Jump to content
Friday 15 November 2019

henriknil

Medlemmar
  • Content Count

    359
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 Expert

About henriknil

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Enligt detta diagram så är självurladdningen vid 10 minusgrader ca 0,5 procent och ökar till 1 procent vid 5 plusgrader. Är då batteriet fullt laddat, urkopplat och står i båten utomhus i säg 7 månader så är det ingen stor förlust som kan uppstå, förmodligen mellan 4 till 7 procent.
  2. Tickar pumpen om du tickar med anslutningen-elkabeln då?
  3. Ja, men bra i allafall, då har du ju en plan, hoppas det ordnar sig.
  4. Jag skickar detta som jag har behövt göra 2 ggr på min eberspächer, det är inte alls komplicerat med den modellen, utan att veta så tror jag nog att det är något liknande på webaston. Henrik
  5. Om det kommer vit rök kan det vara så att det inte kommer till syre/luft i kammaren där glödstiftet sitter, då värms dieseln upp och kokar så att det blir en vit rök som kommer ur avgasröret. Kan du kolla om det finns något litet lufthål som har kleggat igen i anslutning till glödstiftet. Det kan vara det som är ditt problem. Hålet är förmodligen bara nån mm stort, det behövs luft där för att det ska kunna tändas en låga.
  6. Kommer det nån rök ur avgasröret till värmaren vid startförsöken
  7. Kolla upp så du verkligen får exakt den gänga som det ska vara, det är förmodligen en konisk gänga, den tätar helt utan att du använder gängtejp eller nåt sånt. Inte bra med en rak gänga då. Henrik
  8. Vad händer vid 2500rpm, ökar varven på motorn men inte på proppeĺleraxeln samt ett missljud också, eller hur menar du? I så fall har det inget med spridarna att göra. .
  9. Jag har ett sånt här och det sitter monterat högre än bränsletanken ( jag behöver inte stänga av någon bränslekran) så det är bara att skruva av locket för filterbyte, och det behöver inte luftas efter att man bytt ut papperinsatsen, det är bara att skruva på locket igen.
  10. henriknil

    nimbus 26

    Ja, md21 på översta raden
  11. Vad hade hänt, var skruven utskruvad nåt varv eller så?
  12. Hej Har du gjort samma grej som jag gjorde på våran "nya" Suzuki dt75, vi råkade ta bort releaseskruven helt och hållet och det föll ut några brickor som var nödvändiga för funktionen. Kolla tråden om luftning av Suzuki dt85 så får du lite mer info. Välkommen till maringuiden
  13. henriknil

    Drevdamask

    En av mina kompisar med en Nautic 900 och 290drev gjorde en ram som passade exakt runt skölden och klämde fast gummiduken på det sättet, de behövde då inte lossa skölden. På min 850 med 280drev är flänsen där skölden sitter inte tillräckligt bred, men kunde man göra den några centimeter bredare så skulle det också fungera och man måste då låta någon tillverka en ram som passar precis runt skölden och göra hålet i gummiduken precis så stort så det passar över skölden.
  14. henriknil

    Drevdamask

    en 3 mm gummiduk kostar mellan 1000-2000kr hos Kuntze, kan du fixa en lastbil med lyft som får göra 2 besök hos dig, ett för utlyftning och ett nytt besök senare för att lyfta tillbaka motorn så kan man fixa detta själv. Henrik
  15. henriknil

    Drevdamask

    Jag har lyft ur motorn 2ggr på min orrskär 850, det är gjort med hjälp av lastbil med kran. Då är det inga problem med lyftet, lastbilen kan stå framför båten också, behöver inte komma åt bakifrån. Kostar kanske 1000kr per lyft, utan kvitto.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy