Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Både ja och nej, kom in på väldans grunt vatten och nuddade en liten sten med skäddan, stenen lossnade så det sa bara klick och det blev ett litet jack på en halv millimeter.

PJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvånansvärt många motorbåtsägare som är inne på seglarsnack och kikar.smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Ingaröfjärdens bästa abborrgrund upplyste motorbåten som drog loss oss. Det var dessutom utmärkt på sjökortet, men ok, jag satt och drömde (4:e seglingen i mitt liv) när jag tittade ner på kortet och tänkte Hmm, det ska vara ett stort flak här någonstans, tittar upp och ser hur vattnet är kolsvart och helt platt. DIKT BABORD vrålar alla synapser och tja, 90 grader senare säger det DUNK. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring
Nej8.gif\
bara massa bottennapp men det räknas väl ej 3.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, tyvärr. Andra seglingen. Satt och tittade i kortet när det sa dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fast jag var dock passagerare. Inte min båt alltså!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej

 

MEn säsongen innan gick jag på rejält, gick vanliga vägen o tänkte inte på att de va extremt lågvatten, så de small bra i 20kn fart :P  bara byta hela underredet :P, fick ut allt på försäkringen så jag gick noll på de, men fick ett nytt växelhus, propeller o drivaxel :D

 

 

så mitt förslag till alla med risiga motorer, sätt en bra försäkring på den o blås på något så de smäller fint ;p

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja smiley-sealed.gif\

Ytterst pinsamt, hände typ 500m från hemmahamnen ... mycket blåa områden på sjökortet över Vänern!
Som tur var så anade jag ugglor i mossen och drog av från 30knop till typ krypfart precis innan bottenberget dök upp 13.gif\ så jag hann tilta upp motorn  ... inga skador upptäckta  14.gif\

... grannen hann inte dra upp motorn ... han fick reparera powertrimmen för 7000 kr 6.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För oss seglare finns det bara 2 sorter. De som gått på grund och de som ännu inte gjort det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA! Det blev så när man fick roderhaveri!

___________________________________________________________________

 

För övrigt?

 

Hur bra stämmer de elektroniska sjökorten som finns i plottrarna jämfört med papperskorten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som om din pil pekar på 3-6 meters kurvan. Med andra ord mellan 3 o 6 meter djupt, som i ditt fall inte räckte.

 

I en bok som heter svensk lots kan man ta reda på farledsdjupet. I sk båtsportleder står det utmärkt i sjökortet.

 

Simma lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...