Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Daniel71

Har du gått på grund i sommar?

Rekommendera Poster

Nej..

 

Men jag gick över ett grund med bara 0,3 meter tillgodo.

 

Larmet på GPSén tjöt till och gissa om jag blev nervös. Var på väg från kärringön till Marstrand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag snuddade inte vid det. Har tur att båten bara går ca: 0,6 djupt.

 

/Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kanske man kan skryta med att vara först i år *asg*

 

Iof så räknade vi med att nudda reveln som ligger tvärs över hamninloppet. Vi skulle flytta ut båten från kajkanten, för att det inte skulle påverkas så mycke av isen. men det är ont om plats där det finns manöver djup... Isen hjälpte inte till..

 

Det var/är inte min båt....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stött på? o ja kört fast så illa att en man fick hänga på bommen när jag körde full maskin, det gick till slut alla på land stod ock glodde,

 pinsamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga!

Har man inte varit på grund, har man inte varit på sjön

Har dock inte varit på grund under 2005!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte under 2005 va ja kan påminna mig. Men begreppet gå på grund är inte helt solklart. Om man som undertecknad har en kölfri båt, med rak kölinje skodd med en rostfri u-balk, å ett djupgående (eller narare grundgående!) på 0.45 m, så går man helt naturligt på grund allt som oftast, eller bättre uttryckt, får grundkänning när man går å nosar under 3-meterskurvan för att hitta genvägar eller en skyddad natthamn.

post-1968-1394234568,3023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar med att köra igång den här tråden igen.

 

Ja, jag har gått på iår igen och jag skäms inte för det.

Att ta en ny lite osäker väg utanför farleden resulterar ibland i grundstötning ibland i en helt egen underbar vik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej!

 

Hallelujah för plotter! Undrar när försäkringsbolagen inser att finns 2 typer av båtägare, de med och de utan plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee...Lite kontakt med lerig botten på jungfru turen,men det räknas väl inte??

En grundstötnig ska väl vara rejäl??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Säger som förra gången jag svarade i denna tråden, NEJ, inte i år heller. 1.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joråmensåatteehhh...

 

2:a dan på sjön (bortsett kappen då), jag hade med mig en tjej som aldrig satt sin fot på en båt mindre än en färja. Utanför inloppet till södra Björkskär (ni som varit där vet) frågar jag om jag ska ta över rodret så att hon slipper gå på grund med min båt.. Sagt och gjort, hamnguiden var memorerad och vi gled inåt. En annan, något större båt låg redan inne så jag ropar och frågar: Har ni koll på vart ste... duDUnkdunk..  Där stod vi, på en 1.80-grynna med båt som sticker 1.55!

 

Vi började driva mot deras ankarlina och vinden låg på med 4-6 frånhelt fel håll så det gällde att kasta i stålet och komma in till bryggan så fort som möjligt. I all hast lyckades jag lägga oss precis innanför 1-meterslinjen, dessutom hade jag kastat ankaret ca 3 meter från en 1-meterssten = roderhaveri om man backar på den (utanpåliggande roder).

 

 

 

Tidigare under våren satt jag med sällskap på väg till sandhamn open med en öl i näven och tittade på ekolodet som började ticka neråt... När det menade att det var 1.30 djupt (båten sticker fortfarande 1.55) så blev vi lite nervösa. Man får en väldigt lång hals för att se då kan jag lova, men det gick bra... Lita inte på el!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, klarade i år också - men det var mycket, mycket nära på Ornö Runt...

En kör vidare, hon sticker bara 1,20 och det borde vara lungt, h-e vad grönt vattnet blev... KLART FÖR SLAAAAAG!!!! 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jodå, trots både papperskort, Hydrographicakort och plotter. Inte hårt, men smyger man fram i taskigt utmärkta områden i ytterskärgården skrapar man i lite då och då, det hör till. Men inte sjutton besvärar jag försäkringbolaget med sånt, jag ser till att ha båtar som tål lite smällar, och eventuella skador sköter jag själv. Enklast så.


 
G. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iår har jag klarat mig. Har dock suttit fast i dyn en gång men det berodde på att det blivit lågvatten under natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej.. Det sitter 25-30 cm under vattenlinjen och jag tror det ska stämma rätt bra, enkel slutsats från bryggan ;-). Fast jag tror att det är dags att dra om all el och gör om gör rätt. Efter en enormt dimmig resa tidigt i våras (då jag f.ö också var otäckt nära en sten i björkskärs skärgård, i 6,5 knop (huga)) som gav så mkt fukt att det boktsavligen rann från storen och hela ruffen var dyngsur så är all el lite som den vill. Loggen ger inte heller korrekta siffror så nu är det GPS eller spottlogg som gäller. Å andra sidan gillar jag inte alla dessa instrument, men logg är en bra grej faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...