JNas 0 Postad 14 timmar sedan Hej, Är helt ny på båtmotorer. Har en Johnson 50hk från tidigt 90-tal. Vinterkonserverar den själv för första gången och har tömt växelhusoljan. Av bilden att döma ser det ut som att den är uppblandad med vatten. Håller ni här inne med? Jag har förstått att det ev kan bero på att packningar läcker och att man kan testa med en tryck och vakumprovare. Är det en sån här jag behöver?: https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/analoga-testinstrument/vakuumtestarebromsluftningsset-2000040925?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-bil_mc-mid&gad_source=1&gad_campaignid=23137357101&gbraid=0AAAAADowiYj1hUmOQ4BiKFdtDsa_C6mY8&gclid=EAIaIQobChMIromg0M_BkAMVU0eRBR047x6VEAQYCSABEgK1RPD_BwE Eller har ni tips på annan? Tacksam för tips och råd! Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 382 Postad 12 timmar sedan Hej Nja, tror inte du är hjälpt av det verktyget, du ser inte exakt var det läcker eftersom den skapar ett vakuum, du ser bara att undertrycket stiger mot normaltryck men svårt att se var exakt det läcker. Det är bättre med en trycktestare men det känns onödigt att köpa och för att kunna trycktesta måste du ha en adapter som passar i gängorna och sedan spraya på läckspray eller såpavatten och har man för högt tryck så kommer det ändå att läcka. Det finns sex olika ställen det kan läcka på: Propelleraxeln O-ringen mellan avgastrumman/spolen och växelhuset Drivaxeln Växelstången Skruven för växelföraren Packningar för oljepluggarna Om inte växelhuset är sprucket någonstans. Skriv upp motorns fullständiga modellbeteckning och serienummer eller ta en bild på typskylten så ska jag skicka en länk till rätt reservdelskatalog. Jag ser att växelhuset är från en Evinrude eftersom det är ljusblått, så det kan vara skillnad men det ser vi när jag fått uppgifter om din motor. Den ljusblå Evinrude lacken fanns mellan 1971 och 1987 men det var olika ljusblå kulörer. För det är väl ljusblått under den vitgrå lacken. Ta en bild på växelhuset så får jag kanske en ledtråd där. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser