Gå till innehåll
tisdag 23 juni 2026

Seafl0wer

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    622
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Seafl0wer

  • Placering
    Flottiljamiral

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag mailade HR och dom kontaktade sin UL ("Textbild.se") som levererar deras dekaler. Inga problem, dom hade mallarna kvar så dom fixade nya dekaler (med den gamla vimpel-designen) direkt, mycket bra och snabb respons Till helgen ska dom klistras på innan årets premiärtur 😎 Tack för ditt engagemang i frågan, mycket uppskattat 🤝
  2. Jag hade precis samma tanke, så nu har jag skickat ett mail till HR Boats för att se om dom har något i arkiven/förråden som kan hjälpa mig 🙂 Att sätta på dekalen med den nya designen (som dom säljer på deras webbshop) finns inte på kartan, så attans ful om man jämför med den klassiska HR-vimpeln.
  3. Hej! Mina nuvarande dekaler på min Höga Rodd 455 Sport (1996) har sett sina bästa dagar så idag drog jag bort dom från skrovet. På HR:s hemsida kan man endast beställa den nyare fula varianten. Jag är alltså ute efter 2st nya dekaler med den äldre designen med den "fladdrande" svenska vimpeln under texten (se bifogad bild) Finns det någon här på forumet som har koll på vart man möjligen kan hitta en ny dekal av den äldre modellen? mvh // Mats
  4. Vad är den stora skillanden egentligen på pro-modellen ... ?
  5. Hade hon slagit av motorn när hon var 10 meter ifrån polisbåten så hade ingen av oss här på forumet debaterat den här händelsen ... gubben hade dömts för solklar grov sjöfylla och tantens kunskaper hade aldrig ens diskuterats. Fattar inte hur ni kan försvara grov sjöfylla med en sådan stor båt ... helt absurbt att vissa verkar tycka att det är helt ok att köra sina monsterbåtar aspackade! Verkar som om vissa här inte har fått polletten att trilla ner, men samtidigt spyr galla över andras poletter ... Nyttan med den nya lagen är ju att sjöpolisen kan kolla nykterheten utan misstanke om sjöfylla. Däremot kan man ju diskutera promillegränsen samt det faktum att dom som saknar körkort i princip kan fortsätta att köra fulla på sjön utan att oroa sig för några större efterdyningar ... Senast ändrad av Seafl0wer | 19 augusti 2012 | 00:19 Senast ändrad av Seafl0wer | 19 augusti 2012 | 00:20
  6. 4m plasteka ... inget att lägga vid en boj imo :-) Skruva ihop en portabel liten slipers med några kölrullar från Biltema på, så slipper du alla bekymmer som följer med att ha en båt liggande vid boj. Båten ligger då på land och kan aldrig sjunka vid monsunregn, blir inte skitig i botten, kan inte slita sig, går att låsa på ett betydligt säkrare sätt och betydligt enklare och snabbare att komma ut på sjön/angöra land. ... så varför boj? Läser man alla komplicerade förslag här blir man ju mörkrädd ... vi pratar ju om en liten plasteka på 4 meter :-) Senast ändrad av Seafl0wer | 18 augusti 2012 | 17:21
  7. Seafl0wer

    Lowrance X-4

    Är på G att köpa ett ekolod av billigare modell som hjälpmedel under fisketurerna med styrpulpetaren. Lowrance X-4 verkar vara bra nog för mina behov och priset helt rätt :-) Någon som har någon erfarenhet av den, positiva eller negativa?
  8. Helt solklart att gubben kört båten med en rejäl fylla, när dom ser sjöpolisen byter dom förare direkt. Så det är väl inget att gnälla över den domen inte, han är ju solklart skyldig! Lärdomen är väl att släppa ratten till frugan på sjön lite oftare så att även hon kan köra båten på egen hand, då hade dom klarat sig galant och gubben hade kunnat låta bli ratten även innan polisen kom :-)
  9. Tack och bock för alla svaren Som jag ser det så är det typ 30% påslag frakt ev extrakostnader för utrustning som inte medföljer ... Finns det någon härute som löpt hela linan ut och gjort en privatimport, altenativt finns det några mäklare som förmedlar importen till en rimlig ersättning och fast pris med motorn monterad på båten?
  10. När man kollar på priserna på utombordare på internetsajterna i USA slås man direkt av prisbilden som är markant lägre än i Sverige. Jag har lite funderningar på att skaffa lite mera HK på akterspegeln och byta ut min Honda 40hk mot tex en Honda 60hk, eller liknande av annat märke. Surfade lite på webben och hittade direkt en HONDA 60 på boats.net för drygt $7000 med lång rigg. Det är ju tiotusentals kronor lägre pris än vad jag kan få i Sverige. Någon som har någon erfarenhet av att privatimportera båtmotor? Kanske finns det någon mellanhand i Sverige som sköter hela affären mot viss provision? Är främst intresserad av en ny HONDA eftrsom jag är så otroligt nöjd med den jag har, men troligen är dom andra större tillverkarna lika bra så märket är nog ingen större fråga! Eller är det bara att lägga ner hela tanken eftersom det inte fungerar praktiskt?
  11. Fick precis samma fel på min HONDA BF40 96' när jag skulle dra upp den för 3 år sedan. Säsongen efter fungerade den för det mesta på våren. Hade motorn inne på storservice på försommaren och man sa att tilt-motorn troligen hade ärgat på insidan ... ny tilt kostar 20.000 arbete . Man sa att det här felet var inte helt ovanligt på HONDA 90-talare. Märkte under den sommaren ett klart samband med att den fungerade nästan alltid när batteriet var nyladdat. Så förra säsongen köpte jag ett nytt batteri och då funkade den hyfsat hela säsongen. Fick tipset av en säljare på Marinshopen i Sthlm att ev. kunde det hjälpa om jag bytte själva reläet så att det gav max ström, det gamla kunde ju vara oxiderat och inte ge full effekt. Är det det du Grunkan menar, när du pratar om solenoiden? Nån som har något annat tips? Det sura är att på webben (USA) kostar en ny tilt max 10.000, en ny tiltmotor typ 1.500 ... men tror ni att den passar Europasålda HONDA. Helt klart så tror jag på servicekillen som sa att tiltmotorn inte var helt frisk, starkare ström är egentligen bara en fulfix!
  12. Insjö = Höga Rodd Dom är speciellt anpassade för den kortare och krabbare sjö som insjöar brukar uppvisa. Har själv egen erfarenhet av två olika HR på Vänern och dom är helt grymma i den jobbiga sjön som ofta finns på Vänern. Kvaliteten på HR är minst i samma klass som på övriga märken i samma prisklass! Instämmer i att du inte ska snåla på storleken på motorn. Personligen har jag en passion för HONDA:s fyrtaktare, men det är nog en smaksak vilken snurra du väljer ... brukar ju ofta finnas bra paketpris med en förvald motor! Senast ändrad av Seafl0wer | 12 juli 2009 | 00:49
  13. Kul när man i ett antal inlägg ser hur alla talar i egen sak, har man ingen CE märkning så gäller det tydligen att dölja det till varje pris och blåsa nästa ägare! Tråden visar väl med ALL TYDLIGHET att ett båtregister är PRECIS vad vi behöver, för att värna om de som köper begagnade båtar. Då kan man ÄNTLIGEN få en ärlig chans att följa båtens historia och göra en mera kvalificerad bedömning ang vad som hänt med båten under åren! Ni som köper en begagnad bil skulle förmodligen bli skogstokiga om bilregistret var stängt för upplysningar till allmänheten, men när det gäller båtar så går det tydligen ut på det omvända, att i största mån dölja båtens tidigare historia! Intressant tråd ... säger en hel del om vissas moral i ämnet ...
  14. Hej igen! Eftersom många använder forumet som kunskapsdatabas ska jag tala om hur jag löst problemet! Pratade lite med en båtsäljare som sa att jag skulle kolla relät först, för ibland kan relät verka fungera, men den kan sno ström så att det som blir över till tilten inte räcker, och då uppstår fenomenet som jag beskrev! När jag sedan satt på sjöveandan och avnjöt en GT ... så föll blicken på en batteriladdare i sjöboden ... vilket ledde till att jag började fundera på den där förklaringen att tilten fick för lite ström ... hmm .. det var ju ett tag sedan man laddade batteriet! Laddade upp batteriet fullt ... har fortsatt med att ladda det 1ggr/månad och sedan dess har tilten aldrig krånglat Troligen är tilten inte helt fräsch, men tillräckligt bra (normalskick för 12 år?) för att fungera helt felfritt bara man håller batteriet laddat, så den metoden får duga i framtiden! Snöstorm utlovat till helgen, så det blir passande väder för den planerade vintertäckningen av ekipaget! Senast ändrad av Seafl0wer | 29 oktober 2008 | 23:17
  15. spraya med 5.56 ... he he ... precix vad frugan föreslog! Flydde blåsten i Värmland idag, men jag tänkte precis på samma sak när jag återvänder, dvs spreja utav he..te och sedan täta genomföringen! Har kollat lite på nätet ikväll, och priserna verkar helt sjuka här i Sverige! För en ny elmotor skulle jag få betala ca 6.000 på verkstan ... hittade en ny tiltmotor för $175 frakt på en sajt i Seattle! 1000 spänn frakt, bör väl landa på under 2000 då! Man börjar ju fundera starkt på att beställa en och testa att byta själv Kanske det finns någon båtmotormeck som kan kommentera om den iden är totalt vansinnig! Som jag ser det på bilden av motorn verkar den vara helt frikopplad från hydrauloljan, ser bara utr som om det är en utstickande axel som ansluter till själva pumphuset Vad tror ni gubbar? Jag är hyfsat hemma på att meka ... är uppvuxen med B18 och B21 :-) ps. Kollade även lite på nypriserna på 4-taktare i USA. En ny 50hk 4-takt YAMAHA för $6000 (36.000 kr) ... någon tjänar grymt mycket pengar på båtmotorer i Sverige ... ds. Senast ändrad av Seafl0wer | 17 juli 2008 | 00:29
×
×
  • Skapa nytt...