Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
sm7bpm

Skiljerelä i elsystemet

Rekommendera Poster

Jag planerar att montera ett skiljerelä mellan batteribankerna i min 34´ segelbåt och mina funderingar är:

Man vill ju gärna ha ett startbatteri som är fulladdat och och i god form när det är läge för motorgång.

När jag tittar i leverantörskatalogerna förvånas jag av att ett skiljerelä kan kosta 600-1000 kronor utan att vara tillverkat av guld, möjligtvis kan det sitta en liten lysdiod för att markera funktionen. 

Det borde kunna fungera med Biltemas 42-145, det är visserligen ett dubbelrelä men man kan parallellkoppla halvorna för att klara 80A ström vilket är ungefär det samma som flera proffsreläer gör.

Tidsfördröjningen mellan tillslagen i de båda halvorna borde vara försumbar vad gäller eventuell strömrusning när man slår till nyckeln vid motorstart och innan generatorn börjat ladda med ena batteribanken (förbrukningsbanken) urladdad.

Priset är en dryg 50-lapp. Det tillkommer några flatstiftskontakter och lite kopplingstråd av olika dimensioner men det gör det även med de dyra reläerna.

Har jag helt fel .........................................Glad

Finns det någon som har provat och i så fall hur gick det ? Fanns det pengar att spara ?

Jag vill gärna höra vilka åsikter det finns här på forumet

Vi håller oss till att diskutera skiljereläer och inte eventuella för- och nackdelar med spärrdioder och elektroniska konstruktioner eller andra faciliteter. Underbygg gärna inläggen med lite sakkunskap, tycka kan ju alla...........................

Funderingen var ju om reläer som kostar 5% - 10% av priset kan fungera lika bra.



Senast ändrad av sm7bpm | 04 januari 2010 | 09:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dålig erfarenhet av Biltemas reläer. Jag använde ett biltemarelä till ett par extraljus, samma som du tittar på men inte dubbelt. Det hängde sig ofta och cirka 30% av tillfällena då man ville ha igång ljusen så gick de inte. Reläet var dimensionerat för att klara ljusen, men inte mycket mer. Det kan vara en orsak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har aldrig slut i startbatteriet om det är fräscht. En motorstart drar så lite att det utan vidare laddas upp vid kortare motorgång.

Det andra med strömrusning från tom bank existerar bara i tankarna. Den eventuellt stora strömmen går i andra riktningen, från banken till startmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har använt Biltemas dubbelrelä 40A för exakt samma sak som du tänker. Det funkade felfritt under flera säsonger tills vi sålde den båten. Dessutom så hade jag ju råd att stoppa ett reserv relä i verktygslådan.

Tidigare hade Biltema reläer som var specade 30A som inte hade standard anslutningspoler och dessa var rena skräpet!

I nuvarande båten har vi ett skiljerelä som jag köpte på Erlandssons. 05562 för 284kr, har också funkat felfritt.

 



Senast ändrad av sciroccogtx15v | 04 januari 2010 | 11:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder i motorbåten 2 st parallellkopplade Biltemareläer på det sättet som tänker göra. Det har fungerat jättebra i flera år. I Segelbåten har jag ett fabriksmonterat skiljerelä och det fungerar också jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har skiljt av startbatterierns ( 2 st 60ah ) från förbrukningsbatterierna (4st 80 ah) med ett vanligt 30 amp relä ( förmodligen köpt på OK ) avsett för extraljus. Laddningen från generatorn är dragen till förbrukningsbatterierna och därifrån går en kabel via relät till laddning av startbatterierna. När generatorn börjar ladda så sluts reläet och batteribankerna kopplas ihop. Jag har en 160 hk dieselmotor som startar direkt varje gång så det behövs inte mycket laddning till startbatterierna. Har fungerat utan problem hittils, men det är klart att man kan ta i med ett större relä, så man känner sig mer på den säkra sidan att reläet klarar sig.

Om du drar laddningen från generatorn till förbrukarna först så går det lägre ström över reläet pga av att startbatterierna inte behöver lika mycket laddning.

Henrik



Senast ändrad av henriknil | 04 januari 2010 | 14:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du vilka strömmar det är frågan om? Utan att veta något om batteri- och generatorkapacitet gissar jag ändå att vid ogynnsamma lägen kan du få 100A eller mer genom reläet. Biltemas grejor är nog inte dimensionerade med någon större marginal.

Vanliga flatstiftsdon är inte något att ha vid de strömmar vi talar om här. Riktiga grejor har skruvterminaler.

Gnistbildning? Kan vara viktigt beroende av placering.

Driftsäkerhet. Båtar lever i en tuffare miljö än bilar. Stannar reläet på bilen tar du dig hem utan extraljus eller blir i värsta fall stående vid vägkanten. Men på båten?

Vilket leder till kvalitet. Biltema säljer en del bra grejor, massor med prisvärda grejor och en hel del ren skit. Vem vet vilken kategori reläet tillhör?
Se bilden på en av Biltemas 'rostfria' knapar jag råkade sätta foten på i höstas...

Nej, ett skiljerelä har för viktig funktion för att man skall våga sig på snål-genvägar. Vill du inte diskutera andra lösningar, satsa åtminstånde på dedikerade grejor.

post-14806-1394236196,9901_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför funderaöver skiljerelä när det finns en Battery Brain till nästan samma pris?

Vitsen med skiljerelä skall ju vara att säkerställa att man har kraft nog att starta motorn dvs precis den funktion Battery Brain sköter.

//Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan hitta skiljerelä för normala pengar hos en bil-el firma de kan även hjälpa till att pressa grova kabelskor. En helt annan prislapp än de reläer som båttillbehörsaffärerna säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battery Brain för en hundring, du skämtar ?

Själv vill jag inte suga ur startbatteriet över huvud taget, jag har förbrukningsbatterier av helt annan typ som tål urladdning men inte orkar dra runt startmotorn särskilt bra.

Som henriknil  så rätt påpekar Kyss

Rätt kopplat (generatorns B  till förbrukningsbanken -> skiljerelä-> startbatteriet) kan man använda nästan vilket relä som helst.

Att *toppa upp* startbatteriet (om motorn är någorlunda startvillig) drar då nästan ingen ström alls (några ampere max) genom skiljereläet.

Fel kopplat (generatorns B till startbatteriet -> skiljerelä -> förbrukningsbanken) måste reläet tåla  höga strömmar under lång tid.

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 05 januari 2010 | 17:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Flipp 760 påpekar, de firmor som säljer reläer professionellt har säkert synpunkter på vad som funkar i längden och vilka märken som man ska undvika? De har säkert dyrare grejor förstås...

Det sunda förnuftet säger väl iof sig att en relä för under 100-lappen och som redan ligger på sin märkströmsgräns inte kan vara lika bra som ett dyrt, kralligt relä för många fler hundringar?

Okej, pris och inköpsställe är inte alltid bra indikatorer. Men tyngd, storlek, anslutningsklämmor och rating ( dvs skilj på reläet klarar kontinuerligt och vad det klarar tillfälligt ) - det är synbara skillnader?

Själv hade jag ett relä på bara 80A i min förra båt. Men kollade man noga så klarade den dubbelt så stor tillfällig ström som ett 150A relä, och under dubbelt så lång tid... Det var dubbelt så stort också....

Själv tänker jag så här. Visst kan jag spara lite pengar, och det som sparats räcker till många reläer i reserv som bara kan ligga och vänta i båten. Men den dagen som reläet låser,  pga hög ström, och jag inte märker det ... inte bra. Men har du bara startmotor på detta batteri så är problemet nog litet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battery Brain kostar (-ade) inte mycket mer än Skyllermarks skiljereläsats vid samma tidpunkt.

I en jämförelse med skiljereläsatsen som hopplockade delar ( relä, en tunn och ett par grövre kablar vill jag minnas) kan självklart inte göras.

Men jag är nyfiken på argumenten för och emot. För min egen del tycker jag det är den enklaste och bästa lösningen på laddningsproblematiken

//Björn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Battery Brain  och gemensam batteribank löser flera problem i en måttligt stor bobåt:

Alla batterier samsas om både urladdning och uppladdning. Då får man ut fler Amperetimmar vid stillaliggande, och det är lättare för generatorn att återladda dessa.

