luften fälla ut vatten när dyna isolerar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är bla din kropps fukt som vandrar genom dynan och möter det kallare skikten under den. tempskillnaden mellan dynans överdel och kojbotten kan vara väldigt stor ssk så här års.

vi har ribbor som botten. borde gå att göra ganska billigt mha brädor, tyg likt bilbälte och en häftapparat

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt balkongmatta typ gräsmatta som har små nabbar på undersidan för att skapa ventilation.

/Micke W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det fungerar bra med såna golvplattor av perforerad hårdplast som man lägger på källargolv, balkonger och liknande. Man häktar fast dem vid varandra så det blir ett sammanhängande skikt och fukten fälls ut på kojens skiva och madrassen blitr inte blöt.

Bra ventilation och fuktmätare är också bra att ha. Golvplasten är billig och lätt att få fason på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det finns två skolor här...

En säger ventilation. Borra venthål, perforerade grejor under, specialmadrassunderlägg... mm..

Den som jag själv tror på är isolering. Det blir kondens inuti båten och jag vill ha den kvar under madrasskivan så den inte kommer till madrassen. Så jag har alltid lagt ut typ liggunderlag under madrassen - blir lite bekvämare också! I senaste båten testade jag samma material som ljudisolering för motorrum... en ca 4-5 cm tjock grej som jag faktiskt klistrade mot kojbotten. Ingen kondens där inte.

Men den kondens som kroppen alstrar pga utdunstning kommer man inte ifrån - men jag tror personligen inte på att ett perforerat madrasskydd tar hand om det? Vart ska den funkten sedan vandra vidare liksom?

En sammanhängade åtgärd är att styra ventilation i båten bättre. In med luft genom ett rör och ner i kölsvinet. Därifrån naturligt eller i kanaler. De öppningar du har ovanpå båten ska väl normalt bara dra ur luft? Visst finns ställbara huvar, till Doradoboxar oftast, men principen måste väl vara kall luft in lågt, värms upp, dras ut högt upp? Kom också ihåg att om du värme på ombord så blir luften varmare = binder mer fukt => man måste öppna ventilatorerna mer än när värmen inte är på...  tips!   Skrattande

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Funkis

Vet inte om jag är helt överen med dig i det du skriver - men - ditt inlägg gav mig en tanke om hur jag skall fixa ventilation enligt kalla väggens princip i min båt. Har haft så många  andra projekt på gång att jag överhuvudtaget inte tänkt på ventilation. Epga en mening i ditt inlägg fick jag helt klart för mig hur jag skall göra - och det är mycket nekelt i min båt.

tack

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara glad att komma med tips... gäller väl alla här!

Och just ventilation är eftersatt på alla båtar anser jag, mer luft styrd in via kölsvinet ( för avfuktning ) och sedan flera ventilantorer upptill borde man ha! Jag har borrat hål för fler ventiler i alla mina båtar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luftspaltsmatta heter det.

Titta på blocket under rubriken.

Kolla priserna!

MEN, glöm inte att lyfta på dynorna när ni lämnar båten, detta är oerhört viktigt!!!!

bobban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv samma problem men funderar på att testa IKEA sängbottnar som jag skär till.
Alltså ribbor som sitter ihop med häftade tygband, och ta bort dom skivorna som ligger nu.

Fördelar, nackdelar??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt när man kan återanvända gamla fina ämnestrådar, denna var ju nästan 10 år 🙂

Men plattorna borde ju fylla funktionen bra eftersom de är öppna i sidorna och dessutom har de ju ett bra pris om man jämför med madrassunderläggen som finns.

 Jag har själv funderat en del på lösningar men inte riktigt kommit fram än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat lite olika metoder på min förra båt utan bra resultat och för två år sedan bytte vi båt

och där köpte vi nya resårmadrasser på ca12cm och bäddmadrasser på ca 5cm och efter det finns ingen fukt längre.

Alltså en lösning är en tjock och bra isolering plus att resårmadrassen ventilerar. Tyvärr är det inte billigt men man sover skönt numera.

DSC_0181.JPG

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har nog skrivit i färskare trådar om detta problem i mer modern tid.

 

jag köpte Julas tjocka liggunderlag och skar till detta med kojbottnarna som mall.

Det blev väldigt bra, ingen kondens mellan madrass och kojbotten längre.

Utrymmet under kojerna är relativt litet på min planande/halvplanande motorbåt och utrymmet är också ouppvärmt, det har samma temperatur som vattnet utanför, därav kondensen mot det uppvärmda/varmare utrymmet i ruffen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste tillägga att jag limmade liggunderlaget på plats med traditionellt hjärncellsdödande och lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Provade först med ett icke lösningsmedelsbaserat kontaktlim av samma fabrikat, men det höll inte... kan ju vara fel på limmet, man vet aldrig.

Sover bättre gör man ju också då det blir litet mjukare.

 

Annars ryktas det att hästens resårmadrasser som är måttanpassade till båtars ickerektangulära kojer skall vara väldigt bra, men lär ju kosta en hel del, så där får man hålla igen i tyglarna, om man nu inte gör madrasser med tagel i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I vår just köpta båt så ingick det en sorts tunnare "fuktspärrsmadrass" Typ perforerad tynnare liggunderlag. Enligt uppgift så fungerar detta väldigt bra och kostar skjortan. Något i "lillhjärnan" säger mig att dom var köpte på Jysk. I vår tidigare båt så har vi inte haft problem med just fuktiga madrasser. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...