Jump to content
Monday 18 November 2019

satori

Medlemmar
  • Content Count

    67
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About satori

  • Rank
    Löjtnant

Contact Methods

  • Website
    yacht.sensatori.eu
  1. Sök på autopilot med sökfunktionen som finns direkt under menyn eller så bläddra dig fram till juni-juli 2011 så hittar du ett antal inlägg med bilder som kan ge dig lite vägledning.
  2. Har också en Vindö40 och har installerat en Raymarine Smartpilot X-5 vilken har fungerat tillfredställande. Klarar väl inte en häftig slör i hög sjö, men ser inte det som ett problem för oftast är det enormt kul och stå vid rodret på i dessa lägen. Tips på hemsida rörande Vindö som också har ett hyfsat forum! Vindö Yacht Club Jag har startat en Facebook-grupp med namnet Vindö Yacht Owners som är helt i sin linda och ännu inte speciellt aktiv. Sedan har vi ju så klart vår (b)logg där det går att följa lite av det vi upplever med S/Y Satori. Finns lite inlägg med bilder på hur jag monterat autopiloten i denna.
  3. Kolla så att du har senaste version av programvara för just din plotter på garmins hemsida. Hade själv problem med autoguidance, vilka försvann helt efter uppdatering.
  4. Köp denna beskrivning vilken vi haft mycket glädje av http://www.batbanken.se/annons/449351/
  5. Efter att ha läst Michael Kasten artikel och då speciellt hans summering (se nedan) tror jag att jag skall lägga ned vidare efterforskningar och tacka er som tagit er tid för ett inlägg och öppenhjärtligt berättat om upplevda för- och nackdelar med respektive skrovformer. Tror nog att vi håller fast vid de mer V-formade kölbåtarna. Även om vi inte seglar på oceanerna så kan ibland överfarten till Tyskland/Polen och för att inte ta Hanö-bukten bli ganska så gropiga och med en hel del vind. Stuvutrymmen och stora tankar med bibehållen låg tyngdpunkt känns också som något vi vill prioritera då vi ofta ligger ute 3-4 veckor i taget. Men onekligen kittlar det i min gamla windsurfingnerv. Att få en härlig surf nedför en våg är ju något som man aldrig glömmer oavsett om den sker med stylad bräda på fötterna eller vid rodret på en jolleliknande kölbåt varav det senare än så länge enbart finns i min fantasi. If there is one absolute truth in all of this, it is that with regard to seakindliness and seaworthiness there are no absolutes, only tendencies...! Due to the complexities involved, we may attempt to apply generalities to the problem. However generalities are necessarily prone to oversimplification, therefore they will nearly always be misleading if applied too broadly.... or too blindly... Michael Kasten Port Townsend, 2002 - 2012
  6. Tack Mackey, så kortfattat men ack så tydligt Senast ändrad av satori | 15 februari 2012 | 23:22
  7. Inser att jag skulle varit tydligare med begreppet nyare som så klart är relativt. I vårt fall utgår vi från en Vindö 40 från 1973 och jag hade inte en tanke på att just det ordet skulle ta bort syftet med min lilla undran runt eventuella skillnader i seglingsteknik mellan de två skrovformerna. Eftersom min seglingserfarenhet är begränsad till segling med en långkölad, trög, men samtidigt oerhört förlåtande skönhet i form av en Vindö och några olika typer av windsurfingbrädor på ca 260 cm där minsta misstag innebär att man får simma var jag lite intresserad av lite information om hur man seglar en mer jolleliknande segelbåt och var riskerna finns jämfört med ett mer V-liknande skrov. Eftersom vi verkligen föredrar resan före målet och med Vindöns stil och kvalitet i ryggen lutar vi mer åt HR-hållet. I prisskiktet hittade vi ju så klart andra i våra ögon trevliga båtar ofta då med mer jolleliknande skrovform och då började vi så klart undra hur den formen av skrov påverkar seglingstekniken. Så begreppen nyare och modernare kan vi glömma i detta resonemang för som ni säkert förstår är det mesta nytt och modernare när vi läser annonser. Att ta hand om och förvalta 30-40 år gamla segelbåtar vet jag redan det mesta om så det kan vi också debattera i en annan tråd.
  8. Eftersom det finns båtar från typ 90-talet som har mer V-format skrov (t.ex. HR 36) så kan vi väl droppa jämförelsen mellan moderna och gamla båtar och kanske återgå till att diskutera skillnaden i seglingsteknik mellan V- och mer jolleliknande kölbåtar vilket jag är mer ute efter att förstå
  9. Kan jag då sammanfatta det som att en mer jolleliknande kölbåt kräver mer aktiv segling och bevakning av trim jämfört med en V-formad kölbåt. Om detta är korrekt sammanfattat, vad händer rent konkret om jag sitter själv i sittbrunn på en jolleliknande och halvsover. Är värsta scenariet att det blir obekvämt kan jag väl tänka mig att acceptera det, men riskerar jag riggen är det ju så klart en annan sak.
  10. Vi funderar på att skaffa lite nyare, modernare och större segelbåt som fortfarande går att hantera med enbart två personer i besättningen (runt 35-37 fot). Det är ju så klart svårt att inte bara avfärda vacka båtar såsom Grand Soleil, Arcona, Dufour, m.m. som har ett mer jolleliknande skrov. Men vari ligger skillnaden i allmänhet och då i synnerhet faran/risken jämnfört med kölbåtar med mer rundad akter såsom t.ex. HR, Comfortina och Linjett.
  11. Hej Per Ligger själva i Klagshamn och om du är ute efter city-hamnar så är det bara att instämma i gänget av talare före mig. Satsa på Christianshavnskanalen, Västra hamnen (Den som för oss Malmö-bor ligger i BO01-området), Dockan (mitt i stan). Helsingborg har vi aldrig testat men ser lovande ut på pappret. Vi ses Bosse (C-bryggan, men fr.o.m. i år på B-bryggan)
  12. Stämmer, kollade loggboken, det var mellan de två lagerna av NM epoxy vi slipade. Bottenfärgen målades direkt på genomhärdad NM, utan primer
  13. Vi epoxibehandlade vår båt april 2007 med NM, och den skall enligt tillverkaren härda innan bottenmålning. Lätt slipning sedan två lager bra bottenfärg. Har inte gjort ett dugg sedan dess.
  14. Samma här, kör själv med OziExplorer i PC'n, men måste köara Garmin-protokollet (ej NMEA) för att kunna föra över rutter, waypointsoch spår. Så både programvaran i PC'n och din plotter måste vara inställda på samma protokoll, alltså Garmin.
  15. Se först till att du kan koppla ihop din Garmin med din PC. Enligt manualen skall det ha följt med en kabel för detta. När detta är gjort kan du föra över , waypoints, spår och rutter mellan Garmin och PC. MEN, då behöver du ett navigationsprogram i din dator också, typ MapSource, SeaClear, Fugawi, OziExplorer, m.fl. Kartorna i din Garmin kan du tyvärr inte föra över till PC-baserade navigationsprogram, utan dessa för du så vackert ta och skaffa i din butik.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy