Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Ksson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ksson

  • Placering
    Kadett
  1. varje år brukar jag göra rent min vattentank och ledningar med klorin. Vattnet blir aldrig dåligt och vi dricker det varje gång vi är ute. Givetvis fyller vi bara på så mycket som kan gå åt för den turen eller de dagarna. Då blir det nytt vatten varje gång vi lämnar bryggan. Har man en smutsig tank kan man fylla på med varmt vatten och lite maskindiskmedel. Låt det stå någon dag och skölj sedan med mycket vatten flera gånger. Det löser allt skit i tank och ledningar. Slå sedan i lite kloring och låt stå igen och sedan mycket rent vatten. Tanken och ledningarna blir garanterat rena och håller sig fräscha hela sommaren.
  2. Har varit ute och åkt längs blekinge, kalmar och ölandskusten i sommar och försökt att tömma toatanken med de nya sugstationerna men det har inte fungerat särskilt bra. I Torhamn i blekinge är stationen placerad där det alltid ligger båtar förtöjda, i Bergkvara i kalmarsund fungerade den inte, i Degerham på öland gick det inte att lägga till för det blåste kraftigt och den var placerad i inloppet till hamnen, i Mörbylånga fanns det ingen tömmningsstation, i Fjärjestaden var en stor motor båt förtöjd precis mitt för stationen ett helt dygn. Har verkligen försökt att inte släppa toavattnet i havet men inte lyckats särskilt bra med detta. Hur har ni andra miljötänkande båtägare lyckats att hitta några fungerande tömmningstationer i sommar ? Det är jättenkelt att bestämma att man inte får tömma totaken till havs men då bör man se till att det finns förutsättningar först till ett alternativ som fungerar.
  3. Enligt pentas och de andras specifikationsblad har oljorna samma kvaliteter och konsistenser.
  4. Har flertalet gånger förfasats över VolvoPentas dyra oljor. Har ett DPG drev som enligt Penta kräver 3,1 liter Helsyntetisk Transmissionsolja SAE75W-140 som de tar 300kr/liter för 2009 års priser. Har efter lite efterforskning konstaterat att både Mobil Delvac helsyntetisk transmissionsolja 75W-140 som Scania har i sina bakaxlar och växlar och Texacos Geartex S5 75W-140 har precis samma specifikationer som pentas olja. Priset man betalar som kund för dessa oljor är mellan 80-100kr inkl moms. Pentas specifikation på motorolja hos andra oljeleverantörer betalar man ca 20 kr/liter för istället för penta skyhöga literpris. Stora maskinleverantörer har i princip samma oljespecifikation som penta för sina dieselmotorer. Ett anna exempel är Pentas pris på RACOs bränslefilter som är mycket högre än RACOS egna priser på sama filter. Varför denna enorma prisskillnad?? Någon som har andra erfarenheter av pentas skyhöga priser jämfört med andra leverantörer av delar? //Patrik
  5. Har kedjeankarspel både i fören och aktern. Fungerar perfekt och har aldrig krånglat eller hängt upp sig. Det i aktern monterade jag för 3 år sedan. Köpte från INEO marin. Fick ett väldigt prisvärt spel med fjärr. Perfekt med kedja, behöver inte lägga ut så lång kjedja för den har ju tyngd som hjälper till. Kollade med många innan jag köpte och det verkar som om kjedja är det mest problemfria. Fundera innan köp. //KSSON
  6. Kan ni tänka er att VolvoPenta inte för några delar till sin styrservopump som sitter till KAD44 och 300. Jag skulle behöva byta packboxen bakom remhjulet men det förs inga delar och erbjuds bara nya pumar som de ska ha nästan 6000kr för. Det borde vara enkelt att hitta någon annanstans men mycket dåligt av VolvoPenta att inte erbjuda delar till sina produkter. Någon som renoverat en sådan pump och hittat packbox hos någon handlare?
  7. Hej På Er Båtägare! Läste för ett tag sedan om batterimäter BATT-METER3 här på sidan. Har funderat lite på att installera något sådant och undrar därför om ni har några erfarenheter av andra batterimätare liknande Odelcos Batt-Meter3. Är den värd sitt pris?? Var ka man köpa den billigast? Såg att även ELFA har denna. /KSSON Senast ändrad av Ksson | 16 februari 2009 | 20:50
  8. Jag har använt EPIFANES många år med ett fantastiskt bra resultat. Lägger man 10 lager med slipning emellan så får man en glasyta som håller väldigt bra. Man kan börja med att mätta med en blandning av 50/50 balsamterpentin och linolja om man har trären teak och sedan torka rent och torrt innan man börjar med EPIFANES, utblandad första lagret. //Patrik
  9. Jag har som många andra problem med defroster effekten när man åker under regniga dagar. Har en orginal monterad defroster i min Flipper kabinbåt som har 2 lägen på fläkten och kopplad över motorn så att man får varmluft, men jag skulle behöva mer flöde så att man kan hålla rutorna rena från imma. Någon som har några förslag?? Har tänkt att jag skulle försöka hitta ytterligare fläktkapacitet som man kan koppla ihop men orginalsystemet så att man så att säga kan koppla in steg 3 och även kanske 4. Några andra ideér?? //Patrik
  10. Hej Alla båtägare där ute i mörka vintern! Har funderat på hur bogstrålkastare fungerar/hjälper vid mörkerkörning, hitta sjömärken. Någon med erfarenhet som kan delge detta?? Har funderat på att installera sådana men de kanske inte ger någon effekt och endast sitter där för utseendets skull på många båter. Vilka ska man isåfall köpa, finns det exenonbogstrålkastare? //patrik
  11. Någon som vet om det finns de nya 5-bladiga propellrarna till QLs bogpropar och isåfall var man kan köpa dem?? //Patrik
  12. Hej Grabbar! Låter som ett intressant uppdrag. För min del så har jag min båt hemma på tomten, fylld diesel tank, inte ström påkopplad kostant untan bara några gånger under vintern när batterierna laddas. Tömmer ut det mesta ur båten men mest för att allt ska kunna torka tills nästa år. Kör ändå avfuktare en vecka efter upptagningen. Lite brandrisk förmodar jag men eftersom jag kan se till den varje dag så är jag rätt nöjd. En annan brandrisk jag undrat över varje år är hur man kan få ha så trångt på våra campingar nuförtiden. Det är ju bara en armlängd mellan husvagnarna med yttertälten och så trycker man in en bil däremellan. Det borde var minst 3m mellan varje ekipage om något skulle hända tycker jag men tydligen inte brandförsvaret. //Ksson
  13. Vi , två motorbåtar 35 och 34 fot, tog oss från Mem till Motala V27 och allt fungerade klanderfritt utom en eftermiddag innan Borensberg där de stängde bron 17.30 och glömde bort oss, men vi låg fint vid kajkanten och kvälls sol och väntade till dagen efter. Ej heller några problem veckan efter när vi tog oss samma väg tillbaka till Mem. Alla var trevlga och skötte slussningarna fint. Visserligen saknade vi glasskiosker längsmed kanalen. Kunde varit på många fler ställen. Likaså kunde vi inte tömma toatanken i Motala förrän hamnvärden kom sent på eftermiddagen så det fick bli vättern istället. Kunde inte vänta en halv dag på det. Vi försökte iallafall. Dåligt!! Alla tyckte kanalturen var en trevlig upplevelse.
  14. Dyraste jag hittade på södra ostkusten i sommar var Borgholm på öland , de tog 16,85 för diseln. Även dyrast i fjol.
  15. Jag har 3 st 120Ah gelbatterier varav ett till starten. Fungerar utmärkt. Vet ej hur länge de håller men tror mig hört dubbelt så länge. Hade idag köppt ett Optima som start eftersom det är minder och lättare men gel som förbrukning.
×
×
  • Skapa nytt...