Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
stefangbg

Slingrig gång

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av planande båtar är att de slingrar sig vid låg fart. Jag satt själv och rattade emot i början men grejen är att inte ratta för mycket utan att låta båten slingra på. Den kommer tillbaka till kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inte mycket att göra som sagt var. När jag har trimplanen NERE så inbillar jag mig att den slingrar lite mindre. Du kan läsa lite mer på denna tråd om liknande diskussioner. länk.



Senast ändrad av Treudd | 13 april 2009 | 19:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, planande båtar med tvärt avhuggen akter slingrar. Ett hydrodynamiskt faktum. Annars blir det att skaffa en snipa o låta bli planingen.

Har samma symptom på min 3.1x9.5 m, så snacket om att Duoprop tar bort slingrigheten är helt fel.

Om jag drar ner mina trimplan max så blir det (lite) bättre. Annars lär man sig efter ett tag att börja styra emot redan innan fören sticker iväg, Då kan man få framfärden att se någorlunda rak ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer, slingrigheten finns på alla snabbgående planande båtar.

Dock är min båt ett näst intill undantag, den går väldigt rakt per låga hastigheter jämfört med andra.

En teori är enligt mig är att ju mer proppelleryta man har, destomer turbulens får man (detta har också med ett varierande vartal).

Detta säger antagligen många emot, men det är bara en lös teori.

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min förra båt hjälpte det att montera hydraulstyrning, sen gick den spikrakt!

Verkar som flexet i teleflexstyrningen förstärkte svängningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer v-bottnad, ju mer slinger har jag hört. Plattbottnade planande båtar lär vara bättre när det gäller slingrigheten i låga farter, fast det medför ju en massa andra nackdelar så det är knappast ett alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett trimmplan ner, det andra uppe så slingrar den mindre, höger eller vänster får ni prova er fram till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Testa det som Erik skrev,tryck ner ett trimmplan så vill båten gira lite av den anledningen och då får du styra emot lätt åt andra hållet. det blir inte lika vinglit då.

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Samma fenomen som när man flyger flygplan. Och ju mer man styr emot, desto värre vinglar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slingrar? Är felstyrningen konstant när du håller ratten rakt, eller slingrar den för att du hela tiden kompenserar med ratten?

Min Fjordling slingrar för att den är överkänslig i låga farter, men det kallar jag inte slingrighet utan just överkänslighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar inte inlägget just nu, men har läst på MG att kölvattnet efter en planande båt i låg fart slår fram och tillbaka ungefär som en flagga i vinden. Och vrider då båten åt sidan lite slumpmässigt och ganska irriterande. Har inget med typ av drev eller glapp i styrning, även om det förstås kan göra vinglandet värre.

Det beror på skrovformen och bara är så. :-(

Bägge trimplanen max nere tycker jag hjälper litegrann, men inte helt.

 



Senast ändrad av Anders_St | 14 april 2009 | 13:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hydraulstyrning, motorn sitter stumt och det slingrar ändå.

En bekant har en Storebro J32. 5 ton. 2x260 häst, vattenjet. hydraulstyrning. Den slingrar som attan i låg fart.

Jag tror inte att det spelar någon roll vilken styrning man har. Skrovformen avgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade med ett trimplan ner på min slingerfarkost också (mellan 4-7 knop). Blev mycket bättre. Men riktigt bra blev det när jag kör på en motor (har dubbelmontage). Förmodligen för att man då får kompensera med styrningen. Knepigt nog drar det även mindre bränsle, trots att man får kompensera med styrningen....(än med två motorer)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar hittills. Båten slingrar när jag håller rak kurs med ratten utan att kompensera. Det är styrservo med styrsnäcka på den så det är ingen vajjerstyrning går det att förbättra på något sätt med hydralisk styrning eller nått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, efter att ha brottats med samma dilemma under en tid började jag forska och fann slutlingen svaret. 

Det beror på den så kallade Karman effekten, googla på "Karman vortex street" på video, så ser du hur det förhåller sig. 

 

Hur det avhjälps finns på xxxx.xxx

Mvh Mats

Redigerad av stavhammar
Reklam och spam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet.

Kanske hjälper att med trimplanen trycka ner fören

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Hej,

Någon som har erfarenhet av hur man får bort att båten slingrar sig i farter ca 5 knop. Båten är en daycruiser på 6,30m lång, 2,40m bred penta 290 DP och toppar över 40 knop, går underbart när den börjar plana. Problemet är just när man skall gå genom trånga passager där man måste ligga i 5 knop typ. Har läst att trimplan kan hjälpa genom att båten tror att den är längre än vad den är? Är det någon som har någon erfarenhet.

Kanske hjälper att med trimplanen trycka ner fören

 

Det dämpar girandes något, men beroende på båt, last, fart, så blir det rackarns fenomenet kvar i olika stadier. 

 

Kolla på filmerna på xxxx.xxx där syns skillnaden med och utan stabilisatorer. 

 

Skeppohoj // :)

Redigerad av stavhammar
Reklam och spam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursprungstråden är 8 år gammal!

Trots det är det väl så att båtskrov är kompromisser och du har valt att köpa en båt som är gjord för att gå fort. Det innebär att egenskaperna i lågfart inte är de bästa (slingrig gång, fören upp mot himlen osv.)

Min snipa däremot går utmärkt i lågfart men skulle nog inte vara kul i 40 knop. 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser stabilisorerna ut och vad kostar dom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mindre båt (8 x 2,7 m) går absolut rakare med dp än sp. Sedan har ju trådstartaren ett 290-drev som ju är notoriskt sladdriga med sina tre leder innan man är inne vid styrningen – redan "normalglappet" är ju flera grader. Förståeligt att det fungerar med att skeva med trimplanen, då spänner man ju så att säga upp styrningen vilket eliminerar glappet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...