Boanjohan 737 Postad 9 Juli Var och tankade lite HVO100 på OKQ8, blev lite häpen över prisskillnaden. - Diesel (bildiesel) 17,99 kr/liter - HVO100 30,19 kr/liter. En skillnad på 12,2 kr/liter. Det var lite mycket! Brukar ju vara runt 3-5 kr skillnad. Varför är skillnaden plötsligt 12 kr? Är det de tillfälliga skattesänkningarna som kanske inte gäller HVO? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 83 Postad 9 Juli är fler som undrar .. tankade 6/7 28,79 för HVO .närmar sig byta till blankdiesel . ev kompensera för ökat utsläpp..pos att det inte är abonnemangsavgift mm som på annan energi. B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 279 Postad 9 Juli Kan det bero på en politisk miss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 7 Postad 9 Juli Hej! Jag har för mig att HVO 100 är skattebefriad så skattesänkningen på diesel får ingen effekt. Kollade i veckan, här i Lindesberg kostar HVO drygt 28 kronor och vanlig mackdiesel ca 15. Rejäl prisskillnad. Tur att man har en gammal bränslesnål på 20 hk :) Hälsningar Thomas 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 87 Postad 10 Juli Det är brist på HVO100 sedan tyskarna upptäckte det och började älska det i stor skala. Själv tankar jag HVO100 för runt 22.000/vecka och det är bara en av många bilar. Har frågat chefen om det inte vore mer lönsamt ändå att släppa de kunder som kräver "förnybart" bränsle och köra på vanlig diesel istället men det kommer inte på fråga. Jaja, alla konsumenter får betala i slutändan genom dyrare produkter. Var glad, ty du är med och räddar Jorden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 10 Juli 22 minuter sedan skrev Till_havs: Var glad, ty du är med och räddar Jorden. Eller, om man skiter i jorden, så är det ett steg i att minska vårt beroende av (i mitt tycke) skurkaktiga muslimska stater i mellanöstern. Tidögänget med främst SD i fronten verkar ju uppenbarligen inget hellre än att bevara och uppmuntra vårt beroende av skurkaktiga muslimstater i mellanöstern. Jag som levde i tron att de hatar muslimer i mellanöstern, men så har det istället visat sig att de älskar dem och vill hålla kvar vid vårt beroende av dem. Trodde faktiskt SD med Tidö skulle vara mer intresserade av att öka på statsskulden för att göra sig mer oberoende av muslimstaterna, inte att ta lån för att uppmuntra beroendeställningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 10 Juli 28 minuter sedan skrev Till_havs: Det är brist på HVO100 sedan tyskarna upptäckte det och började älska det i stor skala. Själv tankar jag HVO100 för runt 22.000/vecka och det är bara en av många bilar. Ah, så det har blivit poppis i Tyskland. Tack för en rimlig förklaring på mysteriet. Jag gillar HVO100 i båten för avgaserna luktar mindre, vilket är skönt i min snipa där avgaser ibland cirkulerar upp i sittbrunnen. Och det är luktlöst, blir trevligare i båten och man slipper den där jäkla eländiga diseldoften på allt och allting när man mekar med motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 87 Postad 10 Juli Ja vi borde såklart inte köpa olja för en krona från MÖ. Som tur är görs det mesta av svenskt drivmedel på olja från Norge, USA, UK och Nigeria. Så jag har inte så dåligt samvete när jag tankar mina egna fordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 10 Juli 24 minuter sedan skrev Till_havs: Ja vi borde såklart inte köpa olja för en krona från MÖ. Som tur är görs det mesta av svenskt drivmedel på olja från Norge, USA, UK och Nigeria. Så jag har inte så dåligt samvete när jag tankar mina egna fordon. Jo, fast priset styrs ju av efterfrågan, så vi är ju i allra högsta grad i beroendeställning av MÖ ändå. Enda sättet att inte vara i beroendeställning är att minska efterfrågan på fossilt. Lite off topic blev det... 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad 10 Juli Att priset är högt på HVO100 kan bero på flera orsaker bl.a. elpris, transportpris både för råvara och slutprodukt, dessutom tror inte att de får själva råvarorna helt gratis. Finns nog bara ett raffenaderi i Sverige som framställer HVO100, sen finns det väl i Neste i Finland och Långtbortistan nånstans där det skall åka båt runt halva jordklotet innan det kommer till Europa och lastas om i Rotterdam och sedan åka tankbil några hundra mil till någon depå och sedan åka tankbil igen några mil innan det når konsument och alla led ska ju ha betalt och tjäna nån krona. Vet inte exakt men har läst nånstans att det går åt mellan 2–4 kWh per liter HVO100 samt en hel del vatten vid framställning, är det så himla miljövänligt egentligen om man räknar med all logistik och de kan ju inte ta mindre betalt beroende på var det är framställt, om det är i Sverige eller Långtbortistan... HVO100 skall enligt vad jag hittat ha ett energivärde på ca 9450 kWh per normalkubikmeter medan B0 (blankdiesel) ligger närmre 9900 kWh per nkbm och B7 ligger på ca 9700 kWh per nkbm. Så med ett pris närmre 30 kr/L och en ökad bränsleförbrukning med ca 4–5% (minst) i en personbil och ytterligare någon procent i en båt är det ju inte lönt att köra på HVO100. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 002 Postad 12 Juli 2026-07-10 vid 17:21 skrev Boanjohan: Eller, om man skiter i jorden, så är det ett steg i att minska vårt beroende av (i mitt tycke) skurkaktiga muslimska stater i mellanöstern. Fast det importeras väldigt lite olja från Mellanöstern till sverige, så den tillfälliga skattesänkningen lär inte påverka på det sätt du beskriver. Däremot är ett rimligt drivmedelspris bra för väldigt många hushåll som har begränsad mängd pengar samtidigt som de är beroende av att använda bil. På sikt är det naturligtvis bra att minska oljeanvändningen för att minska utsläpp av koldioxid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 12 Juli 1 timme sedan skrev Mackey: Fast det importeras väldigt lite olja från Mellanöstern till sverige, så den tillfälliga skattesänkningen lär inte påverka på det sätt du beskriver. Däremot är ett rimligt drivmedelspris bra för väldigt många hushåll som har begränsad mängd pengar samtidigt som de är beroende av att använda bil. På sikt är det naturligtvis bra att minska oljeanvändningen för att minska utsläpp av koldioxid. Rimmliga drivmedelpriser är bra och alla har inte möjlighet att betala extra för "miljö" frågor. Bara för att HVO100 och elbilar mm är "miljövänligt" (egentligen kanske inte miljövänligare, utan snsrsre klimatvänligare genom mindre CO2 utsläppande) så tar alla diskussioner utgångspunkg i miljöaspekter. Det jag menade hade inte med miljön att göra. Utan det var att vi är i beroendeställning till diverse MÖ stater och Ryssland (och alla andra oljestater). Även om vi köper från andra stater så sätts priset utifrån tillgång och efterfrågan på världsmarknaden. Det är bara Trump och delar av MAGA som trodde att den egenproducerade bensinen i USA inte skulle påverkas av Iran kriget, som om bensinbolagen i USA skulle välja att vara "patrioter" och sälja sin bensin till under marknadspris i USA och inte till marknadspris till den som betalar mest. Blir det brist spelar det ingen roll varifrån man köper, priset sätts utifrån bristen. Brist = beroendeställning till den som har produkten. Det var energikris på 70-talet, Rysslands krig mot Ukraina visade återigen vårt beroende av skurkledare och nu ökar vi på vår statsskuld för att Iranska ledarskiktet utnyttjar vårt beroende av en produkt de kan strypa tillförseln av. Om vi ska låna pengar så tycker jag vi borde kunna låna till att minska det beroendet (minska det så gott det går), men nu lånar vi istället för att hålla oss kvar vid det beroendet. Det är som att låna pengar för att kunna betala räntan på SMS lån...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 192 Postad 13 Juli Tankade Ecopar "miljödiesel" i Mollösund (västkust) för 23,50. Luktar extremt lite avgaser och har lite mer enegiinnehåll. Jag kör på det sedan våren -24. Brukar köpa ett fat om året direkt av Ecopar till dagspris. Min rökmaskin till motor gillar den (Penta TAMD31A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 390 Postad 13 Juli (redigerade) Är i o f s inte det som TS frågar efter. Men min Yanmar YSM12 har gått på OK B0 senaste 5 åren. Inga alger alls, trots att förbrukningen är sparsam. Seglar för det mesta. Kostar stött ca 16 - 17 kr / liter. Redigerad 13 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 13 Juli 1 timme sedan skrev Janne_G: Tankade Ecopar "miljödiesel" i Mollösund (västkust) för 23,50. Luktar extremt lite avgaser och har lite mer enegiinnehåll. Jag kör på det sedan våren -24. Brukar köpa ett fat om året direkt av Ecopar till dagspris. Min rökmaskin till motor gillar den (Penta TAMD31A) Nackdelen med Ecopar är väl att den inte är blandbar med vanlig diesel. Har jag hört i alla fall, bl.a. därför jag valt HVO. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad 13 Juli 38 minuter sedan skrev Boanjohan: Nackdelen med Ecopar är väl att den inte är blandbar med vanlig diesel. Har jag hört i alla fall, bl.a. därför jag valt HVO. Ecopar är blandningsbar med vanlig diesel men rengöring av tank rekommenderas🤔 https://www.ecopar.se/om-oss/fragor-och-svar/ Ecopar "diesel" har något lägre energiinnehåll än HVO100 (<1%) och cα 4–5% lägre än B7 (vanlig mackdiesel). Hittar inget värde i kWh per normalkubikmeter för Ecopar diesel. Blankdiesel (B0) ligger ju högst i energiinnehåll och lär ju ge lägst bränsleförbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad 13 Juli 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ecopar är blandningsbar med vanlig diesel men rengöring av tank rekommenderas🤔 https://www.ecopar.se/om-oss/fragor-och-svar/ Ecopar "diesel" har något lägre energiinnehåll än HVO100 (<1%) och cα 4–5% lägre än B7 (vanlig mackdiesel). Hittar inget värde i kWh per normalkubikmeter för Ecopar diesel. Blankdiesel (B0) ligger ju högst i energiinnehåll och lär ju ge lägst bränsleförbrukning. Tack för svar. Det är kanske det där med att de rekommenderar att man tömmer och rengör tanken innen byte som gör att det tolkats som att den inte är blandbar med diesel. Varför de skriver så kan man ju undra, men kanske för att inte bli anklagade för att det är deras bränsle som är orsaken när motorn börjar krångla första eller andra året efter bränslebyte, när det egentligen är skitig tank som är orsaken och problemet oavsett skulle uppstått. Folk vill ju gärna först anklaga någon förändring man gjort och inte att det är bristande underhåll som är orsaken. Som när jag för två år sedan bytte ut en trasig luftslang på bilmotorn och vid första provkörningen fick motorproblem ......anklagade luftslangen såklart, men utan att kunna förstå eller förklara på vilket sätt en ny hel luftslang skulle kunna va boven, den borde ju faktiskt göra så motorn gick bättre. En felsökning på verkstan för 2000kr visade att det var dieselfiltret som var igensatt (eller reducerat genomsläpp) och på frågan när jag senast bytte det så var svaret "det var inte länge sedan". När jag tittade i serviceboken så var det ju typ 8000 mil sedan😂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad måndag kl 15:10 2 timmar sedan skrev Boanjohan: Det är kanske det där med att de rekommenderar att man tömmer och rengör tanken innen byte som gör att det tolkats som att den inte är blandbar med diesel. Varför de skriver så kan man ju undra, men kanske för att inte bli anklagade för att det är deras bränsle som är orsaken när motorn börjar krångla första eller andra året efter bränslebyte, när det egentligen är skitig tank som är orsaken och problemet oavsett skulle uppstått. Jag tror inte det tar ett år ens innan filtren blir igensatta, går relativt snabbt. Fy f_n som gamla brännolje-/dieseltankar kan se ut inuti, kan vara ett flera cm tjockt lager på botten som sedan löses upp när det kommer ett bränsle med annan kemisk uppbyggnad. Därför är manlucka bra att ha så man kan rengöra ordentligt, behöver inte vara så stor men ofta är det bara ett Ø50 mm hål för nivågivare om det är av den gamla typen, ibland inget alls... Var ungefär samma problem med alkylatbensin i början då skogshuggarna kört motorsågarna på 93–95 oktan med 4–5% (ibland mer) olja av varierande kvalitet och blandade det med alkylatbensin med 2% syntetolja, blev ungefär som fettblobban i Londons avloppssystem. Har även hänt på gräsklippare med en gammal B&S motor som stått länge med gammal surnad bensin i tanken och sedan häller någon i alkylat, blir inte lyckat alltid... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 192 Postad måndag kl 16:15 5 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ecopar är blandningsbar med vanlig diesel men rengöring av tank rekommenderas🤔 https://www.ecopar.se/om-oss/fragor-och-svar/ Ecopar "diesel" har något lägre energiinnehåll än HVO100 (<1%) och cα 4–5% lägre än B7 (vanlig mackdiesel). Hittar inget värde i kWh per normalkubikmeter för Ecopar diesel. Blankdiesel (B0) ligger ju högst i energiinnehåll och lär ju ge lägst bränsleförbrukning. Nope Mr Mercury44XS. Ecopar marin har 3-4 % högre energiinnehåll än vanlig diesel och markant högre än HVO100. I en modern datorstyrd diesel märks ingen skillnad men i min 40 år gamla rökmaskin kan jag lugnt säga att det märks. Ecopar är helt blandbar med både diesel och HVO100. Och orsaken till rekommendationen att göra rent tanken stavas RME 😉 Dieseldjur är inge kul att ha å göra med. Det finns nåt liknande Ecopar i Danmark, tror det är nåt Shell har, som diskuterats flitigt på norska motsvarigheten till Maringuiden: baatplassen.no. Mycket intressant forum med mänger av uppladdad dokumentation. PS. Jag har inget med Ecopar att göra, är bara en glad konsument av deras produkter, rökfritt 😁 DS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad måndag kl 16:36 15 minuter sedan skrev Janne_G: Nope Mr Mercury44XS. Ecopar marin har 3-4 % högre energiinnehåll än vanlig diesel och markant högre än HVO100. I en modern datorstyrd diesel märks ingen skillnad men i min 40 år gamla rökmaskin kan jag lugnt säga att det märks. Ecopar är helt blandbar med både diesel och HVO100. Och orsaken till rekommendationen att göra rent tanken stavas RME 😉 Dieseldjur är inge kul att ha å göra med. Det finns nåt liknande Ecopar i Danmark, tror det är nåt Shell har, som diskuterats flitigt på norska motsvarigheten till Maringuiden: baatplassen.no. Mycket intressant forum med mänger av uppladdad dokumentation. PS. Jag har inget med Ecopar att göra, är bara en glad konsument av deras produkter, rökfritt 😁 DS Kan du då @Janne_G leta upp siffror som bevisar detta. Ecopar finns inte med på listan från Drivkraft.se: https://drivkraftsverige.se/wp-content/uploads/2025/12/Berakningsfaktorer-2025_2.pdf Detta var det enda jag hittade: https://mackan.eu/tools/rka/guide-hvo100-ecopar.php //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 192 Postad måndag kl 18:58 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Kan du då @Janne_G leta upp siffror som bevisar detta. Ecopar finns inte med på listan från Drivkraft.se: https://drivkraftsverige.se/wp-content/uploads/2025/12/Berakningsfaktorer-2025_2.pdf Detta var det enda jag hittade: https://mackan.eu/tools/rka/guide-hvo100-ecopar.php //Pär Läs och begrunda: 1. ”Fischer-Tropsch fuels impact on a diesel engine performance”, Dr. S. Gjirja, Professor E. Olsson, A. Eklund, 33rd International ISATA Conference, Dublin 2000, Paper No. 00ELE009 2. “A New Paraphinic Fuel Impact on Emissions and Combustion Characteristics of a Diesel Engine”, Dr. S. Gjirja, Professor E. Olsson, A. Eklund, P. Hedemalm, SAE Paper 2002-01-2218. 3. “Emission measurements on a diesel car, UVMV Prague (owned by German TÜV), Sept 2001”. 4. “Emission measurements on a Volvo bus engine, by STT Emtec, Sundsvall, Sweden, April 2001”. 5. “Evaluating a Fischer-Tropsch Fuel, Eco-Par, in a Valmet diesel Engine”, K. Nord and D. Haupt, Luleå University of Technology, SAE Paper 2002-01-2726. 6. ”Influence of fuel on diesel-emissions engines”, SMP Svensk Maskinprovning AB and SP Statens Provnings- och Forsknings institut, Report PU 45850/02 and PU 40318/01. (http://www.smp.nu) 7. “Evaluation of effects of three diesel fuels on embryonal development of Zebra fish, (Danio Rerio)”, Tomas Viktor, IVL report U901, in Swedish. Du hittar en bra sammanställning på hemsidan. Jag tror inte på säljare så jag har testat själv. Norsk b0-diesel gick riktigt bra. 14.8 knop vid 3750 varv. HVO100: 12,7 knop ~3500 varv. Ecopar: 15,8 knop 3850 varv. Alla mätta med GPS efter sjösättning i separata dunkar. BSR har gjort motsv tester på moderna vw dieslar och då märks ingen skilnad i effekt eftersom ECU:n kompenserar för bränslet. God kväll ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 819 Postad måndag kl 19:29 27 minuter sedan skrev Janne_G: Du hittar en bra sammanställning på hemsidan. Jag tror inte på säljare så jag har testat själv. Norsk b0-diesel gick riktigt bra. 14.8 knop vid 3750 varv. HVO100: 12,7 knop ~3500 varv. Ecopar: 15,8 knop 3850 varv. Alla mätta med GPS efter sjösättning i separata dunkar. BSR har gjort motsv tester på moderna vw dieslar och då märks ingen skilnad i effekt eftersom ECU:n kompenserar för bränslet. Nu var det ju inte frågan om varken säljare eller hemmatester utan energivärdet. Hittar du inget? Var det samma dag, samma temperatur, samma barometertryck osv. när du gjorde ditt test? BSR tester har jag också sett, de vill ju bara sälja sina trim-chips🤣 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinaKillen 71 Postad måndag kl 19:54 (redigerade) Råkade (ja, helt sant) tanka marindiesel senast. Den va cirka två kronor billigare per liter än dieseln vi semesterfirare ska välja. idag var jag tillbaka på samma sjömack. Då va marindieseln 78 öre dyrare än blankdieseln. Jag frågade personalen, de sa att det blev så efter senaste sänkningen av skatten. Jag skulle mer än gärna köra på HVO100, men tyvärr är det inte ekonomiskt försvarbart. Redigerad måndag kl 19:55 av FinaKillen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 737 Postad måndag kl 20:59 Själv är jag totalt ointresserad av några procent skillnad hit eller dit i energiinnehåll eftersom det inte är en kostnadsfråga för mig då jag inte gör av med mer än typ 40-60 liter per säsong. om man vill göra en objrktiv utvärdering då är min prioritering ungefär följande, i fallande ordning: 1. Egenskaper med avseende på lukt (bränslet i sig och avgaser), lagringskänslighet och sot. 2. Hälsoegenskaper 3. Klimatpåverkan 4. Pris En bonus, som kopplar till punt 3, är om det bidrar till att minska globala efterfrågan på fossila bränslen (detta är en bubblare som kom in på listan nu senaste åren). Diesel vinner bara på pris, men kommer på sistaplats på övriga punkter. HVO100 vinner på de 3 första punkterna, men kommer sist på pris och prickar även in bonusen. Utöver HVO100 så har jag nu förstått att även Ecopar (är väl egentligen ett varumärke antar jag) har många motsvarande positiva egenskaper som HVO. Jag läser även att det finns "Ecopar A" som är helt fossilbaserad och "Ecopar Bio" som är helt fossilfri. Så Ecopar Bio skulle kunna vara ett alternativ beroende på pris. Men nu har jag HVO100 i närheten och därför blir det fortsatt HVO trots den idag kraftiga prisskillnaden och trots även lite ökad förbrukning uppepå det🙂 Ursprungsfrågan, varför det "plötsligt" skiljer ca 12 kr/lit, har jag fått ett rimligt svar på av @Till_havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser