Karljohansson 13 Postad onsdag kl 14:18 Har en fundering, har idag ett landströmskit (automat säkring och jordfelsbrytare, modell Ratio Landströmspaket Basic), om jag använder landsröm för exempelvis driva en avfuktare i båten, då kan väl inte det leda till galvanisk korrosion? Landströmskittet är en helt sluten box så det ända jag sätter in i den är då vanligt 220 voltsuttag till luftrenaren om jag istället laddar båten, då finns det väl koppling mellan landstrimman genom laddare, till batterierna vars minus samlas till motorfäste och därifrån vidare ut i båten 1) tänker jag rätt ovan? Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 496 Postad onsdag kl 14:28 En nätspänningsladdare är oftast isolerad mellan AC och DC-delen. De två plus och minus utgångarna som åt till batterierna är inte kopplade till inkommande landströmsjord. Om du vill undvika problem med korrosion skall du hålla landströmsjord separerad från jorden till motorn. För övrigt så följer jag den här rekommendationen med att koppla 230V-jorden till en kopparplåt i vattnet. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad onsdag kl 14:53 22 minutes ago, anuba said: En nätspänningsladdare är oftast isolerad mellan AC och DC-delen. De två plus och minus utgångarna som åt till batterierna är inte kopplade till inkommande landströmsjord. Om du vill undvika problem med korrosion skall du hålla landströmsjord separerad från jorden till motorn. För övrigt så följer jag den här rekommendationen med att koppla 230V-jorden till en kopparplåt i vattnet. Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedanhttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 840 Postad onsdag kl 15:47 45 minuter sedan skrev Karljohansson: Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedanhttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/ratio-landstromspaket-basic Landströmsjorden är väl inkopplad får vi hoppas, allt annat vore livsfarligt. Men jag antar att du menar att den inte är (permanent) inkopplad/sammankopplad med någon maskindel eller minus i båten. Fast det är en helt annan sak och inget den bör vara ;-). 1 timme sedan skrev Karljohansson: om jag istället laddar båten, då finns det väl koppling mellan landstrimman genom laddare, till batterierna vars minus samlas till motorfäste och därifrån vidare ut i båten Som @anuba redan skrivit så är vanligen inte 230V skyddsledaren och DC-minus sammankopplade på batteriladdare (i synnerhet inte om de är avsedda för båtbruk). Så bör heller inte vara något problem. (Sedan är det f.ö. elektrolytisk korrosion som du frågar om, alltså korrosion/materialvandring som orsakas av utifrån påtvingade potentialskillnader och strömmar, vanligen via elsystemet. Galvanisk korrosion är när det uppstår materialvandring och strömmar som resultat av metallernas egna olika spänningspotential på "ädel"- eller spänningsskalan. Och bara p.g.a. den). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 399 Postad onsdag kl 15:48 (redigerade) 1 timme sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Woods är ju bra på landbacken så borde fungera i båten och vissa modeller har fasta fukthalts-inställningar som t.ex. 40%, 50% och 60% samt ett läge för kontinuerlig drift. Sen är det utblåset som på vissa blåser rakt framåt och vissa rakt/snett uppåt, kanske inte har någon större betydelse egentligen. Kolla strömförbrukningen, då vissa fabrikat drar mycket mer ström än andra med samma samma kapacitet. Vattentankens volym har betydelse och om det går att ansluta en slang för konstant tömning men då måste slangen ut ur båten samt ha fall. Vissa slangar kan sitta löst och vara styva som "bockahorn" och kan lossna. Kolla isf. om vattentanken tar kondensvattnet så det inte rinner ut i båten igen och förstör. Brukar finnas manualer på tillverkares eller säljarens hemsidor, kolla in dessa samt titta på avfuktaren i fysisk butik så du blir varse om hur den fungerar och ser ut. 56 minuter sedan skrev Karljohansson: Landströmsjorden är inte inkopplad i min båt, utan har allt i en sluten dosa, som paktet på länken nedan Så om landströmsjorden är helt separat från båtens övriga jordning, då är det nog ingen fara men jag är varken elektriker eller landströmsspecialist. Vet bara att på motorbåtar med landström och känsliga drev med rostfria propellrar mm. finns det vissa som har en galvanisk isolator för att skydda sin egen båt och intilliggande från s.k. "vagabondströmmar". Galvanisk korrosion är mellan ädla och oädla metaller där den ädla metallen blir katod och den oädla anod. Zinkanoder i riktigt salt vatten Aluminiumanoder i mindre salt vatten samt brackvatten (Östersjön) Magnesiumanoder endast i sötvatten //Pär Redigerad onsdag kl 15:54 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad onsdag kl 16:03 11 minutes ago, IngemarE said: Landströmsjorden är väl inkopplad får vi hoppas, allt annat vore livsfarligt. Men jag antar att du menar att den inte är (permanent) inkopplad/sammankopplad med någon maskindel eller minus i båten. Fast det är en helt annan sak och inget den bör vara ;-). Som @anuba redan skrivit så är vanligen inte 230V skyddsledaren och DC-minus sammankopplade på batteriladdare (i synnerhet inte om de är avsedda för båtbruk). Så bör heller inte vara något problem. (Sedan är det f.ö. elektrolytisk korrosion som du frågar om, alltså korrosion/materialvandring som orsakas av utifrån påtvingade potentialskillnader och strömmar, vanligen via elsystemet. Galvanisk korrosion är när det uppstår materialvandring och strömmar som resultat av metallernas egna olika spänningspotential på "ädel"- eller spänningsskalan. Och bara p.g.a. den). precis den är sluten "låda" som inte kopplas ihop med något i båten, se bild nedan Har en nyare victronic laddare 10 ampere från i år som jag kopplar direkt till plus och minus med "klämkontakt" när jag laddar med den, vilket hänt ett fåtal gånger i år, kör mestadels solcell efter mycket bra input i detta forum;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 157 Postad onsdag kl 16:33 Min VP med drev är väl jordad i vattnet och därav är batteri minus samma samman bundet med vattnets potential. Jag oroar mig för elektrolytisk korrosion pga: 1. Batteriladdaren har "någon"(?) potential i sin minusledare, som kan ge potentialskillnad till vattnets. 2. Varmvattenberedarens jord är sammankopplad med landströmsjord. Varmvattenberedaren är genom sitt vatten förbunden med motorns gods. Härigenom kan en potential mellan vattnet och landströmsjord uppstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 399 Postad onsdag kl 16:58 7 minuter sedan skrev ThomasVikhog: Min VP med drev är väl jordad i vattnet och därav är batteri minus samma samman bundet med vattnets potential. Jag oroar mig för elektrolytisk korrosion pga: 1. Batteriladdaren har "någon"(?) potential i sin minusledare, som kan ge potentialskillnad till vattnets. 2. Varmvattenberedarens jord är sammankopplad med landströmsjord. Varmvattenberedaren är genom sitt vatten förbunden med motorns gods. Härigenom kan en potential mellan vattnet och landströmsjord uppstå. Har du säkert rätt i... Man kan mäta ev. "vagabondströmmar" (stray current) men jag har aldrig gjort detta p.g.a. att jag inte är någon elektriker i den bemärkelsen. Har bara mätt galvanisk ström med DVA multimetern och en referenselektrod då man testar MerCathode systemet. Finns säkert både artiklar och videor om detta på internet, prova att söka på "testing stray current in water" eller "measuring stray current in water" då jag tror det finns fler resultat på Engelska än på Svenska men man kan ju prova med "mäta vagabondströmmar i vatten" och se vad det blir av det. Finns kanske någon här som kan det här och vet om det hjälper med en s.k. "Galvanisk isolator". Jag har tyvärr inget större intresse av el och elektronik tack vare vår tekniklärare på högstadiet som tyckte det här med att löda kretskort var viktigast i hela världen🥴 Galvanisk korrosion där går min gräns för det har ju med metaller att göra... //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasVikhog 157 Postad onsdag kl 18:29 Ja det vore intressant att mäta, men jag har inte haft möjlighet att låna instrument. Spännings-differensen mätte jag enkelt, men hade svårt att förstå 0,5 volt mellan vatten och minuspol på batteri. Men kom fram till att det är skillnaden mellan koppar (kabeln i vattnet) och järn (i motorn). Samma potential mellan varmvattenberedare och minuspol. Jag förstod aldrig varför jag har 0,5 volt mellan båtens nolla och jord. Kanske någon förstått detta? Funderade på att köpa en "Zinksaver" Galvanisk isolator typ Victron:VDI-16, VDI-32 och VDI-64. Denna består av 2 zenerdioder motkopplade parallellt, som kapar spänningstopppar över 1,6 volt. Så stor potentialskillnad har jag inte sett, men det påstås att det kan vara så mycket som 20 volt. På 10 år ser jag inte mycket förbrukning av zinkanoderna, de varar 2-3 i Öresund. Dock har jag problem med att de blir vita, vilket passiviserar deras funktion. Jag behöver skrapa dom rena några gånger per säsong. Samma problem med både aluminium och mässing, dock varar zink 3 gånger längre (har 3 gånger mer massa/densitet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 189 Postad onsdag kl 18:53 4 timmar sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Avfuktare finns i en uppsjö av modeller, men det första du ska bestämma dig för är vilken avfuktningsteknik som passar dina behov, sorptionsavfuktare eller kondensavfuktare. Personligen föredrar jag sorptionsteknik, för den fungerar även vid minusgrader, den har heller ingen tank som ska tömmas, eller dräneringsslang som fryser. Den enda nackdelen är att man måste leda ut en slang ur båten där den våta luftströmmen evakueras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 831 Postad onsdag kl 22:22 7 timmar sedan skrev Karljohansson: Har en fundering, har idag ett landströmskit (automat säkring och jordfelsbrytare, modell Ratio Landströmspaket Basic), om jag använder landsröm för exempelvis driva en avfuktare i båten, då kan väl inte det leda till galvanisk korrosion? Nej, landstöm ger inte automatisk just galvanisk korrosion, men om din och grannens båt ansluts till samma elnät och båda har anslutit metalliska delar under vattnet (tex. drevet eller propelleraxeln via motorn) till jordkabeln på 230 V systemet så kommer de minst ädla metallerna i det galvaniska elementet (som då består av era två båtar) att offras. Om din båtgranne tex. inte har några offeranoder kommer din offeranoder att skydda både din och grannens båt och då förbrukas den fortare. Läckströmmskorrosion är en större risk vi landströmsanslutning (kan äve förekomma utan landströmsanslutnin) och den kan äta upp det som blir anod på mycket kort tid. Läckströmmskorrosion kan i vissa fall även drabba en båt som ligger bredvid den båt (de båtar) som har läckströmmar om läckströmmarna går nära/förbi/igenom den icke anslutna båten. Ungefär här går min aktiva kunskapsgräns vad gäller läckströmskorrosion. Om man drar en förlängningskabel som bara ansluts till en avfuktare (utan att på något annat vis vara ansluten till båten eller båtens elsystem) blir det ingen läckströmmskorrosion och 230 V nätet bidrar inte heller till att koppla ihop din båt med någon annan båt så att ett galvaniskt element bildas som i sin tur ger galvanisk korrosion. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 831 Postad onsdag kl 22:34 8 timmar sedan skrev Karljohansson: Gällande avfuktare i båten, har ni tips på några bra modeller? Vi har den minsta och enklaste modellen av Woods avfuktare helt utan finesser och den funkar bra. Vi avfuktar under en till två veckor i samband med upptagningen till RF 60 % ungefär (man behöver ha en hygrometer) och sedan behöver vi inte använda den mera. Under vintern stödavfuktar vi med sommarvägsalt i durkslag över hink. Du behöver inte köra avfuktaren hela tiden, för det som tar tid är inte att avfukta luften. Det som tar tid är att fukten ska vandra ut ur allt ombord. Vi kör avfuktaren via timer i två timmar och låter den stå i två timmar och det gör vi bara på dagtid (9 - 18 eller så) eftersom det brukar vara varmare då (kondensavfuktare fungerar bättre när det är varmare). På natten står den still. Däremot har vi en fläkt igång dygnet runt för att cirkulera luften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 442 Postad torsdag kl 06:25 (redigerade) Sök efter inlägg skrivna av @Seawolf varför vi i Skandinavien behöver isolationstrafo, enkelt skydd fungerar inte pga potential skillnad i skandinaviskt berg. https://sxk.se/forum/114/landsstrom-korrosion-knepiga-fragor finns säkert fler inlägg här på MG Redigerad torsdag kl 06:25 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad torsdag kl 08:35 vad tror ni om nått sånt här? Tänker nån lite mer kompakt är bra, så den kan stå i båten utan att ta för mycket plats, tänker jag utifrån ovan kommer köra den rejält 2 veckor efter upptag, men även under säsong kanske köra den då och då för att torka ur bättre Finns det några billigare alternativ med liknande funktion och hyfsat samma storlek så är det ju nicehttps://www.hjertmans.se/sv/produkt/vatten-vvs/avfuktare-arida-s3l Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 399 Postad torsdag kl 09:16 Har aldrig hört talas om detta fabrikat? Hittar inte mycket recensioner mer än på google från importörens hemsida och jag hoppar alltid över de som ger 5 stjärnor utan text och bara ett namn för det brukar bara vara fejkade inlägg. Fanns visst något test på Leva & Bo men den artikeln var låst och det stod inte heller om denna var med i testet. Googla på Arida S3L reviews... Står att det är för liten båt, allt är ju relativt om man tittar på Båtlivsundersökningen 2025 så räknas tydligen mycket som liten båt. Max rumsvolym är iaf 25 kubikmeter. Det förutsätter ju att den kan stå så du kan ha slangen ansluten, för vattentanken är ju inte stor. Vet inte om Hjertmans ger ytterligare medlemsrabatt på det priset men den är billigare på: https://hemklimat.se/kategori/avfuktare/sorption/ //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 442 Postad torsdag kl 11:42 (redigerade) Har aldrig hört talas om fabrikatet Arida, har en sorptionsavfuktare i båten sedan ca 10 år, Echodry Combi. Fann en norsk jämförande artikel/reklam med tillhörande video (blir alltid glad att lyssna på norska språket) https://bedre-inneklima.no/meaco-dd8l-vs-arida-sandefjord/ Jämförelse av 3 modeller Personligen undviker jag att köpa version 1 av datorer, bilar, vitvaror mm, barnsjukdomar är vanligt. Redigerad torsdag kl 11:49 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 13 Postad torsdag kl 15:11 3 hours ago, skippeer said: Har aldrig hört talas om fabrikatet Arida, har en sorptionsavfuktare i båten sedan ca 10 år, Echodry Combi. Fann en norsk jämförande artikel/reklam med tillhörande video (blir alltid glad att lyssna på norska språket) https://bedre-inneklima.no/meaco-dd8l-vs-arida-sandefjord/ Jämförelse av 3 modeller Personligen undviker jag att köpa version 1 av datorer, bilar, vitvaror mm, barnsjukdomar är vanligt. Låter rimligt, någon nämnde Woods ovan, denna kanske? Fläkt också, så får man det i ett, jonisering kanske också kan ta bort lite lukt?https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-wdd80/1003082.9403/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-se-netonnet-shopping-hem-fritid&gad_source=1&gad_campaignid=22259343320&gbraid=0AAAAAD-k_JYCtTSqaN_VG2S4MFUHo3CIt&gclid=Cj0KCQiAq7HIBhDoARIsAOATDxD8xCwcAotPat9owzde05g2nYN8ICAWMuD7SG5eDD_MKmjcv6vgpUAaAi1YEALw_wcB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 399 Postad torsdag kl 16:29 (redigerade) Ja Woods WDD80 har betydligt högre avfuktingskapacitet och högre luftflöde, 2L vattentank samt slanganslutning. Lite tyngre och drar mer ström men det är en Woods och till det priset KÖP! //Pär PS. På Woods hemsida är rek. pris 3495kr. Redigerad torsdag kl 16:32 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 098 Postad igår kl 07:44 (redigerade) Jag kommer in sent i denna diskussionen, och har bara satt ”tummen upp” på enstaka inlägg. Måhända kanske det ger stoff till diskussionen, men kanske heller inget nytt. Men ger en helt annan vinkling. Jag förutsätter att du avser att ha avfuktaren i båten då den fortfarande ligger i sjön, båten alltså (för att undvika syftningsfel). Den avfuktaren jag har (i tvättstugan) har ett hölje av någon slags plastmaterial som då inte leder någon ström. Ändock är den skyddsjordad, måhända är det ett elsäkerhetskrav. Om det nu skulle uppstå ett isolationsfel i (inuti) den avfuktaren eller i dess kabel leds felströmmen bort med skyddsledarens kabel, den gul/gröne. Då en sådan avfuktare inte står i kontakt med någonting i båten som i sin tur inte är i kontakt med vattnet uppstår det heller inte någon läckström ut genom exempelvis propelleraxeln, om nu landströmscentralen är korrekt installerad. Men det du undrar över om skillnaden i potentialen mellan skyddsjorden i land och vattnet är skadligt för båten. Annars vid felfri drift blir det ju ingen skillnad på vad det är för landströmselektrisk apparat du har ansluten ombord. Kanske du kan mäta upp en halv volt mellan landströmmens skyddsjord och propelleraxeln, har du testat det? Däri ligger kärnan begravd, alltså håll koll på dina offeranoder! Jag förutsätter också att du inte avser att använda avfuktaren i en träbåt, då det skulle få mer eller mindre katastrofala följder, iallafall om träbåten stod på land. Jag har inte läst alla inläggen, men det vore ju konstigt om någon inte nämnt jfb, jordfelsbrytaren, som inte har någontingen med ”jorden” skyddsjorden eller korrosionen att göra, utan är en grej som känner av minsta möjliga skillnad mellan fasen och nollan och bryter strömmen på tusendels sekund om det blir något fel på någonting som är anslutet via den, inte för att skydda båten mot korrosion, utan för att skydda ditt hjärtas retledningssystem, och undvika onödiga begravningskostnader. Att klippa den ”gul/gröne” skyddsledaren rekommenderar jag inte av ovan nämnda skäl, ohälsosamma rytmrubbningar i hjärtat, dyra gravstenar och sådant… däremot kan ju då den sintrade kopparplattan (som @anuba nämnde) vara ett alternativ, när båten ligger i vattnet, men glöm inte att koppla om till ”landskyddsjord” då båten står på land och då du vill använda avfuktare eller kanske elektriska verktyg ombord. Vanliga strömbrytare är inte tillåtna i skyddsjordens krets, utan det skall kopplas om med en liten kopparbit inne i landströmscentralen. I sådana häringa diskussioner nämns ju ofta även varmvattenberedaren som en risk för krypströmmar via dess elektriska element, via motorns kylvatten och ut i propelleraxeln, huruvida den risken existerar och i så fall hur stor den är vet jag inte, men skall nu iallafall inte försummas. Jag mätte, så gott det gick mellan min vv-beredares skyddsjord och olika punkter på motorn och på minusskenor i båten, utan att komma fram till något vettigt eller konsekvent mätresultat. Nästa gång skall jag mäta med en jättegammal analog multimeter som inte lika lätt låter sig luras av diverse svaga magnetiska fält som finns nästan överallt, något som stör elektroniska billiga digitala multimetrar då man mäter inom de låga mätområderna. Så om du har en plastbåt, har en dubbelisolerad avfuktare, eller en i metallhölje som inte står i kontakt med någon motordel, och då har en korrekt installerad landströmscentral där skyddsjorden inte är kopplad till motorblocket, backslaget eller någonting annat än bara till eluttagens skyddsjordsterminaler, kan du vara lugn! Eller, så här, avfuktaren bidrar vare sig mer eller mindre till fenomenet med krypströmmar än någonting annat ombord. Din fråga hade kanske varit mer lättbesvarad om du bara frågad om, eller hur skadligt det kan vara att permanent ligga vid bryggan med landströmskabeln ansluten. Vad för slags elektrisk apparat man sedan har anslutit till båtens eluttag spelar mindre roll, men en ”typ” värmefläkt eller ”typ” luftavfuktare har ju andra sorters riskfaktorer att ta hänsyn till då de skall vara i bruk utan övervakning. Sedan, då, kan jag inte låta bli att tänka på min kompis som fick sin VW 1302S cab från 1973 samt några andra bilar kraftigt sot- och rökskadade i sitt garage för omkring 10-12 år sedan då en fallerande luftavfuktare i garaget orsakade en brand, men det var dåligt med syre i garaget så det blev ”bara” en glödbrand, men ett bildäck hade brunnit iallafall. Dagen då garageporten öppnades var en svart dag för kompisen, svart i flera bemärkelser. Jag kopplar oftast ur min avfuktare (den i tvättstugan) då jag inte är hemma och då det inte hänger tvätt på tork. I båten däremot är det väldigt bra ventilatorn, såväl sommar som på vintern och de konstiga årstiderna däremellan som varesig är det ena eller det andra. Redigerad igår kl 07:52 av Georg_Ohm 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 496 Postad 17 timmar sedan (redigerade) 2025-11-05 vid 17:33 skrev ThomasVikhog: Min VP med drev är väl jordad i vattnet och därav är batteri minus samma samman bundet med vattnets potential. Jag oroar mig för elektrolytisk korrosion pga: 1. Batteriladdaren har "någon"(?) potential i sin minusledare, som kan ge potentialskillnad till vattnets. 2. Varmvattenberedarens jord är sammankopplad med landströmsjord. Varmvattenberedaren är genom sitt vatten förbunden med motorns gods. Härigenom kan en potential mellan vattnet och landströmsjord uppstå. Ja, batteriminus och motorn är sammankopplade och är kopplade till vattnet. Det är därför viktigt att offeranoderna är kopplade till samma vatten och motorn. Som jag skrev är moderna nätladdare isolerade mellan AC-ingång och DC-utgångarna. Om laddaren har ett metallhölje kan skall det vara jordat till AC-ingångens jord. Inte DC-minus. Det finns alltså inget som driver en DC-ström mellan AC-ingången och DC-utgången. Varmvattenberedaren är säkerhetsjordad till landströmsanslutningen eller genom en kopparplåt, som jag visade. Motorn är kopplad till beredaren genom gummislangar och kylarglykol blandat med avjoniserat vatten. Den kopplingen kan betraktas om en isolering. Jag är osäker på om det är säkert att ansluta en varmvattenberedare till en sjövattenkyld motor som har saltvatten som kylmedium. Om du av någon anledning bryter mot de här förutsättningarna kan du få problem med korrosion i någon del av motor, offferanoder, propeller eller till och med varmvattenberedare. Redigerad 16 timmar sedan av anuba 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 103 Postad 17 timmar sedan 7 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - Den avfuktaren jag har (i tvättstugan) har ett hölje av någon slags plastmaterial som då inte leder någon ström. Ändock är den skyddsjordad, måhända är det ett elsäkerhetskrav. Om det nu skulle uppstå ett isolationsfel i (inuti) den avfuktaren eller i dess kabel leds felströmmen bort med skyddsledarens kabel, den gul/gröne. Då en sådan avfuktare inte står i kontakt med någonting i båten som i sin tur inte är i kontakt med vattnet uppstår det heller inte någon läckström ut genom exempelvis propelleraxeln, om nu landströmscentralen är korrekt installerad. - - - Man kan inte veta om det finns skyddsjord ansluten inne i en apparat bara för att det finns en stickpropp med metallbleck som går i kontakt med skyddsjorden i uttaget. Många dubbelisolerade apparater, som inte behöver ansluten skyddsjord, har stickpropp med "jordbleck" som inte är anslutna inne i apparaten. För att veta hur det är anslutet så behöver man öppna och titta inne i apparaten, å så ska man förstå vad man ser av anslutningarna inne i apparaten. Jag har t.ex. två till synes likvärdiga CTEK-laddare med lite olika laddström. Båda laddarna har samma eltekniska symboler för skyddsnivåer mm. Den ena har en "platt stickpropp" med anslutning för fas och nolla. Den andra har en rund stickpropp med anslutning för fas och nolla samt bleck för skyddsjorden. Jag har aldrig öppnat o kikat in i dem men är helt övertygad om att blecken för skyddsjorden i stickproppen inte har kontakt med innanmätet i laddaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 103 Postad 16 timmar sedan 18 minuter sedan skrev anuba: - - - Varmvattenberedaren är säkerhetsjordad till landströmsanslutningen eller genom en kopparplåt, som jag visade. Motorn är kopplad till beredaren genom gummislangar och kylarglykol blandat med avjoniserat vatten. Den kopplingen kan betraktas om en isolering. Jag är osäker på om det är säkert att ansluta en varmvattenberedare till en sjövattenkyld motor som har saltvatten som kylmedium.- - - Efter att ha lossat slangarna mellan motorn och varmvattenberedaren och känt hur det kittlade i fingrarna när jag höll på att kränga av anslutningarna från motorn så litar jag inte på att gummislangar med glykolblandning är isolerade och inte leder ström. Det var inte 240V som kittlade för jag fick ingen stöt så det har varit en lägre spänning med växelström. Jag vill minnas att jag inte hade elpatronen påslagen (skulle varit konstigt om jag haft det då jag skulle tappa ur en del glykolvatten ur beredaren). Jag fick i alla fall bråttom att koppla ur landströmskabeln innan jag fullföljde arbetet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 098 Postad 11 timmar sedan Jag ser ett fel på några ställen i diskussionen… Jord, moder Jord eller det vi har i våra blomkrukor och rabatter, i landströmsystemet har vi skyddsjord. Jord eller skyddsjord finns inte i motorblocket, det är minus (om motorns elsystem inte är isolerat), skall vara minus, ty minus och jord är inte alls samma sak. På landsvägsdordon brukar det numera heta ”chassiminus” och har samma potential som batteriminus, noll volt. Anslutningen heter ”31” enligt DIN 72 552. Blanda aldrig ihop, eller koppla aldrig ihop minus och skyddsjord! för då får du problem. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser