Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
trewq

Lista över Biltemas m.fl. kassa prylar

Rekommendera Poster

Jo, jag har läst inläggen. Men jag har kommit fram till átt de flesta har ett love to hate, hate to love förhållande till BTs produkter.

Sen att vissa inte kan eller har möjligheten att få ANDRA att se just sin egen ståndpunkter på varor från nån butikskedja är väldigt synd. Man kan både tycka om och hata en sak,men ur olika perspektiv..

Jag struntar i om folk säger två olika saker om ngt, det gör jag själv oxå nämligen. Jag bygger mina åsikter på egna erfarenheter och kan därför både säga att en produkt är bra, men oxå dålig.

(exempel) Bälgarna till mitt 280 drev. Jag har av mitt drev över vintern och slänger på nya BT bälgar precis innan jag sjösätter. Om vi kollar på garantier mm så rekomenderar VP byte minst vartannat år på orginalbälg. BT bälgarna har inte riktigt samma kvalite, men med tätare bytesintevall får man/jag hållbarheten och får ner kostnaden förutom jobbet Jag har juh ändå drevet av, så det är ingen större arbetsinsats från min sida. 
Men att inte kunna garantera hållbarheten på bälgarna ynka 2år är skit, men å andra sidan garanterar VP bara 2 år, men det är ingen Garanti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte för ett par år sedan en kopplingpanel med brytare och säkringar. Plasten i panelen och säkringshållarna smälte utav värmen som särkingarna alstrade... långt innan säkringarna gick.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

--------------

Terrafobica skrev:

Kanske webbläsaren din kommer från biltema också2.gif\

hehe nej men modemsladden därimot...

// Mathias
-------------------
 
10 poäng! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använder BT:s flätlina, både 0,21mm och 0,30mm och tycker den fyller sin funktion väl. Anser att de inarbetade märkena man köper hos redskapshandlaren 4 gånger så dyrt inte är 4 gånger så bra i alla fall. Har ännu så länge inte haft ett linbrott vid fiske på denna lina. Dragväskan, Spöfodral och häcklor fungerar lika bra som vilket annat märke som helst likaså filebrädan.

Håller dock med att sprayfärgerna är rena blasket.

Man får dock vad man betalar för!

Feskarn!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med pris vs kvalitet tycker jag är självreglerande i vårt samhälle.

Har man aversion mot folkbutiker som Biltema och liknande så tillhör man oftast en kategori som har ett löneläge och/eller en förmögenhet som tillåter att man köper sina grejer i dyra affären istället.

Genom ett sådant köpbeteende vid alla inköp så  försvinner lön/förmögenhet och vi  blir alla mer lika. Och både  affärerna på fina gatan och Biltema överlever och alla blir lyckliga och nöjda med sina prylar - den som köper på Biltema för att de kom över det billigt och de som handlar på fina gatan för att det är såå bra kvalitet. Och alla tror att de gjorde helt rätt. Det är väl fantastiskt! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Guldsammanställning Brodur!!!

Kan bara lyfta på hatten!!!

 

Feskarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken trevlig gammal tråd.. Skrattande

Brodur: Har man aversion mot folkbutiker som Biltema och liknande så tillhör man oftast en kategori som har ett löneläge och/eller en förmögenhet som tillåter att man köper sina grejer i dyra affären istället.

Njae, där håller jag inte riktigt med.. kan inte påstå att jag har så speciellt hög lön, men jag handlar ändå det mesta jag behöver hos andra än BT.. Varför? Därför att jag märkt att det blir billigare i längden! Något min smålänska far inte har lärt sig.. Glad

Några saker jag köpt på BT..:

Kamaxel: Höll 52 mil!!! och var ej felmonterad..!
Avgassystem: ett om året... (min far under ett antal år.. Men det är ju så billigt!!!)
Hjulsidor: Försvinner den ena efter den andra ganska snart..
Högtalare till bilen: Spräcktes ganska snart..
Nätverkskabel till datorn: Fungerar, men är mycket styvare än andra jag har..
Huggkrok till fisket: Höll 2 veckor.. rena turen att jag inte hade storgäddan på..
Bränsletank till båten: Läcker vid skruvlock och slanginfästning..
Slang till bränsletank: Stenhård slang och pumpblåsa efter en säsong..
Träskruvar (längre modell..): Skallen gick av på väldigt många..
Länspumpen: fungerade faktiskt bra i 1,5 säsong..
Fritidsbatteri: Fungerat klanderfritt som startbatteri i båten i 4 år!
Verktyg: av de dyrare modellerna fungerar utmärkt..

Summa sumarum av mina erfarenheter av BT:s produkter..:
Man lär sig av sina misstag (inköp av dåliga produkter..) och om man inte har tiden att behöva göra om samma jobb om och om igen med täta intervaller, så köper man en kvalitetsprodukt och slipper det. För i slutändan kommer det kosta lika mycket i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag på 80 & 90-talet hjälpte till på ett par bilverkstäder, köpte vi kamaxlarna till Fords OHC-motorer på Biltema. De höll mycket bättre än orginal. T.o.m Ford-verkstaden började köpa på BT. Men jag har också gått på några riktiga minor också, där produkten knappt var värd förpackningsvärdet. Något som fungerade väldigt bra var de rostfria trallskruven. De har ännu efter 5 år inte börjat rosta och de kostade knappt hälften av bygghandelns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en 80 delars verktygssats på Biltema 1984 (blocksnycklar, hylsor, spärrskaft, etc), har fortfarande satsen och använder den, det enda som fick bytas ut under dessa år var spärrskaften. Och ändå så har jag haft 2 stycken SAAB 99:or (= bilar som repareras HELA tiden).

Jag tror att handla på Biltema är lite av lyckohjulet, ibland får man högsta vinsten, ibland nit. Man vet först efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra (tycker jag) Biltemagrejer som jag använder är:

Verktygssats, 150 delar (10-120)
Gängverktygssats, 40 delar ( 18-138 )
10-120 )
Torkarblad, vattenavvisande ( 58-221 )
Förtöjnings- och ankarlina30 meter (25-078x/25-079x )
Vävtejp ( 29-251 )
Toalett med elpump ((25-9926 )
Högtalarkabel 2 x 4,0 mm² 25 m  ( 31-677 ) använder jag som 2 x 8  mm² elkabel från vindgeneratorn
Böjlig aluminiumslang ( 61-360 )
Filékniv ( 19-905 )
25-9925 Morakniv rostfritt ( 19-217 )
Skruvstycke ( 19-469  )

Glykol, rostlösare, motorolja, lampolja, silikonspray, litiumfett, bromsbelägg, strömfördelningsblock, säkringar (inkl AGU), kabelskor, H4-lampor, skruv & mutter/gängstång och en himla massa annat..
det mesta funkar faktiskt som förväntat (sett till vad det kostar) tycker jag Förvånad

Skräp som inte funkat:

Snabbtving (20-836) När man drar åt delar sig handtaget..

Nivåvakt till länspump (den modellen jag hade har utgått) microbrytarna inuti som ska sluta när vikten rullar bakåt fastnade i öppet läge så båten sjönk!
Skar hål i höljet, sprayade med Biltema silikonspray och vips så funkade brytarna igenFoten



Senast ändrad av Gunnar_ | 21 januari 2009 | 22:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker att Biltemas korv med bröd är bra !

Skulle inte vilja ha en detalj på båten med texten Biltema Fåfängan talar i båtvärlden Cool

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig smakat deras korvar.......men håller med om det andra. Skulle inte själv vilja ha något på min båt med en stor text BILTEMA på.

Har aldrig förstått att en firmor kan vara så egotrippade att dom måste ha sitt namn med stora bokstäver på prylarna. Tror att dom skulle sålt mer utan namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summan av detta är att båtägare ska handla på båtfirmor och äta på krogen gärna finkrogen !

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logotypandet är givetvis en klart negativ grej, ochspeciellt på externt visuella prylar om man är känslig för sånt Foten.
Sen gör det ju det extra svårt att jämföra pris m.m när exakt samma pryl säljs av flera andra, men med olika namn..

 

Tillägg till listan av bra grejer:

Mätinstrument:


http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81483

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91949

 grymt prisvärda båda två, ett måste i båten/garaget/hemmet Cool



Senast ändrad av Gunnar_ | 23 januari 2009 | 20:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har allt annat än bra erfarenheter av Biltemas mätinstrument, där tycker jag att det lönar sig att gå upp några snäpp i kvalitet (och dessvärre även pris)

Dock så finns mycket annat som är prisvärt, bland båttillbehören så är deras levang (borste) riktigt bra, inne på 5.e säsongen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=236&iItemId=75907

Även Biltemas sprayrengöring är bra: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1746&iItemId=78146

Jag tycker det är bra att Biltema säljer båttillbehör, ökad konkurrens är alltid bra. En del av deras grejer kommer från Trem i Italien, exakt samma märke som finns hos Watski och Hjertmans. Sedan är det upp till var och en att besluta vad och var man handlar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest besviken på BT-grejer men köpte i våras Ampere-metern i inlägget ovan. Verkar funka skitbra så här långt. Och bra billigare än andra jag då hade kollat på.

Fö är en A-meter ett underskattat instrument. Är lätt fascinerad av vad jag inte visste förr Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det 11: e budet: -Du skall inga andra lågprisvaruhus hava jämte biltema!

 

Det finns smäck och dynga överallt...

 

Jag vill dock påstå att av lågprisvaruhusen håller BT klart bästa snittkvaliteten. Det gäller bara att vara så pass kunnig och klarsynt så man kan skilja ut pärlorna från dyngan.

 

Jag har jobbat som flygtekniker i 20 år och i jobbet skruvat med bl.a. Snap On, , Hazet, Bacho, Sandvik Belzer och på slutet Teng tools. Jag tar vilken dag i veckan som helst lika gärna Biltemas 10 års garantiserie som något av de märkena. Biltema ligger dessutom långt fram när det gäller utveckling... Vissa saker är smått genialiska. t.ex

-1/4 hylsa upp till 14 mm

-lednycklar med långa hylsor

-Multihylsan som  i samma hylsa tar tum , mm, torx, runddragna muttrar

-De ny spärrskaften med svivelhuvud. Har alla storlekar! Love them!

 

Ja det finns massor... MEN håll dig till 10 års garantiserien. Tar man den billigare serien utan garanti är det som vilket kinasmäck som helst. dålig precision, finish och hållbarhet.

 

En annan kanonpryl som rekommenderas från BT är deras riktiga presstång för abiko-kabelskor. Den vingliga skittång som följer med kabelskosatser OAVSETT vart man köper dem, kan man kasta över högeraxlen... Den pressningen blir bara att man klämmer fast kabelskon mot ledaren. Det kommer att krypa oxid in mellan kabelsko och ledare på sikt, i synnerhet i marin miljö.

Om man istället pressar med en riktig tång får man något som kallas för kallflytning då metallen binder ihop på molekylär nivå och i princip bildar ett homogent material. Oxid kan inte krypa in i den förbindningen. Jag har gått kurs i förbindningstekinik för behörighet att klämma kopplingar i flygmaskiner. Vi tittade då på olika klämningar i svepelektronmikroskop och Biltemas tång klämde lika bra som abikos proffstång. När man tittade på en tvärsnittsyta av klämningen kunde man inte se gränsen mellan kardeler och mellan kardeler och kabelsko. Med de billiga medföljande tängerna kunde man utan problem se de enskilda kardelerna och när man ruckade på kabelskon rörde sig allt....

Detta är synnerligen viktigt och direkt avgörande för funktionen i en båt!

 

Och om någon undrar... Nej! jag jobbar inte på eller för Biltema... I just Love them! Bra skit!

Jag jobbar fortfarande inom försvaret även om jag i dag inte är i aktiv skruvtjänst. Har med årens rätt dragit mig tillbaka till ett behagligt skrivbord... :-)

 

Stay safe!

oso

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

brukar ALDRIG handla på biltema men var dum/snål/alldeles för nära till Jula, och köpte en bränslehandpumps blåsa, monterade i den i båten och den läckte ur dom nyckelringsliknande slangklämmorna runt slangkopplingarna, plocka ner gör om gör rätt, och sätt på riktiga klämmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...