Gå till innehåll
onsdag 15 oktober 2025
skippeer

LED eller glödlampa till lanterna?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I år har vi nattseglat 2 ggr, ben på vardera ca 110 Nm.

 

I samband med vårarbetet kollade jag att alla navigations lanternorna fungerade.

Vid första nattseglingen fungerade alla nav. lamporna.

Nu för en vecka sedan gjorde årets sista nattsegling och vid mörkrets inbrott slog jag till strömbrytarna för nav ljusen och såg att babords röda lanterna inte lyste.

Kollade i lampförrådet, ingen godkänd 12 volt, 10 W, BAY 15d / 12cd fäste.

Satte dit en rundlysande LED lampa, lyste vackert rött hela natten.

 

Idag köpte jag en ”godkänd” Hella glödlampa, smetade på lite vaselin och monterade.

 

Jag förstår att en kombinerad babord/styrbord(/akter) lanterna behöver ha en godkänd glödlampa med centrerad glödtråd för att få rätt vinklar.

 

Men funderar på hur det är med dedikerad babord lanterna på pulpit, LED lampan gav rätt lysområde för den klassiska lanternans glas och metall fixar till det.

 

Hur gör ni andra?

Smyger in LED lampor i äldre lanternor?

 

IMG_5477.jpeg

IMG_5478.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Led kan ändra både vinklar och färg. Det brukar framförallt bli problem med bb lanterna som kan bli blå med led. 

 

(Förrutom att de inte längre är typgodkända om du byter ljuskälla.)

 

 

Fast så länge det lyser brukar ingen klaga...

Redigerad av Eld-
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte lanternorna till sådana som har integrerad LED och är godkända.
Problemet löst. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jag bytte lanternorna till sådana som har integrerad LED och är godkända.
Problemet löst. 

Precis!. Med tanke på hur bra och billiga det finns i dag, så är det svårt att motivera att ha kvar gamla med glödlampor. Dessutom ger de mer ljus för mycket mindre ström.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Precis!. Med tanke på hur bra och billiga det finns i dag, så är det svårt att motivera att ha kvar gamla med glödlampor. Dessutom ger de mer ljus för mycket mindre ström.

 

De jag har sett har varit löjligt dyra. På en motorbåt är det dessutom meningslöst att spara ström till lanternorna. (Utom möjligen ankarlanternan.) Motorn är ju alltid igång när lanternorna är tända. På en segelbåt är det en annan femma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

300-400 spänn för ett par sidolanternor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

300-400 spänn för ett par sidolanternor.

Typgodkända?

 

De jag har sett har varit några hundra kronor styck med glödljus och ett par tusen kronor styck för led. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Till_havs:

Hur blir vinklarna fel pga LED?

För att i en glödlampa har du en glödtråd som sitter i mitten av spolen, medan på en LED-lampa sitter ljuset i kanten på spolen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Eld-:

Typgodkända?

 

De jag har sett har varit några hundra kronor styck med glödljus och ett par tusen kronor styck för led. 

Hjertmans, 419 kr för BB+SB. 
https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/lanterna-led-vit-bat-20m-2p
Jag behövde dock en kombi röd/grön, så det fick bli Biltemas för strax under 600 kr. 

Som topplanterna blev det den här lilla gulliga saken, är perfekt i masten. Nu slipper jag att seglet fastnar. 

https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/lanternor/over-12meter-batar/lanterna-led-topp-svart-2nm-liten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-09 vid 19:03 skrev Peter_K:

Jag behövde dock en kombi röd/grön, så det fick bli Biltemas för strax under 600 kr. 

En sådan köpte vi också, för några år sedan.

Stort plus.

Den är inte tillverkad i KINA!

 

 

2025-10-09 vid 19:03 skrev Peter_K:

Som topplanterna blev det den här lilla gulliga saken, är perfekt i masten. Nu slipper jag att seglet fastnar. 

Är den rund på sidan som monteras mot masten?

Jag menar så att inte ens spinnakern fastnar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-08 vid 16:20 skrev Eld-:

Fast så länge det lyser brukar ingen klaga...

Det är rätt irriterande att möta en båt med en röd och en ganska blå lanterna som inte går att slippa ha på kollisionskurs nästan hur mycket man än väjer eftersom sektorerna överlappar varandra.

