Gå till innehåll
tisdag 21 oktober 2025
Albina158

oljebytarpump

Rekommendera Poster

Hej, 

Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Albina158:

Hej, 

Måste köpa en oljebytarpump, antar att en elektrisk är bäst. Köpte en sån där billig handpump på Biltema men den fungerade inte alls. Till saken höra att det har kommit in kylvatten i oljan och det har väl gjort att den är tjock. Det var helt stopp när jag prövade med handpumpen. Jag hade den inte i botten utan provade olika nivåer, men inget hjälpte. Jag har provat att suga vatten med den och då fungerar den! Tar gärna emot tips på bra och prisvärda oljebytarpumpar. Tidigare inlägg är så gamla att de pumparna inte finns att köpa längre.

I princip alla pumpar kräver att oljan är ordentligt varm och därmed tunnflytande då suget sker genom en lång och väldigt tunn slang.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur trögflytande är oljan.

 

Jag pumpar Biltemas semisyntetiska 10W-40 kall med handpump, men det går ju lättare med lite varm motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  bytte olja idag.

Varmkörd motor, lättflytande olja.

Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör.

Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting.

Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år.

 

IMG_1275.jpeg.8fb60ef38f07c12e42a355e955e285af.jpeg

 

Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag  bytte olja idag.

Varmkörd motor, lättflytande olja.

Jag tycker att sådana där ”vacuumpumpar” är bäst. Alltså en behållare med en pump som skapar undertryck i behållaren och så har man en sugslang med en sond som man för ned i oljestickans rör.

Jag fick idag upp 10 liter och så stod det 0,5 liter i oljefiltret, motorn rymmer 11 liter inkl. filter. Pumpens behållare rymmer 7-8 liter-nånting.

Jag har haft minst två olika elektriska pumpar genom åren, klart dom har ju fungerat, men inte lika bra som den jag har idag… ja jag har ju haft den i minst 15år.

 

IMG_1275.jpeg.8fb60ef38f07c12e42a355e955e285af.jpeg

 

Min är en äldre modell av denna. Seasea, Hjertmans, Biltema och Erlandssons har snarlika modeller, ibland heter dom ”oljebytarpump” och ibland ”oljesug” eller bara ”sugpump”, om du nu söker på deras hemsidor.

Sugpumpar är bra om man undviker den mindre modellen som ser ut som en boll nertill, för på den är själva pumpen bara påträdd upptill och kräver att man håller ner den vid varje pumptag annars lossnar den och trycket/suget försvinner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en billig "sugboll", pumpen är mycket riktigt påträdd men det sitter en backventil i bollen så man tappar inte mer än ett pumptag om man skulle slinta. Tycker den funkar helt ok och tar inte så mycket plats. 

 

Men det förutsätter förstås att oljan är varm, i år bytte jag för första gången efter torrsättning och då lärde jag mig att det var nästan omöjligt att få upp tempen på oljan när man kör på muff, iaf på min gamla CBB...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går med vacuumpump även om oljan inte är varm men det tar väldigt lång tid.

 

De där handpumparna utan behållare brukar alltid läcka så att det blir jättekladdigt att byta olja. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Albina158:

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Ja en sådan ”sugboll”.

 

Tänk även på det att det är bekvämare med en pump i en större behållare, bra är det om hela motorns oljemängd ryms i behållaren. Annars måste man ju ha en ”slaskdunk” och en ”slasktratt” att hälla över oljan i och genom tratten. Här är det stor risk för onödigt söl när man skall hälla över den varma och smutsiga spilloljan i en dunk, varför namnet ”spillolja” verkligen gör skäl för sitt namn.

Min motor rymmer 11 liter olja, jag tror att cirka 8 liter ryms i behållaren, så det blir en eller två överläktringar till spilloljedunken.

 

Så nu vet ni varför jag sparar på praktiska plastdunkar under hela året…

(Jag köper öven motorolja till både bil och båt per lösvikt, så får jag exakt den mängden jag vill ha, och då skall man ha med sig x antal tomma dunkar till ”oljebutiken”).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Albina158:

Tack för alla svar! Förstår att alla "dyringar" är bäst men jag känner att det inte är någon idé att lägga ut mer pengar på den här motorn. Det får nog bli en billigare variant. Ni som skrivit om "sugboll", är det en sån här ni menar?

https://www.moory.se/p/oljebytarpump-oljesug-nock-extractor-universal-6-liter/?trueroas=20009637251&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping - Mid - Overperformers&gad_source=1&gad_campaignid=20009637251&gclid=CjwKCAjw0sfHBhB6EiwAQtv5qbTDVZWa_J55cK7ElYn8BrftAbzpsuZ7URopF3EQj7uIbjhdCUn2WBoCI0oQAvD_BwE

Priset är ju bra, men det verkar på era kommentarer som om den inte funkar på kall olja? Tyvärr kan jag ju inte starta mororn, så det är inte mycket att göra åt. 

Någon som vet om man kan hyra en oljebytarpump någonstans?

Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Eld-:

Den funkar lika bra eller dåligt som andra med kall olja.

Jag håller inte med om det.
Det är ju klart att det går att suga upp kall olja, men det går mycket lättare att suga upp den om den är varm, men man kan ju då undra i vilket skick och viskositet den kalla oljan, som är lätt att suga upp, är.

Men var och en gör ju som den själv vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt "lika bra eller DÅLIGT som andra". Det tar en halv evighet att tömma motorn om oljan är kall men det går, även med den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en 12 v elpump fr Jula.

Tömmer min D4 på några minuter med varmkörd motor.

Observera att du behöver armerad slang på sugsidan då den 85-gradiga oljan får gummit att bli mjukt och slangen kan sugas ihop.

På trycksidan avslutar jag med ett aluminium rör ned i plastdunken.

Då slipper man riskera att en "virrig" slangända sprätter i väg och stänker olja där man inte vil ha det.

Arbetshandskar är ett måste då oljan som sagt är 85 gr.

Lycka till med oljebytet.

 

// Mats W

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni hittat felet på motorn?

 

Den gick ju inte att starta och knappt att dra runt för hand samt ett bankande/smällande ljud när ni försökte starta, dessutom var oljan blandad med vatten.

 

Är motoroljan blandad med vatten så den ser ut som brunaktig filmjölk så har oljan dragit med sig vatten i hela motorns smörjsystem och det gör inte så stor nytta att byta olja eftersom den olja som ligger i smörjkanaler, oljepump mm inte byts ut.

 

För att det skall göra nytta med ett oljebyte måste felet hittas och åtgärdas så att motorn kan startas.

Därefter måste man varmköra och byta olja ett par gånger tills all vattenblandad olja är ute ur motorn.

 

Finns nog bara två alternativ:

  1. Felsök och åtgärda felet själv.
  2. Kontakta en verkstad

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, mekanikern som fixade insprutningspumpen tror att det är topplockspackningarna som är otäta. Nu är motorn tömd på kylvatten och tanken är att "skölja rent" med en billig olja ett par ggr innan ny bra olja fylls på. Han menade att det ska gå om man kör runt motorn 30 sek, låter den vila kör 30 sek igen osv. Det är därför jag letar oljebytarpump. Men du tror alltså inte att det hjälper?

 

Därefter behöver topplockspackningarna bytas. Vet inte ännu om vi försöker själva eller låter någon göra jobbet. Men det kanske är fel ordning att ta det i? Är det bättre att byta packningarna först? Nu kan det ju inte läcka in något vatten när det är tömt. Båten är nu på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Albina158:

Ja, mekanikern som fixade insprutningspumpen tror att det är topplockspackningarna som är otäta.

Att byta toppackningar och tro att det är dom det är fel på är för mig helt fel väg att gå.

 

Motorn gick ju knappt runt enligt din förra tråd och för att få ut all vattenblandad olja så måste motorn igång. Det finns vissa delar i motorn som absolut inte tål vattenblandad olja.

 

Har reparerat ett antal dieselmotorer som haft vattenblandad olja i sig och det räcker inte med några 30 sekunder. Det är inte alltid det är toppackningarna som läcker in vatten i oljan, det kan komma från flera ställen och det är det man måste åtgärda först och all vattenblandad olja måste ut.

När felet är åtgärdat fyller man på ny olja och motorn måste startas, varmköras och sedan byter man olja ett antal gånger tills oljan är ren och fri från vatten.

 

Åtgärda felet först...

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Att byta toppackningar och tro att det är dom det är fel på är för mig helt fel väg att gå.

 

Motorn gick ju knappt runt enligt din förra tråd och för att få ut all vattenblandad olja så måste motorn igång. Det finns vissa delar i motorn som absolut inte tål vattenblandad olja.

 

Har reparerat ett antal dieselmotorer som haft vattenblandad olja i sig och det räcker inte med några 30 sekunder. Det är inte alltid det är toppackningarna som läcker in vatten i oljan, det kan komma från flera ställen och det är det man måste åtgärda först och all vattenblandad olja måste ut.

När felet är åtgärdat fyller man på ny olja och motorn måste startas, varmköras och sedan byter man olja ett antal gånger tills oljan är ren och fri från vatten.

 

Åtgärda felet först...

 

//Pär

Tack för dina goda råd. Tänkte att det var värt ett försök att byta packningarna och byta olja. Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Kollade vad motorbyte skulle kosta mer lokalt, det var ännu dyrare än 60 000!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Albina158:

Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Helt rätt tänk.

 

Din gamla motor kan ju vara intressant för någon som har en likadan och behöver reservdelar för allt är ju inte kass på din motor.

 

Nu har du ju vintern på dig att leta upp en bättre begagnad motor i 40 hk klassen.

60 000 för att byta motor låter mycket tycker jag men de vet kanske inte förutsättningarna eller har de räknat med råge. Kolla runt och ta in prisförslag från flera och jämför, man kan ju inte lämna prisförslag utan att ha tittat hur det ser ut.

 

//Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Albina158:

Tack för dina goda råd. Tänkte att det var värt ett försök att byta packningarna och byta olja. Jag kan som sagt inte lägga ut mer pengar på den här motorn. Det känns inte meningsfullt. Även om jag tar hjälp och lyckas få igång motorn för ett antal tusen så kommer det att dyka upp nya saker hela tiden. Motorn är 50 år gammal!

Kollade vad motorbyte skulle kosta mer lokalt, det var ännu dyrare än 60 000!

Nu minns jag inte din första tråd riktigt, men jag fattar det som att du har en MD3B utan färskvattenkylning, alltså sjö/saltvattenkyld.

 

Det du bör göra är att lyfta topparna oavsett, och det innan du beställer hem någonting såsom t ex toppackningar (de är inte gratis !). Även om du beslutar att sälja motorn som reservdelsmaskin så kommer nog en köpare att vilja se den med topparna av. Likaså kan en mekare lämna ett bättre kostnadsförslag om det visar sig att alla tätytor ser bra ut här.

MD1/2/3B rostar nämligen ofta upp i tätytan mellan cylinder och kylkanal, ofta i toppen men även på cylindersidan. I synnerhet om de gått saltvattenkylda. Och har du det felet hjälper inte packningsbyte speciellt länge, om ens för en uppstart. 

Bild från en MD3B-renovering (detta cylinderblock är i nyskick) så du vet vilken yta som avses:

image.png.41ffec82f4c8deac62fd3df89796bf30.png

För att lyfta topparna tar du av ventilkåporna, lossar bränsleröret till insprutarna, lossar vipparmsbryggan och drar upp stötstängerna försiktigt (sätt dem i numrerad kartong med hål så du kan sätta tillbaks dem i rätt/samma position sedan). Toppen sitter med fyra längre och två kortare/klenare bultar. Lossa och ta bort även limpans bultar som är dragna i den aktuella toppen. Fritt taget ur minnet, men någon annan kan säkert komplettera....

 

På en Albin25 (misstänker att det är en sådan den sitter i) brukar det av någon anledning vara den bakersta cylindern (mot aktern) som tar stryk först. Kanske eftersom motorn lutar en aning bakåt ?  Så börja med att lyfta den.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...