Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Peter069

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    65
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Peter069

  • Placering
    Löjtnant
  1. Hej, Något som skall vara bra som jag inte sjäv har provat men fått rekomenderat är mirakelsvamp Saxat från boatlife ett exempel. Boatlife För övrigt kan jag rekomendera Allputs världens bästa medel. Fungerar på allt som tål vatten. Fungerar även tex på spishällen, rostfritt, koppar gympadojor mm.mm Går inte utan... //Peter
  2. Hej Henrik, Jag hade kollat här..www.marinsystem.se/yamarin-76-dc-p-4743-c-730.aspx Har själv en 68 DC med ett sådant montage, helt perfekt. Blyad lina med automatiskt stopp för tvättläge och ändläge. (hemmabyggt, men engbo har färdiga) Vill du köra på Bruce finns lösningar för infällt i fören, kolla med Yamarin. //Peter
  3. Peter069

    Alukin

    Läste om Alukin och Peter Nikula i en artikel för ett par år sen Årets rookie tror det var i Praktiskt Båtägande. Vet ni ifall artikeln finns att få tag på nätet, jag kan inte hitta den. Peter
  4. Jag hade satsat på AMTn med teak durk som nr 1. Otroligt välbyggd. Alternativt Yamarin. Praktiskt båtägare hade ett bowrider test i nr 1/2008, kolla där. Uttern T55 kan vara ett alternativ http://www.brunswickmarine.se/baat1?bid=8437 Jag har haft en Uttern D55 som jag var väldigt nöjd med, väldigt praktisk med bla. bordslösningen, men ligger snäppet efter Yamarin och AMT i kvalité. //Peter
  5. Hej, Det ser ut att funka. https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=249#onTheWater Klicka på compatible maps. //Peter Senast ändrad av Peter069 | 20 mars 2011 | 08:06
  6. Hej, Yamaha har elektroniskt reglage på 2010 års 250 hp. //Peter
  7. Hej, Jag tror att denna klarar av jobbet som slav. www.garmin.se/node/6199 //Peter
  8. Jag håller med Marty, minst 200hk, det handlar väldigt sällan om toppfart. Prisskillnaden mellan 200-225-250 är relativt liten i sammanhanget. De pengarna har man nog tillbaka den dagen man vill byta, eller är båten mer gångbar på beg-marknaden. Gällande försäkring så är Yamaha Power Insurance billigast ifall man har lås paketet. Kompletterar man med vidarekopplat larm så är man självriskbefriad, då kan man komma ner i premie ifall man väljer en högre självrisk. Visst det blir dyrare ifall man orsakar skadan själv, men är man försiktig så har man snart tjänat in en självrisk. Gjorde en snabbkoll hos Yamaha Power Insurance, båtvärde 600tkr, självrisk 10tkr. Y68 med F150 årsm 2010, 5691:- Y68 med F250 årsm 2010, 7445:- //Peter
  9. Kanske nåt i denna stilen? går kanske att fixa till?? www.skanebeslag.se/katalog.php?kat=3216 //Peter
  10. Vi är oftast 2 vuxna och 2 barn 6, 8 år. Vi sitter som kungar i sätet, barnen ligger oftast i ruffen eller sitter i soffan i ruffen om det går sjö. Perfekt, man har full koll på allt. Jag var själv frågande ifall detta kunde vara bra från början, men jag tycker det är kanon. Passageraren tycker det är kul, blir ju mer delaktig i navigation etc, och gör att de inte bara åker båt. Vi är ju givetvis 4 4 vid några tillfällen, platsen räcker lätt till för en dagstur. Då tänker jag inte bara på sittplatser, utan stuv, kyl etc. Här gillar alla 250an i baken, inga sura miner... För oss var avgörande faktorer till Y68 fördel. 1. Sittbrunnen, gott om plats. Detta har gjort att vi varit mycket mer i båten, inte dragit upp allt på land. Kylens placering bättre än F68, förarsätet växlingsbart, stort bord som gott alltid kan vara uppe. Sällan i vägen. 2. Kvalitén, allt känns riktigt bra. Bra performance. 3. Andrahandsvärdet, jag gissar utan att veta att Yamarin står sig bättre än Finnmaster. (F68 hade de gamla färgerna när jag bestämde mig dessutom) Nu får jag väl alla Finnmaster ägare efter mig, sorry... 4. Finesser, Tex, Kapellet som står av sig själv med gasfjädrar. Luckorna till stuven som går att öppna med dynorna på, inkl gasfjädrar, mm. Valet är inte lätt, Finnmaster är en riktigt prisvärd båt, men jag snöade in på Yamarin trots priset. Fick en bra deal på ny, det duggade inte tätt med F68 förra hösten. Som jag skrev i förra inlägget 110% nöjd. Enda synpunkt jag har så här långt är att vatten tanken läcker när man toppfyller. Borde varit en tankmätare, och bättre anslutningar till tanken. //Peter
  11. Jag valde Y68, kört denna sommar och allt har varit perfekt! Valet stod först mellan F68 och Y68an, när jag väl bestämt mig för Yamarin kom 76an in i bilden. Svårt val, fundera inte att köpa Y68 med 150 bara. Det stora pluset för 68an är sittbrunnen, med förarsätet som går att växla det blir otroligt bra med plats, sen givetvis mer performance båten är riktigt potent med 250an. Pluset för 76an är nog större ruff med stick koj och toan vid sidan av bingen. Nu har vi inte sovit i båten utan endast gjort dagsturer, men ifall man behöver gå på toa på natten med toan under... Min slutsats efter en sommar med 68an. Vill man köra båt, vara ute över dan, kanske nån natt, då är 68 premium. Jag saknar inget, kanske 100 kusar isf... 110% nöjd! Ska man bo mer, ha mycket prylar etc, 76an...men då kanske det finns bättre alternativ?? Har du kulorna köp 76an, det svider över. Alla båtar är 3 fot för små.... //Peter
  12. Det går bra att montera givaren inombords i kölsvinet, på ett plant/vågrätt underlag. Du kan sätta den med sikaflex eller så finns det monterings kit för inombords montage där man fyller en behållare med tex glykol. Det är viktigt att det inte blir luft mellan givare och skrov och att det inte finns luftbubblor i laminatet. Testa med givaren i en plastpåse fylld med vatten för att hitta bästa stället. Det finns givare för akterspegels montage också, fördelen med dessa är att man kan få fart genom vattnet samt vatten temp. //Peter
  13. Kolla här www.marinsystem.se/ankarspel/monteringsexempel-c-730-1.aspx finns flera olika lösningar. Själv har jag Quick Genius frifall med blyad lina, fungerar klockrent. //Peter
  14. I det kit som följde med från Garmin fanns en NMEA 2000 kabel med kontakt (Part Number: 010-11076-00)som jag kunde klippa och skarva mot Yamaha NMEA 2000. Jag fick komplettera med en extra Tee connector. (Part Number: 010-11078-00) www.garmin.com Det man behöver från Yamaha är en kabel med kontakt (pos8) till huben (pos2), den klipper man av och skarvar sedan mot Garmins NMEA 2000 kabel/kontakt. Blå till blå och vit mot vit. Skulle det som i mitt fall inte finnas lediga småuttag på huben får man komplettera med ett exta in-line uttag (pos4) som passar till de större uttagen, via en Main bus kabel (pos7). www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/2006 and Later 2-stroke/PARTS BREAKDOWN/COMMAND LINK ELECTRICAL 1/parts.html //Peter
×
×
  • Skapa nytt...