Pontus_pf 3 Postad fredag kl 15:31 Jag förbereder lite inför eventuell leasing av bil. Men funderade på om jag får problem med min båtupptagning när jag ska ersätta min V70 2,5FT från 2009. Jag tar upp båten och kör kanske lite mer än 5 minuter hem till tomten sen (kör kanske 5-30km/h). Är någon backe på vägen. Så denna tur görs 2ggr per år. Båten är en Flipper 666 HT med Mercruiser 4,3 liter, tror det väger ca 1500kg plus bensin och diverse annat. Sen obromsad båttrailer på det gör att det blir mer än 1800kg. Men som jag förstått så behöver man inte haka upp sig på dragvikter och totalvikt när det klassas som ett efterfordon? Elbilar är ju tunga så jag kommer inte överstiga vikten på bilen. Men är det ändå någon man bör se upp med när man väljer bil i mitt fall? Eller spelar det ingen roll om jag tar en bil med dragvikt 1000kg eller en med 2000kg? Kommer båda klara jobbet? Eller om 1000kg är lite väl lågt, så säg 1500kg då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 123 Postad fredag kl 15:57 15 minuter sedan skrev Pontus_pf: Jag förbereder lite inför eventuell leasing av bil. Men funderade på om jag får problem med min båtupptagning när jag ska ersätta min V70 2,5FT från 2009. Jag tar upp båten och kör kanske lite mer än 5 minuter hem till tomten sen (kör kanske 5-30km/h). Är någon backe på vägen. Så denna tur görs 2ggr per år. Båten är en Flipper 666 HT med Mercruiser 4,3 liter, tror det väger ca 1500kg plus bensin och diverse annat. Sen obromsad båttrailer på det gör att det blir mer än 1800kg. Men som jag förstått så behöver man inte haka upp sig på dragvikter och totalvikt när det klassas som ett efterfordon? Elbilar är ju tunga så jag kommer inte överstiga vikten på bilen. Men är det ändå någon man bör se upp med när man väljer bil i mitt fall? Eller spelar det ingen roll om jag tar en bil med dragvikt 1000kg eller en med 2000kg? Kommer båda klara jobbet? Eller om 1000kg är lite väl lågt, så säg 1500kg då? Efterfordonet får väga max vad dragfordonet väger - så minst 1800 kg om du räknat rätt på vikt för båt+släp. Välj en bil med tillräckligt stor dragvikt för kroken. Du behöver inte bry dig om efterfordonets vikt men ska nog inte välja en bil som bara klarar 750 kg - du ska ju ha båten med dig hela vägen hem. Balansera båten så du har "lagom" vikt på draget. Varken så bilen säckar (här kommer max släpvikt för bilen in så infästningarna är tillräckligt kraftiga) eller så du får för lite vikt på bilens bakaxel, då blir det svårstyrt. LGF-skylt baktill på efterfordonet. Å ta det varligt i nedförsbackarna. 1800 kg som skjuter på kan trycka baken på dragfordonet rejält i sida om du inte är försiktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad fredag kl 16:06 (redigerade) 12 minuter sedan skrev Lintott: Efterfordonet får väga max vad dragfordonet väger - så minst 1800 kg om du räknat rätt på vikt för båt+släp. Välj en bil med tillräckligt stor dragvikt för kroken. Du behöver inte bry dig om efterfordonets vikt men ska nog inte välja en bil som bara klarar 750 kg - du ska ju ha båten med dig hela vägen hem. Balansera båten så du har "lagom" vikt på draget. Varken så bilen säckar (här kommer max släpvikt för bilen in så infästningarna är tillräckligt kraftiga) eller så du får för lite vikt på bilens bakaxel, då blir det svårstyrt. LGF-skylt baktill på efterfordonet. Å ta det varligt i nedförsbackarna. 1800 kg som skjuter på kan trycka baken på dragfordonet rejält i sida om du inte är försiktig. Jag har kört gjort denna tur med min V70 i 13 år så vet ju hur det känns med den. Elbilar väger ofta minst 2000kg så inget problem med den biten. Men ska man köpa en som har en dragvikt på över 1800kg så blir det rätt dyrt vilket känns lite onödigt för 10 minuters bilfärd per år. Så därav fundering vad som är tillräckligt stor dragvikt? Om elbilen är tyngre borde den klara nerförsbackar minst lika bra? Men ska man vara orolig att båten sliter av dragkroken i uppförsbacken om det står 1500kg dragvikt? Typ en Tesla modell Y, Polestar 2, XC40, Kia EV6 (bara nämner några exempel som AI rekommenderade när jag bad den lista elbilar som drar minst 1500kg). Redigerad fredag kl 16:09 av Pontus_pf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad fredag kl 16:18 Hittade denna tråd. Om man ska tro på det dem spekulerar om där så verkar det ju rätt lugnt. Att regler är för att klara körning 100km/h och så vidare, så smyga upp för rampen och en uppförsbacke på vägen hemåt ska inte vara något problem:https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=23346 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 36 Postad fredag kl 17:08 Bruttovikten på efterfordon får inte överstiga bruttovikten på dragbilen om det är obromsat efterfordon. Regler för dessa vagnar är strikta gällande hastighet, märkning, belysning (rött bak, orange sida) och säkerhetskoppling, och de får inte köras på motorväg. LGF skylt och max 30 km/h Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 123 Postad fredag kl 17:12 58 minuter sedan skrev Pontus_pf: Jag har kört gjort denna tur med min V70 i 13 år så vet ju hur det känns med den. Elbilar väger ofta minst 2000kg så inget problem med den biten. Men ska man köpa en som har en dragvikt på över 1800kg så blir det rätt dyrt vilket känns lite onödigt för 10 minuters bilfärd per år. Så därav fundering vad som är tillräckligt stor dragvikt? Om elbilen är tyngre borde den klara nerförsbackar minst lika bra? Men ska man vara orolig att båten sliter av dragkroken i uppförsbacken om det står 1500kg dragvikt? Typ en Tesla modell Y, Polestar 2, XC40, Kia EV6 (bara nämner några exempel som AI rekommenderade när jag bad den lista elbilar som drar minst 1500kg). 1500 kg maxvikt för släp avser ett bromsat 80-släp. Det blir helt andra belastningar med den hastigheten, både i sida och "i gung upp å ner". Jag skulle inte vara orolig för att dra ett LGF-släp på 1800 kg försiktigt med en bil som klarar 1500 kg i 80 km/h. Å det är definitivt inte straffbart. Skulle draget vara för klent så släpet ger sig iväg på egen hand så skulle det kunna bli vårdslöshet i trafik (omdömeslös fordonskombination) men den risken är minimal om draget klarar 1500 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 134 Postad lördag kl 08:49 17 timmar sedan skrev Pontus_pf: Jag förbereder lite inför eventuell leasing av bil. Men funderade på om jag får problem med min båtupptagning när jag ska ersätta min V70 2,5FT från 2009. Jag tar upp båten och kör kanske lite mer än 5 minuter hem till tomten sen (kör kanske 5-30km/h). Är någon backe på vägen. Så denna tur görs 2ggr per år. Båten är en Flipper 666 HT med Mercruiser 4,3 liter, tror det väger ca 1500kg plus bensin och diverse annat. Sen obromsad båttrailer på det gör att det blir mer än 1800kg. Men som jag förstått så behöver man inte haka upp sig på dragvikter och totalvikt när det klassas som ett efterfordon? Elbilar är ju tunga så jag kommer inte överstiga vikten på bilen. Men är det ändå någon man bör se upp med när man väljer bil i mitt fall? Eller spelar det ingen roll om jag tar en bil med dragvikt 1000kg eller en med 2000kg? Kommer båda klara jobbet? Eller om 1000kg är lite väl lågt, så säg 1500kg då? Din budget är avgörande för rekommendation av bil. Många bilar som klarar runt 1800 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad lördag kl 09:42 39 minuter sedan skrev Freez: Din budget är avgörande för rekommendation av bil. Många bilar som klarar runt 1800 kg. Har ingen budget än, utan ska fråga på några bilar för att se vad det kostar. Är det för dyrt så får jag göra nåt annat. Men jag prioriterar pris före ”lyx”, nuvarande två bilar är från -08 och -09. Ska ersätta V70 som primär bil för den långa familjen två vuxna och två barn. ChatGPT lurade först in mig på att inte ens en 1800kg drag är okej då båt etc. väger minst 1850kg. Skulle bli dyrt med försäkringar och polis om det osannolika skulle hända. Såg framför mig att det kommer bli en extremt dyr historia om jag ska ersätta nuvarande bil med nåt lagligt bara för sjösättning. Men som jag förstått det nu när det är ett efterfordon är det bara vikten på bilen som är begränsande, vilket aldrig blir en begränsning i mitt fall. Men man vill ju inte förstöra bilen man leasar (eller om man skulle köpa nåt). Men när jag frågar om bil ska jag kanske leta efter bilar från 1500kg dragvikt och uppåt? Så om jag sen väljer mellan en på 1500kg och 1800kg så duger båda lika bra gällande just båten som bara är en extremt liten del av bilanvändandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad lördag kl 09:47 Med min V70 körde jag även hem båten på trailern i 30 mil vilket var många timmars bilkörning. Men då var det rätt platt. Brantaste backen var den 600m från hemmet men har egentligen aldrig gått trögt där. Vid upptagning kan V70 slira lite där det är grus efter rampen och man inte är helt uppe men det beror på att den framhjulsdrift och den lättar lite när båten trycker baktill. Här ska alla tyngre elbilar göra jobbet bättre, så det är egentligen bara vilken vikt deras dragkrokar egentligen klarar av som är av betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 196 Postad lördag kl 10:32 ChatGPT är i regel helt värdelös på teknikfrågor. Svaret framstår väldigt professionellt, men i själva verket är det som om man pratat med en mytoman. Sorry för OT 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad lördag kl 11:35 52 minuter sedan skrev Gripen72: ChatGPT är i regel helt värdelös på teknikfrågor. Svaret framstår väldigt professionellt, men i själva verket är det som om man pratat med en mytoman. Sorry för OT Tack, jo vet (eller det var egentligen Gemini) men kände att jag behövde börja i någon ända i mitt sökande. Om man t.ex. ber den att lista rena elbilar med dragvikt över X kg, gott om benutrymme eller bagage så får man några modeller att utgå från. Ibland duger kanske googleträff till en forumtråd och ibland blir man lat och kör AI där den kan göra tabeller, sammanställa och så vidare. Men kan säga att det var inte lätt att övertala Gemini om att man visst får dra min trailer trots vikten när den redan hade snöat in sig på ett visst spår. Gjorde då en ny konversation med typ samma fakta där den snabbt höll med om att det inte ska vara något problem… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 36 Postad lördag kl 16:23 Och det ska vara en elbil? Jag håller med norska bärgaren Bjorn i Eidfjord "en bra elbil är en ... elbil". // Janne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad lördag kl 17:53 1 timme sedan skrev Elegancej: Och det ska vara en elbil? Jag håller med norska bärgaren Bjorn i Eidfjord "en bra elbil är en ... elbil". // Janne. Ja om jag ska t det via jobbet så finns inget annat att välja på. Men inte säkert jag ska det, men steg ett är att fråga om offert där. Jag ska ju inte köpa den, bara leasa, så är inte jätteorolig över hållbarheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 442 Postad söndag kl 08:40 Ditt ekipage väger ca 1600—1700 kg lite beroende på hur mycket lösöre du har i båten vid upptagning resp. sjösättning, så du bör titta efter en bil som har dragvikt på 1800—2000 kg. Här några länkar om det tvunget ska vara elbil: https://go-e.com/sv-se/magasin/elbil-med-dragkrok https://elbilsvaruhuset.se/elbilar-med-dragkrok/ Googla annars på: elbil med dragvikt över 1500 kg så hittar du säkert fler resultat. Lusläs leasingavtal innan du ens tänker tanken på att leasa en bil. Elbilar är mycket dyrare än vad man tror... Det tar inte 5 minuter att ladda en elbil. Ska du ladda hemma så måste du säkra upp huvudsäkringar= Dyrare el Bor man på landsbygd, glöm elbil... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pontus_pf 3 Postad söndag kl 09:48 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Ditt ekipage väger ca 1600—1700 kg lite beroende på hur mycket lösöre du har i båten vid upptagning resp. sjösättning, så du bör titta efter en bil som har dragvikt på 1800—2000 kg. Här några länkar om det tvunget ska vara elbil: https://go-e.com/sv-se/magasin/elbil-med-dragkrok https://elbilsvaruhuset.se/elbilar-med-dragkrok/ Googla annars på: elbil med dragvikt över 1500 kg så hittar du säkert fler resultat. Lusläs leasingavtal innan du ens tänker tanken på att leasa en bil. Elbilar är mycket dyrare än vad man tror... Det tar inte 5 minuter att ladda en elbil. Ska du ladda hemma så måste du säkra upp huvudsäkringar= Dyrare el Bor man på landsbygd, glöm elbil... //Pär Så du håller inte med om det som sagts tidigare i tråden, att en dragvikt på 1800-2000kg inte alls är ett måste i mitt fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paul_Schtek 73 Postad söndag kl 15:48 Jag tror att det är billigare att behålla v70n än att leasa en 2 tons elbil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 160 Postad söndag kl 15:59 6 timmar sedan skrev Pontus_pf: Så du håller inte med om det som sagts tidigare i tråden, att en dragvikt på 1800-2000kg inte alls är ett måste i mitt fall? Se till att bilen klarar 1500 kg så går det bra. 4-hjulsdrift är att föredra. Volvo EX40 får man billigt nu. Sen finns det extrema motståndare mot el även på Maringuidens forum. Skulle tro aty 99,98% av dem aldrig ägt eller levt med elbil en längre period. Vi har precis bytt vår XC40 recharge efter 3 år. Kanonbil, enkel att ladda över natten. Finns massor med smarta hjälpmedel så man inte blåser huvudsäkringarna. Och så blir det sjukt billiga mil i drivmedel 😁 Men så långt som till elmotor i båten har jag inte kommit än (ingen ström i hamnen) Mvh Janne 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ronnienr10 117 Postad söndag kl 16:19 (redigerade) 8 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Ditt ekipage väger ca 1600—1700 kg lite beroende på hur mycket lösöre du har i båten vid upptagning resp. sjösättning, så du bör titta efter en bil som har dragvikt på 1800—2000 kg. Här några länkar om det tvunget ska vara elbil: Dragvikt är bestämt av fordonstillverkaren, om du överskrider dragvikten och det blir skador på bil eller annan egendom.Då kommer du att bli ersättningsskyldig,försäkringsbolag kommer inte att bistå med något.Du bedömer om det är värt att riskera ett betalning förläggande,på kanske 500-800000.Det är ditt beslut.Ronnie Vad händer vid överskriden dragvikt? Böter: Penningböter utdöms för överlast. Överlastavgift: En särskild avgift kan tas ut, där ägaren av det dragande fordonet blir ansvarig. Körkortsåtgärder: Vid allvarlig överlast (över 30%) kan körkortet återkallas, men det kan också ge en varning eller inte leda till åtgärder vid mindre överträdelser. Försäkring: Fordonet kan bli otryggt och försäkringen kan ogiltigförklaras vid en olycka, då överlast kan göra fordonet trafikfarligt. Det är inte värt det,hyr en bil till transporten två gånger om året.Ronnie Redigerad söndag kl 16:59 av Ronnienr10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 134 Postad söndag kl 19:34 2025-12-13 vid 10:42 skrev Pontus_pf: Har ingen budget än, utan ska fråga på några bilar för att se vad det kostar. Är det för dyrt så får jag göra nåt annat. Men jag prioriterar pris före ”lyx”, nuvarande två bilar är från -08 och -09. Ska ersätta V70 som primär bil för den långa familjen två vuxna och två barn. ChatGPT lurade först in mig på att inte ens en 1800kg drag är okej då båt etc. väger minst 1850kg. Skulle bli dyrt med försäkringar och polis om det osannolika skulle hända. Såg framför mig att det kommer bli en extremt dyr historia om jag ska ersätta nuvarande bil med nåt lagligt bara för sjösättning. Men som jag förstått det nu när det är ett efterfordon är det bara vikten på bilen som är begränsande, vilket aldrig blir en begränsning i mitt fall. Men man vill ju inte förstöra bilen man leasar (eller om man skulle köpa nåt). Men när jag frågar om bil ska jag kanske leta efter bilar från 1500kg dragvikt och uppåt? Så om jag sen väljer mellan en på 1500kg och 1800kg så duger båda lika bra gällande just båten som bara är en extremt liten del av bilanvändandet. Jag anser att bilen bör ha en dragvikt på 1800 kg även att det kanske funkar med 1500. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ornvik540 0 Postad söndag kl 20:46 Ot men du menar vilka båtar kan du dra med din bil? För du ska väl inte dra bilarna med båten? Eller hur? ;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 301 Postad söndag kl 20:53 (redigerade) Kan och får... En polare till mig påstår att han får dra släp med högre viktklass om man har ett BE körkort utfärdat 1996 eller tidigare .. Då finns det heller ingen övre vikt på släp eller totalvikt bil o släp. Jag kan ha fel. Sen om det är lämpligt är en annan sak. Googlat: Redigerad måndag kl 08:02 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad måndag kl 15:20 2025-12-14 vid 09:40 skrev Mercury_44XS: Ska du ladda hemma så måste du säkra upp huvudsäkringar= Dyrare el Bor man på landsbygd, glöm elbil... Vi har 16 A huvudsäkringar och värmepump för uppvärmning och det är inga problem att ladda bilen med trefas11 A. Varför skulle det vara svårare att ha en elbil på landet än i en stad? Idag är det inga problem att hitta en elbil som går tillräckligt långt för att de flesta ska kunna ta sig till och från arbetet även i glesbygd. Problemet (om jag generaliserar) är nog snarast att inkomsterna inte räcker till för att köpa en dyr elbil även om driftkostnaderna sedan blir väldigt låga.Här är en bra tabell som TS säkert har nytta av.https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/ I den ser man även att det går att hitta många el-bilar som går långt på en laddning. Vår lite äldre bil går ca. 25 mil på landsväg på sommaren och 18 - 20 mil när det är 10 minusgrader. Nu använder vi den sällan för längre sträckor, men det händer. Problemet då är mest om man vill köra fortare än 110 km/h för då märks det tydligt att förbrukningen ökar rätt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 509 Postad måndag kl 18:36 21 timmar sedan skrev Hybro: En polare till mig påstår att han får dra släp med högre viktklass om man har ett BE körkort utfärdat 1996 eller tidigare .. Att det inte finns en gräns på vad FÖRAREN får dra är väl en sak, men sedan måste man ju se till vad FORDONET får dra. Inte ens en lastbilschaufför med behörighet att dra tungt släp får dra en 10-tons båt med en folkabubbla. När ekipaget kommer rasande ner för backen lär inte heller försäkringsbolaget chippa in några pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 610 Postad igår kl 09:01 2025-12-14 vid 21:53 skrev Hybro: Kan och får... En polare till mig påstår att han får dra släp med högre viktklass om man har ett BE körkort utfärdat 1996 eller tidigare .. Då finns det heller ingen övre vikt på släp eller totalvikt bil o släp. Jag kan ha fel. Sen om det är lämpligt är en annan sak. Googlat: Du har både rätt och egentligen fel. Det din kompis pratar om och din text visar är regler för släp. Ts skriver om efterfordon och då är det andra regler. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 36 Postad igår kl 12:16 3 timmar sedan skrev excel319: Du har både rätt och egentligen fel. Det din kompis pratar om och din text visar är regler för släp. Ts skriver om efterfordon och då är det andra regler. Oavsett begränsning på totalvikten så får du aldrig dra mer än vad dragbilen får dra, och gällande efterfordon så är det efterfordonets bruttovikt får inte överstiga dragbilens bruttovikt. // Janne 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 610 Postad igår kl 12:46 15 minuter sedan skrev Elegancej: Oavsett begränsning på totalvikten så får du aldrig dra mer än vad dragbilen får dra, och gällande efterfordon så är det efterfordonets bruttovikt får inte överstiga dragbilens bruttovikt. // Janne Gäller bara obromsat efterfordon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 610 Postad igår kl 12:54 37 minuter sedan skrev Elegancej: Oavsett begränsning på totalvikten så får du aldrig dra mer än vad dragbilen får dra, och gällande efterfordon så är det efterfordonets bruttovikt får inte överstiga dragbilens bruttovikt. // Janne Fel. Bilens maximala släpvagnsvikt gäller inte juridiskt när man kopplat till ett efterfordon, men föraren ansvarar ju med körkort och plånbok för att inte bilen överbelastas så någon olycka inträffar. Om efterfordonet är obromsat får bruttovikten (verklig vikt inklusive last) inte vara högre än dragbilens bruttovikt. Det är inte krav på körkort med E-behörighet när man drar tyngre efterfordon. Bo Göingberg, Transportstyrelsen 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 123 Postad igår kl 12:57 25 minuter sedan skrev Elegancej: Oavsett begränsning på totalvikten så får du aldrig dra mer än vad dragbilen får dra, och gällande efterfordon så är det efterfordonets bruttovikt får inte överstiga dragbilens bruttovikt. // Janne Så här står det i Vägverkets anvisningar för efterfordon (del av regelverket enligt broschyren i länken nedan): "kopplIngsanordnIng: Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för." För mig är det väldigt tydligt att dragfordonets begränsningar för släpvagnsvikt inte har ett dugg med vikten på efterfordonet att göra. Sen kommer omdömet in ("..ska vara dimensionerad för...") avseende hur tungt efterfordon man bedömer att en bils draganordning tål. Där handlar bedömningen om hur mycket efterfordonet väger, vilken släpvagnsvikt dragfordonet är klassat för, hur långt man ska köra, hur körvägen ser ut (backig eller slät) mm mm. Vägverkets informationsblad om efterfordon: https://rallco.se/wp-content/uploads/2020/11/Regler-Efterfordon.pdf Kan vi därmed sluta att blanda samman reglerna för körkortsbehörigheter, släpvagnsregler och efterfordonsregler? Tidigare var reglerna att efterfordonet fick väga dubbelt mot dragfordonet (numera får det väga högst dragfordonets vikt). Jag drog årligen en tung båtvagn (fyrhjulig vagn som inte viktmässigt belastade dragkroken med mer än dragstången) med nästan två ton segelbåt längs ca 3 mil riksväg (den hade breda vägrenar så jag var inget trafikhinder). Dragfordonet vägde drygt ett ton så det var gränsfall för fordonskombinationen. Jag både mötte och blev omkörd av polisen, det enda de gjorde var att sträcka på halsen och titta på min fina båt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 853 Postad 20 timmar sedan 8 timmar sedan skrev Lintott: Tidigare var reglerna att efterfordonet fick väga dubbelt mot dragfordonet (numera får det väga högst dragfordonets vikt). Kan vara värt att förtydliga att det är dragfordonets bruttovikt som gäller, inte tjänstevikt. Bruttovikten är aktuell vikt vid tillfället när man drar efterfordonet. I övrigt räcker informationen i broschyren Lintott länkar till för att man ska göra rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elegancej 36 Postad 19 timmar sedan 10 timmar sedan skrev excel319: Fel. Bilens maximala släpvagnsvikt gäller inte juridiskt när man kopplat till ett efterfordon, men föraren ansvarar ju med körkort och plånbok för att inte bilen överbelastas så någon olycka inträffar. Om efterfordonet är obromsat får bruttovikten (verklig vikt inklusive last) inte vara högre än dragbilens bruttovikt. Det är inte krav på körkort med E-behörighet när man drar tyngre efterfordon. Bo Göingberg, Transportstyrelsen Precis det jag skrev, men kanske med andra ord, och det är skillnad på bromsade och obromsade efterfordon. // Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser