Ljungbergarn 33 Postad 12 Augusti Jag vill börja med att rikta dessa ord till eventuella moralister på Ulf Brunnbergs artikel i GP. " Vägen till helvetet är kantat av goda sikter" + ""Var inte för snabb att lita på eller beundra morallärarna: de talar som änglar men lever som människor."" Samuel Johnson. Levde på 1700 talet. Brittisk författare, kritiker, lexikograf och språkvetare."Brunnberg fortfarande arg på promillegränserna – har sålt båten. • Ulf Brunnberg blev symbolen för motståndet mot skärpta alkoholregler till sjöss. Och han har inte ändrat uppfattning i frågan. – Båtlivet är på väg att dö ut, och det här är en av orsakerna, säger 78-åringen."Båtfolkets nyhetsbrev som vanligt spot on. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 12 Augusti (redigerade) 1 timme sedan skrev Ljungbergarn: Brunnberg fortfarande arg på promillegränserna – har sålt båten 1 timme sedan skrev Ljungbergarn: Båtlivet är på väg att dö ut, och det här är en av orsakerna, säger 78-åringen. Kul att du vågar dig hit igen, det var ett tag sedan 🙂 Nu kan det ju vara svårt att veta så mycket om båtlivet om man saknar båt, det gäller väl även dig Ola..? För visst har du också gjort dig av med båten pga du kände dig tvungen att hålla dig nykter då? Hade du varit i t ex Stockholms skärgård under värmeböljan i juli i år hade du vetat hur packat det var med båtar i vikarna, så att båtlivet dör stämmer inte alls. Däremot har acceptansen mot att köra båt under påverkan av alkohol förändrats, vilket några tycker är trist. De personerna saknar jag inte på sjön. Redigerad 12 Augusti av Peter_K 10 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 13 Augusti 11 timmar sedan skrev Ljungbergarn: Jag vill börja med att rikta dessa ord till eventuella moralister Long time no see får jag säga och argumenten/tonen känns igen, jag kan också citera Samuel Johnson: "He that overvalues himself will undervalue others, and he that undervalues others will oppress them" "Den som övervärderar sig själv kommer att undervärdera andra, och den som undervärderar andra kommer att förtrycka dem" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 306 Postad 13 Augusti Intressant att Ola fortfarande engagerar sig i båtlivet när han sålde sin båt för 15 år sedan... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 13 Augusti (redigerade) Ha ha, det var nog det roligaste jag hört på länge, Brunnberg sålt båten pga promillelagen.....vad är logiken i det? Inte var han då intresserad av båtliv eller sjöliv från början i alla fall. Sicken idiot rent ut sagt. Det är som att sälja bilen i protest mot hastighetsbegränsningarna......vad uppnår man med det? Hsr förstått att denna debatt (likt en annan debatt) dyker upp med jämna mellanrum, så jag får väl bidra med mitt🙂 Jag är ingen tillhängare av promillelagen, främst för att jag inte kan se vad för nytta den gör så som den nu är utformad. Förutom att jag personligen anser det är för låg gräns är det märkligt att man vill harmonisera gränsen med vägtrafik men ändå väljer att undanta vissa båtar från gränsen. Tänk om det var så på vägen att Epor (A-traktor ) var undantagna 0,2 promille och istället bedömdes individuellt. Regler bara för sakens skull utan egentlig nytta ska undvikas. Med det sagt är fyllerilagen dock ingen viktig fråga för mig då jag i princip ändå inte dricker alkohol för det är inte många alkoholhaltiga drycker jag tycker är goda och har därför inget emot att avstå. Men jag välkomnar att man protesterar mot en lag man anser onödig eller fel, men folk som Brunnberg gör "saken" en björntjänst då de inte går att ta på alvar. När jag läser på Båtfolket.se så ser det tyvärr inte bättre ut där heller. Det är ju nästan komiskt att läsa en del av argumenten och det blir då svårt att ta dem på alvar. Tror de på alvar att promillegränsen orsakar minskat båtintresse? Eller motverkar sjösäkerhet? Det skulle betyda att för en stor del av de som är intresserad av båtar så är den primära orsaken för intresset att kunna få köra båt påverkad med mer än 0,2 promille (men mindre än 0,8 som jag tolkar de tycker är en rimlig gräns) och får man inte det så är det inte intressant med båt....... tror de själva på det argumentet? Kanske minskat intresse för att ta båten till en skärgårdskrog, men minskat båtintresse???? Åk till Classic Car Week i Rättvik en sommar och se hur promillegränsen på väg påverkat bilintresset.......och hur det påverkat intresset för bilburna att besöka restauranger i Rättviks omnejd eller intresset för omnejden att ta sin fina polerade yenkare in til Rättvik över dagen, (eller kanske sin ordinära vardagsjapanare för att bara åka in och titta på andras fin bilar). Nä, Båtfolket.se tror jag tyvärr många har svårt att ta på alvar pga vissa av deras subjektiva tyckande hittepå argument som tyvärr får dem att framstå som kränkta gnällspikar och oseriösa. En del mer faktabaserade argument är bra och som jag håller med om, men solkas ner och hamnar i skymundan p.g.a. påståenden som att lagen leder till "minskat båtintresse" och "kontrsproduktiv mot sjösäkerheten". För de som inte längre kan eller vill köra båt för att man inte kan dricka mer än typ 1 långburk starköl medan man kör och som därför har sålt båten (eller går i sådana tankar) så kan jag tipsa om fjällvandring som intresse istället. Där är det fortsatt tillåtet att dricka oändligt antal långburkar starköl medan man vandrar, man behöver inte hålla sig till tåls till man kommit fram och tältet är uppslaget. Och kommer det en storm och man måste byta lägerplats så kan man göra det, man behöver inte pina sig kvar med livet som insatsför att man är orolig för att man är brottsling och polisen ska stå runt hörnet på fjället med en alkometer. Redigerad 13 Augusti av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljungbergarn 33 Postad 13 Augusti Fascinerade att de få moralisterna här trots år av fakta visar att den världsunika lagen som våra grannländer även har dömt ut och vägrar införa leder endast till onödig nykriminilasering, resursslöseri ändå fortsätter med den drucknes envishet vifta med sina pekpinnar utan sakliga belägg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 631 Postad 13 Augusti (redigerade) Verkligheten är att tåget gick för många år sedan, vi som bryr oss (negativa till lagen) är gamla stofiler (i mitt fall drygt 50 år som jag räknar som stofil i detta sammanhang) som av naturliga skäl blir färre och färre. För de yngre generationerna (generellt, undantag finns alltid) är detta en ickefråga. De är intresserade av båtar och båtliv men är inte intresserade av att köra båt och dricka samtidigt, alkoholvanorna har nämligen ändrats och de yngre har (generellt) en helt annsn syn och konsumptionsmönster av alkohol och är uppvuxna med att inte dricka och köra, oavsett om det är bil, moppe eller Epa. Så det är en ickefråga för dem. Gissar att medelåldern för de som engagerar sig i frågan (typ Båtfolket.se) är 60+. //Emot lagen men inte engagerad eller upprörd. Redigerad 13 Augusti av Boanjohan 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 738 Postad 13 Augusti (redigerade) Intressant att med den drucken envishet ständigt återkomma till en lag som i stort sett är ett ickeproblem. Jag misstänker att Ljungbergarn och Mellgard är rekryterade av främmande makt (Ryssland?) för att så split i det svenska (båt)samhället. Personligen är jag ganska säker på att 0,5 promille funkar bra både vid framförande av bil och båt, men det gör mig inte till en rättshaverist som tiotals år efter en lagändring driver frågan om att lagarna är felaktiga. Livet går vidare och det finns otroligt mycket större problem att engagera sig i. Rysslands anfallskrig i Ukraina är en sådan fråga som gör att några promille hit eller dit blir absolut helt ointressant. Ett tips till alla "båtfyllon" (och naturligtvis även andra) är att börja följa Cornucopia och rapporteringen om kriget, https://cornucopia.se/category/forsvar/ Läs, begrunda och sätt igång att engagera er i ett verkligt problem. Redigerad 13 Augusti av Mackey 4 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s841 85 Postad 13 Augusti Fascinerande att ditt eviga (och näst intill ända) argument är att de som inte håller med dig är att de är "moralister". Svenska Akademins ordbok definierar "moralist" " person som försöker påverka andra till handlande som är moraliskt riktigt enl. vederbörandes mening" Tycker det stämmer rätt bra, på dig. Att inte dela Ljungbergarns åsikt har väl knappast med moralism att göra? Då försvinner ju varje möjlighet att föra en diskussion där man vanligtvis har olika åsikter (annars blir det en rätt torftig tillställning). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sigge_1 51 Postad 13 Augusti Jag kan tycka att gränsen är lite låg men ser heller inte hur det kan störa någon. Vid vilket tillfälle då du tänkt att framföra en bil eller båt har du över 0,2? Kör jag min semesterbåt skulle jag aldrig få för mig att dricka överhuvudtaget innan jag lagt till för dagen, kör jag min styrpulpetare och dörjar makrill kan jag ta med ett par gröna Tuborg utan att riskera att passera 0,2. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 336 Postad 13 Augusti 4 timmar sedan skrev Ljungbergarn: Fascinerade att de få moralisterna här trots år av fakta visar att den världsunika lagen som våra grannländer även har dömt ut och vägrar införa leder endast till onödig nykriminilasering, resursslöseri ändå fortsätter med den drucknes envishet vifta med sina pekpinnar utan sakliga belägg. Nu har du kört samma svada och vevat repriserna på samma felaktiga och trötta argument i femton år utan någon som helst framgång, och valt att avfärda alla som kommer med motargument som ”moralister” och hänvisa till dina hemsnickrade filmer och bilder fulla med fultolkningar och felaktigheter. Hade du istället valt att ta till dig vad andra skriver och vässat dina argument så kanske du istället nått framgång, men efter femton år kanske det blivit en livsstil att gnälla på sjöfyllerilagen så du kanske inte VILL sluta, jag menar - vad skulle du då göra hela dagarna? 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 738 Postad 13 Augusti 2 timmar sedan skrev Peter_K: , jag menar - vad skulle du då göra hela dagarna? Stötta Ukraina som just nu försvarar stora delar av Europa skulle kanske vara en nyttig sysselsättning. 1 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 671 Postad 13 Augusti Kul att du är tillbaka @Ljungbergarn! Som sommarboende på ö i mellanskärgården, och helt beroende av båt, kan jag dock försäkra dig om att båtlivet inte är på väg att dö ut. (Sen undrar jag om Brunnberg verkligen ser så mycket av farleden från sin altan, det kan iofs vara hursomhelst med just den saken.) MEN - ditt och det s.k. båtfolkets största problem är inte "moralister" utan er egen kontraproduktiva argumentation med infantila "marjasinfilmer", konspirationsteorier, KBV-hat, vulgärargument om att lagen lett till att folk ligger och dör i kulvertar och annat trams som hela tiden tar fokus bort från sakfrågan. Skyll er själva - ni kan inte säga att ni inte fått tusentals inspel om att er kampanj spårat ur. Vi är flera som tycker att lagen är onödig eller åtminstone onödigt sträng, men frågan är rent krasst inte särskilt viktig eftersom jag och de flesta andra - oavsett lagens existens - ändå väljer att framföra våra båtar nyktra. Du och dina vänner har helt enkelt själva gjort saken till en icke-fråga. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 182 Postad 14 Augusti 2025-08-12 vid 22:48 skrev Ljungbergarn: – Båtlivet är på väg att dö ut, och det här är en av orsakerna, säger 78-åringen” . Det är nog mer Brunnberg som håller på att dö ut. Klart som korvspad, klappat och klart… 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser