Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

bearcat

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    231
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bearcat

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har en båt med 2 x Volvo Penta TAMD 63P (272 kW, 370 Hk) på axlar. Nord West 410 Classic. Har i skrivande stund gått 38 timmar på ett ungefär. Förbrukning vid marschfart är 3 L/milen. Fortfarande under inkörning. Vad är normalt??? Innan garantin blir ett problem.... När kan man säga att motorerna är inkörda? Litar inte helt på försäljaren! Vid köp hade båten loggat strax över 7 timmar som demobåt.
  2. Det här blir ju duktigt komplicerat med dyra reläer (allt kan krångla...) och risken för felfunktion. Min idé är att montera en extra generator på maskin som ger 24V. har du dieselmaskin(er) räcker Biltemas gott, annars gäller gnistfri (Dyr) EDIT: jag tror inte ett fetingrelä räcker! Du måste ju bryta parallellkabeln mellan förb.batt oxå! En bogis drar sjuka mängder ström och att köra denna ampere över ett relä vilket det än må vara lär resultera i brand..? En bog på 2kW och 24V drar 83A. Vilket relä klarar det... Senast ändrad av bearcat | 24 juni 2010 | 13:53
  3. Nog ingen fara. Vattenånga skulle jag säga. Vill du se hur en RIKTIGT slut diesel ryker så: http://www.garaget.org/video/7qyx5qyvtrvz Förvisso en bil och dessutom min gamla men slut var den! Fick till slut ge mig och köpa en ny släde. Snyft.
  4. Farsgubben ville köpa en demokörd (7 timmar) Nord West 410 Classic. Han Erbjöd 50% ägande mot kaffepengar om jag sålde (SEGELBÅT) Ohlson 29:an. Båtplatsen duger och är ett måste... Så när ungarna kommer till midsommar lär de få en överraskning! Lovat båttur men kanske är de inte redo för att åka till Skagen på -40-50 minuter? Älskar ljudet av dubbla dieselmotorer under lagom belastning. Fullvarv kommer på hemvägen! Lovar att filma! 7hrs och 43 min gångtid tills nu! Kommer aldrig att skaffa en kärring igen! This is my loved one!
  5. Spontant utan att vara nån form av expert så tycker jag att så länge maskin inte låter ansträngd eller orolig på tomgång även vid fram/back manöver så är det ok. Min MD6A går på 400 rpm... men då snackar vi en 2-cyl diesel på 10 Hk på axeln... Men jag kan gå från bra sula framåt och via tomgång köra back på tomgång utan att den ens tvekar i sitt bottenläge. Lite känsla kanske? Varför din ena maskin jiddrar upp och ner vid kallstart vet jag inte men Bensinmotorer i båtar är jag personligen motståndare till! En diesel hade inte gjort det! Ju större maskin desto lägre tomgång. Om man nu inte räknar med en VP diesel från 70-talet med ett svänghjul fån helvetet... Min personbil med V8:a och 6,1 liter ligger på exakt 680 rpm.
  6. Enligt en viss säljares önskemål. Sorry. EDIT: PCP: Du får gärna ta bort dina svar så jag kan radera tråden. Tydligen behöver säljaren pengar till att köpa en riktig båt och har kastat talesättet ärlighet varar längst överbord... Senast ändrad av bearcat | 21 juni 2010 | 16:17
  7. Brukar man inte ha gardinstängerna en bit vid sidan om fönstret/ventilen så att man kan dra dem utanför och få in max solljus? Det löser ju ditt problem dessutom... Det är klart - har du knäppgardiner så blir det ju svårt men det är väl trevligt att ha fördragbara som dessutom alltid är på sin plats? Va?
  8. Den bör ju sitta på pumpen så klart! Hade en TMD60 (konverterad lastbilsmotor, ja den var för stor!) i Ockelbon och om jag inte missminner mig så låg den och bluddrade på 700 rpm. I mitt fall var det skruven som pumpens gasspjäll slog emot. Men som sagt TMD och inget annat! Ju lägre tomgång - ju mer sparar man drev/backslag?
  9. En kompis hade för ett antal år sedan en Fletcher med en 90 Hk (Evinrude VRO?) på akterspegeln. Den gjorde 45 knop men om vi var 5 i båten var alla piskade att luta sig över rutan fram för att komma över planingströskeln... Tror den var godkänd för max 70Hk. I farterna 40-48 knop var båten som jag upplevde det farlig. Kanske lite feg trots åldern 20 år? I 30-35 knop gick hon fint i vattnet! Vad jag vill ha sagt är att bara för att du kan köra i 45 knop med 90 hk betyder inte det att båtfan går bra! Nåt liknande (dessutom med rasad växel): http://www.blocket.se/alvsborg/Fletcher_Arrowsport_140_27731916.htm?ca=15&w=3
  10. Tycker de gör ett bra jobb men lite mer moderatorer hade inte skadat.
  11. Fel av mig. Det är tydligen den BÄSTA båten som finns enligt säljaren... Nu ska skiten bort! Senast ändrad av bearcat | 21 juni 2010 | 15:54
  12. Håller med. Det är nog en effekt av att den kyler mer på 230v. Du får en högre strömförbrukning via konverter. http://www.jula.se/kyl-varmebox-5-5-l-12-v-129597 Ovan rackare har varit mig trogen i 5 år nu. Liten men drar mellan 3-4A. Har den i både bil och båt vid längre transporter. EDIT: stavning. Senast ändrad av bearcat | 21 juni 2010 | 11:38
  13. http://www.blocket.se/hela_sverige?ca=15&q=Ryds 530 gt&st=s&st=u&st=b&sp=1&w=3 Vad är det för bil då?
  14. Visst är det så! Men om man bara knäcker koden med hur el fungerar så kan man koppla i princip vad som helst sedan! Så jag uppmuntrar till lite trixande! Tänk att en förbrukare (Pump, belysning, GPS, whatever) behöver en matning och en retur (Plus och minus, nolla säger man om växelström, minus gäller vid likström) Vanligtvis bryter man denna kedja med en brytare på plussidan och har även en säkring monterad på plussidan. Du har ju säkring i panelen så den saken är under kontroll. Den kabel som går från batteri till central är ju inte avsäkrad så dra den så att det inte kan bli skav/kontakt med nån minusdel
×
×
  • Skapa nytt...