Gå till innehåll
söndag 07 juni 2026
Karljohansson

Ny vinterplats - behöver båtvagn - tips råd

Rekommendera Poster

Har fixat fram en ny vinterplats för båten inför vintern 2026/2027, det finns krav kring båtvagn. Är till en albin scampi 30

Några funderingar 

1) köper man begagnad, hur får man den till platsen? de flesta verkar vara rätt sunkiga och bör inte köras på vägen?

2) finns det några nyare prisvärda alternativ?
3) vad är det för service som man bör tänka på? tänker den rullar väl 30 meter per år, men nånstans går väl ändå saker sönder tänker jag 

4) om man köper en som varit på andra båtar då antar jag man behöver bygga om den?
5) om man skulle behöva skrota den, låt säga man säljer båten och ingen vill köpa den, vad kan det tänkas kosta? 

Andra råds tips tas emot 

Hittade exempelvis denna 

https://www.blocket.se/recommerce/forsale/item/17645308

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar

1. Man drar den till platsen i 30 km/h. 
  2. Vet inte, troligen inte. Det verkar som de flesta bygger egna vagnar.
  3. Hjullager och rost.
  4. Hur mycket man behöver bygga om beror väl på hur vagnen ser ut och hur mycket som går att justera. Flera jag sett är ju som båtvaggor på hjul och då är ju möjligheterna att justera rätt goda.
  5. Ta isär och få lite betalt för metallen hos en skrotfirma. Ett par tre kronor har jag fått för rensat stålskrot, men det är ett tag sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Till båda mina senaste segelbåtar har jag svetsat vagn själv.

Den senaste var chassit till en trasig gödselspridare, hjulen tål många ton last å stark ram.

Den dan jag inte behöver vagnen kan jag skära ner den i bitar å köra till skroten..

Nu råkar jag bå på landet å har dessutom traktor att dra vagn/båt med. Bar 3 km bort.

I ditt fall skulle jag rekommendera att hitta en "kompis" som kan svetsa å så måttanpasa å svetsa en vagn, eller bygga om en befintlig på plats med båten på land under tillfällig stöttning. Så gjorde jag.

Tror det blir billigast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Karljohansson:

Har fixat fram en ny vinterplats för båten inför vintern 2026/2027, det finns krav kring båtvagn. Är till en albin scampi 30

Några funderingar 

1) köper man begagnad, hur får man den till platsen? de flesta verkar vara rätt sunkiga och bör inte köras på vägen?

2) finns det några nyare prisvärda alternativ?
3) vad är det för service som man bör tänka på? tänker den rullar väl 30 meter per år, men nånstans går väl ändå saker sönder tänker jag 

4) om man köper en som varit på andra båtar då antar jag man behöver bygga om den?
5) om man skulle behöva skrota den, låt säga man säljer båten och ingen vill köpa den, vad kan det tänkas kosta? 

Andra råds tips tas emot 

Hittade exempelvis denna 

1) Enklast är att ordna en transport på en lastbil, denna typ av vagn är inte avsedda att dras efter personbil då de oftast saknar kuldrag och har dragögla för traktor istället. Är det en sträcka på under någon mil kan man ju fråga en lantbrukare om han kan dra dit den mot ersättning, längre sträckor så är det transport på lastbil som gäller.

2) Budget?

3) Smörjning av hjullager och styrleder om det finns, målning för att hindra rosten...

4) Kan vara behov av vissa mindre modifieringar om det varit en segelbåt men oftast behövs det inte.

Har det däremot varit en motorbåt så måste det byggas om rejält med stöttor o.s.v.

5) Ingen aning vad det kostar, ring en skrothandlare och fråga.

När ni tittar på en båtvagn som är till salu så är svetsar viktigt att de är korrekt utförda, sök på internet efter bilder på svetsfogar om ni inte vet hur det ska se ut.

Man bör kolla så den rullar lätt och att hjullagren inte låter som en stenkross. Kolla däck så de inte är sönderspruckna eller står på sock, kolla fälgar så de inte är sönderrostade. Kolla alla stöttor så de kan justeras och ev. flyttas. 

Den du hittat ser bra ut på bilden men frågan är hur det är i verkligheten och det måste man ju åka dit för att kolla. Hur långt har ni till Mellerud kan det vara 10–15mil?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tidigare sagts så är däck och hjullager det som slits, speciellt lagren om vagnen backats ned i vattnet. Tänk på att en vagn med hjul från en lastbil är i stort sett värdelös om inte däcken är användbara, det är dyrt att byta dem.

Om du någon gång behöver skrota vagnen så är det bara att kapa upp den till hanterbara delar och antingen sälja materialet till någon alternativt kasta i containern för metallskrot på närmaste soptipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En båtvagn går alltid att sälja. Det är svårare att få tag I en begagnad.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon här som tagit in svetsare för att bygga om en vagn? någon med känsla för vad det kan tänkas kosta, tänker material och arbete, bara för att få ett cirka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev Karljohansson:

Någon här som tagit in svetsare för att bygga om en vagn? någon med känsla för vad det kan tänkas kosta, tänker material och arbete, bara för att få ett cirka

En grov gissning är att det är en dags arbete för en duglig smed om det gäller justeringar av en befintlig vagn. Max 8000:- kronor.

Generellt sett är en smed mera självgående och kan mera än att svetsa.

Du kan i princip säga att här är vagnen som ska byggas om så att den passar till båten som står där borta så gör hen det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Va faan... Då skulle jag bara behöva jobba 5 dagar i månaden🤣

Mumma om det dessutom är svart.

Du menar kanske avser innerstadspriser i storstan?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

ska ta in lite offerter på jobbet, 

Men tänker lite såhär, själva att vinkelslip ned vagnen i 3 delar och köra i 2 omgångar på släp kan jag nog lösa själv, känns inte som det kan vara så svårt? 

Sen svetsa ihop det, ja det kanske man helst vill ha nån som verkligen vet hur man gör så man inte gör fel, eller vad tror ni ? 

tittar på en vagn nu som lätt kan delas upp i 2 axlar och sen mitten partiet, resterande delar i vagnen är skruvade, lär ju vara rätt okomplicerad svetsning och kan ju knappast ta mer än nån timme? 

Redigerad av Karljohansson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 timmar sedan skrev Karljohansson:

tittar på en vagn nu som lätt kan delas upp i 2 axlar och sen mitten partiet, resterande delar i vagnen är skruvade, lär ju vara rätt okomplicerad svetsning och kan ju knappast ta mer än nån timme? 

På någon timme får du inte så mycket gjort, det är väl ungefär den tid det tar att ställa iordning för arbetet och städa upp efteråt.

Räkna med att det tar en kvart per skarv, men det är ju ganska beroende av hur grovt materialet är som ska svetsas. Jag tänkte på skarvarna i vagnens ram.

Det mest kostnadsdrivande är nog hur stort ansvar du väljer att lägga på firman.

Ska en firma göra konstruktionsarbeten lägger du mycket ansvar på de som gör jobbet och det kommer de att ta betalt för.

Om du själv ritar/skissar upp hur allt ska göras betalar du mest bara för tiden det tar att svetsa.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Karljohansson:

ska ta in lite offerter på jobbet, 

Men tänker lite såhär, själva att vinkelslip ned vagnen i 3 delar och köra i 2 omgångar på släp kan jag nog lösa själv, känns inte som det kan vara så svårt? 

Sen svetsa ihop det, ja det kanske man helst vill ha nån som verkligen vet hur man gör så man inte gör fel, eller vad tror ni ? 

Blir nog mycket enklare och bättre att transportera den hel på lastbil och kan bli billigare, fast kostnaden beror ju på körsträcka.

Jag är svetsare och hade någon kommit och frågat om jag vill svetsa ihop en gammal, rostig och dessutom isärkapad båtvagn hade jag tackat nej till det jobbet.

Det skall riggas upp, riktas in och sedan svetsa i rostigt material som någon annan har kapat (snett och vint) och detta är inte gjort i en handvändning. Frågan är om det räcker med en dag (8 h), tror inte det.

Skall helst svetsas med MMA (pinne) för att få styrka och genombränning. Visst MIG går snabbare men kräver högre strömstyrka och finns viss risk att fogar spricker om man inte gör rätt, måste förstärkas mycket mer om man svetsar med MIG så i slutändan går det på ett ut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minutes ago, Mackey said:

På någon timme får du inte så mycket gjort, det är väl ungefär den tid det tar att ställa iordning för arbetet och städa upp efteråt.

Räkna med att det tar en kvart per skarv, men det är ju ganska beroende av hur grovt materialet är som ska svetsas. Jag tänkte på skarvarna i vagnens ram.

Det mest kostnadsdrivande är nog hur stort ansvar du väljer att lägga på firman.

Ska en firma göra konstruktionsarbeten lägger du mycket ansvar på de som gör jobbet och det kommer de att ta betalt för.

Om du själv ritar/skissar upp hur allt ska göras betalar du mest bara för tiden det tar att svetsa.

det var bra insikter i frågan, har skickat ut lite offerter nu får se vad jag får in, men man vill ju gärna att de tar ansvar för att den iaf är lika stark som innan den bröts isär, men då behövs kanske nån konstruktör som lägger nån timme på det med, det låter som det jag kommer få in kommer innebära att kranbil som kör den intakt till platsen för 7000 kr kanske är mer prisvärt och enklare alternativ 

sen är väl många vagnar hemmabyggda gissar jag? så då får man väl kanske bara lita på konstruktionen, känns egentligen inget bra, eller om man kan ta in nån som testar bärkraft på något lämpligt sätt eller gör värdering av konstruktionen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minutes ago, Mercury_44XS said:

Blir nog mycket enklare och bättre att transportera den hel på lastbil och kan bli billigare, fast kostnaden beror ju på körsträcka.

Jag är svetsare och hade någon kommit och frågat om jag vill svetsa ihop en gammal, rostig och dessutom isärkapad båtvagn hade jag tackat nej till det jobbet.

Det skall riggas upp, riktas in och sedan svetsa i rostigt material som någon annan har kapat (snett och vint) och detta är inte gjort i en handvändning. Frågan är om det räcker med en dag (8 h), tror inte det.

Skall helst svetsas med MMA (pinne) för att få styrka och genombränning. Visst MIG går snabbare men kräver högre strömstyrka och finns viss risk att fogar spricker om man inte gör rätt, måste förstärkas mycket mer om man svetsar med MIG så i slutändan går det på ett ut.

läste denna nu, det låter som du säger mest vettigt att frakta den intakt, och troligen rimligt pris, bästa är väl om jag kan hitta en vagn närmre där båten ska stå, den jag hittat nu är 1,5 timmar bort enkelt väg, fått offert på fraktfirma med kran bil som kan lyfta på den och sen av den på platser 1600 kr per timme de estimerade 4 timmar så cirka 7000 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ingen möjlighet att hyra ett större bilsläp och hämta hem den ?

Det brukar vara billigaste alternativet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kolla nu över körtkortsreglerna.

"Med utökad B-behörighet (B96) får du dra en personbil och ett släp med en sammanlagd totalvikt på högst 4 250 kg."

Tror det ska vara B, taget senast 96, så får du dra vagnen med lämplig skyltning, ljus

e t c, med personbil.

Vet en som drar en större båt både höst och vår, flera mil.

Han nämner att han har BE-kort. Minns jag rätt tog han körkortet 72, ett år före mig😉

-  Om nu detta är OK och du själv inte har rätt körkort så kanske en polare har.

Vore väl enklare än att skära isär svetsa ihop mm.

Du behöver väl inte köra i värsta rusningstrafiken.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bra inputs detta, se bild på tänkt vagn, den är 4 x 3 meter 

Kan lösa någon med detta körkort 

nått sånt här typ av släp? 

https://www.hygglo.se/i/eb9-multislap-maskinslap-bilslap

blir ju bra mycket billigare lösning, frågan är hur man spänner fast allt, men det lär väl gå och lösa och man kan ju köra långsamt

image000004.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan skrev Karljohansson:

bra inputs detta, se bild på tänkt vagn, den är 4 x 3 meter 

Kan lösa någon med detta körkort 

nått sånt här typ av släp? 

https://www.hygglo.se/i/eb9-multislap-maskinslap-bilslap

blir ju bra mycket billigare lösning, frågan är hur man spänner fast allt, men det lär väl gå och lösa och man kan ju köra långsamt

image000004.jpeg

Den är för bred att dra på allmän väg utan en massa varningsskyltar och eventuellt även varningsbil.

Max bredd är 2,60 sen börjar det tillkomma bred-last-krav.

Ska den köras med kranbil så får den nog ställas på högkant med krånglig lastsurrning.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 hours ago, Lintott said:

Den är för bred att dra på allmän väg utan en massa varningsskyltar och eventuellt även varningsbil.

Max bredd är 2,60 sen börjar det tillkomma bred-last-krav.

Ska den köras med kranbil så får den nog ställas på högkant med krånglig lastsurrning.

var det jag fick som svar från lastbilsföretaget med, de vill ha 1600 kr i timmen, totalt 4 timmar så runt 6-7000 kr 

Brukar båtvagnar kunna vara mindre breda? isf kanske värt att titta efter en sån om de normalt är typ 2,6 max i bredd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vagnar till 30 fotare brukar nog ligga runt 2,20 - 2,50. Den där va ganska extrem 😉

Men väääldigt stabil hade den blivit.

Kikade lite på max bredd på last. Det finns möjlighet upp till 3,10 med lite skyltar och lampor .

Kolla in trafikverkets hemsida

Borde gå att låna/hyra skyltar nånstans. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minutes ago, Janne_G said:

Ja, vagnar till 30 fotare brukar nog ligga runt 2,20 - 2,50. Den där va ganska extrem 😉

Men väääldigt stabil hade den blivit.

Kikade lite på max bredd på last. Det finns möjlighet upp till 3,10 med lite skyltar och lampor .

Kolla in trafikverkets hemsida

Borde gå att låna/hyra skyltar nånstans. 

haha, ja den är otroligt stabil, den gunga inte det minsta, det gjorde den jag stod på i vinter, blev typ sjösjuk nästan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat hur bred vagn du får ha på marinan/båtklubben? 

Om du får ha en bredare vagn riskerar du att få betala för extra yta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minutes ago, Rascal said:

Har du kollat hur bred vagn du får ha på marinan/båtklubben? 

Om du får ha en bredare vagn riskerar du att få betala för extra yta.

bra input inte kollat på detta, får undersökas, stort tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Karljohansson:

haha, ja den är otroligt stabil, den gunga inte det minsta, det gjorde den jag stod på i vinter, blev typ sjösjuk nästan 

Om båten står på vagn så bör man klossa under stödpunkterna där stöttorna är infästa. Står kärran bara på gummidäcken så blir det gungigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev Karljohansson:

denna vagnen är 2,45 m bred exempelvis, men hur vet man om den passar en viss båttyp? denna just är använd för hanse 35, de är ju mer platta, men även använts till en comfortina, men den skulle väl då kanske kräva ombyggnation kanske? 

Det var snålt med foto i den annonsen...

Stöttorna verkar sitta rätt långt ut - det är bra för då blir sidostöttningen stadig. Sen är stöttorna stagade i både längsled o sidled, det är ett krav för att stöttningen ska bli stabil. Du ska ha tur om vagnen passar rakt av utan modifieringar. Om stöttorna kan justeras teleskopiskt så kan det fungera men de ser ut att vara fasta längder. När du modifierar så ska du skaffa justerbara delar så du kan småjustera stöttorna. Båten kommer alltid att hamna lite olika på vagnen så du behöver kunna justera.

Om lagringen o smörjning av hjulen är bra så skulle jag inte varit orolig för att dra den efter personbil efter att ha monterat en kulkoppling på dragstången. Bara att hänga på en LGF-skylt baktill och ladda upp med något att lyssna på under färden. Vill du känna dig lite säkrare så hänger du även på en ljusramp baktill så du kan visa när du tänker svänga och när du bromsar, men det är inget krav.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan skrev Lintott:

Bara att hänga på en LGF-skylt baktill och ladda upp med något att lyssna på under färden.

Nu tog du ju min kommentar!

Som sagt, man får dra en ofjädrad vagn efter vilken bil som helst så länge man tycker att det kan ske säkert.

Blir man stoppad av polisen ska de också tycka att det kan ske säkert.

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har hittat en ny vagn nu som är nära där båten ska ligga, den kan både justeras i höjdled och vinkelled med kraftig konstruktion, 2 stöttor, dock med ett hjulpar, är det avgörande på något sätt med ett hjulpar? har stått båtar på den upp till 6 ton

fundering nu är hur jag ska mäta på min båt för att se om den kan justeras rätt? är det vissa lastpunkter man bör använda på viss typ av båt? I mitt fall är det en albin scampi 30 

tänkte åka och kolla på vagnen i veckan och mäta lite 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Karljohansson:

har hittat en ny vagn nu som är nära där båten ska ligga, den kan både justeras i höjdled och vinkelled med kraftig konstruktion, 2 stöttor, dock med ett hjulpar, är det avgörande på något sätt med ett hjulpar? har stått båtar på den upp till 6 ton

fundering nu är hur jag ska mäta på min båt för att se om den kan justeras rätt? är det vissa lastpunkter man bör använda på viss typ av båt? I mitt fall är det en albin scampi 30 

tänkte åka och kolla på vagnen i veckan och mäta lite 

En hjulaxel och ett par stöttor får mig att se en vagn för motorbåt. En segelbåt (jag vill minnas att du har segelbåt) måste ha minst fyra stöttor på grund av att den står på en rätt hög köl. Med en axel så måste vagnen flyttas med ett fordon som klarar tung last i vagnskopplingen (traktor!). En sådan vagn kan du inte dra för hand eller hänga på en personbil när du har båten på vagnen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, Lintott said:

En hjulaxel och ett par stöttor får mig att se en vagn för motorbåt. En segelbåt (jag vill minnas att du har segelbåt) måste ha minst fyra stöttor på grund av att den står på en rätt hög köl. Med en axel så måste vagnen flyttas med ett fordon som klarar tung last i vagnskopplingen (traktor!). En sådan vagn kan du inte dra för hand eller hänga på en personbil när du har båten på vagnen.

den jag kollar på har haft segelbåtar på sig enbart, men känns som du säger att 2 axlar 4 hjul borde kanske vara att föredra och bli mer stabilt, finns ju många båtvagnar så behöver ju inte direkt stressköp någon, den jag kollade på med en axel hade 4 stöttor, den hade även små hjul längst fram samt ett stort betongblock på sig som gjorde att den kunde stå utan att tippa

ett alternativ är att köpa en vagga i stil med nedan och hitta en vagn som den kan ställas på och svetsa fast bara i botten på vagnen? 

https://press-son.se/butik/battillbehor/baten-pa-land/batvaggor/stora-vaggan/stora-vaggan/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...