Gå till innehåll
lördag 25 oktober 2025
Gelis

Renovera motor.

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Har för mig att det är .002" (0,05 mm) på en GM Small block med gjutna kolvar, ska kolla lite i morrn om jag hittar mer exakta siffror.

Borde ju vara samma på en 229 V6.

Finns det ingen info med kolvarna?

//Pär

Jo det finns lite info med kolvarna, Silv-O-Lite,  men just ang kolvspelet är det bara lite generell info. Cylindern ska honas till nominell diameter så blir det rätt spel. men för exakt mått så hänvisas till fabriks motordata

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-10-19 vid 17:34 skrev Gelis:

Skulle pressa ur kolvbultarna men insåg efter första försöket att min hemmabyggda (säkert 20 år sedan jag byggde den) hydraulpress var lite klen i bottendelen. Det vek sig lite ☹️. Jaja, bara att bygga en ny bottenbalk. Passade även på att förstärka överdelen. 
Nu gick det bättre, men fy satan vad kolvbultarna satt. Var tvungen att hjälpa till med lite värme på vevstaken. Rejält med tryck på bulten sedan värme, sa Pang så släppte det. När det väl släppt så gick det ganska lätt att pressa ur bulten.

PXL_20251019_124216996[1].jpg

Värma behövs.  Vid montering gör ett stopp så vevstaken centrerar rätt. Håll reda på orienteringen vevstakar mm om det ska vara på ett visst håll..  ser bra ut iaf  .B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...