Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Anders-65

Motorumsventillation

Rekommendera Poster

Jag har problem med att motorn blir för varm på min Omega 28. (Motor i fören) I instruktionsboken föreskrivs att man skall ha motorumsfläkt på frånluften, något som saknas. Funderar därför att montera sådan. Är det någon som har erfarenhet av detta och var man placerar och hur man utformar utblåset?

 

Tacksam för svar/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du löser kylproblemen med en motorrumsfläkt. Motorn är ju vattenkyld. \Smile\

 

Farsan hade en 28a och där var från och till problem med kylning. Den är ju inte helt lättmekad, med tanke på motorplaceringen, så där har man stått på huvudet ett antal timmar. Jag har för mig att man fick ta bort generatorn för att komma åt impellern. Är din färskvattenkyld? Den lilla el-motorn i färskvattensystemet är en källa till problem... likaså värmeväxlarn.

 

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En motorrumsfläkt är till för att ventilera bort eventuella bränsleångor före start och har inget med motorkylningen att göra, utan motorn är vattenkyld som skrevs i tidigare inlägg. Motorn suger betydligt mer luft under gång än en fläkt så därför brukar den stängas av under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fel.

Även en vattenkyld motor behöver ett ventilerat motorrum annars stiger temperaturen så småningom upp till alltför höga temperaturer (tänk på att större delen av motorn får en temperartur på 80-90 grader) som kan leda till skador eller tidigt åldrande på elektronik, kablage, slangar, reläer, generator och annan utrustning samt att motorn dessutom tappar effekt av att suga i sig varm luft. De flesta kvalitetsvarv utrustar sina båtar med fläktar.

Om man kollar med motorfabrikanterna brukar de ange en övre gräns på mellan 40 och 60 grader i motorrummet, ju lägre destå bättre.

 

Utsuget skall sitta högt och i motsatt ände från motorummets luftintag, som helst skall sitta lågt,  så att den svala luften paserar över så stor del av motorn som möjligt. Bra är att försöka kyla generatorn så mycket som möjligt, bra för för både dess effekt som livslängd.

Viktigt är att ha tillräckligt stort intag som mer än väl räcker för både motorns som utsugets behov av luft.  Det befintliga kan vara för litet om du monterar in en fläkt. Fläkten kopplas lämpligen över tändningen.

 

I min båt finns två luftintag långt ner i framkant, det ena är placerat så att luften passerar generatorn och kyler generatorn på sin väg till motorns insug.

Det andra intaget låter luften passera hela motorn och motorrummet innan den når fläkten som är monterad högt upp längst akterut.

Fläkten pajade för några år sedan och jag var tvungen köra utan i några dagar med många timmars motorgång (frankrikes kanaler) och det blev helt obeskrivligt varmt i motorrummet! Man behöver inte vara ingenjör för att räkna ut att dessa temperaturer måste vara skadliga för t.ex material som gummi och plast.

 

Senast ändrad av Eilean | 19 februari 2008 | 11:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, låter skumt! Jag har lärt mig att man klarar sig bra ändå då motorn suger så stora mängder luft att en liten fläkt inte påverkar. Att det behövs luft till motorrummet råder det ingen tvivel om, motorn lägger av annars - men jag vågar påstå att de flesta segelbåtars motorinstallationer ska klara sig utan en extern fläkt som tillför luft om de inte sitter extremt djupt ner i en båt så att det är svårt att få till syre.

 

Din fläkt, suger den eller trycker den in luft i motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fläkt suger ut. Och så skall det nog vara.

 

Jag tror du glömmer faktumet att du har en gjutjärnsklump på sådär 100-400 kg som håller 80-90 grader i ett litet, välisolerat och slutet utrymme...

 

Att motorns egna luftbehov naturligtvis kyler är självklart. Men problemet är nog att få den svala luften att passera över hela motorn samt genom hela motorrummet innan den försvinner in i insugningsröret.

 

För min del är jag övertygad. Dels för att jag har kört utan och erfarit hur fruktansvärt hett det blir när fläkten inte går.

Och dels för att jag betvivlar starkt att ansedda varv som exempelvis Nauticat, Malö, Dufour och Moody skulle bemöda sig med att installera fläkt, slang och utsläppsventil om det inte vore nödvändigt.

 

Ett möjligt undantag kan kanske vara mindre motorer i träbåtar och andra installationer där motorrummet inte är helt stängt utan är öppet mot kölsvinet och kanske på en del andra ställen så att motorn klarar sig utan ett dedikerat luftintag för förbränningsluften. Då kanske motorn suger luft lite hursomhelst från olika håll så att det blir en luftström i hela utrymmet och över hela motorn som håller ner de extremaste temperaturerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fläkt och ventilation finns vet även jag - men i de flesta fall slås fläkten av när motorn startar är min erfarenhet.

Någon annan som är med (eller mot..) mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är fortfarnade emot.

Det du talar om är utvädring före start av bensinmotorer. I dieselfallet går fläkten när tändningen är påslagen. Vad skall du vädra ut ur ett motorrum med en dieselmotor före start?

 

Men Peter, du tror inte på mig trots att jag har ägt två båtar med varvsinstallerade motorrumsfläktar som går igång med tändningen och sedan suger ut varmluft ur motorrummet så länge motorn går?

Tror du jag skojar när jag säger att mitt motorrum blev superhett med fläkten avstängd?

Dessutom har jag hjälpt ägaren att byta ut den defekta fläkten mot en ny, frisk, skickad under garanti från varvet till hans halvårsgamla Malö 40. Skoj det med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller helt med dig. När motorn går så bildas ett vacum i motorrummet. Varför då sätta dit en fläkt som motverkar att motorn får den luft den behöver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bildas ett vacuum har motorrummet ett för litet luftintag.

I min båt bildas inget vacuum när fläkten går. Inte heller i Nauticaten jag hade innan. Och när fläkten inte går ökar värmen katastrofalt!

Men det är klara, enkla fakta som varken Peter eler Twix tycks tro på! Så jag drömmer väl.

 

Drömmer gör väl också gubbarna på tidigare nämda samt andra varv som sätter i dyra fläktar i sina båtar. Varför gör dom det?

Kanke för att motorerna inte skall få så mycket luft?

De kanske ägnar sig åt strypning av båtarna, ungefär som på mopeder, för att dom inte skall gå så fort för motor!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att min motor också är varvsinstallerad i ett trångt utrymme och där är fläkten kopplad så att den slår av sig när motorn tänder. Motorn sitter trångt och jag har inga problem med värmen.

Visserligen har jag en bensinare, men det ska väl inte skilja mycket mot en diesel vad gäller luftförbrukning eller värmeavgivinng kan jag tycka? Min upplevelse skiljer alltså från din - kan det vara så jävligt att vi har rätt båda två?!! ;-)

Att det är så på dina båtar tvivlar jag inte på, men jag gissar att det snarare beror på t ex för klena/feldragna tilluftskanaler eller något annat?

post-832-1394235353,2083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry Peter, jag ger mig inte! 

 

Nu ser/läser jag att du har en bensinmotor. Det förändrar ju saken i ditt fall. Jag utgick från att du hade en diesel. Du behöver vädra ut motorrummet innan start och då är det en självklarhet att ha en fläkt som går en stund före start. Något som är helt onödigt med en dieselmotor.

 

Men, det hindrar inte att ett motorrum blir för varmt och att man därför tvingas montera in fläktar för den sakens skull.

Och om det skulle handla om för små eller feldragna kanaler tror jag nog varven skulle se till att ändra på detta istället för att montera in fläktar i båt efter båt, år efter år. Nauticat 33 har nu tillverkats sedan -67. Världsrekord i längst producerade båt. Tänk att det gått över 40 år utan att varvet lärt sig....

Och se på motorbåtarna! De har ofta flera, stora fläktar för att leda bort all den enorma mängd värme deras motorer ger ifrån sig.

 

Och om kanalerna vore för små - skulle det inte uppstå det vacuum Twix talade om?

 

Ge dig Peter K. Din fläkt sitter där och är kopplad på sitt vis för att du har en bensinare.

Min fläkt sitter där för att hålla ner temperaturen i motorummet - något den delar med tusentals andra båtar.

 

Och om den stackars frågeställaren ännu inte rymt från denna tråd upplever sitt motorrum för varmt har han säkert rätt.

Motorrumstemperatur är något som har uppmärksammats allt mer på senare år i segelbåtar. Och i och med kraven på allt större motorer som jobbar i allt mindre, tätare och mer välisolerade motorrum blir temperaturerna högre. Det går inte att få det luftflödet som finns till motorns insug att räcka till.

 

Senast ändrad av Eilean | 20 februari 2008 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad det faktum att jag har en bensinmotor ska ha med att göra att mitt motorrum inte kräver fläkt under gång för att bli kokhett. Att jag måste köra fläkten innan start pga den är en bensindriven är självklart, inget att diskutera och har inget med tråden att göra. Nu talar vi om varför motorn blir varm i ett utrymme som faktiskt var tänkt en gång i tiden för just motorplacering.

 

Att dina båtar kräver fläkt för att motorrummet inte ska bli för varmt är odiskutabelt, frågan är varför. Att motorrummet är konstruerat på ett sådant sätt att en fläkt ständigt och jämt måste suga luft för att inte utrymmet ska bli för varmt under gång låter som att det är en konstruktionsmiss då en fläkt för odjud, drar ström och är en känslig del av ett system då den är lätt att missa om den pajar under gång - men det kan vara på ett annat sätt också.

 

Du skrivet att din motor blir 80-90° under gång, något som får mig att tänka. Utan att veta exakt gissar jag att din nuvarande båt - liksom även Nauticaten - är 70-talare, och jag gissar att de i originalutförande hade sjövattenkylda motorer som i efterhand konverterats till sötvattenskylning. Sjövattenkylda motorer har ju en arbetstemperatur som är betydligt lägre, gissar kring 40-50°? Om motorrummen är konstruerade för den senare temperaturen och inte har byggts om efter konverteringen är det tacka f-n för att en fläkt behövs! Kanske är det så även för vår frågeställare?

 

Och visst har Nauticat-konstruktörerna lärt sig! Det är ju inte direkt så att 33:an är en entyp, den har förändrats ganska ordentligt under årens lopp. Kanske då också motorrummets utformning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ett kort svar, jag börjar tröttna...

Nej, varken min eller Nauticatens motorer har någonsin varit sjövattenkylda. Inte heller de båtar Malö bygger idag som också utrustas med fläkt. Och en sötvattenskyld motor jobbar som sagt uppåt 90 grader.

 

Nauticatens motorrum ser exakt likadant ut idag 2008 som på 60-talet med exakt likadant arrangerade luftintag. Skillnaden mellan 60-talets och dagens NC 33 är minimala förutom kölarrangemanget, riggen och standarden på inredningen.

 

Ditt argument att fläkten gör oljud och drar ström är aningens ogenomtänkt - fläktljudet dränks i motorbullret och ström brukar finns gott om när motorn går. Konstruktionsmiss - tja, då är varven många!

 

Jag roade mig med en liten internetsökning:

Najad 360 - motorrumsfläkt

Samtliga Malö - fläkt

HR 510 - fläkt

HR 352 - fläkt

Och ids man hittar man nog flera!

Sedan har vi motorbåtarna där jag inte har någon koll. Men min kompis Fjord 34 med två Perkinsdieslar har två bamsefläktar som suger ut i bakkant på motorrummet - varvsmonterade.

 

Jag vet inte vad verkningsgraden för en motor är, men en stor del avgår i värme och den värmen står naturligtvis i proportion till storleken:

 

Min motor är på 4 liters slagvolym, 74 hk och väger 500 kg med backslag. På den sitter en generator på 80 A/28 V = 2,2 kW som i sig avger en hel del värme.

Om hela motorns yta är uppvämd till 80 grader avger den oerhört mycket värmeeffekt - vi pratar om en järnklump på ett halvt ton.

Dessutom är den monterad i ett snudd på hermetiskt slutet utrymme med tjock isolering överallt och där de enda hålen till omvärlden är två luftintag och ett utblås från fläkten

 

Så tittar vi på din:

1 cyl och ett par dl slagvolym, 10 hk? Vikt 75 kg? Generator gissningsvis 30A/14 V = 0,4 kW, inte så mycket värmeavgång. Och din motor är monterad i ett utrymme som är rätt klent isolerat och med ganska många öppningar av bilden att döma.

Är det konstigt att din går svalare och förmodligen inte behöver kylas?

 

Hursomhelst - om frågeställaren tycker (förmodligen med all rätt) att hans motorrum blir för varmt - kan han inte få montera en fläkt då, på samma sätt som de (ansedda) varven Malö, HR, Najad, Nauticat m.fl gör?

Eller måste han till varje pris bygga om, byta båten eller intala sig att han inbillar sig?

 

Det blev inte så kort....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är så att motorn blir för varm. Vad är för varm förresten. En diesel mår bra av att gå med hög temp runt 90 grader. Kokar motorn? Nej, problemet löst. Brir motorn lika varm vid körning i kallt eller varmt havsvatten? Ja, då kan det ju vara lämpligt att börja med termostaten, lägg den i en kastrull på spisen och kolla att den öppnar vid angiven temp. Ang. motorrumsfläktar. Det är en viss skillnad på bensin och dieslar. På en bensinare MÅSTE du ha en fläkt för att ventilera ut eventuella ångor före start, på en diesel finns det ingen anledning. En annan väsentlig skillnad mellan en diesel och en bensinare är att dieseln slickar i sig väsentligt mycket mer luft än motsvarande storlek på en bensinare. Vad är det för trams att elektroniken skulle ta stryk av värmen när motorn går. I så fall hur mår den då när man stoppar motorn och det inte finns något luftflöde alls längre. Eller fortsätter fläkten att vädra ut värme ända tills motorn svalnat. All elektronik idag brukar specas av tillverkarna till 70 grader och då finns det säkert en hel del marginal till det. Ett vanligt sätt att betrakta en dieselmotors effektivitet är att dela in den i tredjedelar. En till framdrift, en till uppvärmning och en försvinner tillsammans med avgaserna. Om man i en båt har en generator på 2 kW betyder inte det att den lämnar 2 kW värme, den lämnar faktiskt en hel del elenergi också. Dessutom går den för fullt bara under en kort period medan batterierna är så gott som tomma. Slutsats: Är du säker på att motorn blir för varm. Har du mätt tempen. Vill du ha den kallare, sätt i en annan termostat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs vad som skrivs och läs ordentligt!

 

Vi talar inte om kylvätskans temperatur, vi talar om omgivningsluftens temperatur. Glöm termostaten.

Ingen har heller påstått att en generator på ex 2 kW avger 2 kW värme. Som sagt läs...

 

OK. Det är alltså trams säger du.

Så Yanmar tramsar och rekommenderar en temperatur vid insugningsröret på max 20 grader över yttertemperaturen....

Volvo Penta tramsar och snackar om max 60 grader tror jag det var, om det inte var lägre...

Cummings säger 48 grader

Mastervolt säger max 50 grader omgivningstemp för sina generatorer...

Och som jag sagt ovan - en massa varv tramsar och envisas med att montera in fläktar i sina båtar...

Tänk vad proffs kan vara dumma...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gantika skriver: Vad är det för trams att elektroniken skulle ta stryk av värmen när motorn går. I så fall hur mår den då när man stoppar motorn och det inte finns något luftflöde alls längre. Eller fortsätter fläkten att vädra ut värme ända tills motorn svalnat.

Jag vet i alla fall att i mitten på 80-talet blev man rekommenderad att lossa laddningsregulatorn från generatorn och montera den utanför motorrummet för att det blev för varmt åt den. Detta var på en MD5 och båten var en Albin 78. Från samma tid kommer jag ihåg ett reportage i en båttidning där man kollade temperaturen i motorrummet under gång och jämförde luftvolymerna som motorn behövde beroende på temperaturen på insugningsluften. Kontentan av det hela blev precis som Eilean skriver. Det ska till bra ventilation för att få ut bra effekt ur motorn. Har man en segelbåt och inte går så långa sträckor och inte med så hög belastning på motorn är det inte så kritiskt som på en planande motorbåt som kan tappa åtskilliga hkr på dålig ventilation.

 

Senast ändrad av excel319 | 20 februari 2008 | 23:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Shit Gunnar - hur ser dina långa svar ut? :-D

Jag har bara erfarenhet av 70-talsbåtar, betydligt mindre än de du beskriver och mer renodlade segelbåtar än motorseglare med mindre motorer och därmed lägre värmeavgång. Där slår man av fläkten under motorgång utan att problem uppstår.

I min båt är mycket riktigt en liten motor, t o m mindre än vad du beskriver med sina 7 hk, 65 kg och en dynastart som ger 6A. Motorn är sjövattenkyld och saknar helt termostat. Däremot är utrymmet för motorn ganska ordentligt tillskutet med isolering varierandes mellan 10-30 mm. Ingen öppning till kölsvin annat än ett 10 mm hål för dränering av kondensvatten och liknande. Och - inga värmeproblem. Har då gått timtal utan att det blivit speciellt varmt i motorrummet.

 

Men jag lutar helt klart mer och mer åt att - som jag skrev - båda har rätt, det finns uppenbarligen båtar som klarar sig utan fläkt och även de som inte gör det. Skulle i frågeställarens fall börja med att kolla termostat, impeller samt hur tilluft förs till motorn. När detta verkar OK och inget annat hjälper - installera en fläkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi talar inte om kylvätskans temperatur, vi talar om omgivningsluftens temperatur. Glöm termostaten. Om kylvätskan är kallare är också motorn kallare vilket i sin tur ger kallare omgivningstemperatur. OK. Det är alltså trams säger du. Så Yanmar tramsar och rekommenderar en temperatur vid insugningsröret på max 20 grader över yttertemperaturen.... Volvo Penta tramsar och snackar om max 60 grader tror jag det var, om det inte var lägre... Cummings säger 48 grader Mastervolt säger max 50 grader omgivningstemp för sina generatorer... Vistt det är rätt att en motor ger mer effekt med kallare insugningsluft, varför skulle man annars ha laddluftkylare. Varför skriver nu fabrikanterna det här i sin anvisningar. Jo utan de här förutsättningarna kan du inte ta ut den maxeffekt ur motorn de utlovar. Det är ingenting vi seglare har någon användning av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror Peter och jag börjar förstå varandra så sakta nu. (Är inte ditt motorrum helt öppet akterut, det ser ut så på bilden?)

Självklart har detta med att göra hur motorn monterats.

 

Däremot har termostaten inte ett dugg med saken att göra även om det i teorin naturligtvis är korrekt tänkt: Om man sätter in en termostat som exempelvis öppnar vid 40 grader kommer naturligtvis motorrummets temperatur sjunka. Men i gengäld går motorn med helt fel arbetstemperatur.

Skulle det vara fel på termostat, impeller, värmeväxlare etc skulle motorns interna temperaturlarm/tempmätare larma för onormala värden/överhettning långt innan motorrumstemperaturen steg till för höga världen.

 

Vad Gantika yrar om vet jag inte. Att optimala arbetsförhållanden för våra dieslar inte skulle vara intressanta för seglare begriper jag inte.

Och om man studerar tillverkarnas installationsanvisningar konstaterar man snabbt att motorrumsstemperaturen inte bara handlar om optimalt effektuttag utan om livslängden på slangar, kringutrustning, dämpmattor och inte minst generatorn (se rekommendationen från Mastervolt) Varför skulle man i många fall annars ange TVÅ värden: En maxtemperatur för insugsluften och en (högre) för motorns omgivning.

Så jag föreslår att Gantika fördjupar sig litet i saken innan han är så tvärsäker.

 

Slutligen: Anders som startade tråden skrev:

 ... instruktionsboken föreskrivs att man skall ha motorumsfläkt på frånluften...

Enligt Gantika m.fl är detta bara trams.

Men om nu Anders tänker som jag och ändå väljer att sätta viss tilltro till vad varv och motortillverkare säger så skulle jag föreslå följande strategi:

Mät temperaturen i motorummet, gärna på flera ställen. Ring eller maila tiilverkaren av din motor och kontrollera om värdena är ok eller inte.

Och om det till sist blir en fläkt - glöm inte att kontrollera att du har ett tillräckligt stora öppningar för tilluft.

 

 

I övrigt har jag inget mer att tillägga. Och jag tänker inte ta bort min fläkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motorbrunn är öppen under sittbrunnsdurken, men den begränsas av sittbrunnssargarna som går ner till skrovet samt ett akre skott i bakkant av sittbrunnen. Gissningsvis talar vi om en uta som är 0,70 m bred, 1,20 m långt och har en varierande höjd mellan 0,6-0,2 meter (minskar akteröver) och vars enda tilluftsöppning är enstaka springor samt där slangen till motorrumsfläkten är installerad.

 

Vad gäller arbetstemperaturen så hade det naturligtvis varit bra om den var högre vilket man kan uppnå genom en konvertering till sötvattenskylning, men då motorn kyls med sjövatten kör man ju med lägre arbetstemperatur för att inte motorn ska rosta söder totalt av att den ständigt kyls med nytt syresatt vatten utifrån. En konvertering är inte aktuell idag.

 

Och naturligtvis är det så att man inte kan värma upp ett utrymme till 80° med en motor som håller 40°...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Självklart måste det vara en fläkt i  täta  motorutrymmen.

 

det kan bli stora problem med laddningen. generatorn  är känslig som tusan om det blir för varmt.  laddning kan utebli eller  väldigt dålig.

 

 

sen angående  insugs luften till motorn så  skall den självklart hållas  så låg som möjligt. annars  så tappar  man kraft i motorn.  och den kan vara  en HEL DEL,

 

 

jag hade en yanmar 2gm 20  och den orkade bara varva ut 3600rpm  ganska omgående efter start.  sen sjönk  varvet mer om mer   sen orka den knappt  3300rpm.   då har man lätt tappat ett par hk.  så insugs luften till motorn måste vara sval  och även för generatorns skull. det finns  på vissa  generatorer  som lägger av att ladda om tempen blir för hög.det sitter en avkännare som   skall tydligen gå att flytta på om man får problem med det.

 

hade en arbets kompis på  Najad som hade problem med detta. han blev rådd av Najad motor gubbar att kolla  upp detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom temperaturen i motorrummet - som vi ovan nu lärt oss är viktigt... och att det verkar bra att ha en fläkt till hands om det blir för varmt... så tänkte jag bara kommentera MÄNGDEN luft in som viktig också . En motor, modell större diesel, drar i sig mer luft än man tror och på motorbåtar ( som har fläkt ) så kan man ändå synda då fläkten kanske inte orkar dra in så mycket man behöver. Detta lärde jag mig så här: en kompis skulle köpa en större motorbåt, tror det var 40 fot. Båten var fräsch och med sprillans nya volvodieslar. Och dyr, så kompisen beställde en besiktningsman. Denna ville ha hjälp när vi var ute och körde med att öppna de två motorluckorna. Jäkla oljud och jag fattade inte vad han mätte eftersom ingen ljudmätare fanns och mannen bara stirrade strikt på panelen med logg och varvräknare... I protokollet såg man resultatet. Besiktningsmannen hade kollat med volvo och bedömde att arean på luftintag skulle upp till minst det dubbla enligt tillv rekommendation... han skrev att det var en synbar skillnad när man under gång öppnade motorluckorna... Min kompis drog av ombyggnadskostnad men säljaren sålde till en annan... Alltså= räkna ut lufbehovet... som bieffekt får du lite bättre kylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

En annan reflektion på detta med värmeavgivning i

motorrumet är ju oljekylningen. Jag gjorde en liten

överslagsräkning, och jämfört med en oljefylld

radiator för rumsuppvärmning sitter det på en 50 hp

dieselinombordare ett element under motorn på

ca 2000W.

Isolering! Det är i stort sett konsten att få luft till att

stå absolut stilla. Om luften sätts i rörelse kyler den,

det är ju bara att kolla hemma när det blåser.

Med ett tätt och oftast med ljuddämpande mattor

försett motorrum måste det till fläkt/fläktar för att

få en för motor och vidhängande el lämplig

arbetstemperatur. Man kan ju t.ex jämföra med:

 

Datorer - kylfläktar

Ellok - kylfläktar

Trefasmotorer - kylfläktar inbygda i ena gaveln

Mopedmotorer - kylfläkt

Motorsåg- kylfläkt

Gräsklippare - kylfläkt

Bilmotor - kylare/kylfläkt

Etc. etc. etc. etc.

Så varför i hela fridens namn skulle en inombordsmotor

vara enda undantaget från att få bli svalkad av en fläkt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Därför att båtmotorn kyls av sjövatten som sällan eller aldrig övergår 20 grader.  En sötvattenskyld motor kyls av ett slutet kylsystem som i sin tur kyls av sjövatten.  Ett rum kan inte bli varmare än sin värmekälla och är motorn 70 grader kan det inte bli varmare än så i motorrummet.  Och så varmt blir det inte eftersom hela skrovet ligger i vattnet som kyler underifrån.  Utöver denna kylning så behöver motorn luft för att förbränna bensin/diesel i en otrolig mängd.  Luft som sugs in genom ventiler eller gälar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja .. allstå  det var väl mer att det troligen kyls ner av att det inte är isolerar i botten på motorummet  bla,  nåt sånt skrev du väl.

 

ja blev lite kort.  men men   vi glömmer fläkten då. så får grejorna bli lite varma. spela roll det är inte min  generator och motor. 

 

 

 

jag tänker självklart ha fläkt på min båt . men ni andra som känner för det behöver inte ha fläkt.\Wink\  

 

 

på mitt jobb på Najad  har vi fläktar. och jag även rassy. och andra varv på orust. men det är klart att det är nog troligen onödigt.\Wink\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dehler har fläktar. Välisolerade motorrum som naturligtvis också gör att det blir varmare. Är dock osäker på om det suger ut eller blåser in luft. Fläkten går så länge motorn är i gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Utan att vara oförskämd: Svajarn du har fel!

Följande grundar sig på mångårig erfarenhet

inom racingmotorer (Mopar Conection)

Motorns vattenkylda del sitter runt cylindrar och

topplock övriga motordelar kyls av oljan.

Vid marinkonvertering byts oljetråget mot ett

kraftigare (oftast gjutet i aluminium) med

kylflänsar, även separat oljekylare förekommer.

Inom racingsporten är oljekylning ett hett ämne.

Om bilen står stilla för länge med motorn i gång

kyler inte fartvinden oljetråget och oljekylaren och

oljetempen ökar. Märk väl att oljetemperaturen

mycket väl kan överstiga 120 grader. Inombords

motorn har inte denna fartvind utan behöver hjälp

utifrån med hjälp av fläktar. Om vi skulle bli

teoretiska ett tag kan vi ju titta närmre på

skorstenseffekten, Ett högt rör där värme stiger

blir en rejäl luftflyttare som skulle öka luftomsättningen

i motorrumet. OK nu är det inte speciellt vackert med

skorsten på en segelbåt, vi kanske kunde göra om

masten till skorsten. Villket drag det skulle bli här.

Nja, det är nog betydligt enklare att köra på beprövade

metoder, montera fläkt. Det kostar mycket mer att

renovera en överhettad motor än vad fläktinstallationen

någonsin kommer upp i. Och arbetet med att plocka ur

nämnda motor står definitivt inte i proportsion till arbetet

med fläkten, jag vet för jag har gjort det några gånger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...