 

Sedan går det väl bra så länge man inte blir inblandad i en olycka. Jag utesluter inte att man döms som skyldig om man har felaktiga lanternor även om man gjort rätt och jag utesluter inte att försäkringsbolaget passar på att slippa betala ut någon ersättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-08 vid 13:21 skrev skippeer:

Smyger in LED lampor i äldre lanternor?

Nej, det finns ingen anledning att störa mötande båtar med felaktiga färger och lysvinklar.

 

Det är väl ungefär som att köra med helljus och vägra att blända av vid möte eller kanske mera som att blinka till höger när man ska svänga till vänster och vice versa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Är den rund på sidan som monteras mot masten?

Jag menar så att inte ens spinnakern fastnar.

Jag tillverkade en montageplåt i aluminium och fogade mellan den och lanternan, så spinnakern fastnar inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2025-10-08 vid 13:21 skrev skippeer:

Smyger in LED lampor i äldre lanternor?

Jag har gjort det, det går att få utmärkta resultat om man köper rätt lampor. För de färgade lanternorna (bb/sb) ska man helst använda färgade LED-lampor, alltså en röd lampa bakom rött glas. Varmvitt kan funka men blir inte riktigt lika bra, och många vita LED-ersättningslampor ger inte heller ett varmvitt ljus utan ett kallvitt. Kallvita lampor ger den där färgskiftningen mot blått som det skrivs om tidigare i tråden om man sätter dem bakom ett grönt glas avsett för en glödlampa.

 

Jag köpte mina lampor hos boatlamps.co.uk, den här modellen borde passa som ersättare för en 10W glödlampa med BAY15D-fattning. Tyvärr lär man väl numera få betala tull om man köper därifrån.

 

För en två- eller trefärgad lanterna blir det lite knepigare, där är det inte bara färgerna som ska bli rätt utan också lysvinklarna. Man ska ha skarpa gränser mellan sektorerna, men det blir inte riktigt perfekt om man bara sätter i en varmvit LED, man får lite "utsmetning" eftersom ljuskällan är fysiskt större. Boatlamps har dock en riktig specialare för detta ändamål, en tredelad lampa med färgade dioder i respektive sektor och skärmar mellan sektorerna. Jag har en sån i min trefärgade topplanterna (Hella) och tycker resultatet är riktigt bra, men jag har ännu inte haft möjlighet att observera den på någon sjömils håll. Har dock bara använt den i "skarpt läge" en enda gång sen jag köpte den, och det var ett antal år sen nu. Egentligen är den inte nödvändig på min båt heller, jag har en hel uppsättning lanternor på däcksnivå också, men en masttoppslanterna syns ju mycket längre.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju motorbåt, så det var ju rätt fånigt egentligen att byta till LED-lampor, iallafall för strömförbrukningens skull, när lanternorna lyser är ju motorn igång.

Det var nog den första generationens LED-lampor jag satte in i mina Aqua Signallanternor, som andra redan konstaterat blev färgen på bb-lanternan skum, svårt att beskriva, men litet åt det blåa hållet. På sb sida blev det dock grönt. Och då ”blåljus” i topp- och akterlanternorna, ja en svag nyans av blått.

Men jag noterade iallafall inga radiostörningar, som dom tidiga LED-lamporna i läslamporna gav.

Efter en säsong bytte jag tillbaka till glödlamper i sb- och bb-lanternorna, i dom andra sitter LED-lamperna kvar. Men dom byts ut.

Däremot har jag en modifierad rundlysande ankarlanterna från Biltema, den lyster väldigt starkt, väldigt vitt.

 

Men jag ser nu i min låda med glödlamper att det finns olika styrka på lanternlamporna… ???

Skall det sitta starkare lamper i topplanternan? Eller är det olika för båtar i olika längder, eller rättare sagt, kanske, för inomskärs- respektive utomskärsbruk?

 

Jg bar ju inga stora problem att byta, men det kan ju vara problematiskt på en segelbåt, jag vet, har i yngre år varit upphissad i master eller klängt krampaktigt i mastkranar och bytt lampor och havererade vindexar. Så visade det sig att det inte lyste iallafall, det var ofta kontaktfel i någon fånig däckskontakt.

Finns det numera godkända LED-lampor till lanternor? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kblomster:

- - -

Jag köpte mina lampor hos boatlamps.co.uk, den här modellen borde passa som ersättare för en 10W glödlampa med BAY15D-fattning.

- - -

Läste du "det finstilta" längst ner på produktsidan? Lampan ska ju inte bara passa fysiskt i lamphållaren och ha tillräcklig lysvidd. De ska även ha korrekta lysvinklar vilket de, om jag tolkar det finstilta korrekt, avsäger sig från ansvar för.

 

Troligen inget problem att i normalfall använda deras LED för som skrivits ovan i tråden så kommer ingen myndighet att göra spontankontroll av lysvinklar. Vid en olyckshändelse med "brottsutredning" kan det däremot bli problem om lanternor och glödlampor inte är godkända.

- - - -

Important: In common with other replacement LED lamps on the market, it is not possible to have any sort of marine authority certification for individual replacement bulbs. These LED lamps are easily visible at distances exceeding 3nm in standard fixtures and is one of the brightest replacement LED bulbs available. Given the vast array of navigation light fittings installed on marine vessels, it is the user’s decision alone whether to use this product to retrofit any particular light fitting used for navigation purposes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

2 timmar sedan skrev Lintott:

Läste du "det finstilta" längst ner på produktsidan? Lampan ska ju inte bara passa fysiskt i lamphållaren och ha tillräcklig lysvidd. De ska även ha korrekta lysvinklar vilket de, om jag tolkar det finstilta korrekt, avsäger sig från ansvar för.

Självklart läser man alltid det finstilta. :)  Jag tolkar dock bara detta som att de förklarar att det inte går att få något typgodkännande för de här ersättningslamporna, och det tycker jag är helt rimligt. De har ju ingen aning om vad för armatur du kommer att sätta lampan i, och att den lyser rätt enligt sjövägsreglerna hänger ju både på lampan och på armaturen.

 

Köper du en ny komplett lanterna så måste den ju vara CE-märkt för att få säljas till konsument inom EU, och CE-märkningen för lanternor innebär att de certifierats att lysa rätt. Men en ersättningslampa som man kan sätta i lite vad som helst kan man ju inte ge någon sådan certifiering.

 

Att lysvinklarna faktiskt blir rätt hänger ju sedan också på installationen i båten. Jag kan ju t.ex. väldigt lätt råka sätta topplanternan några grader snett när jag håller på och fipplar på utrustningen som är monterad i masttoppen. Då blir lysvinklarna också lite fel, men det finns ju ingen som kontrollerar det. Modernare båtar är ju CE-märkta och då "får" man väl egentligen inte göra sådana här ändringar för då gäller inte CE-märkningen för hela båten längre, men det vete farao vem som egentligen kan tänkas bry sig om sådant. Försäkringsbolaget, möjligen? Min båt är dock från 70-talet, så för mig gäller bara att jag ska lysa rätt enligt sjövägsreglerna, och jag vågar i alla fall ta på mitt eget ansvar att min lanterninstallation inte är så dålig att den utgör en fara för sjösäkerheten.

 

I den kommersiella sjöfarten är det ju en helt annan sak, där måste ju hela lanterninstallationen vara certifierad och det finns klassningssällskap och hamnstatskontroller osv som håller efter det där.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu förväntas ju lanternor till fritidsbåtar vara små och kompakta, men annars är det en mycket bättre metod för att få rätt lysvinklar att ha en vinkelmässigt ganska okänslig ljuskälla djupt inne i en "låda", med öppningar. Avståndet till öppningens kant från lampan är så stort att även om ljuskällans bredd är nån centimeter, så blir gränsen väldigt skarp på avstånd.

Även godkända, vanliga, lanternor har så stora vinkelfel i praktiken att det inte blir nån katastrof med ersättningslampa. Glödtråden må vara tunn, men "glaset" runt kommer att smeta ut ljuset i alla ledder så mycket att den faktiska vinkeln när ljuset inte längre syns är kanske 5-10 grader för långt åt det mörka. Och på nära håll syns även de svagare delarna av det utsmetade ljuset så mycket att felet mycket väl kan vara flera tiotals grader.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag ser nu i min låda med glödlamper att det finns olika styrka på lanternlamporna… ???

Skall det sitta starkare lamper i topplanternan? Eller är det olika för båtar i olika längder, eller rättare sagt, kanske, för inomskärs- respektive utomskärsbruk?

Det ska stå på lanternhuset vad det ska vara för lampeffekt i. Sjövägsreglerna kräver vissa lysvidder beroende på fartygets storlek, och toppljuset är alltid det som ska synas på längst avstånd. Man får dock alltid lysa starkare än vad som krävs, inom rimliga gränser såklart (man får inte riskera att blända någon).

 

Tabell med lysvidder finns på sidan 24 i Transportstyrelsens PDF-utgåva av sjövägsreglerna, och är man riktigt nördig finns det också en tabell för omräkning av lysvidder till ljusstyrka i candela på sidan 43.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kblomster:

...och CE-märkningen för lanternor innebär att de certifierats att lysa rätt

Att en lanterna är CE-märkt innebär tyvärr inte per automatik att den uppfyller kraven för en lanterna. Alltför ofta är den "bara" godkänd enligt de allmänna CE-kraven. Om den sedan dessutom uppfyller kraven som navigationsljus får man läsa sig till i dess specifikation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Att en lanterna är CE-märkt innebär tyvärr inte per automatik att den uppfyller kraven för en lanterna. Alltför ofta är den "bara" godkänd enligt de allmänna CE-kraven. Om den sedan dessutom uppfyller kraven som navigationsljus får man läsa sig till i dess specifikation.

Ja, jo, det är väl kanske inte alltid helt lätt att vara säker på om en lampa säljs som navigationsljus eller bara som färgad lampa. Men om den säljs som navigationsljus så ska CE-märkningen innebära att den är certifierad, och utan certifiering får den inte säljas. Jag mailade Transportstyrelsen och frågade om detta för ett par år sen och fick detta svar:

 

Citat

Hej

Tack för din fråga.

 

Det stämmer att det idag är EU direktiv som styr godkännandet av marin utrustning på EU marknaden och i Sverige. De direktiv som finns heter dels MED vilket är anpassat för godkännande av utrustning som används för yrkessjöfarten och dels finns RCD vilket är anpassat mot utrustning som används inom fritidssektorn.

Få produkter du finner i handeln som privatperson är MED godkända, däremot ska produkterna vara CE märkta. När en produkt som exempelvis en lanterna godkänns, för bl.a. ljusstyrka- och ljusvinklar så godkänns den enligt RCD direktivet och CE märks. Godkänns den enligt MED så får den en märkning som ser ut som ett roder men det är som sagt bara för yrkessjöfarten.

Du är inte skyldig enligt lag att ha CE märkta lanternor på din båt men däremot är det inte tillåtet att idag sälja något annat än CE märkt utrustning i handeln.

Hoppas att det gav svar på dina frågor


Med vänlig hälsning,

[Namnet bortredigerat /kblomster]
Sjökapten
Sakkunnig sjösäkerhet

Sektionen för sjövärdighet
Sjö- och luftfartsavdelningen

Transportstyrelsen
602 32 Norrköping

 

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Du är inte skyldig enligt lag att ha CE märkta lanternor på din båt men däremot är det inte tillåtet att idag sälja något annat än CE märkt utrustning i handeln."

 

Innebär ovanstående citat från Sjöfartsverkets svar att när jag köpt och monterat CE-märkta lanternor så behöver jag inte "upprätthålla CE-godkännandet" utan kan ta bort märkningen och sätta i valfri lampa eller....

 

Sen kvarstår ju lagar och föreskrifter om lysvinklar och synlighet så helt uppåt väggarna får det ju inte vara med lanternorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
36 minuter sedan skrev Lintott:

"Du är inte skyldig enligt lag att ha CE märkta lanternor på din båt men däremot är det inte tillåtet att idag sälja något annat än CE märkt utrustning i handeln."

 

Innebär ovanstående citat från Sjöfartsverkets svar att när jag köpt och monterat CE-märkta lanternor så behöver jag inte "upprätthålla CE-godkännandet" utan kan ta bort märkningen och sätta i valfri lampa eller....

 

Sen kvarstår ju lagar och föreskrifter om lysvinklar och synlighet så helt uppåt väggarna får det ju inte vara med lanternorna.

För fritidsbåtar så tolkar jag det så ja. EU-direktivet som styr detta nuförtiden syftar bara till att reglera vad som får säljas som navigationsljus till konsumenter. Det enda som krävs av dig som fritidsbåtsskeppare är att du ska lysa enligt de funktionella kraven i sjövägsreglerna (lysvidder, vinklar, färger, placering på fartyget mm). Hur du åstadkommer det ljuset lägger sig inte myndigheterna i. Mina gamla lanternor från 70-talet är ju inte CE-märkta till exempel, glödlampa i eller ej, men lyser de rätt så är de okej. De är ju dock certifierade av Sjöfartsverket en gång i tiden, men det har ingen betydelse idag.

 

Men med det sagt så är det ju inte direkt enkelt att själv verifiera att man når upp till de ganska invecklade kraven i sjövägsreglerna. Att köpa godkända lanternor eliminerar ju i alla fall en hel del osäkerheter, även om det inte garanterar att man gör installationen rätt. Jag är själv medveten om att jag inte kan avgöra om jag faktiskt klarar kraven eller inte.

Redigerad av kblomster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev kblomster:

Men om den säljs som navigationsljus så ska CE-märkningen innebära att den är certifierad, och utan certifiering får den inte säljas.

Du läser nog in lite för mycket i "CE"... 😉

 

Ja, utan CE-certifiering får den inte säljas. Men det får inget annat heller, oavsett.

Men bara för att något säljs som "navigationsljus" är det inget direkt lagbrott även om det lyser helt uppåt väggarna - så länge den är CE-godkänd (enligt de grundläggande CE-kraven enligt t ex lågspänningsdirektivet/EMC o.s.v.). Till skillnad från t ex en cykelhjälm som är väldigt specifik så kan ju ett "navigationsljus" vara alltifrån en alldeles riktig lanterna till lampfunktionen på din telefon....

 

Det finns minst en säljare på Tradera som säljer "navigationsljus för båt" i kommersiella volymer, där inget stämmer med några lysvinklar eller så. Påstås även vara ok att ha på båtar i "inre vatten". På vissa bilder syns även röd på SB och grön på BB. Givetvis är de CE-godkända. Säljaren vet jag har blivit anmäld för sina påståenden, men kommit undan med att de ju mycket riktigt är ljus "som underlättar navigation" och gör att båten syns, men att det är upp till köparen att avgöra vilken typ av navigationsljus man vill ha på sin båt.

CE säger alltså oftast ingenting om "navigationsljusen" uppfyller alla krav för en lanterna.

 

Vad man däremot skall titta efter - som också framgår av svaret du fått om man läser det på rätt sätt - är att det uttryckligen står att de även är certifierade mot t ex RCD-normen. T ex som denna lanterna.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men bara för att något säljs som "navigationsljus" är det inget direkt lagbrott även om det lyser helt uppåt väggarna - så länge den är CE-godkänd (enligt de grundläggande CE-kraven enligt t ex lågspänningsdirektivet/EMC o.s.v.).

Min tolkning var att RCD-direktivet innebar att lampor som säljs som navigationsljus även måste lysa rätt för att få CE-märkas. Det verkar dock inte stämma för navigationsljus som säljs separat. Säljer man en hel båt så säger RCD att det ska lysa enligt sjövägsreglerna för att den ska kunna CE-märkas och få säljas, men du verkar ha rätt i att detta tydligen inte gäller navigationsljus som säljs separat. Annex II i RCD uppger att när det gäller båttillbehör som säljs separat så är det bara vissa särskilt säkerhetskritiska sådana som kräver särskild certifiering för att få CE-märkning, t.ex. bränsletankar, styrmekanismer, prefabricerade fönster och dito däcksluckor. Navigationsljus är tydligen inte ett sådant tillbehör. (Källa: RCD Application Guide, sid 5).

 

Detta är alltså ännu mindre reglerat än jag trodde.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...