Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
Bluesails

Hur kunna öva segla?

Rekommendera Poster

Hej!

Efter att ha hela min barndom och vuxna liv drömt om att kunna segla och föra fram båt, till olika skärgårdar, har jag nu bestämt mig för att gå kurser och ta förarkort etc.

Men jag har ett hinder som jag inte vet hur jag kan lösa:

Efter att jag gått relevanta kurser och tagit förarkort behöver jag kunna öva för att det jag lärt mig ska sitta. Men hur gör man det om man inte har båt eller har råd för det än? 😥

-Jag tänkte, man kan ju hyra kanske 1gr i veckan eller så och öva. Men hyrkostnaderna jag ser när jag söker är på båtar är 1000kr per dag!

-Sen tänkte jag, jag kan gå med i en segel/marina klubb? Men verkar inte vara så att det generellt inte finns båt att låna för medlemmar? (Stockholmsområdet)

-Sedan såg jag en klubb som heter Blue card där man "delar" på tillgångar så som båtar etc. Men hittar inte mer info om klubben än deras hemsida, är det en seriös klubb ens?

Snälla tacksam för alla råd! Vill så gärna kunna lära mig segla och föra fram båt både med segel och motor!😊

MEN sen vet jag inte säkert, kanske ska man lära sig hantera en motorbåt först, för att kunna ta sig runt? Och sedan lära sig segla? Osäker på vilken väg man tar som nybörjare!? :(

Redigerad av Bluesails

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från Skoghall utanför Karlstad.

Närmare bestämt Mörudden. 

Titt som tätt.

Inne på 19:e säsongen.

Har segelbåt med inombordare. 

Seglar på Vänern.

Drar ut på sjön oftast flera dagar varje vecka.

Bara att hänga med. 

Kostar dig en pilsner eller två. Bara trevligt med sällskap. Förutsätter att du har egen flytväst, regnkläder mm.

Så får Du lära dig navigera oftast med plotter, segla, undvika grund i tid, trimming av segel och rigg så klart, använda framåtseende ekolod, autopilot, kolla kommande väder, väderfyrar... Ja det mesta.

/ Toni

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, båtklubbar har inga båtar för utlåning, utan gemenskapen i en sådan ligger i att förvalta den gemensamma anläggningen (hamnen, uppläggningsplatsen, kanske en klubbholme). Det gör att båtlivet inte är jättedyrt. Det finns också en gemenskap där man kan fråga runt lite om tips hur man underhåller båten, var man köper grejer osv - fråga de som har en båt som har samma storlek och ålder som din, då får du bäst svar. 

Du kan idag få en helt okej 70-talsbåt på 7-8 meter för omkring 20-30 tusen kronor som du kommer ut i skärgården med och är en bra nybörjarbåt. Att hålla den igång - utan stora reparationer - kostar kanske 10-20 tusen kronor per år beroende på ambitionsnivån. För lägre kostnaden får du vax, bottenfärg, servicedelar till motor mm, klubbmedlemsskap och en försäkring. 

Nu vet jag inte hur din dröm ser ut, eller din ekonomiska situation - men har du inte råd att köpa en båt för 20-30 tusen idag kommer du inte heller ha råd att underhålla en båt framöver. 

Sikta lågt i början och kom ut på havet; det är det viktigaste. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en seglarkurs - det borde finnas seglarskolor för vuxna i Stockholmsområdet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker som så att t o r Stockholm - Karlstad kan inte vara så blodigt...

Eller bil.

En eller två övernattningar. Så hinner Du få med dig en hel del.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev GTI:

Kanske en seglarkurs - det borde finnas seglarskolor för vuxna i Stockholmsområdet

Det var EFTER kursen 🙂 

2 timmar sedan skrev Bluesails:

Efter att jag gått relevanta kurser och tagit förarkort behöver jag kunna öva för att det jag lärt mig ska sitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt... Då kan jag lyfta av autopiloten och plocka fram passaren, pappersjökorten, kronografen, syftkompassen mm. Stänga av det framåtseende ekolodet och plottern🤪

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökte efter "Seglarskola för vuxna Stockholm" via DuckDuckGo och fick många resultat😃 

Här ett exempel:

https://sjoskolan.se/vara-utbildningar/seglarskola/?msclkid=bdbfacd39e95126a3ee6c69c4b1bbd3b

Finns flera resultat så det är bara att söka på internet...

Finns andra sökmotorer också som tror dom äger internet och de som använder det...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Sökte efter "Seglarskola för vuxna Stockholm" via DuckDuckGo och fick många resultat😃 

Här ett exempel:

https://sjoskolan.se/vara-utbildningar/seglarskola/?msclkid=bdbfacd39e95126a3ee6c69c4b1bbd3b

Finns flera resultat så det är bara att söka på internet...

Finns andra sökmotorer också som tror dom äger internet och de som använder det...

//Pär

Tack Pär! Problemet är, hur gör man efter kurser om man inte äger en båt att öva på :)

Redigerad av Bluesails

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev Peter_K:

Nej, båtklubbar har inga båtar för utlåning, utan gemenskapen i en sådan ligger i att förvalta den gemensamma anläggningen (hamnen, uppläggningsplatsen, kanske en klubbholme). Det gör att båtlivet inte är jättedyrt. Det finns också en gemenskap där man kan fråga runt lite om tips hur man underhåller båten, var man köper grejer osv - fråga de som har en båt som har samma storlek och ålder som din, då får du bäst svar. 

Du kan idag få en helt okej 70-talsbåt på 7-8 meter för omkring 20-30 tusen kronor som du kommer ut i skärgården med och är en bra nybörjarbåt. Att hålla den igång - utan stora reparationer - kostar kanske 10-20 tusen kronor per år beroende på ambitionsnivån. För lägre kostnaden får du vax, bottenfärg, servicedelar till motor mm, klubbmedlemsskap och en försäkring. 

Nu vet jag inte hur din dröm ser ut, eller din ekonomiska situation - men har du inte råd att köpa en båt för 20-30 tusen idag kommer du inte heller ha råd att underhålla en båt framöver. 

Sikta lågt i början och kom ut på havet; det är det viktigaste. 

Tack så mycket för svaren! Ja exakt jag vågar inte köpa någon båt innan jag lärt mig ordentligt att framföra en båt 😕 Men tack för tipsen ska fundera på det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 timmar sedan skrev Hybro:

Jag utgår från Skoghall utanför Karlstad.

Närmare bestämt Mörudden. 

Titt som tätt.

Inne på 19:e säsongen.

Har segelbåt med inombordare. 

Seglar på Vänern.

Drar ut på sjön oftast flera dagar varje vecka.

Bara att hänga med. 

Kostar dig en pilsner eller två. Bara trevligt med sällskap. Förutsätter att du har egen flytväst, regnkläder mm.

Så får Du lära dig navigera oftast med plotter, segla, undvika grund i tid, trimming av segel och rigg så klart, använda framåtseende ekolod, autopilot, kolla kommande väder, väderfyrar... Ja det mesta.

/ Toni

Så snällt av dig Toni! Lite för långt bort för mig men jag tackar så mycket för erbjudandet! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan skrev Bluesails:

Tack Pär! Problemet är, hur gör man efter kurser om man inte äger en båt att öva på :)

Jag är inte rätt person att uttala mig då jag inte är seglare själv men det finns kanske de som hyr ut mindre segelbåtar per dag/vecka, de på seglarskolan vet kanske någon som hyr ut.

Eller så köper du en mindre dagseglare/jolle. Kan inte så många modeller men vet de som börjat ganska smått ca 4,5–6 m och sedan jobbat sig uppåt.

T.ex. Askeladden Kombi 14/16 som både kan seglas och köras för motor (ca 3–6 hk).

Finns säkert de här på MG som kan komma med vettiga förslag på nybörjarsegelbåt.

Kolla på Blocket, Båtar, segelbåt och ställ in längden mm. så kommer det annonser på objekt till salu.

Ex.

https://www.blocket.se/mobility/search/boat?class=2188&q=askeladden

Vill du hellre ha motorbåt så börjar du lämpligen med en styrpulpetbåt i 4,5–5,0 m klassen med 30–60 hk motor. En styrpulpet är lätt att hantera när man är nybörjare eftersom man kan gå ganska fritt på durken när man ska lägga till eller ut vilket kan vara nog så svårt när man är ovan nybörjare.

Navigationsutrustning?

Ja det bör man ha och kompass är viktigt och då helst en riktig inte mobilens skitkompass som får för sig att N ligger i V ena dagen och att N ligger i E nästa dag. Finns säkert bättre på nya mobiler men på min funkar den inte så bra och den räknas nog som antik nu (iPhone SE gen2). 

Ett sjökort eller båtsportkort som är mer hanterbart, linjal, passare och gradskiva är "old school" som jag tillhör, finns säkert någon bra GPS-app man kan hämta hem idag till mobilen men det är inget för mig. 

Har kört vilse i dimma utan kompass men lyckats ta mig hem då jag fått lära mig sedan barnsben vad man ska hålla koll på och i ett fall så visste jag att vinden (svag bris) kom SV, så jag körde efter vågorna och räknade samtidigt efter vilken fart vi gjorde genom vattnet. Körde först med vågorna in på SB-låring för att komma förbi ett rev och girade åt BB efter jag räknat till ett visst tal så jag fick sjön in på BB-låring och började räkna igen.

Kompisen satt i förstäven på backen och höll utkik samtidigt som han lodade djupet med en 250 gr torskpilk på ca 4 famnars djup.

Sikten var nog inte mer än några meter och plötsligt säger kompisen: –Botten! och drog upp en famn på lodlinan och det dröjde inte många meter förrän det är ny bottenkänning.

Jag frågar om det är sten eller sandbotten.

Sandbotten, säger kompisen.

Plötsligt skriker kompisen till: –STEN!

Jag stannar direkt och går fram i fören på båten.

Var då, undrar jag?

För man såg inte mer än 4–5 m max.

Där, säger kompisen och pekar.

Jodå, kände igen stenen som ligger ovan vatten några meter från hamninloppet.

Så det var bara till att slå back i maskin och sedan framåt och gira lite och efter några meter så ser vi hamninloppet och vågbrytarna.

Sedan dess, aldrig ut på sjön utan kompass, alltid en kompass i båten.

Nu hände detta på den tiden då det inte fanns varken ekolod för fritidsbåtar, GPS eller mobiltelefoner...

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips.

Hitta en båtklubb nära dig och ansök om medlemskap. Ofta är det kö till båtplatserna så det kan ta några år innan just den klubben har någon ledig men det är ju inte ditt syfta i detta läge. Det räcker för dig att bli medlem.
Delta i de städ-aktiviteter och annat som klubben ordnar så att du lär känna andra medlemmar och de lär känna dig - och förstår om du är en person de skulle kunna ta med som gast på seglingar i sina båtar. Berätta gärna om vilken sits du är i och att du gärna hänger med och lär dig.

Många båtklubbar har ”onsdags-seglingar”, dvs klubb-seglingar en dag i veckan vår och höst i anslutning till klubbhamnen där man ofta behöver en extra hand. 
På så vis lär du dig en massa och får förhoppningsvis erfarenhet från flera olika båtar samt in inblick i hur båtklubbarna fungerar. Bra i nästa steg när du söker en båt att köpa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Gå med i Facebookgruppen Gastbanken och skriv en kort presentation av vem du är, vad du kan och vad du vill. Där matchas båtägare som behöver besättning, eller bara vill ha sällskap, med personer utan båt som vill ut och segla. Det tar förmodligen inte mer än några timmar innan du fått tag i en båt att fara ut med. 

Redigerad av Till_havs
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
47 minutes ago, Till_havs said:

Gå med i Facebookgruppen Gastbanken och skriv en kort presentation av vem du är, vad du kan och vad du vill. Där matchas båtägare som behöver besättning, eller bara vill ha sällskap, med personer utan båt som vill ut och segla. Det tar förmodligen inte mer än några timmar innan du fått tag i en båt att fara ut med. 

Det här spåret tror jag mest på.

Olika typer av delat ägande ställer höga krav på kompabilitet mellan personerna som ska köpa och förvalta båten. Både i beslut kring vilket underhåll man ska göra, och hur mycket det får kosta. Så det spåret tror jag är knepigt.

Bättre då att hänga med sådana som söker gastar. Och det är absolut inte att snylta - det finns så många som vill komma ut på sjön i sin segelbåt men känner att de vill ha ett par extra händer, och saknar nära vänner eller partners som har lust eller tid. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Bluesails:

MEN sen vet jag inte säkert, kanske ska man lära sig hantera en motorbåt först, för att kunna ta sig runt? Och sedan lära sig segla? Osäker på vilken väg man tar som nybörjare!? :(

En segelbåt utan hissade segel är en motorbåt🙂

Det är mycket lättare att köra segelbåt för motor än att köra en "riktig" motorbåt enligt mitt tycke:

+ En segelbåt för motor kan du ofta svänga på en femöring och därför lättare lägga till med.

+ Den är kursstabil.

+ kölen gör att du inte får så våldsam avdrift av sidvind vid tilläggningar etc.

Negativt:

- större djupgående

- om det är utombordare så är det normalt lite klen backförmåga (inbromsning). Men det handlar enbart om att planera hastighet vid angöringar.

4 timmar sedan skrev Bluesails:

Tack så mycket för svaren! Ja exakt jag vågar inte köpa någon båt innan jag lärt mig ordentligt att framföra en båt 😕 Men tack för tipsen ska fundera på det!

Jag vill avdramatisera det lite. Jag tycker gott du kan börja med att köpa en egen mindre segelbåt. Men dock bör msn ju först ha en båtplats🙂

Kanske en Maxi 68, IF eller något sådant, finns nästan så de bortskänkes. Viktigast är nog ett exemplar med  bra motor som du kan lita på.  Lite äldre segel är inte lika prioriterat på en nybörjarbåt enligt mig (nu är det säkert många som inte alls håller med mig och kan motivera varför bra segel är superviktigt, men jag tycker en tillförlitlig motor är viktigare som nybörjare).

Du behöver inte en jädra massa erfarenhet för att köra själv, du lär dig snabbt🙂 Trial and error! Våga pröva.

Tar man det bara lugnt och försiktigt (låg fart) och väljer dagar/tider när det är i stort vindstilla så kommer det gå bra, inte mycket kommer kunna gå åt helvete då. Finns växel fram, neutral och växel bak och sen ett roder med ratt eller rorkult. Puttra för motor och öva på tilläggningar, ankra etc. Sedan någon fin dag med svag vind och med mycket svängrum prövar man lite segel och känner sig för. Osv osv.

Tänk lite som när någon ska övningsköra bil för första gången, många är vi som gjort det utan någon som helst praktisk erfarenhet och bil med manuell växel på smal väg är otroligt mer komplicerat än båt.

Många började på en stor tom parkering kvällstid, just för att där kan inte mycket gå åt helvete när man ska pröva köra bil för första gången. På samma sätt med båt så väljer man dagar med ytterst lite vind, kör med låga hastigheter etc. Liten båt och liten hastighet så kan man utan problem själv lätt bära av och ta emot vid behov när man ska lämna bryggan och när man ska tillbaka.

Gastbanken var annars ett riktigt bra tips. Likaså tipset att gå med i en klubb, många klubbar har typ Facebook grupp för medlemmar och där kan man lägga ut en förfrågan, det finns garanterat många snälla seglare i klubbarna som inte tvekar att ta med en nybörjare🙂.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
54 minuter sedan skrev Boanjohan:

Negativt:

- större djupgående

- om det är utombordare så är det normalt lite klen backförmåga (inbromsning). Men det handlar enbart om att planera hastighet vid angöringar.

Om man börjar smått med typ Askeladden Kombi och det finns ju fler fabrikat/modeller än Askeladden som bygger på samma princip med centerbord som man kan dra upp och plats för en liten utombordare som man kan förse med s.k. "Hi-Thrust" propeller så får man betydligt större dragkraft både framåt men speciellt bakåt. Sålde mina första "Hi-Thrust" propellrar redan i slutet av 1980-talet till segelbåtar som t.ex. MAXI 68 där det satt en 7.5 med vanlig, sjögräsfri propeller och det var stor skillnad sa de som köpte. Så det finns bot mot dåligbackeffekt på segelbåtar med utombordare. Nu finns det ju inte till alla fabrikat och modeller med Mercury har till sina 4–15 hk hk iaf och nån Japansk pianotillverkare lär ha från om det är 6 eller 8 upp till 15 hk.

Gäller att kolla upp om det finns för er som kör utombordare på segelbåt och finns det inte original kan det finnas som eftermarknad t.ex. Michigan, SOLAS m.fl.

Bifogar länk till dragkraftstest ur Båtliv nr 3 2019:

https://www.batliv.se/wp-content/uploads/2019/04/Dragkraft-små-utombordare-Båtliv-3-19.pdf

Ganska stor skillnad i dragkraft och speciellt i back, där en 5 hk motor med Hi-Thrust propeller slår en 9.9 hk med std. propeller i dragkraft bakåt. Så många gånger behöver man inte köpa stor motor bara för att få dragkraft.

Ganska stor skillnad på vikten också då 5 hk väger ca 25 kg medan 9.9 hk väger hela 41 kg.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Bluesails:

Har du gått en kurs och det känns kul är det inga problem att hantera en båt på sju-åtta meter och lära sig på den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Bluesails:

Det brukar finnas minst två sätt, eller alternativ.

1 du köper en begagnad båt, men detta innebär nu inte bara köpeskillingen för båten, det tillkommer en massa andra kostnader och ansvar. Ett av dessa är att du måst en ha en permanent båtplats, både i vattnet om våren och sommaren och på land höstar och vintrar. Sedan skall båten försäkras och rustas. Därtill tillkommer en hel del annat, små båtar små problem, större båtar större problem.

2 Man slår sig i hop med någon som redan har en båt, men saknar besättning, man kan ofta få betala en rimlig peng för att få vara med ombord och ta del av den skepparens erfarenheter. Den kan förekomma annonser för sådana seglingskompisar på Blocket eller i nån Facebookgrupp, en del tenderar på att även bli till en kontaktannons….

Sedan kan det vara någon som behöver en tillfällig besättning. En kompis hade köpt en båt i södra Danmark som skulle seglas hem till Bohuslän i våras, han lade ut detta på Facebook nånstans, och tillslut fick han tag i två rekordeliga killar som var seriösa och kunde hjälpa till.

3 Sedan är det ju en del seglande skutor som man kan mönstra på som betalande besättningsmedlem, här i Bohuslän finns det en handfull sådana, SXK (Svenska kryssarklubben) har väl kvar minst en sådan skuta. På Öckerö och på Skaftölandet finns det några till, även Ingo i Göteborg, tror jag har sådana seglingar. Man kan ju även mönstra på ångaren S/S Bohuslän, men då blir det ju ingen segling…

9 timmar sedan skrev Bluesails:

Nej, spring inte åstad och köp en båt. Det är liksom nästa kapitel, ett kapitel som för övrigt är fullt av farliga farleder med släckta fyrar, farliga grund och lömska bränningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 timmar sedan skrev Bluesails:

Så snällt av dig Toni! Lite för långt bort för mig men jag tackar så mycket för erbjudandet! :)

Jo men det kostar bara typ tågresa eller buss o mat äter du väl ändå om dagen.

Erbjudandet står kvar. Alltså flera dagar på sjön.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan skrev Hybro:

Jo men det kostar bara typ tågresa eller buss o mat äter du väl ändå om dagen.

Erbjudandet står kvar. Alltså flera dagar på sjön.

Men du skrev precis i en annan tråd att du sitter på badbryggan skiter rakt ner i vattnet, då får man ju en väldig lust att hänga på.

• Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Falskt beskylld eller trollad. Ren smutskastning av mig.

Känner inte igen detta. Vet inte att det hänt under mitt liv på båten.

Visst har unga förra valpen lagt en kabel eller två ombord, men inte jag på nån badbrygga.

Jag har tao och septiktank.

Så snälla länka till tråden där du hittade detta.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Hybro:

Känner inte igen detta. Vet inte att det hänt under mitt liv på båten.

Jag har tao och septiktank.

Så snälla länka till tråden där du hittade detta.

Ja taoismen kan ju vara bra att praktisera ombord, när man vill leva under enkla förhållanden. 😇

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

ABC verkar ha lite avvikande fantasi. Och det kan man väl acceptera.

Dock inte välkommen på min båt. Han får söka lyckan på nåt annat ställe.

Här erbjuder jag fortfarande TS ett bra tillfälle att hänga med ut på sjön och lära sig  hantera en segelbåt. Praktisera inlärda kunskaper.

- Och så blir jag påhoppad. Sicket jävla ruttet sketet sjömanskap!

ABC Var god oavsett att länka till tråden som det syftas på.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man skriver att man ”La en sjökabel nyss… Från badbryggan på båten” så får man nog räkna med att det kan tolkas som att toan ombord inte nyttjades just vid det tillfället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fortfarande intresserad av hur man kan få det till att jag skrivit något sådant.

Vill gärna se vem som länkat.

Är i vart fall ingen som hör hemma på forumet.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I tråden sjökablar, direkt citat:

Postad 4 Juli (redigerade)

La en sjökabel nyss...

Från badbryggan på båten.

Kan inte tro att det blir problem för någon annan.

Redigerad 5 Juli av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men du kanske menade något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste pudla. Har visst skrivit som det påstås. 

Som ett dåligt inlägg i en tråd där det skrevs om bl a sjökablar.

Dock har jag aldrig gjort ifrån mig i nån sjö.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...