Anders89 11 Postad lördag kl 07:27 Hej Tänkte bara kolla med er om någon har erfarenhet av GM vortec 4.3L hur många dräneringspluggar den har? för jag hittar bara 2 blåa nipplar en på varje limpa. men där måste ju sitta på blocket med? kan det vara så att det sitter en mutter liknande istället för plugg ? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 07:52 (redigerade) Är det en Mercruiser? Underlättar alltid om ni anger korrekt modellbeteckning. Finns flera olika typer av kylsystem och för att få reda på exakt vilket kylsystem och tömningspunkter motorn har behövs ett serienummer. Ta en bild på motorns typskylt eller skriv av vad där står så ska jag fixa fram rätt instruktionsbok. Fullständig modellbeteckning och serienummer behövs för att få fram rätt information om din motor. All info ligger knutet till serienumret och utan det får man inte fram något. Samma med bilar fast där räcker det med registreringnummer... //Pär Redigerad lördag kl 08:31 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 09:00 (redigerade) 1 timme sedan skrev Mercury_44XS: Är det en Mercruiser? Underlättar alltid om ni anger korrekt modellbeteckning. Finns flera olika typer av kylsystem och för att få reda på exakt vilket kylsystem och tömningspunkter motorn har behövs ett serienummer. Ta en bild på motorns typskylt eller skriv av vad där står så ska jag fixa fram rätt instruktionsbok. Fullständig modellbeteckning och serienummer behövs för att få fram rätt information om din motor. All info ligger knutet till serienumret och utan det får man inte fram något. Samma med bilar fast där räcker det med registreringnummer... //Pär Hej Per! ingen mercruiser det är gm vortec Redigerad lördag kl 09:00 av Anders89 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 09:09 Serienumret är Mercruiser och är en 4.3 L/LX Gen II med Alpha one. GM 4.3 Voretec är ingen båtmotor, det är en generell beteckning... Återkommer med instruktionsbok enligt det serienummer som är angivet. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 10:08 Här kommer en reservdelskatalog för det serienummer som finns angivet. Där kan man hitta tömningspunkterna, sitter en på vardera sidan av motorblocket. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0F358119 Instruktionsbok skickar jag via PM, den är för stor att skicka här. Den tidigaste Svenska var från 2005, annars blir det på Engelska. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 13:38 3 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Här kommer en reservdelskatalog för det serienummer som finns angivet. Där kan man hitta tömningspunkterna, sitter en på vardera sidan av motorblocket. https://www.marineengine.com/parts/mercury_marine_parts/sn/0F358119 Instruktionsbok skickar jag via PM, den är för stor att skicka här. Den tidigaste Svenska var från 2005, annars blir det på Engelska. //Pär Hej pär! tusen tack för din hjälp konstigt för förra ägaren sa att det var GM 2008 vortec motorer ( ej mercruiser) wierd.. iaf fick jag problem såklart med den blåa pluggen som sitter på limpan. vet inte om muppen förut spänt den med verktyg men när jag skulle få av den så knäcktes "öronen" så nu vet jag inte hur jag ska få av den, några tips ? mvh, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 14:28 Ja är örat på avtappningen knäckt så kanske man kan få tag i resterna med en bra polygrip eller Chanellock tång (papegojtång), går inte det så är det bara att lossa slangen och tömma på så sätt. Lite bökigare men det går att göra så. Sen får du köpa en ny avtappning, du har ju reservdelskatalog nu😉 Det kan ju vara så att förre ägare eller någon före denne har bytt motor och det kan vara bytt till en Vortec, skillnaden är toppar och insug. Man ser skillnaden enklast på insuget och hur många bultar det sitter med. Ta gärna en bild med plastkåpan av så man kan se förgasare och insug i sin helhet. Är det ett utbytesblock så ska det sitta en skylt på blockets SB-sida, strax ovanför startmotorn. Det står även GM original motornummer instämplat i blocket snett nedanför SB topplocks bakkant. Kolla om du hittar något där. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad lördag kl 15:19 1 timme sedan skrev Anders89: Hej pär! tusen tack för din hjälp konstigt för förra ägaren sa att det var GM 2008 vortec motorer ( ej mercruiser) wierd.. iaf fick jag problem såklart med den blåa pluggen som sitter på limpan. vet inte om muppen förut spänt den med verktyg men när jag skulle få av den så knäcktes "öronen" så nu vet jag inte hur jag ska få av den, några tips ? mvh, Yes okej får man ut lika mkt vatten om man lossar slangen istället? Provade med vanlig polygrip och de gick inte så jävla trångt där nere. Kanske en papegoja e bättre?:p Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 15:59 Ja det beror ju på hur motorrummet ser ut hur trångt det är men det brukar vara svårt att få grepp och det beror lite på hur mycket som är kvar av skallen på avtappningen. Har du ingen "papegoja" så känns det lite onödigt kanske men det är jävla bra tänger om man köper original. Man får ut ilka mycket vatten ur avgaslimpor och avgasknän om man lossa slangen men vattnet som är kvar kommer att spruta/skvätta mer när man lossar slangen. Det är därför som de satt avtappningar på inkommande vatten till limporna, förr var det alltid lossa slangarna... På denna sida i reservdelskatalogen hittar du nya avtappningar: "Exhaust Manifold & Exhaust Riser" Kan ju vara så att någon förre ägare limmat dit avtappningarna p.g.a. tappat packningarna eller tyckt det ska vara både hängslen och livrem... Brukar inte sitta hårt och drar man för hårt drar man sönder packningen som helst skall bytas varje gång man tappat ur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 293 Postad lördag kl 16:23 (redigerade) O T Har en enklare 1-cylindrig motor. Vinterkonserverar motor och avgassamlare (vissa säger ljuddämpare) med glykolblandat vatten. Då vet jag att det inte finns någon frysrisk. Rent vatten har en stor sprängverkan vid frost. Bara undrar om inte detta tillämpas på större motorer? B T Redigerad lördag kl 16:26 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 16:59 34 minuter sedan skrev Hybro: Vinterkonserverar motor och avgassamlare (vissa säger ljuddämpare) med glykolblandat vatten. Då vet jag att det inte finns någon frysrisk. Rent vatten har en stor sprängverkan vid frost. Bara undrar om inte detta tillämpas på större motorer? Det hoppas jag TS har tänkt göra men sjövattnet ska ju ur motor och avgaslimpor först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 293 Postad lördag kl 17:20 (redigerade) I mitt fall lossar jag slangen till sjövattnet vid pumpen. Därefter kopplar jag en slang dit i stället från en 20 liters dunk med färdigblandad glykol. Startar och kör motorn tills glykolblandat kylvatten kommer ut ur avgasröret. Kopplar en slang i stället för den som sitter vid avgasknäet och stoppar ned den i stora dunken. Pluggar den slang som satt där tidigare. Hänger en hink under avgasutblåset och startar motor, kör den så länge det kommer glykolblandat vatten. Klart. Färdig konserverat o frostskyddat. Även stående vattenslattar i motorn blir uppblandade med frostskyddsvätska. Typ 1 gång varje vintermånad startar jag motorn och kör så länge tills det inte går att hålla handen på avgasknäet. Laddar batterierna samtidigt, om än litet. Allt är blir frostskyddat. På våren kopplar jag sjövattnet som vanligt, när båten är sjösatt. Startar motorn och samlar upp glykolvattnet som då kommer ut ur avgasröret i en hink. Återanvänder nästa höst.. Klart. - Alltså, jag undrar hur man gör med större motorer, för att skydda mot frostsprängning på ett säkert sätt? Förefaller finnas flera ställen, fickor mm, där sjövatten kan bli stående om man inte kör igenom glykolblandat vatten. Räcker det med att öppna avtappningskranar, om man hittar alla? Det blir aldrig vattenslattar stående, som orsakar frostsprängning både här o där? . Redigerad lördag kl 17:29 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad lördag kl 18:01 22 minuter sedan skrev Hybro: - Alltså, jag undrar hur man gör med större motorer, för att skydda mot frostsprängning på ett säkert sätt? Förefaller finnas flera ställen, fickor mm, där sjövatten kan bli stående om man inte kör igenom glykolblandat vatten. Räcker det med att öppna avtappningskranar, om man hittar alla? Det blir aldrig vattenslattar stående, som orsakar frostsprängning både här o där? Man tömmer sjövatten ur motorblock och avgaslimpor om motorn är sjövattenkyld och sedan kör man in en blandning av 50% glykol och 50% vatten. I detta fall verkar det vara en sjövattenkyld motor med Mercruiser Alpha One drev där vattenpumpen sitter i drevet mellan övre växelhus och undre växelhus. I detta fall måste man använda en specialbyggd balja eller drevsäck där man har glykol/vattenblandningen. Tömmer man hela motorblocket, avgaslimpor, ev. oljekylare mm på sjövatten behöver man inte köra motorn varm för att glykolblandningen skall fylla upp allt tomrum men det förutsätter att allt är tömt. Tömmer man inte kylsystemet innan man konserverar/frostskyddar finns viss risk att det kan finnas "fickor" som inte blir 100% frostskyddade. Har motorn sjövattenpump på motorn (t.ex. Mercruiser Bravo drev) så kör man in glykolblandningen denna väg men man måste ändå tömma motorn på sjövatten om den är sjövattenkyld. Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) så tömmer man först sjövattensidan i kylsystemet och kör sedan in glykolblandning på sjövattensidan via sjövattenpumpen. Det skall räcka att öppna alla avtappningspunkter för att tömma motorn, avgaslimpor eller sjövattensidan om det är slutet kylsystem men man måste verkligen kontrollera att det rinner ut sjövatten från avtappningspunkten. Gör det inte det måste man kontrollera så att det inte finns rost eller annat som hindrar sjövatten att rinna ut. Motorer med backslag har ofta en kylslinga i backslaget eller en separat oljekylare och dessa måste också tömmas och köras igenom med glykolblandning. Följer man anvisningarna som finns i instruktionsboken så brukar det inte vara några problem, problemet är bara att folk inte har instruktionsbok eller läser läser den dom har🤔 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders89 11 Postad igår kl 06:21 12 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Man tömmer sjövatten ur motorblock och avgaslimpor om motorn är sjövattenkyld och sedan kör man in en blandning av 50% glykol och 50% vatten. I detta fall verkar det vara en sjövattenkyld motor med Mercruiser Alpha One drev där vattenpumpen sitter i drevet mellan övre växelhus och undre växelhus. I detta fall måste man använda en specialbyggd balja eller drevsäck där man har glykol/vattenblandningen. Tömmer man hela motorblocket, avgaslimpor, ev. oljekylare mm på sjövatten behöver man inte köra motorn varm för att glykolblandningen skall fylla upp allt tomrum men det förutsätter att allt är tömt. Tömmer man inte kylsystemet innan man konserverar/frostskyddar finns viss risk att det kan finnas "fickor" som inte blir 100% frostskyddade. Har motorn sjövattenpump på motorn (t.ex. Mercruiser Bravo drev) så kör man in glykolblandningen denna väg men man måste ändå tömma motorn på sjövatten om den är sjövattenkyld. Har motorn slutet kylsystem (färskvattenkylning) så tömmer man först sjövattensidan i kylsystemet och kör sedan in glykolblandning på sjövattensidan via sjövattenpumpen. Det skall räcka att öppna alla avtappningspunkter för att tömma motorn, avgaslimpor eller sjövattensidan om det är slutet kylsystem men man måste verkligen kontrollera att det rinner ut sjövatten från avtappningspunkten. Gör det inte det måste man kontrollera så att det inte finns rost eller annat som hindrar sjövatten att rinna ut. Motorer med backslag har ofta en kylslinga i backslaget eller en separat oljekylare och dessa måste också tömmas och köras igenom med glykolblandning. Följer man anvisningarna som finns i instruktionsboken så brukar det inte vara några problem, problemet är bara att folk inte har instruktionsbok eller läser läser den dom har🤔 Hej Pär! ska försöka fixa motorerna idag, men en kille kommer o tar mina drev idag o vinterförvarar dem så jag hinner ej köra glykol genom dreven till motorn som jag brukar. men visst lossar man bara dessa 2 o fyller med glykol? har dock sett att vissa gör på den vänstra stora och den högra lille. men du verkar vass på detta så jag frågar dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 384 Postad igår kl 09:25 Det där du har tänkt göra blir inte alls bra. Glykolblandningen kommer inte att fylla upp motorblocket och avgaslimporna/knäna som den skall. Har man Alpha One drev så måste motorn köras och drevet nedsänkt i en specialbalja (som jag har) eller en s.k. drevsäck. Att bara hälla glykolblandning i slangarna är dömt att misslyckas. Har ingen idé hur du skall lösa detta utan att köra motorerna men kommer kanske på något... //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser