Gå till innehåll
söndag 26 oktober 2025
Dava

Koppla slutande relä till solcell?

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja koppla ett slutande relä till solcellen så att en fläkt går igång när solen skiner tillräckligt. 

Skulle det vara möjligt att koppla ett 12V relä som detta (Biltema) direkt på kabeln mellan solcellen och regulatorn? Spänningen ho solcellen kan ju gå upp mot 20V.. riskerar man att bränna elektroniken i relät?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den typen av relä har ingen elektronik, bara en spole som utgör den elektriska delen av elektromagneten som skapar förflyttning av "kontakten" i reläet.

Det som kan hända av överspänningen är att det blir varmt, men då elsystemet i en bil är tämligen varierande i spänning så brukar de vara väldigt tåliga. Minst 5 min vid 24V skall de tåla. De flesta "12V" drar dessutom redan vid 8V (och väl dragna håller kontakt ner till 5-6V).

Men om du tar 5-6 vanliga dioder (t ex av typen 1N4001...1N4007) och kopplar i serie med spolen så sänks spänningen med totalt 4-5V. Då borde det bli helt perfekt, drar vid c:a 12V och får bara kanske 16V över sig vid olastade fullt belysta paneler.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 minuter sedan skrev IngemarE:

Den typen av relä har ingen elektronik, bara en spole som utgör den elektriska delen av elektromagneten som skapar förflyttning av "kontakten" i reläet.

Det som kan hända av överspänningen är att det blir varmt, men då elsystemet i en bil är tämligen varierande i spänning så brukar de vara väldigt tåliga. Minst 5 min vid 24V skall de tåla. De flesta "12V" drar dessutom redan vid 8V (och väl dragna håller kontakt ner till 5-6V).

Men om du tar 5-6 vanliga dioder (t ex av typen 1N4001...1N4007) och kopplar i serie med spolen så sänks spänningen med totalt 4-5V. Då borde det bli helt perfekt, drar vid c:a 12V och får bara kanske 16V över sig vid olastade fullt belysta paneler.

Tack, men jag vill ju inte hindra strömmen i onödan, då solcellen ska ladda ett 12V-batteri. Frågan är ju då om man ska försöka hitta ett 24V relä istället eller chansa på att det håller.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Dava:

Tack, men jag vill ju inte hindra strömmen i onödan, då solcellen ska ladda ett 12V-batteri. Frågan är ju då om man ska försöka hitta ett 24V relä istället eller chansa på att det håller.. 

Du kör ju bara reglerströmmen till relät via dioderna. Övrig effekt från solcellerna går direkt via regulatorn till förbrukningsbatterierna. Å fläkten från batteriet via relät.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Dava:

Jag skulle vilja koppla ett slutande relä till solcellen så att en fläkt går igång när solen skiner tillräckligt. 

- - -

Hur mycket drar fläkten? Behöver du koppla den via ett relä?

Jag bytte "inkråmet" i min ventilator i somras. Det var en solcellsventilator med backupbatteri. Batteriet var slut (fläkten stannade nattetid) och fläkten började vara högljudd.

Jag köpte en tystgående datorfläkt (kostade drygt en hundralapp) och "skalade av fästhörnen" så den fick plats i den gamla ventilatorn. Fläkten var med PWM-styrning så det blev även en PWM-regulator så jag kan styra hastigheten eller slå av den helt (PWM-regulatorn hackar sönder strömmatningen så fläkten får hela tiden 12V men i pulser). Fläkten var 5-12V och mina LFP-batterier ligger på drygt 14V så jag satte ett litet motstånd på elmatningen (även för att skydda PWM-regulatorn). Fläkten drar 100mA på fullvarv så den står på konstant via permanenthuvudbrytaren. Batterierna är alltid fulladdade när jag kommer till båten så förbrukningen är minimal.

https://www.bequiet.com/en/casefans/618

bild.png.3a60d567fe24005c1c7a0fbf0b16ede8.png

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vilken effekt har fläkten du tänker koppla in? Känns som att förbrukningen från reläet gör att detta blir ett nollsummespel jämfört med en fläkt kopplad till batteriet. 

edit, Lintott hann före 😁

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken är att fläkten endast ska gå när det är full sol. Men det är kanske feltänk?

Tänkte använda en fläkt precis som Lintott visar men låta den gå för fullt så fort solen skiner. Övrig tid ska den vara avstängd så att den inte drar in någon fuktig luft i båten.. Båten är relativt torr, men fläkten skulle se till att den håller sig så torr det bara går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...