Gå till innehåll
måndag 10 november 2025
Rolle85

Måla om insidan i förvaringsutrymmen

Rekommendera Poster

Vad är det för vit färg man rollat med innuti en styrpulpet? Är sugen på att rolla om insidan förvaringsutrymmen osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar måla med vit gelcoat utspädd med styren. Men man kan säkert använda vilken polyesterfärg som helst. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har alltid förvånat mig att att konsumentförpackningar med topcoat saluförs som gelcoat, förvirringen blir total när icke invigda försöker sätta sig in i polyesterns fantastiska värld 😁

• Gilla 2
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan skrev Gripen72:

Det har alltid förvånat mig att att konsumentförpackningar med topcoat saluförs som gelcoat, förvirringen blir total när icke invigda försöker sätta sig in i polyesterns fantastiska värld 😁

Hur menar du nu ?

Det i länken som saluförs som "gelcoat" är ju just gelcoat utan tillsatt vax, dvs....gelcoat. Inte topcoat.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du bara önskar att försegla någon yta som inte skall vara under vatten kan det räcka med en sådan här typ av färg. Den greppar bra på polyester och plywood. Den ger kanske inte lika slagtålig yta som med gelcoat/polyester/topcoat. Men den är lättare att jobba med. Det är oftast svårt att bedöma hur mycket gelcoat som skall blandas när man göra stora ytor. De behöver du inte tänka på när du använder en lack.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/batlack/alkydfarg-vit-075-liter-2000054302

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan skrev IngemarE:

Hur menar du nu ?

Det i länken som saluförs som "gelcoat" är ju just gelcoat utan tillsatt vax, dvs....gelcoat. Inte topcoat.

Det står ju faktiskt såhär i den beskrivande texten hos Biltema:

"För målning och utfyllning av ytskador i gelcoatskikt. Blandas med 2–4 % härdare. OBS! Levereras utan härdare."

Och om den ska användas för målning så måste den ju innehålla vax för att inte bli klibbig, men det kanske framgår i instruktionerna på burken att det isåfall måste tillsättas.

Men jag  tycker nog att att det borde stå i produktbeskrivningen likaväl som det står att man ska blanda i härdare.  

• Tack 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-05 vid 20:14 skrev Gripen72:

16 timmar sedan skrev IngemarE:

Hur menar du nu ?

38 minuter sedan skrev No_jah:

Det står ju faktiskt såhär i den beskrivande texten hos Biltema:

"För målning och utfyllning av ytskador i gelcoatskikt. Blandas med 2–4 % härdare. OBS! Levereras utan härdare."

Och om den ska användas för målning så måste den ju innehålla vax för att inte bli klibbig, men det kanske framgår i instruktionerna på burken att det isåfall måste tillsättas.

Men jag  tycker nog att att det borde stå i produktbeskrivningen likaväl som det står att man ska blanda i härdare.  

Det är väl egentligen så här;

Vissa försäljare som oftast inte vet exakt vad dom saluför använder alternativ intelligens kombinerat med mer eller mindre intelligenta (oftast mindre) översättningsprogram när som skriver beskrivningar till sina produkter. Detta i kombination med olika namn- och språkliga skillnader som redan en mänsklig översättare har problem att identifiera. 
Så det är ju inte konstigt att konsumenten blir förvirrad och inte kan vara källkritisk, eller så är det det som är meningen.

OM man nu skall handla på Biltema, så måste man veta vad det är man vill ha, och hur det skall vara.

😏

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gäller det förvaringsutrymmen i en styrpulpetbåt tillverkad i glasfiberarmerad polyester?

Du bör använda TOPCOAT, d.v.s. gelcoat med ca 4–5% vax-/paraffinlösning tillsatt och sedan tillsätter man 2% härdare.

Är du inte så noga med kulören så kan du köpa gelcoat, paraffinlösning och härdare på Biltema.

Gelcoat har art. nr 30-131

Paraffinlösning har art. nr 30-140

Härdare har art. nr 30-199

Vill du ha exakt samma kulör (det finns olika vita kulörer) som det är idag så åker du till närmsta Watski butik och talar om vad det är för båt, modell och när den är tillverkad så kan de ta reda på kulörkoden.

Watski säljer BHPs produkter som jag själv alltid har använt och kan ta hem färdig topcoat i rätt kulör.

Det enda du behöver göra är att tillsätta ca 2% härdare innan du skall använda produkten.

Rengör förvaringsutrymmet noga, slipa lätt ytorna som skall bättringsmålas, dammsug upp allt slipdamm och torka sedan av med aceton på en trasa.

Nu kan du bättringsmåla men det kan man inte göra i temperaturer under + 15 grader (hela dygnet) om du inte har en uppvärmd lokal du kan använda.

Lägg på topcoat med roller och/eller pensel, rengör redskapen i aceton direkt efter användning om du skall använda dom igen.

Topcoat blandad med 2% härdare har en hanteringstid på ca 20–30 minuter vid temperatur runt 18 grader, sedan börjar den geléa sig och blir svår att hantera.

Behöver man lägga på ytterligare lager så låt härda i ca 24 h, torka av med aceton, slipa lätt och dammsug samt torka av med aceton igen för att få bort vax som lagt sig på ytan. Annars fäster inte det nya lagret som det. skall och de flagnar av efter ett tag.

Topcoat används även för att laga slagmärken, repor mm på övriga båten.

Skyddsmask, skyddshandskar, skyddsglasögon samt roller och pensel som tål styrén (fråga i butiken).

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minutes ago, No_jah said:

Instruktionen på burken är ett brott mot mänskligheten. Man föreslår att man ska tejpa dit en plastfilm över den målade ytan i 4-6 timmar utan att skriva varför, eller varför vaxlösningen står bredvid gelcoaten i kemkylen. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Virvelvind:

Instruktionen på burken är ett brott mot mänskligheten. Man föreslår att man ska tejpa dit en plastfilm över den målade ytan i 4-6 timmar utan att skriva varför, eller varför vaxlösningen står bredvid gelcoaten i kemkylen. 

Enligt vissa youtuber skall bli snyggare med peel ply istället för vax.
 https://erlandsonsbrygga.se/peel-ply/?_gl=1*4obq9m*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiAzrbIBhA3EiwAUBaUdT0jFcqZorjOdFigQK_0EHy8S8cSRxsbljUgxqHz2E_swNV2F6IMPBoCcSEQAvD_BwE&gbraid=0AAAAADNxmHoIgnK5-GJxJW3GqusUnypWJ

Jag har dock inte testat. Men inne i ett utrymme kan det nog vara enklare att använda vax.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte vax och peel ply olika funktion/syfte?

För att gelcoat ska härda (bli klibbfritt) krävs väl ett lufttätt ytskickt, vilket kan fås genom att blanda in parafinlösning som sedan lägger sig på ytan och bildar ett lufttätt skickt. Eller så kan man täcka gelcoaten med en plastfilm.

Peel ply är ju en icke tät väv som man lägger på sist av allt i en laminering (jag trodde det bara var för epoxi) för att slippa slipa innan nästa laminering. Så den är ju inte tät och kan väl inte ersätta vaxet, eller har jag förstått det fel?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minuter sedan skrev Boanjohan:

Har inte vax och peel ply olika funktion/syfte?

För att gelcoat ska härda (bli klibbfritt) krävs väl ett lufttätt ytskickt, vilket kan fås genom att blanda in parafinlösning som sedan lägger sig på ytan och bildar ett lufttätt skickt. Eller så kan man täcka gelcoaten med en plastfilm.

Peel ply är ju en icke tät väv som man lägger på sist av allt i en laminering (jag trodde det bara var för epoxi) för att slippa slipa innan nästa laminering. Så den är ju inte tät och kan väl inte ersätta vaxet, eller har jag förstått det fel?

Det logiskt det du skriver men jag har sett många båt-youtubers som har använt peel ply på samma sätt som folie, utan vax. Som RAN sailing som har byggt en 50 fots båt med peel ply. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
57 minuter sedan skrev Boanjohan:

Nej @Boanjohan du har förstått rätt.

Avrivningsväv eller "Peel Ply" (eftersom allt ska vara på Engelska nu för tiden) läggs ovanpå ett laminat t.ex. polyester och glasfibermatta för att få ett så slätt laminat som möjligt.

Om man lägger avrivningsväv och rullar med tandad roller ovanpå går övermättad polyester från mattan igenom avrivningsväven och lägger sig överst med ett vax/paraffinskikt som gör att det härdar. När det härdat river man man av avrivningsväven och glasfibermattan blir mycket slätare än vad den skulle blivit utan avrivningsväv men det färdiga laminatet blir inte spegelblankt utan får ett litet mönster från avrivningsväven och är fritt från vax/paraffin så man kan lägga på t.ex. topcoat direkt utan att slipa.

Vanlig polyester som man köper i butik innehåller vax/paraffin för att man skall kunna laminera eller laga i fria luften och slippa en klibbig yta.

Ytterst sällan jag använt avrivningsväv vid reparationsarbeten, det är bara när man lagar fribord utifrån om man vill ha en relativt slät yta eller när vi gjorde egna surfingbrädor på 1980-talet. Någon enstaka gång har jag använt det i en mothållsform vid lagning från insidan men det blir kaka på kaka.

Är nog inte så lämpligt att använda inne i förvaringsfack, speciellt i hörnen det blir inte så lyckat.

Hittade en video på Youtube som visar hur den används, dock på en plywoodbit och inte på ett båtskrov men den visar principen för avrivningsväv.

https://www.youtube.com/watch?v=Ob3R1qlTYCQ

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev anuba:

Det logiskt det du skriver men jag har sett många båt-youtubers som har använt peel ply på samma sätt som folie, utan vax. Som RAN sailing som har byggt en 50 fots båt med peel ply. 

