Gå till innehåll
torsdag 23 oktober 2025
LennartNordic

Måla bravo drev igen och igen

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett bravo 3 drev som jag målat tre gånger. Första gången tog jag bort drevet och lämna in på blästring. Rengjorde  och lacka med grundfärg från quicksilver (alltså original) sedan färdiglack från quicksilver samt klarlack från quicksilver. När jag sedan tog upp det såg det ut som skit. Okej, gör om och gör rätt. Slipar ner och spacklar, på med grund och färdig färg från Hempel. Allt ser fint ut till jag tar upp båten. Ser skit ut igen. Okej nu F ska det bli bra. Gör om allt med slipning och spackling samt tvätt med aceton. Kör med quicksilver igen och när jag tog upp den såg drevet ut så här. Vad ska man måla med för att det ska hålla? Kanske ska strunta i drevfärg och köra typ hammarlack?  

IMG_9464.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja sånt här är asapissatradigt och hålla på och göra om hela tiden.

 

När det blästrades, vad användes för medel då?

 

Mercury Quicksilver original primer brukar sitta som berget, samma med Phantom Black.

 

Är det Hempel Ecopower du använt som topplack så är den polerande och är inte optimal i alla vatten. Hempel grund brukar sitta bra.

 

Det är lite brunaktigt på vissa ställen, vet du vad det är?

 

I vilken typ av vatten ligger du?

 

Verkar som du även har mycket galvaniskaströmmar/korrosion eller något annat som stör, i närheten av en åmynning eller möjligen pappersbruk eller annan industri.

Galvaniska strömmar kan komma från en båt som bredvid eller t.o.m. en bit ifrån.

Kolla så att alla jordkablar sitter som de ska i motorrummet samt på inre akterspegelsplattan.

Det får inte vara glapp, korrosion eller färg under kabelskorna.

Finns ett "Continuity Kit" med jordkbablar för drevet om de är dåliga samt ett "Mercatode Kit" som reducerar galvaniska strömmar.

 

Hur ofta byter du offeranoderna?

 

Kan du ta fler bilder, gärna på lite närmre håll, på växelhuset/skeddan samt övre växelhus.

 

Ska kolla lite i mina böcker om galvanisk korrosion.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...