Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Newptunkryssare

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    64
  • Gick med

  • Besökte senast

    Aldrig

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Newptunkryssare

  • Placering
    Löjtnant
  1. Jo, enda problemet är att det går så förbannat långsamt bara på storen. Bukiga segel, jo de är inte direkt purfärska, men fortfarande är ju hur långt midskepps jag kan få seglen huvudsaken. Visst jag kan ta några grader extra höjd med nya segel, men jag kan ju ta ännu mera grader extra höjd med nya segel som dessutom är skotade midskepps.
  2. Vad är fördelen med en kort spinnakerbom då?
  3. Peter K, aluminium är inte ett alternativ, jag håller till och med på att skrota ut mina rostfria beslag och ersätta med brons / mässing. Gustaf, hade inte tänkt på den effekten, att den går av utan förvarning om den är epoxybehandlad. Gott, då var saken avgjord, ask utan epoxy.
  4. Funderar på att göra en spinnakerbom i ask och sedan lägga ett lager glasfiberväv 160 gram och epoxy på hela bommen. Min tanke är att på så sätt vattenskydda den med epoxyn samt slitageskydda den med glasfibern. Är detta en bra idé? Kan man göra samma sak med den stora bommen utan att få problem tror ni? Kan tänka mig att det blir knepigt med glasfibern i likrännan men då får man väl hoppa över glasfiber där och bara lägga ordentligt med epoxy. Kommentarer någon?
  5. Smart med suggorna, det ska jag fixa så fort det går i sommar. Jag vet faktiskt inte vilken kryssvinkel jag har men vi skulle genom ett hål i somras och det gick bara inte, trångt som f-n och rak motvind. Vi drev tillbaka i varje slag det vi vann på bogen så att säga. Då rev vi focken och skotade storseglet hårt midskepps, inga problem att kryssa genom hålet. Så en fock skotad midskepps borde ju ge samma kryssvinkel som bara storen gjorde. Fördelen är att man slipper springa upp på däck och riva focken bara för man kommer till ett litet hål.
  6. Saken är väl den att jag inte bekymrar mig så mycket om fart om jag skotar hem så mycket som jag tänkt mig, det är mer för att kunna ta sig igenom trånga hål för segel då jag inte har någon motor.
  7. Ok, det jag såg var en skena med en spindel ovanför och en släde med hake. Så när man snurrade spindeln medelst en vev så gick släden framåt eller bakåt. Kan det vara samma användningsområde som den du talar om?
  8. Alltså jag vet principen, ungefär, så jag är inte helt ute och cyklar. Vill dock ha det mer glasklart förklarat för mig.
  9. Snälla... först de seriösa svaren, sedan kan ni spåra ur när jag har fått informationen jag letade efter.
  10. Kan någon förklara för mig hur fockspännare fungerar. Funderar på att köpa nämligen och sätta på min gamla Neptunkryssare.
  11. I vissa klubbar kallas de hamnkaptener eller kranförare.
  12. Mnaje, du har egentligen bara svarat på fördelarna med lång spinnakerbom. Dra gärna fördelarna med kort, antar att spinnakerns drag hamnar i förlängningen av båtens längdriktning och inte snett framåt som det blir om man har väldigt lång spinnakerbom. Eller? Klassreglerna bryr jag mig inte så mycket om, inte på denna punkt, ska inte kappsegla ändå.
  13. För att dra en parallell... många småhus i Sverige har ett elskåp vid stolpen där det är 500 volt, sedan väl inne i huset har man 220 volt. En kompis hade slut på säkringar för 500 volt så vi var tvungna att sätta i en 220 volts säkring i 500 voltsskåpet. Resultatet blev att vi var tvungna att vara extremt försiktiga med vad vi satte på inne i huset. Spis taklampa och stereo gick inte, då small säkringen, osv osv. Alltså, det går antagligen att mata 220 volt genom dina 110 volts ledningar, men om du börjar belasta skiten så kommer dina ledningar att bete sig som våra säkringar... dvs brinna upp. (Om inte andra säkringar går först / jordfelsbrytare slår till). Din båt, ditt ansvar. Men inte tusan kommer jag med min träbåt ligga bredvid dig i någon gästhamn
×
×
  • Skapa nytt...