Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Nej! Jag förstår inte vad det är för fråga? Det är väl inte meningen att man skall gå på grund! Det finns ju sjökort som tur är . Man går ju inte runt och frågar om folk krockat med bilden eller störtat med planet!

 

Nä, man skall hålla sig på tillräckligt djupt vatten och kunna läsa sina sjökort. Bara hoppas på att sjökorten stämmer!

 

 

God Jul på er alla ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ajabaja Bosse8.gif\

Man ska hålla sig undan från grynnorna.1.gif\

 

/Wille
 
Jo Janne! Kölen är till för att känna djupet med!
 
Ett sätt att navigera med känseln. När det tar i så styr man ut ifrån land. Kallas aktiv navigering. Kräver stabil undervattenskropp (på båten). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig jämförelse, tycker jag. Det är klart att om jag alltid höll mig i farlederna eller utanför 6-meterskurvan och borta från ofullständigt utprickade områden, så skull jag heller aldrig skrapa i. Men hur kul är det? Om man vill in i den där fina ensamma viken med morgonsol, eller in bland skären i ytterskärgården, ja, då får man ta risken att skrapa i helt enkelt. Vill man inte riskera det så kan man ju alltid följa farlederna mellan gästhamnarna och tränga i hop sig där.
 
God jul alla!!
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tyla

Varför svara på en fråga som du inte förstår. Ledtråd 1: läs igenom alla svar ovanför . Ledtråd 2 : Olycka ? Kanske

 

Inte många som går på grund med avsikt, om det inte är nödläge . Kanske om man smyger in i en okänd vik, men man går nog inte på med vilje iallafall.

 

Kom tomten med din 49 fotare?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, kan ju vara en viss skillnad beroende på var man bor i vårt avlåpnga land oxå. Jag kastade ett öga på kusten utanför Trelleborg...

post-3623-1394234866,0274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och jämförde med Söderarms skärgård...
 
Gott nytt år alla!
 
G.

post-3623-1394234866,0778_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stavstens udde mellan Falsterbo kannalen och Trelleborg. Är en plats där många kölar skrappat i. Att man inte bor i en sten öken innebär inte att

risken för grundstötning minskar. Din uppmärksamhet minskar om du inte är omgiven av grund. Har dock ej provat detta grund personligen men några andra längst vår södra kust.

 

Roland

post-16745-1394234866,3555_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag förstår vad du menar. Jag har aldrig seglat på sydkusten utan bara tog ett kort på måfå, och det råkade visst bli ett som var relativt rent från sten. Jag tittade lite längre västerut från Trelleborg o upptäckte att det fanns en hel del att skrapa i där också, åtminstone efter kusten.
 
Fyren på bilden, är det från Stavstens udde? Jag hittar ingen fyr på mitt sjökort där.
 
Må så gott allihop!
 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej! Efter drygt 15 år i yrkessjöfart så blir det NEJ på grundstötnings frågan! Därav svaret! Men alla har ju olika sett att se på saker & ting. Ang. 49 fotaren så blir det nog en 33 eller 37 fotare till att börja med. Sen får man nog jobba till sig båten. Tomten svek!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej Även om jag var övertygad om att det skulle hända första sommaren med för oss ny båt21.gif\

 

White crow med familj

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - var tvungen att förstöra proppen på ett grund som är känt sedan många år tillbakasmiley-embarassed.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både och faktiskt.

 

stött på grund gör jag nästan varje dag när jag är ute, då jag i extremt låg fart utforskar alternativ till de vanligtvis överfulla standard-naturhamnarna.

 

Gått på grund definierar jag som att ha grundkänning när man inte avsåg/insåg möjligheten till detsamma och det inte hänt i år heller.

 

Den enda gång det skett var för några år sedan när *supertankerkaptens dotter* (ja, hennes pappa rattar framgångsrikt en supertanker, vissa saker är tydligen inte genetiskt betingade)smiley-wink.gif\ var satt att tillfälligt ratta båten med instruktion att håll dig borta från det där (pekandes på sjökortsdatorn:s bildskärm vad som avsågs) så körde hon ändå rakt på Råbåden Lat 57,47,190, Long 11,42,040 i 7 knops fart 1.gif\

 

Tack vare att det var en grundgående (0,7 meter) snipa med stålskena under hela vägen från för till efter roder/propeller var den enda upplevelsen ombord att båten tog ett uppskattningsvis halvmeter skutt uppåt under kraftigt oväsen, för att strax därefter återgå till normalt beteende.

 

Ber om ursäkt för att jag inte kunde hålla mig till ett kort JA/NEJ 15.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

1/4 Nm från målgång årets nattseging. Vi höll för nära ett berg i dagen grund med fyr för få kortast distans. Satt fast i drygt 5 minuter!

Där rök andraplatsen......7.gif\    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

En kompis hade litet otur !

 

På grund i mitt i Söderhavet !

 

På Minerva Reef, söder om Tonga och Fiji Island ! På väg mot New Zealand.

Dom klarade sig när vattnet steg !! Med en hel del skador förståss !!

post-7154-1394234876,773_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst anemos

Mera om Minerva Reef.

Se kartan !!

post-7154-1394234876,8249_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JA!! Ett STORT j,,,la grund på södra nämdöfjärden, men dit kommer jag att åka nästa sommar igen...konstigt va! det finns öl å, mat åsså!!smiley-wink.gif\

 

Senast ändrad av kungsholmen | 14 mars 2007 | 15:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bara runt udden där, sa jag till frun. Någon ilvillig person har under natten skiftat öarna.

Jag kom till udden, men inte runt och tänka sig, sjökortet stämde vid nogrann kontroll. Inga större skador, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

 

Hoppas jag kan skriva samma svar till hösten! smiley-tongue-out.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja! Har man inte märken i kölen så har man inte seglat smiley-foot-in-mouth.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, med scouterna på väg till Stockholm,

men inte privat tack och lov. 8.gif\

 

 

 

Kram Evita

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hör till att gå på grund. Ibland chansar man lite.smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Japp, Jag och kompisen var ute med deras örnvik och gick på ett grund. Lite pinsamt för dom som satt brevid och fiskade i en pytte liten eka stod och skrattade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...