Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Capitan

Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren

Rekommendera Poster

Lite fel skrivet i artikeln (stora och snabba båtar) då det gäller 10m ELLER båtar som kan gå över 15 knop enl DN.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ett förslag som kommer presenteras idag... Det innebär väl att det inte är spikat? Tas beslutet under dagen eller ännu senare tro?

Olagligt ja Rynkar Tyvärr ryker nog körkortet på land också om man åker fast. De har ju en förmåga att rapportera till Länsstyrelsen - översittarna no 1.

Vad är det för fel på nuvarande lagstiftning?

Vore ju bättre om detta förslag bara gällde yrkestrafiken.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att gränsen skulle gå vid 27 fot och 8 knopFlört, skämt åsido, hur få detta att fungera? Detta innebär inte att jag är emot, men 0,2 promille tycker jag är att ta i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så TS tänker köra stor snabb båt med sprit i kroppen i sommar? Då kan jag inte annat än att hoppas att de tar både båt och körkort så vi slipper åtminstone en sjöfyllerist i sommar. Brukar du köra bil med alkohol i kroppen också och tycker det är ok?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte konstigt att ett sånt förslag kommer...efter tv-serier som kustbevakarna.

Sen har det väl varit mycke fylla på sjön genom tiderna, lite som att be om nya lagar.

Verkar ju väldigt konstigt att skilja på båttyper och promillegränser borde ju va samma för alla!Obestämd

Lite som att det skulle vara okej att köra en liten bil när man druckit men inte en stor .Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller som att köra cykel men inte bil?

Det skiljer på roddbåt och 60 fots yacht på 40 knop. Det skiljer även på fart. Däremot inte sagt att jag stöder förslaget, jag har faktiskt inte ens läst det men det verkar aldeles för vanligt att folk tycker det är OK att fräsa fram i 30 knop i en trång farled med inte en utan ett flertal värmare under västen. Det är precis lika farligt som att köra bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu går det inte att jämföra att köra bil med alkohol i kroppen. Anser jag iaf. Tycker heller inte man bör köra båt asfull men några öl är helt ok. Ölen kommer nästan automatiskt när sista fendern plockats in :)

Konstigt att dom sätter farten till 15 knop. Är ju trots allt ganska snabbt. Tio meter båt, ganska stor. Varför skilja på båt och båt? Om man kör i sju knop med 0.3 promille med en nio meters båt ska man då straffas bara för att båten kan gå i 20 knop??? Blir lite som att du får böter på en 70 väg bara för att din bil kan gå i 150...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra olagligt? Ja, det kan ju vara jobbigt att alltid ha minst 0,2 promille.

 

Citat svt:

Nästa sommar införs en nedre gräns
på 0,2 promille alkohol i blodet för
dem som kör stora och snabba båtar,
enligt ett regeringsförslag som
presenteras på torsdagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det lite lättare att efterleva, det gäller bara att knäcka en bira så fort man vaknarTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som känner till statistik angående olyckor, fylla och personskador förknippade med fylla?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags för en nylansering av denna gamla reklamkampanj.

post-11655-1394236173,2509_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjaaa... Det finns en massa artiklar, med statistisk procentsats ( höhöhö). Klistrar in dem nedan... Men om det ger en sann bild av verkligheten, är inte jag rätt person att bedöma... jag vet bara att jag är torr när jag kör båten, fast jä***gt snabb med att korka upp så fort jag kommit till en ö eller gästhamn, och vi skall stanna över natten...

http://www.intermin.fi/intermin/bulletin.nsf/PublicbyIdentifierCode/20040226082?opendocument&2 (finsk artikel)

http://www.batnytt.se/I_kolvattnet___Missriktade_kampanjer_A-923944_DXNI-693_.aspx

http://www.juridicum.su.se/transport/Forskning/Remisser/y_sou2001_30.htm

Som sagt... lite grann att läsa genom iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag menar. Helt sjukt att man åker bara för att båten KAN gå snabbare.

 

Vad hände med frihet under ansvar?
Tidigare lagstiftning är ju rikigt utformad, dvs du kan dömmas för sjöfylleri om du inte kan framföra din båt på ett korrekt och säkert sätt.
Nu ska man kunna åka dit även om man gör allt rätt bara för att man druckit 2 öl. Vanvettigt.

Att det är mycket fylla på sjön (vilket jag inte märkt av själv) beror inte på lagstiftningen utan på att det finns för få poliser som är ute och kollar att folk kör som folk ska.

Är rädd att polisen nu kommer ge sig ut på soliga dagar och göra några raider bara för att sätta dig folk som har druckit något  - enbart för att fylla statistiken så att de ett år senare kan visa hur duktiga de har varit.



BTW betyder detta att båtar kring 30 fot som inte går snabbare än 14 knop nu kommer att öka i värde? Dags att köpa ett gäng sea ray och stoppa i några gamla MD21:or nu dåTungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om vi missupfatta varandra eller om vi bara tycker olikaFlört

Min andemening i vad jag skrev var kanske inte helt tydlig.Skäms

Vad jag menade är att man kan orsaka en svår olycka som drabbar både sig själv och andra om man är onykter oavsett vad man har för storlek och fart på båten.

Därför tycker jag samma regler bör gälla alla.

Är ju inte helt omöjligt att en liten roddbåt utan lanternor mitt i en trång farled med en fyllpropp bakom årorna kan komma ivägen för en 60 fots yacht på 40 knop.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Coolbeyron

''Vad hände med frihet under ansvar?
Tidigare lagstiftning är ju rikigt utformad, dvs du kan dömmas för sjöfylleri om du inte kan framföra din båt på ett korrekt och säkert sätt.
Nu ska man kunna åka dit även om man gör allt rätt bara för att man druckit 2 öl. Vanvettigt.

 

Är rädd att polisen nu kommer ge sig ut på soliga dagar och göra några raider bara för att sätta dig folk som har druckit något  - enbart för att fylla statistiken så att de ett år senare kan visa hur duktiga de har varit.''

 

Kan bara hålla med dig!! men såna här lagar är antagligen resultatet av att en liten klick människor inte klarar av frihet under ansvar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vad säger man????

Tv programet kustbevakningen visade att 95% som körde båtar under 10 m var största problemet med fylla under helgerna. Där var inte den stora breda gruppen av båtägare som är ute för att uppleva skärgården på ett positivt sätt med mysfaktor.

Värmdö Sandhamn Marstrand Vaxholm är inte de mest attraktiva ställena på lördagskvällar det kom fram ganska tydligt med tv programet kustbevakarna men det var inte många som hade 10 m båtar. 

Varför skilja på båtar och knop ser inte någon logik i det ???????? Skulle en 9.8 m och 14 knop vara mindre farlig att köra ??????????????

Finland har 1,0 Sverige 0,2 Danmark 0,5 så det blir finska skärgården i sommar igen.

Det verkar vara vuxendagis som aldrig har kört eller varit i skärgården 

Framför en åldersgräns istället !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan orsaka olyckor även om man är nykter men omdöme och reaktionsförmåga ökar risken för olyckor när man har druckit, det är väl inte någon som motsätter sig detta?

Det är inte mot lagen att vara berusad till fots men man kan även då kasta sig ut i gatan utan reflex och bli påkörd. Om föraren i bilen då även han är berusad ökar ju givetvis risken ytterligare för att bilisten inte skall hinna väja, samma sak gäller givetvis på sjön.

En 5 meter lång eka med 4 hästars motor gör inga livshotande skador om den ränner in i min segelbåt. En 10 meters DC med 2*300hk gör däremot det.

Hade jag fått bestämma hade det dock varit 0.2 promille för att framföra ett fartyg med motor eller segel oavsett storlek.
Det är ju inte i det dagliga det är farligt med alkoholen, det är när det uppstår en situation. Du behöver t ex göra en snabb manöver för att undvika kollision eller fatta ett snabbt beslut av någon annan anledning, det är då faran uppstår, när alla dina sinnen behövs till 100%

 

Statistik måste man tolka rätt. Det sägs att i 40% av alla singelolyckor är det alkohol inblandat. Det innebär ju att i 60% av olyckorna är föraren nykter vilket i sin tur innebär att det måste vara farligare att köra bil nykter? Tyst

 

Edit: Stavfle i massor, säkert fler kvar =)



Senast ändrad av Gaidin | 03 december 2009 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man får väl spärra motorn så båten inte går snabbare 15 när man tagit några huttar.Flört. funkar för oss som har mindre båt än 10 iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha

Statistik måste man tolka rätt. Det sägs att i 40% av alla singelolyckor är det alkohol inblandat. Det innebär ju att i 60% av olyckorna är föraren nykter vilket i sin tur innebär att det måste vara farligare att köra bil nykter? Tyst

Upplever inte fylla på sjön som ett problem. Inte här på västkusten iaf. Upplever ni det som ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir väl enklare för polis och kustbevakning med ett objektivt kriterium, för hur avgör man annars ifall någon är kapabel att köra vidare vid en rutinkontroll. Stå på ett ben, blunda och krocka pekfingrar?

Ibland kan man säkert behöva flytta båten efter att ha tagit några öl, exempelvis ifall det oväntat blåser upp från fel håll och ankaret släpper. Här finns ju också utrymme för godtycke, men de fallen blir väl betydligt färre och lättare att hantera antar jag.

Det sägs att fylleriet minskade efter TV:s kustbevakarna, det kan jag förstå. Det var ju en bedrövlig syn. Men själv har jag inte heller upplevt några incidenter som jag kan koppla till sjöfylleri, ta i trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ovan nämnt några gånger i tråden så är förslaget lite konstigt vinklat, ja redigt snett helt enkelt att sära på båt och båt.

Personligen har jag egentligen inget emot förslaget på 0,2 då jag är av den natur att alkohol inte har något med körning att göra, Spelar ingen roll vad för köretyg, bil som båt som traktor tex.  Fordon skall framföras nyktert, allt annat är omdömeslöst i mina ögon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Helt rätt lagstiftning! Mitt förslag är att de snabba båtarna ska kompletteras med alkolås också så man minimerar riskerna med dessa båtfyllon på sjön, för de klarar inte av att dra gränsen själva när de ska från skärgårdskrogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl mindre roll huruvida man har för båt på sjön. Tex en flybåt på 15 ton gör fasen mer skada i 8 knop än en weedo i 25 om det skulle råka gå åt helsike.

Farten dödar i fel läge, absolut men det är långt ifrån den enda variabeln i detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyllan på västkusten ifs väl kännd. Dock brukar de flesta vara utan båt och hålla till i Martrand,Smögen,Kungshamn,Strömstad etc. Känns lite tråkigt att inte få lov att åka hem med båten lagligt efter en kundlunch på knippla med någon som kör bilen hem.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara många här som gillar att köra på fyllan. Det finns två fel i nya förslaget enligt mig. Det första är att gränserna borde gälla alla båtar oberoende storlek eller fartresurs. Det andra är att man inte lagt in att vid all fylla och vårdslöshet skall båten beslagtas och säljas till förmån för sjösäkerhet. Självklart skall ju bilkörkortet också dras in på minst ett år och sedan skall det vara ny uppkörning.

Ni som tydligen inte klarar att köra båt utan alkohol i kroppen det finns hjälp mot alkoholism ingår i sjukvården.

Tyvärr har jag allt för ofta på nära håll fått se vad alkohol och framförallt bilkörning kan ställa till med. Har även bekanta som råkat ut för idioter som inte kunnat avstå från sprit på sjön. Inte kul att sitta ute och fiska när det kommer en kabinbåt och kör rätt över din båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bror åkte med sin klasskompis som var son till en av affärsägarna på Utö i en mindre båt från Gruvbryggan på midsommar för länge sedan. Omdömet svek och de kapsejsade. Min bror lyckades simma till en prick men hans kompis drunknade.

Själv åkte jag med i en stor båt för kanske femton år sedan. Föraren hade druckit men visade inga tecken på direkt fylla. Hans handhavande med båten var däremot bedrövligt. Jag hade barn med mig och det slutade med att det grät av rädsla.

Välkomnar förslaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska man sätta dit de som åker fram och tillbaka till sjökrogen på fyllan. Det kan man med nuvarande lagstiftning. Problemet blir när man förtöjer för kvällen tar några öl och snaps till sillen om vinden plötsligt vänder och man måste hitta alternativ plats. Nu blir det till att ringa sjöräddningen istället för att åka runt udden för egen maskin. Blir man stoppad med nuvarande lagstiftning kan man bli friad om man för båten på ett säkert sätt. Med den nya lagen blir de tvunga att lagföra om man blåser över 0,2..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...