buddy 2 Postad söndag kl 10:08 Hej båten, Oxelö 30 med ad41b VP, står på land hos marinan. Det gick inte att vinterkonservera som vanligt pga ett elfel som ska fixas. Såg en bra youtube-film om vilka punkter man kan öppna runt motorn för att tömma sjövattnet. Efter man gjort det och satt tillbaka pluggar och slangar sp hade jag tänkt att ta bort impellern, öppna locket till sjövattenfiltret och sen ta bort slangen till avgasknät och fylla på antifreeze den vägen. Dvs att antifreezen får arbeta sig genom sjövsttensystemet baklänges tills det rinner ut ur drevet. Jag är säker på att jag sett ett youtube-klipp även om det men kan för mitt liv inte hitta det. Funkar ovan plan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 155 Postad söndag kl 20:10 Ja, det fungerar. Se till att du öppnar och får ut vatten i alla dränpunkterna. Börja med den högsta. Och fyll lite i avgaskröken också. Glykolen skyddar mot oxidering/rost åxå 😉 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad söndag kl 22:11 Det är ett bra sätt. Glöm inte att tappa ur laddluftkylaren. Passa på att se över de anoder som finns också. Fyller du i avgaskröken så rinner det direkt ut så det kanske inte är så bra. Ingemar 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad igår kl 06:46 8 timmar sedan skrev sanktanna: Det är ett bra sätt. Glöm inte att tappa ur laddluftkylaren. Passa på att se över de anoder som finns också. Fyller du i avgaskröken så rinner det direkt ut så det kanske inte är så bra. Ingemar Tack. Jag tänkte nog koppla bort slangen från röret vid röda pricken. Dvs där sjövattnet kommer ut från övre delen av värmeväxlaren på väg mot knät. Tänkte sen koppla på en slang till värmeväxlaren så jag kommer upp lite högre och där i en tratt fylla på antifreeze. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad igår kl 09:03 Så kan du naturligtvis göra men det är enklare att bara lossa röret på avgaskröken (det övre) och böja upp det en bit och hälla i där. Det blir mindre spill när du ska montera tillbaka röret. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad igår kl 10:09 1 timme sedan skrev sanktanna: Så kan du naturligtvis göra men det är enklare att bara lossa röret på avgaskröken (det övre) och böja upp det en bit och hälla i där. Det blir mindre spill när du ska montera tillbaka röret. Ingemar Jo jag tänkte göra det först men jag får se hur allt sitter fast när jag kommer tillbaka till båten. Om de två rören i avgaskröken sitter i samma gods är jag halvsugen på att börja ta loss. Sitter väl packningar etc där? Känns lite risky på en äldre motor men jag kanske är överdrivet orolig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad igår kl 16:55 Det sitter en gummitätning på röret, VP nr 842913. Om du inte har den så prova att montera tillbaka röret ändå. Skaffa en sådan tätning för att kunna byta om det inte skulle vara tätt när du startar efter sjösättningen. Eftersom du har rör i kylsystemet hoppas jag att du har hittat de avtappningskranar som finns på vissa rör. Du har bl.a. en på den bild du visar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buddy 2 Postad igår kl 17:03 3 minuter sedan skrev sanktanna: Det sitter en gummitätning på röret, VP nr 842913. Om du inte har den så prova att montera tillbaka röret ändå. Skaffa en sådan tätning för att kunna byta om det inte skulle vara tätt när du startar efter sjösättningen. Eftersom du har rör i kylsystemet hoppas jag att du har hittat de avtappningskranar som finns på vissa rör. Du har bl.a. en på den bild du visar. Ingemar Tack för bra input. Jag var vid båten idag och det gick åt fanders. Första avtappningskranen jag skruvade loss var den första efter sjövattenfiltret. Den gick av i gängorna. Så nu vågar jag inte skruva av de andra kranarna om de är lika ärgade som den jag hade av. Jag tänkte ta med en portabel kompressor och lite försiktigt blåsa ur sjövattnet. Om jag kopplar på den på sjövattenfiltrets utrör borde väl det mesta sjövattnet försvinna så att jag sen kan fylla på antifreeze. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 279 Postad igår kl 22:04 Den metod du föreslår är jag tveksam till. Har svårt att tro att du får bort allt vatten i laddluftkylaren. Men det är ju din motor så du väljer ju vad du vill göra. En kylarinsats kostar 30.000 + moms. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 155 Postad 14 timmar sedan Jag har ett annat tips. Köp en liten länspump på Biltema eller liknande. Köp lite slang och övergångar så att du kan koppla in pumpen på utloppet bak på värmeväxlaren. Lägg pumpen i en stor balja med rent vatten. Ta slangen från sjövattenfiltret och lägg i en separat hink. Sätt igång cirkulationen och när du ser att hinken blir full, stoppa och flytta över slangen till samma som pumpen ligger i. Låt det cirkulera en stund (5 min) så att du får bort ev sjövatten. (Snarare spätt ut det till ......) Stäng av. Häll ut vattnet och fyll på glykolblandning i baljan. Flytta slangen till hinken igen. Kör tills hinken är full eller att du ser att glykolblandning kommer ut. Flytta slangen till baljan och låt det cirkulera i 10 min. Mät nu glykolhalten i baljan så vet du hur mycket kyla motorn tål. Är den för låg, fyll på med outspädd glykol och kör en stund till. Det här är en känd metod som används av våra grannar i väster, finns massor med filmer på Youtube kring det här. Jag gjorde så själv när jag bytte glykol i motorn för nån månad sen. Lycka till !! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 961 Postad 13 timmar sedan 59 minuter sedan skrev Janne_G: Jag har ett annat tips. Köp en liten länspump på Biltema eller liknande. Köp lite slang och övergångar så att du kan koppla in pumpen på utloppet bak på värmeväxlaren. Lägg pumpen i en stor balja med rent vatten. Ta slangen från sjövattenfiltret och lägg i en separat hink. Sätt igång cirkulationen och när du ser att hinken blir full, stoppa och flytta över slangen till samma som pumpen ligger i. Låt det cirkulera en stund (5 min) så att du får bort ev sjövatten. (Snarare spätt ut det till ......) Stäng av. Häll ut vattnet och fyll på glykolblandning i baljan. Flytta slangen till hinken igen. Kör tills hinken är full eller att du ser att glykolblandning kommer ut. Flytta slangen till baljan och låt det cirkulera i 10 min. Mät nu glykolhalten i baljan så vet du hur mycket kyla motorn tål. Är den för låg, fyll på med outspädd glykol och kör en stund till. Det här är en känd metod som används av våra grannar i väster, finns massor med filmer på Youtube kring det här. Jag gjorde så själv när jag bytte glykol i motorn för nån månad sen. Lycka till !! Tänkte precis göra lika inlägg 👍😃 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser