Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

sm7bpm

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    39
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sm7bpm

  • Placering
    Fänrik
  1. Hej, Det finns en bombroms som kan vara monterad hela tiden men som gör att det blir lite snubbligt på däck fabrikat: Walder Boom-Brake. Du hittar den om Du surfar runt lite på nätet fungerar jättebra men är lite i vägen.
  2. Man kunde tidigare i båttillbehörskatalogerna hitta handskfack i plast cirka 40x20x20 cm stora att montera in i sittbrunnen men dom har helt försvunnit, det brukade också finnas en ram av teak att köpa till och montera på dom . Därför undrar jag om någon vet om och var man numera kan få tag på sådana, dom borde finnas att köpa någonstans.....................
  3. Hej, Jag har använt denna typen av vertyg under några år och tycker att det fungerar väldigt bra. Man måste ju tänka lite bakvänt när man jobbar med dom här grejorna, en av fördelarna tycker jag är att det går ganska lätt att lirka igenom nålen och sedan att spänna fast kroken i ett skruvstäd och sedan dra allt vad tygen håller. Jag har splitsat ganska grova linor och det kräver stor kraft. Som sagt, lite tillvänjning innan det går lättare.
  4. sm7bpm

    Färg inombords

    Finns det någon här på forumet som känner till vilket fabrikat och typ det är på den bruna färg (topcoat) som finns nere i kölsvinet och under kojerna på en Omega 34. Jag är bara intresserad av att få veta uppgifter om originalfärgen.
  5. Nej, varken plotter, sjökort eller kompass är nödvändig utrustning för långsegling, vikingarna kom ju både till Vinland och Miklagård utan dessa lyxprylar........................ det var på visserligen 1000-talet men det gick som sagt bra. Resten av tipsen går kanske att använda................................
  6. Både papperskort och plotter är absolut ett måste när man ger sig ut på så pass lång seglats. Jag har sett att det finns ganska mycket i begagnade sjökort till salu till ibland hyfsade priser på tyska delen av EBAY. (Jag har själv köpt en del digitala kort där) När du kommer till tyska EBAY så gå först till SPORT och sedan till BOOTSPORT och sedan är det bara att välja för att gå vidare och för att hitta. Där finns från tid till annan både svenska, danska och norska kort och givetvis tyska engelska och holländska det gäller bara att vara på hugget och bjuda när rätt grejor finns till salu. Många av säljarna räknar bara med att sälja till Tyskland men skriver man ett litet mail och frågar brukar det inte vara några problem att få dom att skicka till Sverige, det är faktiskt ungefär samma jobb att skicka hit som att skicka internt i Tyskland, språket kan kanske ibland vara en liten hämsko i kommunikationen. Absolut värt ett försök.
  7. Jag har under åren testat diverse lacker, såväl 1- som 2-komponentsvarianter med blandat resultat men har sedan flera år använt Jotun Benar-olja med eller utan UV-skydd och tycker att det är det bästa och mest lättarbetade, både att lägga på och ta bort. Nackdelen är att torktiden är väldigt lång. Ytan är ganska mjuk men den håller mycket bra att gå på och framför allt klarar behandlingen väder och vind. Le Tonkinois lack har jag upplevt har en tendens lätt spricka när solen står på för fullt under sommaren och sedan kommer ju vattnet in under ytan och hela det fina lackjobbet är spolierat.
  8. Smaken är som baken.......................... Den ena skepparen gillar ett speciellt fabrikat eller typ, den andra skepparen gillar något annat. Det misstag jag själv har gjort är att jag snålat och köpt en plotter med för liten display. Lägg till de extra kronorna och köp något rejält, Även om det går sakta när man seglar och plottern hänger med så är det kass med liten skärm när det är tätt mellan grynnorna.
  9. Jag planerar att montera ett skiljerelä mellan batteribankerna i min 34´ segelbåt och mina funderingar är: Man vill ju gärna ha ett startbatteri som är fulladdat och och i god form när det är läge för motorgång. När jag tittar i leverantörskatalogerna förvånas jag av att ett skiljerelä kan kosta 600-1000 kronor utan att vara tillverkat av guld, möjligtvis kan det sitta en liten lysdiod för att markera funktionen. Det borde kunna fungera med Biltemas 42-145, det är visserligen ett dubbelrelä men man kan parallellkoppla halvorna för att klara 80A ström vilket är ungefär det samma som flera proffsreläer gör. Tidsfördröjningen mellan tillslagen i de båda halvorna borde vara försumbar vad gäller eventuell strömrusning när man slår till nyckeln vid motorstart och innan generatorn börjat ladda med ena batteribanken (förbrukningsbanken) urladdad. Priset är en dryg 50-lapp. Det tillkommer några flatstiftskontakter och lite kopplingstråd av olika dimensioner men det gör det även med de dyra reläerna. Har jag helt fel ......................................... Finns det någon som har provat och i så fall hur gick det ? Fanns det pengar att spara ? Jag vill gärna höra vilka åsikter det finns här på forumet Vi håller oss till att diskutera skiljereläer och inte eventuella för- och nackdelar med spärrdioder och elektroniska konstruktioner eller andra faciliteter. Underbygg gärna inläggen med lite sakkunskap, tycka kan ju alla........................... Funderingen var ju om reläer som kostar 5% - 10% av priset kan fungera lika bra. Senast ändrad av sm7bpm | 04 januari 2010 | 09:51
  10. Jag tackar så mycket för tipset, det var just vad jag frågade efter. Om man inte hör något vettigt sägas på dessa kanaler på vissa ställen i Sverige, (som ett par inlägg antyder) betyder inte detta att samma sak gäller i hela landet, Sverige är långt och räckvidden på VHF-bandet är ju som bekant begränsad. Än en gång tack för programeringstipset.
  11. Jag har en Uniden Solara DSC VHF-station, den har som original inga L1 och L2-kanaler jag undrar om det finns någon här på forumet som har några tips på hur man programmerar in dessa kanaler. Det är kanske en väl förborgad hemlighet som endast serviceproffsen känner till, om det alls går att göra.
  12. Puh, det fick bli värmepistol och färgskrapa med mycket svett och svordomar, det finns nog inga latmansmetoder om man vill ha bra resultat.......... Slutet gott allting gott, det blev helt perfekt så det var kanske tur att jag inte laborerade i onödan. Tack för tipsen från Er som svarade.
  13. Jag äger en Omega 34, på Omegorna finns det som original inga skotskenor för försegel, det är ju självslående fock men om man vill segla med Genua måste man fästa lösa block i relingslisten. Jag tycker inte att det är den optimala lösningen därför tänkte jag montera skotskenor på däck. Det finns säkert många som redan gjort det och min fundering är följande, var på däck skall jag börja borra mina hål?? Inne vid ruffen? Ute vid relingen? Hur långa skenor skall jag välja? Hur långt fram? Hur långt bak? Finns det någon formel eller liknande som man bör beakta, förutom att man skall kunna skota så att seglet står ordentligt och utan att mantåget ställer till det? Jag tror att det finns många besökare här på forumet som har kloka synpunkter som jag skulle ha nytta av.
  14. Det finns en del vattenfläckar efter gamla läckor på teakinredningen runt fönstren invändigt i min båt. Jag undrar om det finns någon som har en bra patentlösning för att få bort lacken som finns där, en del har redan släppt så där går det lätt att skrapa bort den men den som sitter fast sitter som berget. Teakfaneret på inredningsplywood är ju så väldigt tunt att man inte vågar sig på att slipa i någon nämnvärd omfattning, det skulle vara katastrof om man slipade igenom. Den gamla lacken som finns där är, vad jag tror, av vanlig International-halvmatt typ. Värmepistol, sickling, kemikalier, sandpapper, klä om med ny plywood ???????????? Jag har upptäckt att om man inte får bort allt det gamla så blir det väldigt flammigt och fult med den nya lacken. Är det någon som vet en bra metod ?
  15. Om det är så väldigt effektivt och billigt med Grotamar frågar man sig varför bensinbolagen inte blandar in detta i dieseloljan redan vid tillverkningen.............
×
×
  • Skapa nytt...