Man får ett skydd mot slarv. Om man glömmer förbrukare på när man lämnar båten så djupurladdas inte banken utan BB slår ifrån och batterierna blir inte förstörda.

Även i det läget kan motorn startas. Dessutom har man ju flera batterier som hjälps åt vid motorstarten.

 



Senast ändrad av Seawolf | 05 januari 2010 | 23:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt att snåla på denna typ av grej i båten. Det är ett par saker som man inte bör snåla med i båten.

  1. Säkerhet (flytvästar o dyl)
  2. Rigg
  3. Förtöjning
  4. Drift av maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker istället det är dumt att inte använda sunt förnuft bara för att det heter båt. Man snålar inte bara för att man använder det egna huvudet....Flört

Jag har ett billigt Farnellrelä i min båt (70A), med 110A generator och 400Ah batteribank, styrt från laddlamputgången på generatorn. Har fungerat klockrent i sju säsonger.

Batteriinstrumentet visar att maxströmmen mellan start- och förbrukarbanken ytterst sällan är över 50A ens med ganska dåliga förbrukarbatterier. Och då har jag rätt rejäla doningar ändå.

Det är ju ingen hemlighet att Skyllermarks tar extra bra betalt, och kan göra det eftersom de skapat sig ett namn. Precis som i citatet ovan så tar många deras namn som garanti för att det är bra grejor, och slutar tänka själva. Bra affärsidé, och varför inte om kunderna går på det ?  Men Skyllermarks grejor är inte felfria de heller, och många generatorer har fått skruvarna avvibrerade efter en tid med deras tunga monsterkablar. Lagom är bäst. Jag upphör dock inte att förvånas över hur mycket pålägg man kan göra och ändå sälja. Kanske man skulle börja i denna branschen själv ?

Men för oss som inser att det inte är någon raketteknologi det handlar om och att Biltema, Farnell, Skyllermarks eller Kjell & c:o inte gör reläna själva, så finns rätt mycket pengar att spara - utan att göra avkall på funktionen. Farnell säljer t ex endast till industri och företag med höga krav.

Som svar på frågan - har du en mindre motor (generator 20-40A) och inte en jättebatteribank så skulle jag med gott samvete sätta dit ett standardrelä. Och gillar man inte Biltema så är ju Kjells relä ett bra alternativ, med samma höga strömtålighet som Skyllermarks och mycket likt Watski nr 66345 (för fyrdubbla priset !). Inte för att Skyllermarks relä med tillhörande monsterkablar är fel i alla lägen, men du monterar ju inte Formel1-spoilers på en folkvagn heller. Det är inte att snåla, det är sunt förnuft !

Edit: Vid närmare kontroll så ser jag att det även är exakt samma relä som Kjell & c:o-länken som jag har i min båt, och har haft i sju säsonger.



Senast ändrad av IngemarE | 06 januari 2010 | 11:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med dig Ingmar.

Jag har ett liknande relä som har suttit i båten ca. 15 år efter att en hemgjord diodhistoria havererade.

Reläet köpte jag hos en konkurent till Biltema (Biltema har tyvärr ingen butik på min ort)

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om någon behöver vittnesmål om att även Skyllermarks grejer kan fallera så kan jag ställa upp med ett sådant. Har ett av deras reläer i båten och har mätt upp några tiondels volt spänningsfall genom reläet, antagligen beroende på oxid.

När det gäller frågan om ifall Skyllermark tar (för) bra betalt så är det upp till oss som konsumenter. Den inte har tid/kunskap att jaga grejer är säkert tacksamma för att de har färdiga paket med tydliga instruktioner, medan andra väljer att köpa billigare på annat håll. Sen är det ju så att själva poängen med ett starkt varumärke är att kunna ta bättre betalt än konkurrenterna, det inte ingen slump att det kallas att ett företag investerar i varumärket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrev just lite om Skyllermarks och deras toköverdrifter vad gäller spänningsfall o.s.v. i en annan tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=326107

Det finns tyvärr även ganska mycket felaktigheter om inkoppling och strömnivåer på deras tipssidor. Förvånande egentligen att det är så mycket rena sakfel, med tanke på deras status. Men båtfolket tänker ju ofta inte själva, utan köper blint allt om det är ett bra märke Guld

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...