Jump to content
Saturday 10 April 2021

henriknil

Medlemmar
  • Content Count

    371
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

33 Expert

About henriknil

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I mitt fall med slang och dunk så ställer jag dunken på en liten pall marken och vattennivån i dunken är ju då ungefär i propellerhöjd, så fort motorn startas så börjar det sugas in vatten från dunken. jag tror inte ens att det tar en minut innan det kommer glykol ur drevet då. Det behövs ca 15 liter i min motor. Aqad 40
  2. henriknil

    Aqd40

    Jag har en 81:a orrskär 850 med Aqad40, maxfart ca 21-22knop, om du får ut ca 3600 rpm och 23 knop så torde din motor vara trimmad med ny turbo och uppställd pump el liknande. Jag har också 280 drev med duoprop med A3 propeller.
  3. jag har gjort en sådan slang, jag hade en slang som passade till ett 20 mm kopparrör och monterade ihop slangen med en ca 10 cm lång bit av kopparröret, på kopparröret lindade jag vanlig eltejp tills tjockleken var lämplig och den då passade fint i slangen från skölden, det har fungerat helt utan problem att suga upp glykolblandningen ur en 20 liters dunk med detta.
  4. henriknil

    Drevdamask

    Det kan inte ha varit lätt att komma åt muttrarna på insidan, går det att kränga gummiduken över drevet utan att den går sönder.
  5. Inte skruven till förgasarna utan skruven som reglerar tändningen, sitter nära svänghjulet
  6. kan det vara stoppskruven till tändningsinställningen, den verkar vara väldigt långt inskruvad, tändningen kanske då blir för högt ställd när den borde vara lägre för att orka få igång motorvarven när växeln är i, jag har haft ett liknande fel på grund av detta på min dt85, Ställskruven på min dt85 sticker inte alls ut så långt som på din motor. Henrik
  7. Jag blev rekommenderad att köra min dieselvärmare med fotogen när den var svårstartad, rekommendationen kom från Eberspächer service, så du kan säkert köra på bränslet som du har i värmetanken. Jag hade dock inget fel på elektroniken utan det rykte bara ur avgasröret till värmaren och det behövdes flera försök till start innan den tände.
  8. Tack, ska kolla länkarna
  9. Ja, det är en ny cdi-box, den trasiga demonterades för 4 år sedan och vi saknar uppgifter om kablarna på bilden.
  10. Det återstår 3 st kablar innan detta är färdigt. Behöver vägledning till att koppla in dessa. Hoppas på svar.
  11. 41a tillverkades 88 och 89 41b 89 till 93
  12. Enligt detta diagram så är självurladdningen vid 10 minusgrader ca 0,5 procent och ökar till 1 procent vid 5 plusgrader. Är då batteriet fullt laddat, urkopplat och står i båten utomhus i säg 7 månader så är det ingen stor förlust som kan uppstå, förmodligen mellan 4 till 7 procent.
  13. Tickar pumpen om du tickar med anslutningen-elkabeln då?
  14. Ja, men bra i allafall, då har du ju en plan, hoppas det ordnar sig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy