Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Capitan

Ja då blir det till att köra olagligt till sommaren

Rekommendera Poster

Och varför skulle man då enligt ditt resonemang inte kunna ta en bira eller två och sen sätta sig i bilen? Varför skall man var nykter överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta är riktat till mig men du tar ju upp mycket jag skrivit.

Jag är absolut ingen nykterist och har inget spännt förhållande till alkohol, sitter gärna och njuter av god sprit i vänners sällskap. Kan bli lite mycket ibland men jag sätter mig inte och kör något fordon när jag tagit alkohol. Ja jag är snabb att påpeka att det finns hjälp för sätter man alkoholen före säkerheten så är man beroende.

Du har rätt att jag varit med om tråkigheter och inte bara en gång där alkohol varit inblandat. Du skulle säkert jälv ändra attityd om du behövt åka fram med besked att en arbetskamrat har krockat tjänstebilen  och man skall åka dit och se hur illa det är. När man kommer fram så finns ju massor med utrykningsfordon på plats och man drar ut en mosad kolega ur bilen. I den andra bilen var ingen alvarligt skadad men alla var berusade. I detta läge vet vi inte om personen skall överleva eller inte med personen överlever med ett livstidsstraff i plågor bara för att någon annan var påverkad. Hade personen följt regelverket och inte kört hade olyckan inte hänt. Därför är vi några som aktivt jobbar för att alla som skadar folk eller dödar folk när dom kör påverkade skall dömmas en ligt samma sak som dråp mord m.m. Vårt förslag är grov kroppskada minimum 5år kör du ihjäl någon berusad minimum 10år.

Jag har också en egen regel till sjöss alla som behöver hjälp får det utan att behöva ge något bara jag kan bistå. Om däremot båtföraren är berusad så är det tex en båt som haft grund känning och läcker så kan jag hjälpa gör jag det mot bärgningsersättning eller så får föraren komma ombord och båten får sjunka, givetvis så kör jag gladeligen föraren till land där polis kan ta emot. Är det olycka med flera personer (bil eller båt) så oavsett skada kommer jag att hjälpa den som kört full sist. Har man inte respekt för andra så skall man inte räkna med att få hjälp heller. Det finns så många andra trevliga mäniskor ute som behöver skyddas mot alla dessa berusade som finns. Läste någon stans att i var 4:e bil man möter sitter någon och kör som inte borde köra, det kan vara alkohol narkotika medeciner eller sjukdom, hur många är det då inte på sjön. Så hur man än ser på det är nya lagen fel borde vara alla båtar och 0 promille som jag skrivit innan. Hur man än gör kan man inte bli av med all fylla men med kännbara straff kan man avskräcka folk att köra påverkade.  Tänk er själva tanken skulle du ta alkohol och köra din båt om den beslagtas om du åker dit, sej att det är en båt för 150000.- sedan skall du på det bli av med körkortet ett år och behöva köra upp igen. Någon skrev att det i sig kan skapa tradegi för personen men det är ju självvalt om man kör påverkad, det går ju att undvika. Frågan är bara hur många skulle chansa att ta några öl och riskera detta.

Men visst kan man som du skrev njuta av några bira när man är ute och åker bara den som kör är nykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Hej på er, jag kör själv yrkesmässig trafik med ett 24-meters ekipage, och jag får nog säga att det INTE är okej att dricka öl/sprit på sjön och sedan köra iväg med båten. Det spelar ingen roll om det är en segel eller motorbåt. Alla ska följa de regler som skrivs av lagskrivarna. Jag begriper inte att det kan vara så svårt att fatta att frihet inte har med öl och fylla att göra?

 

Sedan kan man ju tycka att lagförslaget är felformulerat  så som det är skrivet, lagen bör ju gälla alla båtar, även en gummijolle med en onykter vid snurran kan ju vara farlig, inte minst för sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men vänta lite nu, Frihet skall vi inte få ha i detta land tydligen!!!!! Så länge vi accepterar majoritetsdemokrati kommer vi alltid ha inskränkningar i den totala friheten.

Om vi ska ha en helt liberal frihet skulle det vara fritt att göra vad man ville. Kör båt full, kör på någon som dör och dennes kompis anser sig ha friheten att dräpa dig för detta. Och ur detta skulle rättvisa och ordning komma?

För mig funkar det inte, vi måste med de demokratiska system vi har -inte sagt att det är det bästa- skapa gemensamma regler för saker vi delar på som tex skärgården.

Att nuvarande lag fungerar o är rättvis har jag svårt att se. Jag upplever den godtycklig och således kommer den att bli orättvis.

Den nya lagen hoppas jag kommer gälla alla båtar.

//Per Engman som både druckit för mycket, lagom och inte alls i perioder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant som det e sagt.

WORD.............Cool



Senast ändrad av rotorp | 06 december 2009 | 09:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta.

Finns det någon konkret statestik på problemet lagen ämnar att lösa.

Vad var antalet olyckor och dess omfång förra året för båtar över 10m/15knop där föraren hade över 0,2 promille. Utan fakta är debatten meningslös, endast subjektiva åsikter baserat på personliga värdering som skiljer sej beroende på livsfilosofi .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg hur det var i somras men de senaste åren har flera personer dött på grund av att berusade motorbåtsförare i hög fart kört åt helvete. Ett år kördes det in i något vid Djurgården och ett annat krockades det vid något smalt sund i närheten av en stekarkrog i närskärgården. Om jag inte minns helt fel så fick vi också se bilder i Kustbevakarna på en person som kört på en röd lysboj varvid hans svåger dog osv, osv.

Kan dock konstatera att det hela tiden rört sig om daycruicers med starka motorer. Inga stora motobåtar och inte en enda segelbåt så långt mitt minne kan nå.

Är det bevis nog för dig?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övriga båtar kommer den gamla regeln gälla, alltså, man får inte vara så berusad att man inte kan förväntas sköta sina uppgifter på ett säkert sätt.

Detta enligt någon från Kustbevakning i radion.

 

För övrigt anser jag inte att det sups mer nu än förr itiden.

Min farfar o hans kamrater tog sig alltid rejält med dryck inombords när de begav sig ut på fiske.

Min far även han fast i mindre mängd.

Mina kamrater o jag for omkring stupfulla i små raseribåtar i min ungdom.( Det är nu så länge sedan så det är preskriberat.)

Att det uppmärksammas nu är nog att KBV o polis har fått lite mer resurser för att stävja skiten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någon stans att i var 4:e bil man möter sitter någon och kör som inte borde köra, det kan vara alkohol narkotika medeciner eller sjukdom

När jag gick kursen för körkortshandledare i våras sas det att man träffar på en olagligt berusad förare lika ofta som man ser en taxi Stockholmstrafiken...

Men är det inte bra med en tydlig gräns för KBV o polisen så det blir mindre tjafs om exakt hur berusad man varit när man blir stoppad för farlig framfart? Det tycker nog jag.
Av det jag sett av Kustbevakarna verkar det vara ett av problemen vid ingipanden. Plus att de inte fick ta utandningsprov själva vilket de kommer att få nu?

Nykterhetskontroll i naturhamn när vinden vridit och det måste flyttas båt? Knappast på kartan med dagens resursläge för KBV o Polis. :-) Där får säkert båtgrannarna fixa/hjälpa flytta/hindra om det blir aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ja nu är det kanske jag som varit ngt onyanserad. För mig är det aldrig ok att sätta mig, eller se ngn annan sätta sig i bilen, som har druckit. Jag skulle också direkt reagera om jag såg någon som inte kan framföra sin båt.

Rätt eller fel. Jag tycker inte riktigt att det är samma sak att jämföra båt och bil. Jag kör inte båt berusad, däremot har det hänt/händer det att jag har puttrat i 7 knop och under några timmar druckit några öl, (2-max3) oftast folköl. Det jag är rädd för är att polisen kommer att, som ngn skrev jobba upp statistik.

Det är för mig som att de tar folk som har kört 10 km/tim för fort på E4an. Sånt gör mig irriterad då det inte har ngt med trafiksäkerhet att göra. Jag har själv blivit drabbad. Jag tror inte att problemet med olyckor har att göra med oss entusiaster som ägnar mkt tid i skärgården. Personligen skulle jag aldrig kunna köra berusad och riskera att vara med i en olycka.

Jag tror att problemet är folk som skall hem från krogen, Sandhamn eller Vaxholm tex i liten snabbgående båt med undermålig utrustning. När jag är ute på sjön är båten mitt hem, det är inte en bil på samma sätt. I ytterskärgården är det inte alltid bara att förtöja om och byta sida på ön. Man kanske måste gå en bra bit för säker vik. Det tycker jag är en stor skillnad.

Ge polis o KBV pengar så att de kan stävja fylleriet där det är problem, men det måste fortfarande finnas en tolerans, då båten är ens hem på helger o semester. Vi är nog många som har olika syn på detta. I mina kretsar är det, både seglare o motorbåts folk som tar en öl eller två under färden. Kunnigt folk med ordning o reda som har respekt för sjön. Detta oroar inte mig.

MVH/Andyh

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det inte.

Det måste vara konkret statestik updelat i t.ex. personskador (döds/bestående men/annat)) och matrialskador (belopp). Katalogisera på lämligt sätt (båttyp, storlek, hastighet, etc), analysera hur man bäst uppnår en minskning med prioritering på personsakdor, och sedan lagstifta inklusive tilldelining av resurser så att lagen efterlevs.

At du inte har det är helt OK, men att lägga fram ett förslag utan detta eller att skriva en artikel utan något spår är inte OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad skönt med ett inlägg som är eftertänksamt och resonerande och inte så kategoriskt som vissa av inläggen här på forumet i detta ämne.

Håller verkligen med digGlad 

Lennart



Senast ändrad av bigl | 06 december 2009 | 18:04



Senast ändrad av bigl | 06 december 2009 | 18:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Jag skulle tro att de som stiftar lagar och regler har denna information om olycksstatistiken ganska klar för sig innan de går till handling. Om du tror dig vara en större expert får du väl visa det då?? Du kanske tillochmed skulle kunna bli politiker? hahaha.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det är mycket fyllesnack på marinforumen, så det är väl så att båtägare dricker mer än folk i gemen. Men att det ska vara så illa att man inte kan framföra sin båt nykter är för bedrövligt, tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om de som stiftar sådanna här lagar kollar statistiken först så hade de infört lagen rakt över för alla farkoster på sjön.

klipp

Polisens högsta ledning har gjort ett sammandrag över fritidsbåtsrelaterade olyckor med dödlig utgång 2002. Utredningen har gjorts utgående från rapporter som lämnats av polisens undersökningskommissioner för båtolyckor. Årligen dör 50-60 personer i samband med båtolyckor.

Åren 2000-2002 kom 189 allvarliga fritidsbåtsrelaterade olyckor i sjötrafik till polisens kännedom där en eller två personer omkom eller den olycksdrabbade inte skulle ha klarat sig utan hjälp. Motsvarande siffror 1986-1988 var 291.


Olyckorna skedde oftare på insjöområdena (74 procent) än på havsområdena (26 procent). Den vanligaste båttypen i samband med drunkningsolyckorna var roddbåtar eller små motorbåtar. Olyckorna berodde oftast på att båten kantrade eller att personen i båten vacklade till eller föll.

De flesta skulle ha räddats med flytväst

Alkohol är den största enskilda faktorn bakom motorbåtsolyckor med dödlig utgång. Drygt hälften av förarna i olycksbåtarna var berusade och hade en promille i blodet. Gränsen för fylleri i sjötrafik är en promille.

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/PublicbyIdentifierCode/2004022701p2

 

Ja jösses vad de kan.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast...
Hur menar du att statistik över båtolyckor i Finland skulle vara bra underlag?



Senast ändrad av Peter_K | 06 december 2009 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andyh skrev:Ge polis o KBV pengar så att de kan stävja fylleriet där det är problem, men det måste fortfarande finnas en tolerans, då båten är ens hem på helger o semester. Vi är nog många som har olika syn på detta. I mina kretsar är det, både seglare o motorbåts folk som tar en öl eller två under färden. Kunnigt folk med ordning o reda som har respekt för sjön. Detta oroar inte mig. MVH/Andyh

Det är ju ingen som hindrar dig att ha båten som hem under sommaren, ej heller om du dricker ombord eller brevid båten bara du inte stör någon, men när båten skall köras SKALL föraren vara nykter.  Du skrev att i din krets är det många som tar en öl eller två under färden det är ju ok om dom inte kör att dom har respekt för havet är ju också ok men kör dom och dricker har dom ingen respekt för medmäniskor och skall därför stoppas. Det finns ingen ursäkt att dricka alkohol och köra, det är bara alkoholistens försök att rättfärdiga sitt beroende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du förenklar grovt det där med alkoholister och beroende som du pillrar in lite varstans i dina inlägg. Man BEHÖVER inte vara alkoholist om man tagit ett par öl på stranden och på kvällen tar sin båt hemåt så som du verkar anse?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså jag kan inte förstå ditt resonemang. Vad har att dricka ett par öl med alkoholism att göra? Kan till 100% säga att min båtfärd från hemmahamn ut till en ö inte innebär ökad risk för någon pga ett par öl. Det skulle va om ölburken skymmer en båt den stund jag har den framför ansiktet... Om du nu kan så mycket om alkoholism så vet du också att alkholister inte bryr sig om en eller ett par öl vilket vi faktiskt diskuterar. Om du missat det så är det inte vår önskan att köra omkring med 2 promille i kroppen utan ett par öl och det har än en gång inget med alkoholism att göra. Ett par öl handlar för min del om njutning efter en arbetsvecka och har inget med måsten och beroende att göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen någon som läser inlägget och kikar på källan. BRA!

 

Jo givetvis är det rätt att det är finska polisen.

Dock inget nytt och samma skulle gå att hitta om Sverige.

Hittar dock inte aktuell statistik längre. Verkar bytt plats. Den som visar orsaken till olyckorna. Där äldre män med gylfen neddragen omkommit och ofta med alkihol i kroppen.

Tragiskt men sant,

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att titta på erfarenheter ifrån andra länder tycker jag är helt relevant, ju närmare destå bättre. Jag läste den finska länken och fann längre ner följande

I slutsatserna påpekas det att båtolyckor och de fenomen som är förknippade med dem har undersökts mycket litet. Det finns inte tillgång till några tillförlitliga statistiska uppgifter om båtolyckor. Polisen har tillsammans med sina samarbetspartners undersökt båtolyckor tidigare 1985, 1986-1988 och 1994.

Detta är nog tyvärr sant för Sverige också. Att lagstifta utan fakta är enligt min mening maktmissbruk. Samma sak gäller båtkörkort. Däremot är jag för en rejäl utbyggnad av sjöpolisen och är beredd att betala för det. Dom behöver bli betydligt synligare och behöver mer resurser och tror därmed att sjöbetende som leder till olyckor och otrevnad på sjön kan minskas rejält.

Den andra länken ett par inlägg ovan till lagförslaget gäller för fartyg (12x4m) och inte för vad som diskuteras här. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sker olyckor på sjön där alkohol är inblandad tror jag ingen ifrågasätter, liksom att det inte är bra. Det jag kan tycka är märkligt är två saker:

1. Varför har man inte samma promillehalt rakt över? Måste vara lättare att kontrollera, ingen diskussion om hur fort båten går osv. Personligen tycker jag att gränsen är satt lite väl högt, en Nimbus 26:a som marchar i halvplan gör nog ont att få i sidan på båten det med.
2. Att de flesta verkar vara så sugna på att borsta på sjön - varför då? Man kan ju faktiskt vara någorlunda nykter när man är ledig. Själv kör jag nästan bara med 2,8:or, kanske en kvällswhiskey eller två efter tilläggning och middag. Tycker det är lite läskigt att inte ha full koll på båten och omgivningarna.

Nu är ju detta endast ett förslag, var det slutar återstår ju att se.
Att nyttja statistik i olyckor från andra länder tror jag inte på. Finland har ju t ex fler sjöar och en annan alkoholkultur (...har jag hört ryktas...) än svenskar. Tror iofs att den packade mannen med nerdragen gylf är överrepresenterad även här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tolkar det som om jag har en nissan micra som går på 2 cylindrar då får jag minsann vara halvfull o köra denRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst.... under förutsättning att den har tillräcklig flytförmåga för att du ska kunna använda den på sjön. På land är ju reglerna ganska klara och man skiljer inte på bil och bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stor eller liten slö eller snabb det var det jag åsyftade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska bli intressant att se hur man kommer att göra rent praktiskt OM nu det lagda förslaget går igenom ograverat: De gamla -nu gällande- reglerna ska ju även fortsättningsvis isf gälla för de båtar som inte omfattas av den nya lagen vilket ju egentligen borde innebära att om killen i 11 metersbåten med 0,19 promille i kroppen kör åt helsike så blir han inte fälld för sjöfylla medan gubben i snipan med 0.18 mycket väl kan bli det.

Tycker det är konstigt att man ens kan komma med ett förslag som så uppenbart slår bredvid målet.

Jag kan ju tillägga att jag tillhör dom som mkt väl kan ta en burk eller två under de timmar det tar för mig att nå mitt mål för dagen. Jag kommer alltså undan med detta om lagen går igenom, åtminstone så länge inget händer, medan de med större båtar sätts åt ordentligt. Förefaller mig orimligt som med så många andra skrivbordsprodukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lagförslaget säger en del

 

  • Man har en sned syn på att denna kategori av båtägare
  • Man har ingen direkt koll på fakta och problembild
  • Egna erfarenheter stannar vid några resor med vaxholmsbåtar och finlandsfärgor
  • Man vill framstå som duktig och äntligen få ordning sjöbusarna

 

Och sådanna här nissar ska man betala lön för, jösses

Visst är det komplext och det kan tyckas att en nollnivå vore rätt men samtidigt går sjön inte jämföra med biltrafik. Sjön kan både vara säkrare och farligare än biltrafik. Men att plocka fram ett förslag där man kan vara lite halvpackad och ansvara för en segelbåt känns rätt knas.

//

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju inte riktigt så.
Man kan faktiskt åka dit för sjöfylla i en liten segelbåt också om man ligger över 0,2 promille, men det är en svårare och mer flytande gräns. Det är en bedömningsfråga idag, vilket gör saken ganska otydlig för både de som skall följa lagen och de som ska upprätthålla den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...