Janne_G 144 Postad torsdag kl 13:43 En sak har slagit mig efter alla år. När jag täckt mina båtar genom alla år har täckningen alltid varit fristående. Nu har jag båten stående i en större hamn där 99 % av alla antingen har ställning på däck eller sittande i mantågen. Platsen där den står är utsatt för blåst, över 25 m/s flera gånger på vintern och i övrigt väldigt blåsigt. Nu undrar jag vad händer med mantåg/pulpitar om man skruvar ställningen däri ? Och om man har den på däck, borde ge skador eller ? Funderar på om jag är sista idioten med Haki-ställning och takstolar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_XII 30 Postad torsdag kl 14:40 Jag har sedan många år en NoTool ställning som snabbt monteras uppe på däck på min segelbåt. Jag tar upp båten med masten på och behöver då två presenningar (en för om masten och en större akter om masten). De fästs med rep runt båten undertill, alternativt vattenfyllda dunkar som tyngder. Min ställning står mot insidan av relingslisterna så presenningen ligger mot skrovet och sticker inte ut. Vid för och akter blir det öppningar för ventilation. Jag brukar sätta en mindre presenning i aktern för att täppa till så att det inte snöar in i sittbrunnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 054 Postad torsdag kl 15:40 NOA-ställning med utliggare som sitter i mantågsfötter o pulpit. Har haft ställningen i fyrtio år och bara kompletterat med ytterligare delar efterhand som jag bytt till större båt. Något enstaka rör har krökt/gått av p.g.a. hårda vindar men de går som sagt att ersätta. Inga klamrar eller fästen har behövt bytas så kvalitén är bra. Nyköpta delar passar tillsammans med de ursprungliga så modellen blev tydligen bra från början. Efter att en kompis brutit upp ett par mantågsfötter när snötyngden blev för stor så har jag numera linor tvärs över däck för att hålla in stolparna så de inte kan brytas utåt. Presenningarna knyts i stöttningen och med vattenfyllda dunkar. Jag har köpt ett par extra "toppklämmor" som sitter i ändarna på takåsen så jag kan spänna upp presenningarna hårt längs nocken så de inte dras samman mot mitten. Jag är väldigt nöjd med att jag tvingades skrota mitt gamla båthus när jag bytte vinteruppläggning (det var en backe upp under fören så det var omöjligt att bygga båthus). Däcksställningen har fungerat oberoende av hur det ser ut under båten. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 284 Postad torsdag kl 15:57 (redigerade) Sök t ex Cumulus på Press o Son Där ser du vilken täckställning jag har. Vilar på mantåg och i fästena för mantågsfästena. Presenningar på nockrören och på utliggare. Inget skav från presenningar eller tampar. Och ja, jag bygger upp när båten ligger i vattnet. Vet två som skadat sig rejält, när de ramlat ned när de byggde ställning på land. Redigerad torsdag kl 15:59 av Hybro . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 5 067 Postad torsdag kl 20:39 Jag har i princip en likadan Press & son ställning som @Hybro. Skillnaden är den att mina ställningsrör är högre, jag har en motorbåt med hytt och har inget egentligt mantåg utan ett stabilt räckverk runt hela båten, i vilket jag fäster täckställningen. En gång för flera år sedan kom jag på den mindre briljanta idén att köpa en dyr presenning i väldigt god kvalitet, och den var 9x6 meter… Jodå, jättebra presenning om man är fyra eller fem personer som kan hjälpas åt att lyfta upp den på ställningens takås. Nu har jag tre mindre presenningar i medelgod kvalitet inköpta på Jula, dessa orkar jag lyfta upp själv. Min båt står vintertid ganska vindskyddad invid en husvägg, jag har billiga spännband runt båten och ikrokade i presseningens öljetter. Julapressenningarna håller i ungefär 8-10 vintersäsonger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virvelvind 18 Postad fredag kl 07:27 17 hours ago, Janne_G said: Nu undrar jag vad händer med mantåg/pulpitar om man skruvar ställningen däri ? Och om man har den på däck, borde ge skador eller ? Funderar på om jag är sista idioten med Haki-ställning och takstolar. Har sett mången pulpit och mantågsstötta kvaddas i höststormarna på min båtklubb. Min nuvarande båt har ett fult veck i relingslisten som antagligen är från en täckställning som jobbat med hävarm. Jag brukar bygga i trä, som du, och ha filt under kontaktytorna mot däcket. Främst för att när ställningen inte används så kan jag lägga den i en trave på båtklubben utan att behöva oroa mig över att någon ska bära iväg på den. På min båtklubb får inte fina saker vara ifred så en aluminiumställning hade jag behövt ha bakom lås och bom, med de extra transporter det innebär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad fredag kl 08:07 Är det ingen som jobbar med båten under vintern? Med en ställning som sitter på däck som det bara är kryphöjd under så blir det svårjobbat. Jag skulle aldrig byta bort mitt båthus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 667 Postad fredag kl 08:46 31 minuter sedan skrev Tristan_301: Är det ingen som jobbar med båten under vintern? Med en ställning som sitter på däck som det bara är kryphöjd under så blir det svårjobbat. Jag skulle aldrig byta bort mitt båthus. Jo, är och fixar i båten var och varannan vecka under vintern och skulle gärna ha båthus/hall men det funkar inte där jag ligger. Jag använder A-stolpar i för och akter och två benpar på däck/akterdäck och en rak stötta däremellan. Inga fästen i pulpit osv. Funkar bra men tar tid att sätta upp så förra året gjorde jag en latmans-variant och täckte bara akterdäck och badbrygga och i stället för de tunga pressarna jag brukar ha använde jag en ganska lätt över aktern. Funkade ganska bra men pressen gjorde nog sitt den vintern. Blåser bra där jag ligger och det lär ju inte minska i framtiden. Får se hur jag gör i vinter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 898 Postad fredag kl 09:11 (redigerade) Förra året med Noa och formsydd armerad press. I år har jag äntligen fått tag i en hall som jag aldrig kommer att släppa! Gör man bara rätt så håller nästan allt i kraftig vind. Har i stort sett stått ute i minst 15 år och aldrig haft problem med ras eller trasig press. Redigerad fredag kl 09:13 av patrikflink Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tristan_301 66 Postad fredag kl 09:38 En hall är ju drömmen, då slipper man vara nervös för presseningar varje gång det blåser hårt. 👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 144 Postad fredag kl 12:03 En hall och en baltäckningsduk, då hade livet varit på topp. Men jag får nog stå fast vid min gamla hakiställning och astunga presenningar. Hyra in sig i kallhall skulle på 5 år kosta mer än hela båten...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 643 Postad fredag kl 13:42 (redigerade) 2025-09-11 vid 15:43 skrev Janne_G: En sak har slagit mig efter alla år. När jag täckt mina båtar genom alla år har täckningen alltid varit fristående. Nu har jag båten stående i en större hamn där 99 % av alla antingen har ställning på däck eller sittande i mantågen. Platsen där den står är utsatt för blåst, över 25 m/s flera gånger på vintern och i övrigt väldigt blåsigt. Nu undrar jag vad händer med mantåg/pulpitar om man skruvar ställningen däri ? Och om man har den på däck, borde ge skador eller ? Funderar på om jag är sista idioten med Haki-ställning och takstolar. Du är definitivt inte sista idioten med att bygga "båthus", det finns ännu ett antal av er kvar😉 Första 15-20 åren med liten båt (knappt 5 m) så var det enkla ihopspikade A-stolpar i för och akter med en nockbräda och en stötta i mitten i båten. På det varit en billig enkel "japanpress" (borde väl heta "Kinapress idag"). Aldrig några problem, pressen höll väll några år, sen köpte man ny för någon hundralapp. Sedan 2011 har jag haft 8m båt med NOA-ställning som fästs i pullpit och puschpit och däremellan två par stöttor ståendes på däck. Över det har det varit olika typer pressar, först var det billig "japanpress" i några år, efter det investerade jag i en halvdyr tjock tung press i dålig styv kvalitet som var omöjlig och livsfarlig att hantera, sedan blev det billig press igen och nu senaste åren sån genomskinlig armerad och formskuren press. Aldrig haft problem med vare sig sönderblåst press, förstörda pull-puschpits eller märken på däck. Stått "normal" skyddat på olika platser, alltså inte extremt utsatt eller extremt skyddat. Jag fäster alltid pressen med rep som går under båten. Många andra låter pressen hänga med vätskefyllda 4 lit dunkar fästa i snören som tyngder som håller den på plats, vilket jag tror är bästa metoden då det flexar i stark vind och skonar öljetter etc. Bättre för pressen alltså. Men så som jag gör har ändå funkat bra för mig och har därför inte sett anledning att skrapa ihop typ 20 dunkar (eller andra typer vikter) som ska förvaras någonstans. Däckställningen är enkel att hantera (korta delar med låg vikt) och går fort att få upp. Går att få in i princip i vilken bil som helst och tar ytterst liten plats. Jag gissar att alla som gått från att bygga ställning med reglar eller Haki till däckställning av NOA-typ inte kommer gå tillbaka. Men det innebär inte att man är idiot för att man bygger Haki, du kandke har dina skäl för det, t.ex. så enkelt som att det är det du har och varför lägga pengar på något nytt! Eller så vill man kunna fixa utvändigt på däck på båten under höst/vinter/vår (som påpekades tidigare). Summa summarum skulle jag vilja påstå det är riskfritt att byta till däckställning om du nu överväger det. Redigerad fredag kl 13:47 av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 290 Postad igår kl 12:17 2025-09-12 vid 09:27 skrev Virvelvind: Har sett mången pulpit och mantågsstötta kvaddas i höststormarna på min båtklubb. Min nuvarande båt har ett fult veck i relingslisten som antagligen är från en täckställning som jobbat med hävarm. Jag brukar bygga i trä, som du, och ha filt under kontaktytorna mot däcket. Främst för att när ställningen inte används så kan jag lägga den i en trave på båtklubben utan att behöva oroa mig över att någon ska bära iväg på den. På min båtklubb får inte fina saker vara ifred så en aluminiumställning hade jag behövt ha bakom lås och bom, med de extra transporter det innebär. Har också sett flera båtar få väldigt stora skador när pulpit går av pga täckning som ligger och rycker. Skulle själv aldrig montera nån ställning eller presenning i pulpit 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 284 Postad 23 timmar sedan 2025-09-11 vid 17:57 skrev Hybro: Sök t ex Cumulus på Press o Son Vilar på pushpit och pullpit samt i fästena för mantågsfästena. Presenningar på nockrören och på utliggare. Så skulle det stå i inlägget ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser