Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Kaptenkolja

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    161
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Kaptenkolja

  • Placering
    Örlogskapten
  1. Hej! JAg har ingen aning om vad det kostar att skicka en flotte, men jag vet att livflottar klassas som farligt gods vid transport, så lite dyrare än ett vanligt paket blir det nog. Ett ämne eller föremål som betraktas som farligt gods (som kan fräta,brinna,giftigt mm) har fått ett sk UN nummer . Det är internationellt och samma i alla länder. Livflottar har UN 2990. DHL och alla stora speditiosföretsg skickar naturligtvis både vanligt och farligt gods. Lycka till
  2. Ohoj! Jag tycker det är ganska underhållande med alla som klagar på en av riksdagen beslutat statligt myndighet som jobbar enligt sitt årliga regleringsbrev från regering. Gå för tusan o rösta på nån annat parti om ni nu är så missnöjda generellt på en myndighets prestation. Finns det närmare specat klagomål så finns ju ett institut för oss gräsrötter som heter justritieombudsmannen. Simma lugnt. Kolja
  3. Vim som du köper på konsum, en ganska stor svamp samt en trädgårdsslang gör underverk på kort tid o till en billig peng. När båten torkat är det bara att vaxa som vanligt. Enkelt ,SNABBT o billigt. Lycka till Senast ändrad av Kaptenkolja | 21 april 2009 | 18:12
  4. Självklart är prickarna bara en indikation på att det är grunt i närheten, de kan ju som sagt flytta på sig, saknas osv. Bogstrålkastare är mycket användbara när man är inne o rotar nära land, i trånga passager osv. De förstör ju mörkerseendet, men kör man i passager som bara är några meter bredare än fartyget så har man ofta inget val i vintermärkret. Under sommaren däremot är det tillräcligt ljust ända fram till Augusti för att köra utan strålkastare , bara ,man är rädd om mörkerseendet. Jag vill se en stridsbåt gå ut genom norra Löparöfjärden i mörker enbart på radar, den passagen är 8 meter bred o kräver en 90 graders gir på stället. Kolja
  5. Oj vilja känsliga tår en del har. Jag undrar: Om du kör igenom Baggensstäket eller Finnhamnshålet eller Klintsundet i Januari mitt i natten, gör du det enbart på radar? Det är i så fall skrämmande att det inte lärs ut bättre sjömanskap än så i Amfibiekåren. Och om du undrar över min bakgrund så har jag något längre erfarenhet av navigation i Sthlm skärgård, i en aning större fartyg än en stridsbåt. God Jul! Senast ändrad av Kaptenkolja | 20 december 2008 | 20:34
  6. Ett par rejäla bogstrålkastare är bra vid förtöjning, men oxå mycket användbara vid navigering i en trång led, tex Husaröleden i mörker. Dom ska ju naturligtvis kompletteras med ett vridbart sökarljus. Radar är mycket användbart både på dagen o natten. Att säga att man klarar sig jättebra med radar o plotter o minsann aldrig behöver tända strålkastare för att kolla en pricks läge tyder bara på okunskap. Kör man i totalt mörker i en trång led där allt i närområdet försvinner i nollekot på radarn, o bara litar på en Gps, då bör man gå en navigationskurs, eller hålla sig på landbacken.
  7. Truppmina 12 i sittbrunnen? Annars funkar nog bara att ta hem dunkarna.
  8. Prova att gå in på fornsök på riksantikvarieämbetets hemsida. Sjöhistoriska har lagt in hela sitt vrakregister där. Lycka till!
  9. Glöm inte säkerhetsaspekten, bensin är ju bra mycket brandfarligare än diesel, helt enkelt lättar att få eld på. Kolja
  10. Såg rätt mycket säl och 4 havsörna Nordost om Biskopsö igår. Jag var inte inne i sälskyddsområdet. Sämre kan man ha det i April
  11. Eftersom denna säsong är den sista av Kustbevakarna så kan man väl hoppas på en sk Spinnoff serie, typ Joey, spm är en spinnoff av den populära serien vänner. I detta fallet blir det nog Kustbevakare söker fru. KOlja
  12. Jag tycker att det är mycket bra att SSRS tar ombord länsor på sina båtar för att ringa in och begränsa utbredningen av ett mindre oljeutsläpp vid tex en grundstötning, men miljökatastrofer? Tror att det blir svårt för dom att bygga in en kapacitet att ta hand om utsläpp på mer än max ett eller 2 ton olja i havet. Det kräver mycket stora resurser att ta hand om utsläpp på flera hundra eller tusen ton, tyvärr. Kolja
  13. Jag köper billigaste o lättast tänkbara press på coop, kostar runt 200:- När den skall på får den inte ligga mot några vassa kanter. vaddera med tex gamla mattbitar eller trasor. Sträck jämt som ett trummskinn o använd samtliga öljetter. Tätt blir det, det hållar om man gör rätt, billigt och smidigt. Pressen byter jag efter 2-3 vintrar. Båten står utan vindskydd mot en hage, så blåser gör det. Så här täckte jag 90 båtar per höst när jag jobbade på båtfirma, det funkade fint. Kolja
  14. men tyvärr saknar många omdöme, kunskap, man behöver ju inte kunna navigera, man har ju en plotter. O att släppa svallen när man sänker farten vid en hastighetsbegränsning, hur många kan det? Senast ändrad av Kaptenkolja | 18 oktober 2007 | 23:52
×
×
  • Skapa nytt...