leifans 1 Postad 12 Februari Håller på att dra el i båten och behöver hjälp av er. Jag har en grå 35 mm2 kabel som är märkt: ERICSSON NETWORK TECHNOLOGIES S1Z1Z1-K 1*35 MM IFL 103105/08 ZAWO 1000V 90 "grader" DRY (UL) WDE-REG- NR 7614 som tydligen har använts som laddsladd till truckar. Är den vettig att använda från batteriet till motor samt huvudsäkring - huvudströmbrytare? Är dom "vanliga# batterikablarna bättre så köper jag dom direkt. Tackar på förhand Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad 12 Februari 38 minuter sedan skrev leifans: Håller på att dra el i båten och behöver hjälp av er. Jag har en grå 35 mm2 kabel som är märkt: ERICSSON NETWORK TECHNOLOGIES S1Z1Z1-K 1*35 MM IFL 103105/08 ZAWO 1000V 90 "grader" DRY (UL) WDE-REG- NR 7614 som tydligen har använts som laddsladd till truckar. Är den vettig att använda från batteriet till motor samt huvudsäkring - huvudströmbrytare? Är dom "vanliga# batterikablarna bättre så köper jag dom direkt. Tackar på förhand Leif Du ger för lite underlag för att kunna svara på din fråga. Det är säkert inget fel på kabeln om den används i rätt installation. För att veta om kabeln är lämplig för din installation så behöver du komplettera med: * Hur långa är kabelsträckorna mellan batteri-huvudströmbrytare-motor (sen räknar man alltid dubbla sträckan vid kabeldimensionering - strömmen ske även tillbaka till batteriet). * Hur stort batteri har du (förutsätter att det är 12V). * Vad är det för typ av motor (bensin eller diesel, inombordare eller utombordare) * Hur stor motor har du o vilken strömstyrka behöver startmotorn. Om startmotorn kräver mycket ström eller om kabellängderna är för långa så kan spänningsfallet bli så stort att startmotorn inte orkar dra igång motorn (dieselmotorer är tyngre att starta än bensinmotorer). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 12 Februari Motorn är en mercruiser 165 bensin 70-talare, rak 6:a. Motorn är knappt 1 meter lång och batteriet kommer stå bredvid motorn i framkant. Huvudströmbrytaren kommer ca 60 cm från batteriet med en huvudsäkring emellan. Strömstyrkan på startmotorn har jag tyvärr inte en aning om. Jag håller på att bygga om båten och då kommer all el dras om. Andra strömförbrukare kommer vara en motorrumsfläkt, lantärnor, länspump, radio samt instrumenten. Batteriet har jag inte köpt än, tar gärna emot förslag på vilken styrka som kan vara lämplig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 589 Postad 12 Februari Gissar att din startmotor drar cirka 300A. På min Mercruiser 140 drar den cirka 250A. 35mm2 kommer nog fungera men det är i underkant. Skulle gärna gå upp till 50mm2. Fast det viktigaste är att alla anslutningar är helt friska och välgjorda. En dålig anslutning ger mycket större spänningsfall än en kabel som är ett nummer för liten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 12 Februari (redigerade) 2 timmar sedan skrev leifans: Motorn är en mercruiser 165 bensin 70-talare, rak 6:a. Motorn är knappt 1 meter lång och batteriet kommer stå bredvid motorn i framkant. Huvudströmbrytaren kommer ca 60 cm från batteriet med en huvudsäkring emellan. Strömstyrkan på startmotorn har jag tyvärr inte en aning om. Jag håller på att bygga om båten och då kommer all el dras om. Andra strömförbrukare kommer vara en motorrumsfläkt, lantärnor, länspump, radio samt instrumenten. Batteriet har jag inte köpt än, tar gärna emot förslag på vilken styrka som kan vara lämplig. 35 mm2 är alldeles för klent, bör minst vara 50 mm2 som klarar upp till ca 1,5 m kabellängd. Tycker inte du skall sätta batteriet i maskinrummet, bör sitta i ett separat utrymme utanför maskinrummet om det är bensinmotorer. Lämpligt batteri är min 90Ah och min 550 CCA. Sitter en 55A eller 90A huvudsäkring på startmotorsolenoidens inkommande, vilken säkring det skall vara är beroende på motorns serienummer. Upp t.o.m. 05117444= 55A (88-79023A55) mellan 05117445-09999999= 90A (88-79023A90), reservdelsnummer inom parentes är enligt original reservdelskatalog och kan vara nummerändrade. Har du andra serienummer än ovan angivna, vänligen återkom med aktuellt serienummer. //Pär Redigerad 12 Februari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 12 Februari Tack för all information så här långt. Inga kablar är gjorda än så det blir helt nytt både kabel och kontakter. Batteriet kommer inte vara i motorrummet, det är ett skott emellan. Blir ett fack på vardera sida om motorrummet. Ett för ankare och liknande och det andra för fendrar, förtöjning mm. Gnistsäker motorrumsfläkt samt länspump är dock i motorrummet. Ska titta på startmotorns serienummer. Motorn kommer gås igenom och fixas till där det behövs. 35 mm2 kabeln får ligga kvar på hyllan och 50 mm2 ska inhandlas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 12 Februari 22 minuter sedan skrev leifans: Ska titta på startmotorns serienummer. Det är förbränningsmotorns serienummer det gäller, inte startmotorn som inte har något serienummer. Beror lite på tillverkningsår var typskylten sitter men oftast sitter en aluminiumskylt på SB-sida strax ovanför startmotorn, kan även sitta på locket till flamdämparen men det brukar vara en dekal som ofta är bortsliten och oläslig. Hittar du typskylten så ta en bild eller skriv upp serienumret så kan jag länka till korrekt reservdelskatalog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 169 Postad 12 Februari 5 timmar sedan skrev leifans: Motorn är en mercruiser 165 bensin 70-talare, rak 6:a. Motorn är knappt 1 meter lång och batteriet kommer stå bredvid motorn i framkant. Huvudströmbrytaren kommer ca 60 cm från batteriet med en huvudsäkring emellan. Strömstyrkan på startmotorn har jag tyvärr inte en aning om. Jag håller på att bygga om båten och då kommer all el dras om. Andra strömförbrukare kommer vara en motorrumsfläkt, lantärnor, länspump, radio samt instrumenten. Batteriet har jag inte köpt än, tar gärna emot förslag på vilken styrka som kan vara lämplig. 1 timme sedan skrev leifans: Tack för all information så här långt. Inga kablar är gjorda än så det blir helt nytt både kabel och kontakter. Batteriet kommer inte vara i motorrummet, det är ett skott emellan. Blir ett fack på vardera sida om motorrummet. Ett för ankare och liknande och det andra för fendrar, förtöjning mm. Gnistsäker motorrumsfläkt samt länspump är dock i motorrummet. Ska titta på startmotorns serienummer. Motorn kommer gås igenom och fixas till där det behövs. 35 mm2 kabeln får ligga kvar på hyllan och 50 mm2 ska inhandlas. Det är ju en rätt rejäl motor som kommer att kräva lite effekt för att dras igång. Håller med om att du ska välja 50 kvadrats kabel till motorn. Välj en förtennad så slipper du få kopparoxid inne på de enskilda ledarna i kabeln. Mångtrådig kabel så du inte riskerar vibrationsbrott (motorn vibrerar och rör sig när den är igång och kan förorsaka skador i en kabel med alltför få ledare). Hyr/låna pressverktyg eller köp färdiga kablar så du får väl utförda pressningar på rörkabelskorna. Bra anslutningar minskar motståndet i kabeln och ger förutsättningar för att installationen ska fungera väl över tiden. Helst ska man försegla mellan rörkabelskor och kabel med limmande krympslang. Biltema har vettiga priser på sådan krympslang. Då får du både tätning mellan kabel och kabelsko samt en förstärkt hållfasthet i anslutningen. Biltema har även rörkabelskor av rätt bra kvalitet. Se bara till att hålen blir av diameter som passar anslutningsskruvarna. Att dessa rörkabelskor ska vara för 50 kvadrats kabel behöver knappast nämnas, det är ju självklart. 35 kvadratskabeln kan med fördel användas till förbrukningsdelarna av installationen. Den kommer att mer än väl räcka till mellan huvudströmbrytare för förbrukning och elcentral för övrig el. De förbrukare du räknat upp tar inte mycket effekt så den kabeln kommer att med marginal räcka till för den delen av installationen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 12 Februari Ha ha, 60+ och har inte lärt mig läsa än. Originalmotorn har Nr.brickan kvar men den har även ett fruset/spräckt block. Har en identisk motor till, där numret inte finns kvar, som ska göras iordning och sättas i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 12 Februari Motorrumsfläkten ska styras av kontakt vid ratten, tänkte ta en 2,5 mm2 kabel till den. Längden är ca 4 meter så totalt blir den då 8 meter. Har en 16 mm2 kabel, kanske är bättre att ta den istället. 35:an kan jag använda som matning till boxen i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 908 Postad 12 Februari 29 minuter sedan skrev leifans: Motorrumsfläkten ska styras av kontakt vid ratten, tänkte ta en 2,5 mm2 kabel till den. Längden är ca 4 meter så totalt blir den då 8 meter. Har en 16 mm2 kabel, kanske är bättre att ta den istället. Vad är det för märkström på fläkten? Det brukar bara vara 2-3 A någonstans. Troligen räcker 1,5 mm2, men 2,5 mm2 skulle jag nog valt för att vara säker på att inte spänningsfallet påverkar fläktens sugförmåga i framtiden allt för mycket om något annat är i mindre gott skick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari Fläkten tar 4,5A, då kör jag på 2,5mm2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 589 Postad 13 Februari Om du hyr eller köper en presstång så ska det vara en som pressar med sexkantprofil. De som pressar in något som liknar en dorn i kabelskon ger inte alls lika bra anslutningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari Har en lastbilsmekaniker i bekantskapskretsen, ska se om han har verktyg till pressningen. Kan det annars fungera med en slö huggmejsel och då få ett "V" inslaget i skon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 13 Februari 11 timmar sedan skrev leifans: Ha ha, 60+ och har inte lärt mig läsa än. Originalmotorn har Nr.brickan kvar men den har även ett fruset/spräckt block. Har en identisk motor till, där numret inte finns kvar, som ska göras iordning och sättas i. Det är "originalmotorns" serienummer som gäller om du ska använda elsystemet från den. Är reservmotorn/blocket en Mercruiser konvertering, d.v.s. svart motorblock eller är den från en bil? Den går att identifiera med hjälp av gjutnummer, typkod och GMs serienummer som sitter på lite olika ställen på motorns SB-sida. Kolla vid fördelaren, bakom startmotorn eller strax ovanför där startmotorn sitter. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 589 Postad 13 Februari 1 timme sedan skrev leifans: Har en lastbilsmekaniker i bekantskapskretsen, ska se om han har verktyg till pressningen. Kan det annars fungera med en slö huggmejsel och då få ett "V" inslaget i skon? Det kan säkert gå men det kommer aldrig bli någon riktigt bra anslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari Ska skotta fram motorerna och återkommer med lite nummer sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari Då blir det med ett pressverktyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 13 Februari 17 minuter sedan skrev leifans: Ska skotta fram motorerna och återkommer med lite nummer sen. Kolla även om du hittar något serienummer på drevet så kan jag länka till rätt reservdelskatalog, detta är ju före R och MR dreven och långt före Alpha One. Kul att någon ser till att hålla liv de gamla raksexorna som har mycket jämnare gång en en V6. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 700 Postad 13 Februari 1 timme sedan skrev leifans: Då blir det med ett pressverktyg. Det är kanske som att svära i kyrkan, men jag har kört med sånt här pressverktyg för ca 150kr. Istället för att slå med hammare så klämde jag ihop det i ett skruvstäd. Blev väldigt bra, även om det inte är det mest användarvänliga. Om man är priskänslig så fungerar det. Om man inte är priskänslig så är det nog betydligt roligare och går snabbare med en riktig presstång som kostar några hundra mer.🙂 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 514 Postad 13 Februari (redigerade) Bor du i närheten av Göteborg kan du låna eller hyra ett pressverktyg av Kryssarklubben, SXK. Gratis om du tar med kablarna dit till Långedrag, annars kan du hyra det för 100kr/dag eller 300kr/vecka: Edit: kom med en popnittång också.... Redigerad 13 Februari av ABC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 908 Postad 13 Februari 4 timmar sedan skrev leifans: ... Kan det annars fungera med en slö huggmejsel och då få ett "V" inslaget i skon? Nej, det blir inte bra. "Låna" en på Hygglo om du inte vill köpa en. https://www.hygglo.se/search/presstång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari (redigerade) Tack för alla svar och tips. Presstång kommer användas för kabelskorna, inte värt att snåla med det. Bor i Kalmar annars hade jag lånat av SXK. Ska kolla med Hygglo. Originalmotorns nummer är: 4663267. På toppen finns gjutet: 284 - 41 F - 2088 På blocket: K24 6 samt 377127 GM 83 På den motor som ska monteras: Bakom fördelaren: 42F 2088 På toppen: 2084 samt 2088 På blocket : CON2 - K22 6 samt 877127 GM 80 Båda motorerna är svartlackerade. All information om motorerna mottages tacksamt. Med den raka sexan så blir akterdäcket långt, men det är så jag vill ha det. Jag bygger om hela däcket så det blir i trä med 2 sittbrunnar, kommer nog bli snyggt när det är färdigt. Pär: Drevet har lyftöglan på toppen så då är det väl ett Pre-Alpha. Hittade inget nummer någonstans. Skick på drev och sköldar är inte det bästa så det blir nog att leta efter ett annat. Redigerad 13 Februari av leifans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 124 Postad 13 Februari Om du är ekonomiskt lagd ( snål ? ) så kan du använda kabeln du har men lägga den dubbelt då får du 70 kvadrat , kanske inte så snyggt bara … Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leifans 1 Postad 13 Februari Visst är jag ekonomiskt lagd 😊 men det kommer inte kännas rätt varje gång jag öppnar luckan för ankaret och ser en grå kabel gånger 2. Men tack för tipset, hade inte tänkt så långt. Hygglo hade ingen i Kalmar men clasolle har en sexkantig press för 699:- som kommer inköpas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 922 Postad 13 Februari 21 timmar sedan skrev Mercury_44XS: 35 mm2 är alldeles för klent, bör minst vara 50 mm2 som klarar upp till ca 1,5 m kabellängd. Att tycka är bra. Att räkna på det är bättre 😉 Med den korta längden så kommer 35mm² att duga alldeles utmärkt. Om man som sagt räknar på det ger 300A vid 2m kabellängd (1,5m plus till starten och 0,5m minuskabel till blocket) bara c:a 0,3V spänningsfall. Helt försumbart m a o, i synnerhet i jämförelse med startbatteriets dipp på ett par volt vid belastning av starten. Fast känns det bättre och kabelskor m.m. klarar det så skaffa 50mm² och sätt dit, men det kommer inte ha någon märkbar praktiskt förbättring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 13 Februari (redigerade) 4 timmar sedan skrev Boanjohan: Istället för att slå med hammare så klämde jag ihop det i ett skruvstäd. Blev väldigt bra, även om det inte är det mest användarvänliga. Ja skruvstäd är det bästa sättet att få rätt stukning på kabelskor med detta verktyg. Slå med en vanlig hammare är inte optimalt, för hur många har ambolt och smeslägga till hands. Fast jag föredrar att löda mina kabelskor och använder denna typ: Innan lödning drar jag över en bit krympslang ner en bit på kabeln som efter lödning dras upp över kabelskon och krymps på plats, se bild nedan. Varför vill jag helst löda? Jo det blir full kontakt mellan kabelsko och koppartrådarna och inget utrymme för korrosion/oxid inne i kabelskon samt krympslangen gör att blir tätt och ser dessutom snyggt ut😉 En kraftig lödkolv, lödtenn med fluss samt krympslang är allt man behöver. Har kapat bort ett antal pressade kabelskor i mina dar där kabeln varit helt sönder oxiderad vilket resulterat i dålig kontakt och spänningsfall/effektförlust. Gällande småkablar så brukar jag använda kabelskor utan plast runt och en riktig presstång samt samma procedur med krympslang innan pressning. Det går att ta bort plasten på vanliga kabelskor och pressa med billiga presstänger om man använder rätt del på presstången. Samma där, krympslang på kabeln innan pressning och sedan krympning enligt bild ovan. Kabelskon på bilden ovan är pressad med en vanlig, billig presstång som även skalar kablar för att visa hur det blir, se bild nedan: Använd dessa uttag vid pressning för kabelskor utan plast, glöm inte krympslang innan pressning. Fast jag använder alltid en riktig kabelskotång för oisolerade kabelskor men ville bara visa att det går med dessa enklare presstänger förutsatt att det finns uttag för oisolerade kabelskor, går inte alls bra om man använder de övre uttagen för kabelskor med plast runt. //Pär Redigerad 13 Februari av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 483 Postad 13 Februari 39 minuter sedan skrev IngemarE: Att tycka är bra. Att räkna på det är bättre 😉 Med den korta längden så kommer 35mm² att duga alldeles utmärkt. Om man som sagt räknar på det ger 300A vid 2m kabellängd (1,5m plus till starten och 0,5m minuskabel till blocket) bara c:a 0,3V spänningsfall. Helt försumbart m a o, i synnerhet i jämförelse med startbatteriets dipp på ett par volt vid belastning av starten. Fast känns det bättre och kabelskor m.m. klarar det så skaffa 50mm² och sätt dit, men det kommer inte ha någon märkbar praktiskt förbättring. Jo men jag tyckte inte, jag tog uppgifterna ur Mercruisers verkstadshandbok och den litar jag på till 100%... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 908 Postad 13 Februari 6 timmar sedan skrev Mercury_44XS: 7 timmar sedan skrev IngemarE: Att tycka är bra. Att räkna på det är bättre 😉 Med den korta längden så kommer 35mm² att duga alldeles utmärkt. Om man som sagt räknar på det ger 300A vid 2m kabellängd (1,5m plus till starten och 0,5m minuskabel till blocket) bara c:a 0,3V spänningsfall. Helt försumbart m a o, i synnerhet i jämförelse med startbatteriets dipp på ett par volt vid belastning av starten. Fast känns det bättre och kabelskor m.m. klarar det så skaffa 50mm² och sätt dit, men det kommer inte ha någon märkbar praktiskt förbättring. Jo men jag tyckte inte, jag tog uppgifterna ur Mercruisers verkstadshandbok och den litar jag på till 100%... Oavset vad det står i verkstadshandboken har jag lärt mig att IngemarE är en fena på el så han har säkert rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 700 Postad 14 Februari (redigerade) 8 timmar sedan skrev Mackey: Oavset vad det står i verkstadshandboken har jag lärt mig att IngemarE är en fena på el så han har säkert rätt. Gissar att även Mercury har några bra elfenor anställda som ger input till verkstadshandboken🙂 Men som amerikanskt kommersiellt bolag kan det vara möjligt att de lägger på en större säkerhetsmarginal i sin beräkning. Eller att de har en beräkning som först avrundas uppåt till närmsta standard area för kablar mätt i den där skit enheten de använder där borta. Sen till europeiska marknaden omvandlar de från standard arean på kablar där borta, i den där skitenheten, till först riktig enhet och sen avrundar uppåt igen till närmsta riktiga standarea på kablar. Redigerad 14 Februari av Boanjohan 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser