Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Johan560

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johan560

  • Placering
    Kadett
  1. Hej VI anlitade en firma som seglade vår båt från England till Göteborg. Kostade ca 30 000 skr med alla kostnader inräknade (drivmedel, flygbiljetter, kanalavgift etc)., Firman var mycket proffsig och jag kan verkligen rekommendera dom. http://www.pydww.co.uk/ Mvh Johan
  2. Hej Högst troligt är det stödlagret som inte är centrerat. Är du helt säker på att verktyget verkligen går lika långt in som drivaxeln gör?. Prova att justera lagret i sidled med hjälp av verktyget. Ofta så brukar drivaxeln nypa fast lite grann och bli svårt att dra ut igen när lagret är fel. Mvh Johan
  3. Hej Tack för infon Kolja. När jag väl hade UN-numret så gick det lätt att få ett pris. Det skulle kosta ca 3000kr. Efter lite letande så hittade jag en butik i England som kunde sälja en begagnad till mig för samma summa så det blir inget skickande. Någon som är intresserad av att köpa en begagnad livflotte? 4-man, Valiser, nästa besiktning 2011. Pris 3000kr. Gaidin: Jag förstår inte hur det skulle hjälpa att jag själv seglar över båten. Kan ju knappast ta livflotten som handbagage på planet? //Johan
  4. Hej Jag har köpt en båt i England som skall seglas hem om ett par veckor. Firman som gör det har som krav att det skall finnas livflotte ombord. Jag har därför tänk skicka ner en som jag har hemma i Sverige. Min fundering är om det bara är att skicka flotten med posten/DHL/UPS som vanlig paket? Eller bör man välja något speciellt (läs dyrt) för att undvika stötar och liknande. Om någon med erfarenhet vill dela med sig så vore jag jättetacksam. Mvh Johan
  5. Hej Tack för synpunkterna. Tanken är att köpa den tillsammans med min bror och kunna vara ute två familjer samtidigt, därav storleken. Skulle tro att vi ganska genomsnittliga seglare d.vs. seglare när det är kul och startar motorn vid lite vind eller mycket motvind. Helst så skulle båten göra en 6-7 knop för motor. Någon som vet några typiska Bavaria 36 standard fel eller problem? Mvh Johan
  6. Hej Jag skall köpa en segelbåt och funderar på en Bavaria 36 från 2002. Skulle vara tacksam om jag kunde få lite synpunkter. T.ex. så är båten utrustad med en 20hp motor, är det på gränsen till för snålt eller helt ok? När började 36 tillverkas och finns det några klassiska fel? Alla synpunkter och kommentarer mottages tacksamt. Mvh Johan
  7. Så blandningsskruvarna påverkar inte prestanda/bensinförbrukning när du kör, utan endast vid tomgång?
  8. Hej. Tack för tipset med startgas, det skall jag prova. Anledningen till att jag vill veta om det går att ställa in skruvarna med hjälp av något instrument är att hela grejen med skruva in/ut och till mitten känns lite grov. Jag antar att när dom fin-trimmar dom på fabrik så använder dom inte den metoden och med ett ev. literpris på 13 kr i sommar det sedvanliga sjötapps tilläget på ca 1,5kr * två V8:or i båten så känns det som om att varje centiliter som går att spara är guld värd. Klåfingrig som man är så hade jag isär bägge förgasarna förra vintern för rengörning och byte av alla packningar, och det var efter detta som jag fick för mig att det skulle vara bra att trimma in skruvarna på nytt. Vet inte om det är samma i alla förgasare som är ett par år (1988) men mina var verkligen i behov av rengörning. Så kort och gott så kvarstår min fråga om det finns något sätt att med hjälp av instrumnet trimma in förgasaren? Hälsningar Johan
  9. Hej. Bifogar en länk till sida med dom flesta reparationshandböckerna för Mercruiser. Det finns mest för drev och till dom lite nyare motorerna men mycket är samma även på äldre modeller service bulletiner och lite annat smått och gott. http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf Du behöver ha Acrobat Reader installerat för att kunna se sidorna. Mvh Johan
  10. Hej. Är det någon som har erfarenhet från att ställa in blandningsskruven (bensin/luft) på Mercruiser 5.7L med 4 portars Rochester. Enligt service manualen skall man ( i korthet) skruva den medurs tills varvtalet ändras och sedan moturs tills varvtalet ändras för att slutgiltligen ställa den mitt i mellan dessa två punkter. Jag har provat men tycker inte att det händer speciellt mycket när man skruvar på skruven. Har hört att det skall gå att ställa in med hjälp av vaccum-klocka? Om det finns någon som har erfarenhet av detta vore jag tacksam för tips och råd. Med vänliga hälsningar Johan
  11. För elektronik- och elanslutningar så brukar lågtemperatur fett vara det rätta. Finns bl.a. att köpa på Bilia.
×
×
  • Skapa nytt...