Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

searover

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    77
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om searover

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Mig veterligen finns det för nuvarande 3 st B31:or som seglar runt. B 31:an byggdes för oceangående, med bl.a. kraftiga röstjärn, kölinfästning mm. En välbyggd B 31 där byggaren följde bygganvisningarna (skrovet byggdes av varv)är en mycket säker o trygg båt. Ett antal båtar byggdes dock med för liten kölvikt, skall vara ca 1700kg.
  2. Kom hem i natt efter att ha hämtat mina nya segel i Polen. Välsydda av hög kvalitet till bra priser. Jag är helnöjd.
  3. Att B31:an är smal om häcken håller jag med om skulle gärna ha några decimeter till bakom ratten. Beträffande inredning köpte många byggare färdigtillverkad inredning,dessa båtar har mycket högklassig inredning. Det man därimot skall tänka på är kölvikten skall vara 1780 kg, en del båtar byggdes med för lätt köl. Att kryssa med en B31a är varken jobbigt eller problematiskt. Vanligen kryssar man vidare med en B31a när många andra båtar söker hamn.
  4. Har du ställt in din GPS så den lämnar NMEA signal ut, brukar ej vara problem annars. Glad midsommar.
  5. Du måste skilja på primär o sekundärsida. Kommer det vatten ur avgasröret fungerar troligen sekundärsidan(sjövatten). Pumpen på värmeväxlare skall inte suga, är en ren cirkulationspump. Det första du skall kolla är att termostaten öppnar. Det andra är att luftningen på expansionskärlet ej är igensatt, måste vara fritt blås. Lycka till
  6. För att mäta ström kan du antingen köpa en färdig shunt. Ett billigare alternativ är att använda matningskablen från batteriet som shunt. Koppla ena mättråden till pluskabelskon på batteriet- den andra ansluter du med en plåtskruv till kabeln (ca 0,5-2 meter från kabelskon beroende på kabeldimensionen) med en liten plåtskruv genom isoleringen. Koppla in en känd förbrukare och prova med en nål var du får rätt utslag på instrumentet. Lite pel, men kostar en plåtskruv och fungerar mycket bra. Olika lösningar att ta modulernas drivspänning från samma källa finns men kostar en del. Då modulerna tar väldigt lite ström blir batterikostnaderna marginell. Att förklara varför samma strömkälla ej går att använda utan spec. åtgärder kan jag inte förklara utan att skriva några A4 sidors text.
  7. Matt gummi kan du polera för hand med autosol. Stryk sen in listen med paraffinolja efter några timmar torka bort överflödig olja och polera igen. Brukar fungera bra.
  8. Har du köpt moduler (typ Kjell&Co, Elfa med flera) måste du ha separat spänningsmatning till drivspänningen 9v. Hjälper altså inte med spänningsregulator typ 7809 el dylik. Däremot kan du mata båda modulerna från samma 9V batteri. På spänningsmatningen kan du sätta en omkopplare med en kabel till förbrukningsbatteri och en till startbatteri och därmed mäta spänningen på båda. För strömmätning behöver du en shunt ev utnyttja spänningsfallet i matningskabeln.
  9. Toppcoat är gelcoat uppblandat med 2-4% vax som gör att gelcoaten ythärdar och blir mer lättslipad.Fungerar bra men du kan använda vilken tvåkomponentslack som helst som alternativ. lacken något starkare toppcoat lättare att reparera skador.
  10. Oljefilter är samma som till Mazda 323 m fl. Samma impeller sitter på en del Volvo motorer, ta med den gamla och jämför (finns även hos biltema) Övriga delar förutom kyldetaljer finns vanligen hos firmor som reparerar trädgårdsmaskiner. Kalasfin motor, marknadens bästa ???
  11. Silicon är direkt förkastligt, släpper bitvis efter kort tid och börjar läcka. En av de bästa medel jag nåtat med är (trot eller ej) Biltemas bitumenbaserad massa som dom kallar vindrutetätning. Äldsta jobbet är sju år gammalt och helt tätt. Förmodar att du skall täta en träbåt. Har även använt detta medel på ett par plastbåtar med teakdäck med samma goda resultat. Det många missar på plastbåtar med teakdäck är att massan inte får förbinda teak-plastunderlag utan endast teak-teak då dessa rör sig olika. Brukar bottna med ett O-ringssnöre. Förutsättning för ett bra jobb är som alltid att träet är rent, gärna primat innan nåtning.
  12. Nackdelen med att lackera teak i en båt är att blåsor uppstår, ett väl utfört arbete,tvättning,flera grundlager med förtunnad lack fördröjer i bästa fall blåsbildningen, men den kommer som ett brev på posten. Har provat de flesta medel på marknaden. Bästa resultat har jag fått med Dex 1-2-3 som international tyvärr slutat tillverka. Bäst erfarenhet har jag av att olja teaken utvändigt med 40% kokt linolja- 10% intertox-50% balsamterpentin. Mätta teaken ordentligt 7-15 lager, när teaken slutat suga polera ytan med en trasa fuktad med terpentin. På våren putsar jag av ytan med en slipduk ( röd eller grå ) och stryker på ett lager olja igen. Snabbt och snyggt resultat. Lycka till
  13. Har du mörka fläckar prova med oxalsyra, troligen får du lägga på flera gånger. Skölj noga efter.
  14. På den tiden jag hade träbåtar blandade jag 40% balsamterpentin, 40% linolja (kokt) och 20% Intertox. En blandning jag fortfarande använder på mina teakdetaljer. Viktigt är att mätta träet ordentligt. Sitter i dag och dricker öl och tittar på mina grannar som slipar o lackar.
  15. I Helsingborg finns även STI-plast som säljer POM.
×
×
  • Skapa nytt...