Gå till innehåll
onsdag 29 oktober 2025
Mambo

Om marinan går i KK under vintern?

Rekommendera Poster

Jag har en fråga av juridisk natur. 
Jag är spekulant på en båt som nu står vinteruppställd på en marina. 
Om det skulle bli köp och båten står kvar på marinan tills i vår OCH marinan skulle gå i konkurs under vintern, vad händer då?

Kan båten hamna i konkursboet?

Kan man registrera en fritidsbåt i t.ex skeppsregistret? För att bevisa vem som är båtens verkliga ägare. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att den frågan varit uppe tidigare. Som jag minns det så finns det rättsfall på just såna händelser och där gäller det att köparen tar båten ”i besittning”. Fortfarande som jag kommer ihåg det så räcker det med att köparen placerar egna saker på båten. I hur stor utsträckning detta måste ske och vilka saker som räknas kommer jag inte ihåg.

Killgissar och säger att det räcker att du tar dit lite verktyg och fixar lite med båten.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såvitt jag vet handlar det om att man måste ha ett skriftligt avtal om förvaring av båten och även betala för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här finns lite information:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/fartygsregistret-sjofartsregistret/Bat/

Köpeavtal borde räcka som bevis att du är ägare men man bör nog se till att få med fullständig information om båten som t.ex. typbeteckning, tillverknings-/serienummer mm.

Finns säkert någon jurist som kan svara exakt på hur du ska gå till väga, om de inte gör det "pro bono" så kostar det nog inte många kronor.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan skrev Mambo:

Jag har en fråga av juridisk natur. 
Jag är spekulant på en båt som nu står vinteruppställd på en marina. 
Om det skulle bli köp och båten står kvar på marinan tills i vår OCH marinan skulle gå i konkurs under vintern, vad händer då?

Kan båten hamna i konkursboet?

Kan man registrera en fritidsbåt i t.ex skeppsregistret? För att bevisa vem som är båtens verkliga ägare. 

I fartygsregistrets båt del (fartyg under 24 m största längd) kan du registrera, men till skillnad mot skepps delen (fartyg över 24 meter) görs ingen ägarprövning och man kan då inte heller göra inteckningar på en båt. Så att du har en båt registrerad i fartygsregistret bevisar inte att du de facto är ägare. 

Skepp registrerade har det däremot gjorts en ägarprövning på och man kan då ta inteckningar på skeppet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det här är en utmärkt fråga för ChatGPT 5, som svarar såhär:

Huvudprincip: Äganderätten styr

Om du har köpt båten och äganderätten har övergått till dig, tillhör båten dig, inte marinan.

Den kan alltså inte tas i anspråk av konkursboet, förutsatt att du kan visa att det är din båt (t.ex. genom köpeavtal, kvitto, tidigare ägare som intygar etc.).

Men: risken ligger i var båten står

Om båten står kvar på marinan (eller i deras hallar, uppläggningsplats etc.) när konkursen inträffar, uppstår några praktiska komplikationer:

Konkursförvaltaren (den som hanterar konkursen) kommer att ta hand om all egendom på området.

De måste identifiera vad som faktiskt tillhör konkursboet och vad som tillhör andra (som t.ex. kunder).

Du som ägare måste kunna styrka ditt ägande — annars kan båten i värsta fall “låsas in” tills saken utretts.

Konkursförvaltaren har ingen rätt att sälja din båt, men de kan ta ut ersättning för uppställningsplatsen eller kräva att du hämtar båten inom viss tid.

Så här skyddar du dig för att minimera riskerna:

Skriv ett ordentligt köpeavtal, med:

tydligt överlåtelsedatum (t.ex. ”äganderätten övergår vid betalning”)

båtens identitet (registreringsnummer, motornummer, etc.)

eventuellt att båten står på marina X:s område, men ägs av köparen.

Informera marinan skriftligt efter köpet att du nu är ägare, och att båten står kvar till våren enligt överenskommelse.

Spara betalningsbevis och kopia av avtalet så du enkelt kan visa ägandet vid en eventuell konkurs.

Om du vill vara extra försiktig:

be att få ett kvitto från marinan på att de hyr ut platsen åt dig som ny ägare, inte åt säljaren; alternativt flytta båten till annan plats när säsongen är slut.

Redigerad av Leonardo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte lita på chat GTP i detta fallet. Jag känner till två fall. I första fallet så var det en dam som köpt en päls på våren och köpte med sommarförvaring. Affären gick i kk och damen förlorade pälsen. Detta pga att hon inte tagit varan i besittning. Det hade räckt att hon tagit på sig pälsen och gått ett varv runt kvarteret. Allt enligt media. Fall två var en släkting som hade en ny båt på Shipmanvarvet vid kk. Det tog trekvarts år innan de fick tillgång till båten. Även här var det just tagit varan i besittning som var problemet. De hade aldrig använt båten. Båda fallen är 70-talet. Det kanske är annorlunda när man köper en begagnad vara som ligger på ett varv?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snälla, normalisera inte att fråga korkade chattmaskiner. Resultaten är helt opålitliga.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev excel319:

. Fall två var en släkting som hade en ny båt på Shipmanvarvet vid kk. Det tog trekvarts år innan de fick tillgång till båten. Även här var det just tagit varan i besittning som var problemet. 

Ovanstående faller väl in just under det faktumet att när ett bolag går i konkurs (en marina  i TS fråga samt i ditt exempel) så "låses" all egendom av konkursförvaltaren i syfte att reda ut vad bolaget äger och vad bolaget inte äger. Kan tänka mig att det inte alltid är en snabb process. Så även om man tydligt kan visa att man äger något och tagit något i besitning så ska processen likväl ha sin gång.

Om TS fråga gäller en begagnad båt som köps från en privatperson som denne låtit vinterförvara på en marina och som efter köpet går i konkurs så är det med all sannolikhet ingen fara, men det kan nog förväntas ta lite tid innan man kan få ut båten från marinan, man kan inte bara svänga in och hämta den. Men det går sannolikt mycket snabbare än om det gäller en ny båt som köpts av marinan.....då är det som nämnts mycket osäkrare läge.

(Inte jurist, men så har jag fått förklarat det för mig av kunniga om hur konkursförfaranden går till)

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Leonardo:

Det här är en utmärkt fråga för ChatGPT 5, som svarar såhär:

Nej, inga svar man inte får länkar till är särskilt bra från någon AI, fast i det här fallet är det ändå ett ganska bra svar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag minns rätt från tidigare diskussioner är det viktigt att ha ett inlämningskvitto som visar att man lämnat in båten för förvaring hos varvet.

Jag skulle satsa på att få ett nytt inlämningskvitto med mitt eget namn på.

Jag skulle också satsa på att besöka båten ganska omgående efter att affären är genomförd och ta lite foton. Sedan skulle jag skriva några rader här på MG om att jag köpt en båt och visa lite bilder.

Det går säkert också att hitta (eller hitta på) saker som man vill åtgärda och då kan man lägga upp bilder och fråga om råd här.

Ett nytt inlämningskvitto, ett köpeavtal och dokumentation här på MG (allt med ungefär samma datum) borde vara tillräckligt för att det inte ska bli så problematiskt att få loss båten vid en ev. konkurs.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att ha läst på forumet innan om en som förvarade båten på grannens tomt. Grannen hade skulder och kronofogden tog båten trots att han visade upp köpekontrakt att det var hans båt. Kanske är olika om det är företag eller privatpersoner. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mackey:

Om jag minns rätt från tidigare diskussioner är det viktigt att ha ett inlämningskvitto som visar att man lämnat in båten för förvaring hos varvet.

Jag skulle satsa på att få ett nytt inlämningskvitto med mitt eget namn på.

Jag skulle också satsa på att besöka båten ganska omgående efter att affären är genomförd och ta lite foton. Sedan skulle jag skriva några rader här på MG om att jag köpt en båt och visa lite bilder.

Det går säkert också att hitta (eller hitta på) saker som man vill åtgärda och då kan man lägga upp bilder och fråga om råd här.

Ett nytt inlämningskvitto, ett köpeavtal och dokumentation här på MG (allt med ungefär samma datum) borde vara tillräckligt för att det inte ska bli så problematiskt att få loss båten vid en ev. konkurs.

Att ta en försäkring på båten kan väl kanske också hjälpa till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Aders:

Har för mig att ha läst på forumet innan om en som förvarade båten på grannens tomt. Grannen hade skulder och kronofogden tog båten trots att han visade upp köpekontrakt att det var hans båt. Kanske är olika om det är företag eller privatpersoner. 

Jo, det var en tråkig historia.

Man kan tycka att det är lätt att visa att man är ägare till en båt, men när rätten ska ta ställning till det kan det gå lite hur som helst eftersom det inte finns något register som för bilar och hus och till slut orkar man inte hålla på längre.

Samtidigt borde det ju räcka att man har semesterbilder och att man kanske skrivit några rader om båten under semestern på sociala media och givetvis att man har ett köpeavtal samtidigt som att den som mäts ut inte har något köpeavtal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Aders:

Skillnaden är nog om det är reglering av en skuld då kronofogden är inblandad och en konkurs när det utses en konkursförvaltare.

Sen finns det fördelar med att det inte går att ställa båt, bil eller liknande på grannens tomt för att rädda sakerna från kronofogden (i det aktuella fallet så var rättmätige ägaren inte skuldsatt utan hade bara lånat uppställningsplats av grannen, helt ovetande om dennes skuldsituation).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack allihop för era funderingar och tips.

Nu har jag inte kommit så långt att det blivit något köp ännu men jag har i alla fall fått er hjälp med att kunna ställa en del frågor och vet lite mer hur jag ska agera ifall det blir köp.

Jag återkommer med feedback om en vecka eller så.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Varför inte ställa upp båten på nåt annat ställe, så är problemen inget?

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hybro:

Smart, för båtuppställningsplatser finns det ju en uppsjö av överallt, eller kanske inte.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 timmar sedan skrev excel319:
18 timmar sedan skrev Hybro:

Smart, för båtuppställningsplatser finns det ju en uppsjö av överallt, eller kanske inte.

Det blir säkert dessutom väldigt populärt att tvinga varvet att börja flytta runt båtar för att få ut den aktuella båten. 🤪

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det gäller en privatägd båt som man vinterförvarar så är det nog i praktiken ett ickeproblem som diskuteras. Jag menar, hur många tusentsls privatägda båtar är det som vinterförvaras på kommersiella marinor? Gissar det är ett antal.

Att en marina går i konken är väl inte heller superovanligt, det är väl säkert någon/några per decenium.

Och ändå är det upprnbarligen ingen här som kan nämna ett enda fall (eller hört rykten) där låt säga 100 båtägares båtar beslagtagits  av konkursbo och säljs för att ägarskap ifrågasätts eller inte kan styrkas.  Gissar att om det skedde att en marina konkar och alla privatpetsoners båtar som vintetförvaras där plötsligt skulle bli ifrågasatt ägarskap om så skulle det skrivas om det i åtminstone en båttidning och en kvällstidning och lokaltidning etc. Och det skulle nog uppmärksammats så pass mycket att det var vida känt. Ändå är det bara en minkpäls och en båt (ny eller begagnad? Köptes den av varvet eller lämnats in för vinterförvaring?) som nämns som konkreta verkliga händelser. Så nä, i praktiken är det nog ett ickeproblem att vara orolig för tror jag.

Men det kan finnas andra faktorer i enskilda fall. Du kanske har lämnat in för vinterförvaring och maskinbyte. Varvet har lyft ur din gamla motor men innan de hunnit montera den nya går de i konkurs. Då sitter du nog där med en motorlös båt skulle jag gissa eftersom den tänkta nya motorn sannolikt inte är din. Och det halvfärdiga arbetet, med kanske ett hål i aktern för nytt drev, blir nog upp till ditt ansvar. Gamla motorn var kanske inbyte, så den är det kanske hej då till också. Detta exempel är nog inte fullt så ovanligt men det är ju oftast då bara någon enstaka person som påverkas och röner ingen större uppmärkssamhet i media.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
42 minuter sedan skrev Boanjohan:

Men det kan finnas andra faktorer i enskilda fall. Du kanske har lämnat in för vinterförvaring och maskinbyte.

Nu gäller ju den aktuella frågan, om jag förstod den rätt,  en båt där nuvarande ägare har ett avtal om förvaring på ett varv och under förvaringen säljer båten. Då har vi ett läge där den nye ägaren inte har något avtal med varvet. Sedan, hypotetiskt, så går varvet i konken och den gamla ägaren, som har ett avtal med varvet, är då inte juridiskt sett ägare till båten och den nya ägaren har inget avtal med varvet.

Och, som jag skrev inledningsvis, så har detta prövats (alltså har det förekommit såna fall) och om jag minns rätt så hade den nye ägaren rätt till båten då denne "tagit båten i besittning" genom att ha börjat visst renoveringsarbete och hade privata saker i båten.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Boanjohan:

- - -

Ändå är det bara en minkpäls och en båt (ny eller begagnad? Köptes den av varvet eller lämnats in för vinterförvaring?) som nämns som konkreta verkliga händelser. Så nä, i praktiken är det nog ett ickeproblem att vara orolig för tror jag.

- - -

Jag tror att båten som avses är en Shipman 28 under byggnation hos AB Fiberman i Visby, så ett pågående arbete som är delvis betalt. Varvsbeställningar betalas ofta (betalades..) med 1/3 vid kontraktskrivning, 1/3 när bygget påbörjades och 1/3 vid leverans. Så de båtar som var under byggnation var inte levererade och fastnade i konkursboet. 

Efter den härvan så blev det vanligt att teckna en bankgaranti för beställningen som skyddade köparen om tillverkaren gick i kk.

Fibermanfallet har ingen likhet med det aktuella fallet att köpa en begagnad båt som är vinterförvarad på en marina.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan skrev Lintott:

Jag tror att båten som avses är en Shipman 28 under byggnation hos AB Fiberman i Visby, så ett pågående arbete som är delvis betalt. Varvsbeställningar betalas ofta (betalades..) med 1/3 vid kontraktskrivning, 1/3 när bygget påbörjades och 1/3 vid leverans. Så de båtar som var under byggnation var inte levererade och fastnade i konkursboet. 

Efter den härvan så blev det vanligt att teckna en bankgaranti för beställningen som skyddade köparen om tillverkaren gick i kk.

Fibermanfallet har ingen likhet med det aktuella fallet att köpa en begagnad båt som är vinterförvarad på en marina.

Det mesta stämmer men båten var klar och levererad men inte flyttad från marinans område.

.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
51 minuter sedan skrev ChristerN:

Nu gäller ju den aktuella frågan, om jag förstod den rätt,  en båt där nuvarande ägare har ett avtal om förvaring på ett varv och under förvaringen säljer båten. Då har vi ett läge där den nye ägaren inte har något avtal med varvet. Sedan, hypotetiskt, så går varvet i konken och den gamla ägaren, som har ett avtal med varvet, är då inte juridiskt sett ägare till båten och den nya ägaren har inget avtal med varvet.

Och, som jag skrev inledningsvis, så har detta prövats (alltså har det förekommit såna fall) och om jag minns rätt så hade den nye ägaren rätt till båten då denne "tagit båten i besittning" genom att ha börjat visst renoveringsarbete och hade privata saker i båten.

Jo fast den är ju fortsatt inte marinans och har aldrig varit marinans, så det med besittning är irrelevant i sådant fall. Dock måste konkursförvaltaren först låsa grindarna och inventera och därefter kan sånt som inte tillhör marinan börja hämtas ut. Det med besittning gäller ju bara om säljaren går i konken innan du hämtat ut din vara, som exemplet med Shipman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Jo fast den är ju fortsatt inte marinans och har aldrig varit marinans, så det med besittning är irrelevant i sådant fall. Dock måste konkursförvaltaren först låsa grindarna och inventera och därefter kan sånt som inte tillhör marinan börja hämtas ut. Det med besittning gäller ju bara om säljaren går i konken innan du hämtat ut din vara, som exemplet med Shipman.

Det är bra att ha ha båten tydligt märkt med namn och telefonnummer så att inte konkursförvaltaren råkar sälja den om marinans dokumentation är bristfällig.

Konkursförvaltarens utgångspunkt är att allt som förvaras på marinan tillhör marinan om inget annat framgår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...