Intressant. Länner till RAN men inte följt dem så noga. Får kolla lite mer alltså🙂

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta blev en vetenskap.

jag har en styrpulpet enligt min profilbild. Hade vela fräscha upp inne i stuvutrymmen med ny vit färg för att få det fräscht. Det gär även att övernatta i den.

Vill såklart att den inte får bli klibbig när den torkat. Gärna mer skinande och lätt att hålla rent.

De får inte spricka såklart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mest troligt är dina stuvfack/förvaringsutrymmen "målade" med topcoat från fabrik.

Har du möjlighet att några bilder på hur det ser ut?

Topcoat skall blandas med 2% härdare och läggs på med pensel eller liten roller.

Bättrar du med topcoat får du en klibbfri och tålig yta när den härdat som är lätt att hålla ren med vanligt diskmedel, bilschampo osv. och torkas av med svamp/disktrasa.

Tvätta rent, slipa lätt med fint slippapper för hand, dammsug och torka av med aceton innan du lägger på ny topcoat över den gamla. Gör du rätt så kommer detta att bli som när det var nytt och det finns inget mig veterligen som motstår draggar, kättingar mm bättre än topcoat.

Vill du ha exakt samma kulör som det var tidigare så hör med båttillverkaren eller återförsäljaren vilken kulörkod det är på din båt. En del har "målat" om stuvfack/förvaringsutrymmen med en grå eller mörkgrå kulör på topcoaten.

Tyvärr är det en del som skriver topcoat om vanlig lackfärg eller primer innan bottenfärg men det är inte sån du ska ha. Det skall vara polysterbaserad topcoat som är det samma som gelcoat fast med tillsatt vaxlösning för att den skall härda i fria luften.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
43 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Tyvärr är det en del som skriver topcoat om vanlig lackfärg eller primer innan bottenfärg men det är inte sån du ska ha. Det skall vara polysterbaserad topcoat som är det samma som gelcoat fast med tillsatt vaxlösning för att den skall härda i fria luften

Och bara för att vara övertydlig, eftersom alla varianter av användningsområden och instruktioner för dessa nödvändigtvis inte står direkt på burken man köper (en allvarlig brist, t.o.m. ett "brott mot mänskligheten" enligt tidigare inlägg) 😉:

Gelcoaten du/@Rolle85 länkade till i tidigare inlägg går alldeles utmärkt att "måla" med. Jag använder själv metoden nästan som "standard" vid plastning för att få insidor släta och lättunderhållna.
Men som all annan gelcoat/polyester skall den som sagt blandas med härdare, som inte ingår utan man måste komplettera med. Likaså - eftersom du inte skall pensla/rolla gelcoaten som första lager i en form utan måla utanpå som vanlig färg - behöver den också något skydd så att luften inte kommer åt och därmed äventyrar härdningen. Därför kompletterar du med en liten flaska vaxlösning som du också blandar i. Denna vaxlösning flyter upp och lägger sig som en hinna och håller luften borta så härdningen inte äventyras.

Gelcoat med inblandad vaxlösning kallas "topcoat", men är som sagt inget annat än just det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder en färg som heter Shipolin. Lättmålad och täcker väldigt bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-11-06 vid 17:22 skrev anuba:

Om du bara önskar att försegla någon yta som inte skall vara under vatten kan det räcka med en sådan här typ av färg. Den greppar bra på polyester och plywood. Den ger kanske inte lika slagtålig yta som med gelcoat/polyester/topcoat. Men den är lättare att jobba med. Det är oftast svårt att bedöma hur mycket gelcoat som skall blandas när man göra stora ytor. De behöver du inte tänka på när du använder en lack.
https://www.biltema.se/bat/batvard/batfarger/batlack/alkydfarg-vit-075-liter-2000054302

Det här är ingen ”typ av färg”, det är polyester med inblandad färgpigment till önskad kulör. Den är precis lika stark som den yta som båten en gång byggdes i, och den passar utmärkt att ha under vattenlinjen.

• Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Gripen72:

Det här är ingen ”typ av färg”, det är polyester med inblandad färgpigment till önskad kulör. Den är precis lika stark som den yta som båten en gång byggdes i, och den passar utmärkt att ha under vattenlinjen.

Det verkar finnas en hel del skillnader ändå. Frågan är hur polyester fäster på alkydytan den dan man vill plasta på något.

Jag har dock med gott resultat målat durkytor på segelbåtar med alkydfärgen ovan. Där det inte flagnat eller bubblat sig trots att det vart mer eller mindre vattenfyllt hela tiden.

Resultatet har nästan alltid blivit bättre än med gelcoat som jag tycker är omöjligt att få riktigt bra finish på.. frågan är om jag ska måla mitt raceroder med alkydfärgen. Det är egentligen bara under vatten några timmar i veckan...

Men jag rekommenderar absolut TS att måla med alkydfärgen på ytor över vattenlinjen oavsett!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag såg inte anubas länk. Självklart är det en färg anuba länkat till.
Jag skulle dock aldrig måla alkydfärg på topcoat, den fäster, inga problem med det, men som du misstänker så måste alkyden bort vid eventuella framtida plastreparationer

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...