-
Content Count
1,827 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
0 NeutralAbout Daniel_B
-
Rank
Amiral
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Har märkt det till och från.. men inte idag. Eller rättare sagt tills jag loggade in. Tjena vad segt det blev då..
-
Så du menar att jag ska bli konfliktbenägen nu hädanefter alltså..
-
Båten är förövrigt en sådan här.. kom på att jag glömt nämna det. http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=1117
-
Det högst troligt en axel, då propellern sitter på baksidan av kölen och motorn är längst bak i aktern. Har inte rotat så mycket i den utan bara köpt/bytt till mig den och ställt upp den för vinterförvaring. Senast ändrad av Daniel_B | 06 december 2011 | 18:51
-
Liten uppdatering från Expressen/KVP.. http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2643298/min-syster-och-pappa-overlever Senast ändrad av Daniel_B | 06 december 2011 | 13:29
-
Ok.. Om det är en hydraulhistoria.. vad blir skillnaden mot vanligt backslag? Något man ska tänka på? Hur sköts underhållet på sådana? Senast ändrad av Daniel_B | 05 december 2011 | 22:26
-
Ok. Tackar! När du säger påfyllningspluggen.. Hur kan en sådan se ut? Den enda plugg jag hittat är den gula som syns på bilden. Men den sitter i en liten låda ovanpå den större.. Ska se om jag kan pumpa förra ägaren på några svar..
-
Då det är första gången jag har en inombordare, så vet jag inte så mycket om den. Kan försöka göra en ritning nästa gång jag åker till båten.. den står 12 mil bort. Då jag själv inte har en aning om vilka slangar som är vilka.. så hoppades jag att det var någon här som hade sett en sådan eller liknande som kunde hjälpa mig. Motoroljan har jag bytt och det var inga problem men nu vill jag även byta oljan i backslaget, då jag inte vet när den är bytt. Har sökt ganska mycket på nätet och inte hittat något.. Det finns ingen beteckning på själva backslaget heller vad jag sett. Har försökt fotografera baksidan också utan att se något..
-
Har skaffat ny båt och har lite funderingar. Första gången med både segelbåt och inombordare, så kunskapen tryter lite på allt. Så jag kommer nog att ställa fler frågor framöver.. Men den fråga som är mest akut är väl hur jag byter olja i backslaget.. I båten sitter en gammal 6HK Yanmar 1GM och en låda med slangar i till backslag bakom. Bilden föreställer backslaget. Hur kan jag kolla oljenivå och byta olja i detta backslag? Ser själv bara en massa slangar som går in i lådan och en gul större plastplupp. Då backslaget ska vara vattenkylt, så antar jag att det är kylslangar? På sidan sitter ett oljefilter, men där går det ju inte att göra något. Någon som har någon idé?
-
Sänk ner riggen/växelhuset i vattnet så är det lugnt, hur kallt det än blir. Har själv legat i på det sättet, med flertalet minusgrader, innan jag fått upp båten..
-
Då har det hänt.. det som jag inte trodde skulle hända. Har bytt från motorbåt till segelbåt. Det blev en 24 fots som första försök, för att se om det är något som passar mig. Har i alla fall en inombordsmotor.. om jag skulle få abstinens. Men detta ställer ju en hel del nya frågor.. Hur går det till att vinterkonservera en gammal 6hk Yanmar inombordsdiesel? Hur blandad ska glykolen vara? Byta olja i motorn? I sådana fall vad för olja? Bränsletanken.. ska man fylla på med diesel, tömma eller låta vara? Det jag har koll på är att jag ska skruva ur bottenpluggar 2 st och köra igenom glykol.. Ta ur textilier och annat löst, samt täcka med pressar. Vattenkran/system är inte använt.. något att kolla över ändå? Båten står på trailer och har masten längs över skrovet. Är det något annat jag missat?
-
Med pinnhål menade jag de bulthål som finns på motorfästet.. så ja, du bör höja motorn tills du kommer rätt om du kan. Sen så får du prova dig fram med den andra pinnen.. om man har trim/tilt så justerar man under gång, men det blir ju lite svårt att göra om man inte har det. Så då blir det bästa allroundläget som gäller..
-
Kan du höja 1-2 pinnhål så du kommer rätt, så gör det. Det blir mindre vattenmotstånd och det drar mindre bränsle. Sen går det ju lite fortare också kanske... ;-)
-
Glömde skriva att båten går saktare också, med för lång rigg.. förutom konstiga köregenskaper.
-
Låter som du har en långriggad motor till en båt som ska ha kortriggad. Precis som jarb var inne på, så får båten konstiga köregenskaper med för lång rigg. Hur farligt det blir, beror på hur stark motor man har. En plasteka med en 4hk.. blir ju inte så farligt, medans en 90hk kan få ödesdigra konsekvenser när båten skär ner snett i sjön, då båten gärna vill vandra från sida till sida. Å andra sidan finns det inte så många båtar för kort rigg, som kan ta en sådan motor..