Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

minglee

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om minglee

  • Placering
    Fänrik
  1. Tack alla för bra svar, jag lägger på ett rejält lager vax på friborden så får vi hoppas att det funkar som avsett. /A
  2. Hej på er! Vi ska lacka om friborden på en IW31 inom kort och första slipjobbet är gjort. En tidigare ägare hade lackat om utan att försegla gelcoaten så att det uppstod massor av släppblåsor. Lösningen heter ny lack ovanpå gelcoaten igen, men denna gång följer vi Internationals system från A-Ö. Nog om det. Problemet: Det visar sig att vi inte kan ligga kvar på land på nuvarande båtklubben längre än till nästa helg (27 april) och kommer alltså att flytta båten till annan ort vattenvägen, ta upp den och fortsätta jobba där. Jag vill på något sätt försäkra mig om att båten (friborden) inte behöver en ny torkperiod på flera månader för att båten ligger i vatten några dygn. Alltså vill jag försegla gelcoatytan på ett enkelt, billigt och lätt-att-ta-bort-sätt eftersom jag ska fortsätta slipa båten sedan den lyfts upp på land igen. Krångligt som bara den, jag vet, men varvschefen är en ogin en och vi har inte lyckats komma överens om nåt annat än att vi flyttar på oss, och det är nog lika bra. Alla tips är välkomna! /Andreas
  3. Ohoj, våren 2008 ska vår båt epoxibehandlas i botten och jag har därför en del jobb efter upptagning i höst. Ska jag slipa eller blästra? Om blästra, ska jag göra det själv eller hyra in någon firma? Om jag gör det själv, vad behöver jag? Om jag lejer ut jobbet, vad bör det kosta? Båten är en IW31, 9,3 x 2,7, storleken på undervattenskroppens yta är okänd för mig. Tips emottages tacksamt! Vänligen, Andreas
  4. Hej, missa för allt i världen inte Ussholmen, man ligger väldigt bra i viken på ostsidan. /Andreas
  5. Hej på er, jag har under en tid misslyckats med att köpa en Bluechart-CD med kod för ett regularområde, de är tydligen slut hos leverantören. Vi ska på gubbsegling på söndag och som ni förstår brinner det i knutarna. Om någon av er har tips, råd, fullösningar eller annat som kan tillföra ljus i detta själsliga mörker är jag evigt tacksam! Som sagt, detta är ett nödläge! Området är alltså Stockholm - Åland, MEU049R. Vänligen, Andreas Thulin 0708-36 47 60
  6. Jag byter gärna till ett tändningslås med vred i panelen men jag har inte kunnat hitta något sådant, så tipsa gärna om du kan! Huvudfrågan gällde alltså hur man dödar en dieselmotor om man har riktig otur (vilket jag har ibland) och den ser jag som besvarad. Tack alla för era tips och synpunkter. /Andreas
  7. Hej på er, här kommer en rätt dum fråga gissar jag, men jag är inte så bra på motorer (vilket tidigare inlägg säkert visat...): Vi har en ny dieselmotor i båten och kommer mot bättre vetande att placera instrumentpanelen i sittbrunnens förliga kant/gavel, alltså nedanför ruff-/nedgångsluckan. I början av säsongen kommer det inte finnas någon skyddande lucka eller liknande framför panelen vilket innebär risk för att man sparkar av nyckeln. Om vi tänker oss att det händer på ett sätt som gör att det inte går att stänga av motorn med intrumentpanelen, hur dödar jag den då? Jag tror att jag är ute efter nån sorts råd om omvänd tjuvkoppling av en marindiesel... Vänligen, Andreas
  8. Hm, det här var visst ingen enkel nöt att knäcka! Jag har nu fått veta att Supercool har slutat tillverka de separata ACD-dosor jag syftar på. Återstår att leta på begagnatmarknaden. Återigen, om nån har tips blir jag glad! Andreas
  9. Kan säga att Telfa regerar! Jag ringde dem nyss och fick tala med en Peter. Han ställde ett par diagnosfrågor och lovade skicka en fjäder med posten. Utan att be om en krona i ersättning! Jag trodde inte sånt fanns längre, det är helt otroligt vilken nöjd kund jag är just nu! Ska testa om det löser problemet så snart jag fått fjädern, återkommer! Andreas
  10. Hej, här är en länk till mitt inlägg på Seglarsnack - jag behöver hjälp med en utbytesdel till min Supercool-kyl. All hjälp är välkommen! Vänligen, Andreas
  11. Hej! Skillnaden mellan jolle och kölbåt går att jämföra mellan att köra olika bilar. Att lära sig segla är utmärkt i en jolle just eftersom den är liten och man direkt ser effekten av varje kursändring eller annan förändring. Har du möjlighet att gå en seglarkurs så gör det, gärna i en jolle. Det är tokenkelt att lära sig segla men tar en livstid att bli riktigt duktig på det! Att hantera båt i hamn etc. kan ibland kännas svårare, särskilt om båten är stor, men det är bara upp i sadeln som gäller! I princip gäller att det man klarar med en liten båt klarar man med en stor, det är bara muskelstyrkan och båtens konstruktion som sätter gränsen. Min egen uppfattning är att man bör vara mycket erfaren om man ska ensamsegla längre än 30 distansminuter, eller vara en mycket omdömesgill person. Det har mest med säkerheten att göra - ju fler misstag och klantigheter man gjort desto bättre! :-) Man kan inte segla omkull en Maxi 77. Däremot kan mycket stora vågor slå omkull vilken båt som helst, men sådana är ganska sällsynta i svenska farvatten. Lycka till! Även jag kan rekommendera Sailguide. Vänligen, Andreas
  12. Hej, apropå kopplingsschema vill jag bara tipsa om TinyCAD, ett bra gratisprogram för att rita elsystem. Använder det själv just nu eftersom jag drar om elen i båten och vill få det rätt från början. /Andreas
  13. Hej på er! I båten sitter i dag en Supercool MCD (Manual Cool Down) och jag vill byta till ACD (Automatic Cool Down). En kompis nämnde att man möjligen bara behöver byta den lilla dosan som sitter över boxen vilket isf inte behövde bli så dyrt. Men när jag söker på nätet hittar jag ingen sådan utbytesdel utan konstaterar att det är ett helt nytt aggregat som gäller och en kostnad på c:a 3 700 kr. Är det någon av er som fattar vad jag är ute efter här? Jag och kompisen kanske har helt fel, men det vore ju grymt att få ett automatiskt kylskåp för lite pengar (kompisen nämnde 1 500 kr) - är det möjligt? Som vanligt tacksam för alla tips! Vänligen, Andreas
  14. OK, nu börjar det verkligen likna nåt! Färdigkopplat på Biltema är taget, flertrådig kabel är taget, sen satsar jag på en väggmonterad CEE-hane i förliga ankarstuven för att plocka in elen. Tack alla! A
  15. Whoa! Flera mycket bra tips, stort tack! Sån där dubbelsäkring finns på Clas O, så det får det bli en! Sen är det främst batteriladdaren som ska matas med 220 plus två stycken vanliga jordade 220-uttag att använda till mobilladdare etc. när man ligger i hamn. Stort tack för hjälpen, jag återkommer med resultatet så småningom... /Andreas
×
×
  • Skapa nytt...