JonasPolar22 1 Postad 27 Februari Vad har ni för erfarenheter av ankare? Jag har testat olika, plätt, delta, och dragg. Mitt utfällbara dragg är den jag alltid fått bäst fäste med tycker jag själv. Men mer än en gång fått höra att det bara är för högst tillfällig förankring. Vad är bäst? (på västkusten) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 515 Postad 27 Februari Vad är det för typ av båt och hur stor är den (längd, storlek på eventuell överbyggnad, ungefärlig vikt)? Dragg är oftast nåt av det sämsta för att ankra, men det kan säkert funka fint ihop med en liten eka om draggen är normalstor och botten inte är alltför lös. Bäst är svårare att svara på, för det blir en ekonomisk fråga och en fråga om vad ankringen ska hålla för. Är det akterankare en stilla kväll med fören förtöjd mot en holme? Är det ett "lunchankare" i nån vik medan mat och dryck intas? Eller är det för svajankring i styv kuling? Rätt svar blir olika beroende vad ankaret ska klara. Om plats ombord finns, om ryggen är frisk och stark, och plånboken fylld till bristningsgränsen, ja, då är det bara att skaffa det största som går att hantera av de bästa modellerna, normalt olika former av "spadankare" som kommit ut på marknaden senaste årtiondet eller så. Ett hyfsat allroundankare som går att hitta relativt billigt är en så kallad "Bruce-kopia", som är medelbra på det mesta. Delta-varianten av ankare är lite mer ojämnt i var det funkar bra och var det funkar dåligt, men är också relativt billigt och lätt att hitta i butiker. Om man orkar hantera det kan man överdimensionera Bruce och Delta 1-2 storlekar och få jämförbar prestanda med ett mer avancerat ankare av helt korrekt storlek, till samma eller lägre pris. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasPolar22 1 Postad 27 Februari Det handlar om en natt förtöjd mot en holme i lugna vindar. Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 517 Postad 27 Februari Man ska nog fundera en gång extra på hur man använder det innan man köper ett överdimensionerat ankare. Det är viktigt att man drar fast ankaret, och är båten för lätt i förhållande till ankarets tänkta målgrupp så riskerar man att det inte riktigt greppar utan ligger mer i ytan. Har man ett överdimensionerat ankare måste man dra fast det med motorkraft för att få den hållkraft man hoppas på, båtens egenvikt drar oftast inte ner det tillräckligt. Möjligen i halv storm då, men inte i normalfallet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 182 Postad 27 Februari 1 timme sedan skrev JonasPolar22: Det handlar om en natt förtöjd mot en holme i lugna vindar. Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst. Dessvärre så har väderprognoserna blivit osäkrare på senare år enligt min uppfattning. Både vindstyrka och vindriktning avviker från prognoserna rätt många gånger under en sommarsäsong. Därför är det bra med lite marginal på ankardonen. Om du normalt ligger förtöjd med akterankare och tampar i land så skulle jag rekommendera ett ankare av Bruce-modellen. Deras nackdel är att de är att den galvade modellen är rätt trubbig i nosen. Ankrar du på lite hårdare botten och/eller där det finns sjögräs så har det svårt att gräva ner sig. Den rostfria modellen är vassare i nosen och bättre på att gräva ner sig. Draggen är rätt bra på sådana bottnar då dess smala flyn har lätt att fastna. Men den har absolut inte samma dragfasthet som skopan på ett Bruce. Sen är Bruce enklare att använda då den inte ska fällas ut o ihop vid användning. Vid svajankring anser jag att Delta-ankare eller någon av dess varianter är det bästa valet då det har lättare att behålla greppet när/om vinden ändrar riktning så draget ändrar sig. Sen har båtmodellen en rätt stor betydelse. Ju större båt och/eller mer fribord och vindfång desto större krav på ankarfästet. För mindre båtar kan man hålla sig till ankartillverkarnas viktrekommendationer eller ett steg högre. Om båten är onormalt tung eller hög i friborden så bör man gå upp ett eller två steg i storlek. Men ett större o tyngre ankare blir svårare att hantera... Jag har ett rostfritt Bruce i aktern och ett av Deltatyp (Ultra) för svajankring i fören. Ultraankaret har vägrat att fastna två gånger. Ena gången var det en berghäll under båten och andra gången lyckades det fiska upp en gummimatta på kroken så det inte fick fäste. Ingen av dessa misslyckade ankringar kan jag skylla ankaret för. Å problemet upptäcktes redan innan det var färdigankrat eftersom jag alltid backar fast ankaret när jag ligger på svaj. (Ultraankaret har hållit mig på plats utan att dragga när det var 22m/s i byarna så förtroendet är gott för det.) Även jag har haft dragg när jag hade mindre båt. Jag tyckte det var krångligt att hantera så på den tiden använde jag oftast ett hemmasvetsat ankare av Danforttyp som fungerade bra på de oftast lite lösare bottnarna i Vänern. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 318 Postad 27 Februari Jag har alltid en typ 2 m kätting mellan ankare i tross / lina. Då s a s gräver ankaret lättare ned sig och inte bara kasar över botten, dessutom skyddas tross / lina att skava mot stenar o sand. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 512 Postad 27 Februari 1 timme sedan skrev JonasPolar22: Vad har ni för erfarenheter av ankare? Jag har testat olika, plätt, delta, och dragg. Mitt utfällbara dragg är den jag alltid fått bäst fäste med tycker jag själv. Men mer än en gång fått höra att det bara är för högst tillfällig förankring. Vad är bäst? (på västkusten) Det är helt och hållet beroende av båttyp, LÖA, bredd, vikt, storlek på hytt/överbyggnad. Dessutom är det lite beroende på bottentyp vilken dragg/ankare man ska välja men på vissa ställen kan botten variera ganska kraftigt mellan två vikar eller två öar. Vanliga fällbara draggar med fyra flyn brukar funka på de flesta bottnar men om den är för liten så greppar de dåligt på ren sand eller grusbotten samt lerbottnar. Du skriver ju "högst tillfällig förankring" och då räcker det med en dragg om den har rätt storlek till båten. Är det stenbotten med olika stora stenar så kan draggar fastna rejält och då kan det vara bra om draggen har ett fästöra för en schackel och "räddningslina" så man kan dra den bakåt. Bruce-ankaret (Trifoil) är väl ganska allround och på de flesta brukar det sitta ett fästöra för en schackel och "räddningslina" så man kan dra ankaret baklänges om det satt sig hårt. En bit kraftig galvad eller rostfri kätting är inte helt fel mellan dragg/ankare och förankringstågvirket. Så det viktigaste är att det är rätt storlek på draggen/ankaret som anpassats efter båten. De som säljer brukar veta vilken storlek man ska ha om det inte står på deras hemsida. Hoppa över allt billigt Kina-mög... //Pär 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 318 Postad 27 Februari (redigerade) Har kastat i ankaret ankaret en gång... Ankarlinan hamnade runt ena flyet. Vilket inte blev så bra. Droppar ankaret numer endast genom att mata ned linan. Och sen köra fast. Redigerad 27 Februari av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 702 Postad 27 Februari 3 timmar sedan skrev JonasPolar22: Det handlar om en natt förtöjd mot en holme i lugna vindar. Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst. Om det är en Polar 22 du har så räcker nog en dragg bra och har du aldrig upplevt problem med det så är det väl ingen anledning att byta. Som nämnts blir val av ankare mer avgörande till större båtar. Själv har jag erfarenhet med plätt och dragg till mindre båtar (upp till Polarens storlek) som funkat bra i skyddade vikar här på ostkusten (Sthlm). Idag har jag en Saga 27 och kör med en Bruce typ som jag aldrig haft problem med och som brukar som berget. Även de flesta större båtar jag seglat/åkt med har det varit Bruce typ. Största båt är nog segelbåt 42 fot (som för tillfället är i Karibien) och där har Bruce varianten hållt bra i väldigt ogynsamma förhållanden vid svaj. På min egen Saga 27 prövade jag en gång mitt reservankare av Danforth typ, gjorde 3 försök på mjuk botten men fick det inte att fastna (akter ankring med fören mot land), kunde hala in det helt till båten och lyfta upp det alla 3 gångerna. Koppplade över till Bruce typen och det satte sig på första försöket. Det är mina erfarenheter🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 098 Postad 27 Februari 3 timmar sedan skrev raol: Vad är det för typ av båt och hur stor är den (längd, storlek på eventuell överbyggnad, ungefärlig vikt)? Om man kallar sig "JonasPolar22" kan man ju gissa att det handlar om en Polar 22, men man vet ju inte han kan ju ha bytt båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 515 Postad 27 Februari 14 minuter sedan skrev Rascal: Om man kallar sig "JonasPolar22" kan man ju gissa att det handlar om en Polar 22, men man vet ju inte han kan ju ha bytt båt. Jag kan inte alla båtmodeller i världen, och tycker det är märkligt att folk reggar sig med båtmodellnamn, eftersom det är föränderligt. Brukar inte heller läsa användarnamn så noga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad 28 Februari Håller på med planering och fix inför sommarens seglingar och har samma funderingar. Dragg ger jag inget för, har i princip bara sandbotten på min del av västkusten (södra). Lyckades segla nästan en hel sjömil med draggen i utan att det bromsade nämnvärt. Däremot har jag aldrig misslyckats att få deltaankaret att fästa. Har ett 6 kg och ser i tabellen att 4 hade räckt bra. Skulle dock vilja ha ett smidigt ankare man kan lägga undan snabbt och lätt. Det kan inte sig sägas om ovan... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 512 Postad 1 Mars 8 timmar sedan skrev Dava: Skulle dock vilja ha ett smidigt ankare man kan lägga undan snabbt och lätt. Det kan inte sig sägas om ovan... Har sett vissa fällbara Delta/plogankare men frågan är vad man vinner på det, leden i ett fällbart ankare är ju den svagaste länken. Satsa istället på en vettig hållare där det sitter tryggt och åtkomligt. Hittade lite nyttig info: https://www.seasea.se/ankarguiden https://www.moory.se/svar/vilken-typ-av-ankare-ska-jag-ha/ De lokala båttillbehörsbutikerna ska veta och kunna rekommendera lämplig utrustning. Stöd era lokala handlare... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 294 Postad 1 Mars 2 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Har sett vissa fällbara Delta/plogankare men frågan är vad man vinner på det, leden i ett fällbart ankare är ju den svagaste länken. Satsa istället på en vettig hållare där det sitter tryggt och åtkomligt. ... Ja, Deltaankaret verkar ju vara det bästa i alla fall och jämfört med Bruce(-kopia) är det ändå relativt smidigt. Det är både smalare och lägre, även om pinnen är längre. Båda i samm vikt.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 451 Postad 1 Mars (redigerade) Teknikutvecklingen går framåt, fritt ur huvudet några exempel gen 1 Bruce (duktig på att fånga sten), CQR (klämrisk vid manuell hantering) gen 2 Delta gen 3 Rocna, Rocna Vulcan, Spade Val av ankare är lite religiöst, vill man basera sitt val mer vetenskapligt kan man kika på Steve’s ankartester på tuben, SV Panope https://www.youtube.com/@Panope Steve testar bla hur fort ett ankare gräver ned sig vid vindkantring vilket är viktig vid svajankring eller i tidvatten utan lina i land. I Skandinavien ankrar vi oftast mot land så 180 graders testerna kanske inte är lika viktiga i våra vatten. Inget ankare är bäst på alla bottentyper. På en klubbträff var det någon som pratade om en tumregel, 2 kg ankare/ton. Vårt Vulcan ankare väger 25 kg på en monohull segelbåt ca 12,5 ton där jag valde efter tillverkarens tabell med lite säkerhetsmarginal ovetandes om tumregeln ovan. /Amen Skänker bort mitt gamla CQR på 20 kg om någon bor i Gbg området, skicka DM. Redigerad 1 Mars av skippeer 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 515 Postad 1 Mars Men man får komma ihåg att en kopia på Bruce eller Delta kan man lätt hitta för en bråkdel av vad de nyare, bättre ankarmodellerna kostar för samma vikt. 10 kg Bruce-kopia på Biltema kostar just nu 589 kr. 10 kg Rocna på Watski kostar 5241 kr. Visst lär Rocna vara bättre, men inte ens 4 kg Rocna för 2868 kr lär vara bättre i snitt än Bruce-kopian på 10 kg, som då ändå bara kostar en femtedel! Har man en sprängfylld plånbok, så för all del, då kan man köpa lyxankare, men det finns alternativ för den budgetmedvetne. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 921 Postad 1 Mars 2 timmar sedan skrev skippeer: Teknikutvecklingen går framåt, fritt ur huvudet några exempel gen 1 Bruce (duktig på att fånga sten), CQR (klämrisk vid manuell hantering) gen 2 Delta gen 3 Rocna, Rocna Vulcan, Spade Glöm inte de lite modernare ankarna som kan kallas för generation 3 eller kanske 4 enligt din sammanställning. Mantus, Viking, Odin, Ultra, Manson Supreme, Bügel, Knox och Wasi. Här är en tabell med ankare och årtal som säkert kan innehålla lite fel. Admiralitetsankare,1800 Stockankare (klassisk trä/stock-typ),1852 Dragg,1860 Stockankare (hopfällbart), 1880 - 1809 CQR Anchor1934 I en vidare bemärkelse, https://collection.sciencemuseumgroup.org.uk/objects/co41013/model-of-prof-taylors-1933-patent-cqr-anchor Danforth Anchor,1948 Bruce Anchor,1971 Lewmars CQR, 1986 Delta Anchor, 1992 Spade Anchor, 1996 Bügel Anchor, 1988 Wasi Anchor ,1990 Rocna Anchor, 2004 Ultra Anchor, 2005 Knox Anchor, 2010 Mantus Anchor, 2012 Rocna Vulcan, 2014 Viking Anchor, 2021 Odin Anchor, 2025 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 182 Postad 1 Mars 6 timmar sedan skrev Dava: Ja, Deltaankaret verkar ju vara det bästa i alla fall och jämfört med Bruce(-kopia) är det ändå relativt smidigt. Det är både smalare och lägre, även om pinnen är längre. Båda i samma vikt.. Båda ankartyperna är lite otympliga att förvara. När jag hade mitt Bruce-ankare i stuvfacket så ställde jag ner det i en drickaback av den äldre modellen. Backen hade gallerbotten så blötan kunde rinna ur och kanterna gav ett bra stöd åt ankare o lägg så grejorna inte åkte runt i stuvfacket. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 129 Postad 12 timmar sedan (redigerade) 2026-02-27 vid 16:01 skrev JonasPolar22: Vad har ni för erfarenheter av ankare? Jag har testat olika, plätt, delta, och dragg. Mitt utfällbara dragg är den jag alltid fått bäst fäste med tycker jag själv. Men mer än en gång fått höra att det bara är för högst tillfällig förankring. Vad är bäst? (på västkusten) 2026-02-27 vid 16:27 skrev JonasPolar22: Det handlar om en natt förtöjd mot en holme i lugna vindar. Men min egna upplevelse är att när jag kastat ankaret, och sedan provdrar. Då håller min dragg bäst. 😀Om man skall kasta sitt ankare gör man ju det i en container för metallskrot på återvinningscentralen. Iallafall om man får tro bezzerwissarna med olika grad av Aspergers symtom. Om man skall uttrycka sig korrekt i enighet med ”nautiskt nonsens” så är det korrekta ordvalet att man ”fäller ankaret”. Det är även ett kommando till avdelad besättningsmedlem.😄 Lättare draggar kan man väl iofs svinga runt och kasta i sjön, bara man först förvisar sig om att dom är fästa i båten med en lämplig lina. 2026-03-01 vid 16:29 skrev Lintott: Båda ankartyperna är lite otympliga att förvara. När jag hade mitt Bruce-ankare i stuvfacket så ställde jag ner det i en drickaback av den äldre modellen. Backen hade gallerbotten så blötan kunde rinna ur och kanterna gav ett bra stöd åt ankare o lägg så grejorna inte åkte runt i stuvfacket. Längs den så kallade ”Västkusten” liksom längs övriga kuster, kan bottenneskaffenheten variera en hel del. Så det bästa alloroundankaret är nog ett sådant för femtons fartygsankare, men dom är ju direkt svåra att få med sig ombord, och om man lyckats fälla ett sådant överbord blir det än knepigare att ta upp det. Så att rekommendera det bästa ankaret för aktuellt kustavsnitt är ju svårt, å andra sidan kan man ju inte heller ta med sig flera olika ankartyper ombord. Men med en bra bit kätting mellan valfritt ankare och ankarlinan löser några av ankringens problem, mer om det längre ned. Det finns ju billiga draggar och svindyra patenterade ankare av otaliga modeller på marknaden, att köpa sig ett svindyrt blankpolerat ankare av rostfritt stål är ju i ordets alla meningar ett bra sätt att kasta pengarna i sjön. Vid enkel förtöjning i naturhamn med förstäven mot land är det i min mening är ofta ett billigare galvaniserat ankare av välkänd modell från den där ”temabutiken” minst lika bra som dom dyrbara med fina registrerade företagsnamn, ok leran glider inte av lika lätt det rått galvaniserade ankaret när man väl fått upp till vattenytan, det är kanske enda skillnaden. I dom mest frekventerade naturhamnarna i Bohuslän brukar det vara en ganska hård lera som her en bra ankarbotten, ibland är det sand som det är svårare att få grepp i. Några få ställen har rent hälleberg, granit, på botten och där får ju inga normala ankare för fritidsbåtar fäste. Få bottnar har fint grus, och det kanske är tur, för då blir det litet mer svårankrat, men inte omöjligt På vissa ställen växer det ålgräs på botten (=fiskarnas batnkammare) och där brukar det vara ankring förbjuden, men då kan det vara så att man lagt ut bojar istället, och då behöver man ju inte ankra. (I gästhamnarna i Bohuslän är det numera nästan alltid boj eller mooringslina som gäller)… Men för det mesta är det så att man skall ha en bra bit kätting mellan ankaret och linan, det finns ju blyade linor också som kan funka lika bra. Grejen är nu den att kättingen eller blyet i den blyade linan tynger ned ankarets ten mot botten, så att flyna kan ploga ned sig i sedeimentet och då ge bra fäste. Om man nu har ett ankarband istället för lina och då ett bandankarspel, som inte greppar kätting, då kan man hissa ut en tyngd fäst vid en schackel på ankarlinan, för att få ned dess vinkel mott botten. Men alla har ju sitt favoritankare, jag har mitt! Jag har ju ankarspel så jag behöver inte stuva undan eller anstränga mig för att ta upp mitt 15 kg tunga äkta Bruce, till det har jag 30 meter kortlänkad kätting, ingen lina. När jag fällt det ankaret blir det i nittiofem fall av hundra ett bra fäste, någon gång alldeles för bra, och det är nu egentligen inte så bra. Kan tyckas vara överdimensionerat till en 5500 kg tung motorbåt. Man förtöjer ju ända med fören mot vinden i så bra lä det bara går och förvissar sig via olika vädertjänstappar eller sjörapporten om att vindkantring inte skall ske under natten, eller så förtöjer man så att man räknat med en vindkantring. Men i olika båtar jag ägt har jag för det mesta haft brucekopior av olika tyngder, jag kan tänka mig att 7,5 eller 10 kilo med fem meter kätting fyller dina behov på dom flesta ankarbottnarna utmed västkusten. Dessa ankare plöjer ner sig bra i lerorna om man drar fast dom med hjälp av båtens motor den sista metern in mot land. Möjligen skulle du kunna klar dig med en femkilos brucekopia, men det är dumt att chansa. Vad jag upplevt med brucekopiorna är det att flyna inte är tillräckligt vassa, men det är lätt avhjälpt med en sjysst vinkelslip och några lager med kallgalvanisering. I reserv har jag såväl en ihopfällbar 10 kg dragg, och den kommer nog att lämnas hemma kommande säsong, kanske kastar jag den, då i en container för metallåtervinning. Den är direkt tveksam, jag har sällan fått fäste med den. Jag har även ett sådant där ankare som togs fram för sjöflygplan på 1930-talet, heter ”CQR” det ser ut som en plog, med en led mellan flyna och tenen, en led i vilken man kan klämma fingrarna. Här finns fyra-fem meter kätting mellan linan och kättingen. Tja… det ankaret kanske är halvbra, eller halvdåligt. Jag har aldrig använt det som ensamt ankare, men väl som extraankare utlagt mot vinden i naturhamn, och det fick så bra fäste en gång på lerbotten att det var väldigt svårt att få upp bara för hand, men annars… har kunnat lyfta det rakt upp från gummibåten utan större kraftansträngning. För en del år sedan, Stora Dyvik på Otterön, en bit utanför Grebbestad i Bohuslän. Vikens namn beskriver hur botten ser ut ganska bra, det är en lös lera, iallafall längs stränderna. Det går bra att ankra med bra grepp, om man fäller ankaret långt ut från stranden. Vi kom in en tidig kväll, fick bra ankarfäste och fann bra bergdubbar att förtöja i. Intill låg en snipa på omkring 7-8 meter Ägaren av snipan frågade om han kunde få förtöja i vår akterknap då han inte fått något som helst ankarfäste. När jag tittade efter hängde hans ankarlina rakt ned i 90° vinkel mot vattenytan. Javisst fick han det. Ett av barnbarnen som var med oss ombord, erbjöd sig också att ro ut ankaret åt honom, vilket också skedde. Men innan dess fiskade snipägaren upp en femkilos vanlig dragg, och den av fortfarande ihopfälld…. Jag fällde någon halvt sarkastisk kommentar om att det var ju inte alls konstigt att den draggen inte fäste, dottern blev så himla full i skratt så hon var tvungen att gå ned under däck… Förövrigt bestod snipägarens ankarlina av sådant där blått plastsnöre , ett sådant som den där mannen som hette ”Ove” försökte att reklammera… Redigerad 11 timmar sedan av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 170 Postad 11 timmar sedan Jag satt och googlade lite i höstas när vi hade varit ute och min galvade "bruce-kopia" hade draggat.... Hittade en relativt ny artikel om tester som gjort på div olika varianter, billigare som dyrare. Kontentan var att vissa var alldeles utmärkta, om inte perfekta, för viss bottentyp. Men ett av den var hyfsat bra på allt. Det var den rostfria "bruce-kopian". De hävdade att materialet gjorde att ankaret kunde skära ner bättre i botten och få fäste. Så nu till våren glittrar det på min badbrygga 😉 Bra eller dåligt, ingen aning, men 3 papp för ett 10 kg fick räcka för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 129 Postad 10 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Janne_G: Jag satt och googlade lite i höstas när vi hade varit ute och min galvade "bruce-kopia" hade draggat.... Hittade en relativt ny artikel om tester som gjort på div olika varianter, billigare som dyrare. Kontentan var att vissa var alldeles utmärkta, om inte perfekta, för viss bottentyp. Men ett av den var hyfsat bra på allt. Det var den rostfria "bruce-kopian". De hävdade att materialet gjorde att ankaret kunde skära ner bättre i botten och få fäste. Så nu till våren glittrar det på min badbrygga 😉 Bra eller dåligt, ingen aning, men 3 papp för ett 10 kg fick räcka för mig. Ja hoppas att ankarlinan håller…. Jag emotsäger dig inte angående ankarets förmåga, jag har ju aldrig ägt eller testat ett sådant. Även jag har läst diverse ankartestar, och vad jag minns av vad en svensk båttidning skrev för flera år sedan, var det att vinkeln mellan flyna och tenen kunde skilja sig åt, och att då den ”korrekta” vinkeln som äkta patentskyddade Bruce hade var mest optimal och framtagen efter djupgående(!) tester. Sedan när Bruces patent löpte ut började kopiorna tillverkas med denna ”korrekta” vinkel och blev då bättre, ja trot om du vill… Ytterligare en ankringsanekdot från Bohuslän, denna gången från Bassholmen, men inte i den vanliga hamnen, utan vid udden i ost nedanför Villa Sandvik. Tidig kväll i juli. Det luktar bränd fotogen från de nyss tända grillarna. En 35 fots nytillverkad och blank segelbåt kommer sakta in för motor. Besättningen väljer ut en bra tilläggningsplats som rorsman styr emot. Frivilliga gardet på land radar upp sig för att ta emot förtöjningslinorna. Så fäller rorsman ankaret omkring 25-30 meter från land, plums och ett lätt rassel då det blanka ankaret passerar vattenytan och den blyade linan löper ut. Men…. linans andra ända är lös, den sitter inte fast i båten. Efter ett dämpat meningsutbyte ombord vänder segelbåten och försvinner i sommarkvällen. Jag konstaterar att det är för djupt för fridykning på den platsen, vill minnas att det är omkring 10-12 meter djupt… Då kostade ett 15 kilos rostfritt Bruce omkring tusen kronor och en 30 meter blyad lina kostade kanske ungefär detsamma, men det är ju nu flera år sedan. sens moral: Kasta inte pengarna i sjön! Eller gå inte över ån med alla äggen i samma glashus…. eller hur nu det är man säger… Redigerad 10 timmar sedan av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 515 Postad 9 timmar sedan 47 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Men…. linans andra ända är lös, den sitter inte fast i båten. Efter ett dämpat meningsutbyte ombord vänder segelbåten och försvinner i sommarkvällen. Jag konstaterar att det är för djupt för fridykning på den platsen, vill minnas att det är omkring 10-12 meter djupt… Plötsligt kan man få användning för draggen!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 129 Postad 9 timmar sedan 28 minuter sedan skrev raol: Plötsligt kan man få användning för draggen!!! Ja, faktiskt, kompisen och jag bordade gummibåten och draggade med en liten enkilosdragg, men det var som att hitta ett halmstrå i en hög med nålar. Så om nu ingen annan tagit upp denna lina och ankare så ligger det kvar ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser