maxtakman21 0 Postad 8 Juli Hej, Ny till båtlivet. Vi ska ut i Stockholms skärgård med vår lilla crescent 2000 exett. En 5,25m hardtop. Någon som har bra tips på vad som är viktigt att tänka på? Alla tips mottages tacksamt. Tanken är att vara ute en vecka så tips på gästhamnar som passar för mindre båtar tas gärna emot. Allt gott, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 8 Juli Stockholms skärgård är jättestor och därför blir det lite svepande allmäna tips. Jag tror alla gästhamnar tar emot mindre båtar. Själv är jag ett stort fan av Gruvbryggan på Utö, det finns alltid plats. Mindre båtar kan ligga nära bron mellan Utö och Persholmen. Jag gillar också gästhamnen på Möja, men servicen är inte lika omfattande. Sandhamn undviker jag under högsäsong, packat med folk. Allmänna råd då: - Använd flytväst, även om ni ska bara… - Ha laddad telefon. - Ha några dagars nödmat som inte kräver kyla, t ex pasta och burkad sås. - Var nykter om ni inte ligger absolut jättesäkert för natten. Det händer ibland att man måste flytta båten under stökiga förhållanden om man lagt sig lite öppet och vinden vrider - Förtöj mot land så vinden kommer för ifrån. - Kolla regelbundet väderprognoser. - Allmänt vett är att inte elda överallt, gapa och skrika och spela hög musik. - Respektera avstånd till andra som lagt sig själva. Troligtvis vill de inte ha nya kompisar. Lägger man sig i gästhamn eller i en populär naturhamn får man dock räkna med sällskap. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli 1 timme sedan skrev Peter_K: Allmänt vett är att inte elda överallt, Jag håller med om det du skriver, särskilt det där om att inte elda överallt. Hur skulle det se ut, som under rysshärjningarna kanske!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli Välkomme till MG! Peter_K tycker jag fångade upp det mesta bra. Sjökort OCH en plotter (kallas av många för GPS) är bra att ha. Plottern funkar bra för färd medan sjökorten är bättre vid planering. Dessutom måste man faktuskt ha sjökort ombord även om många inte har det. Ett par tre väderappar i telefonen är bra att ha, så man kan välja den som ger bäst väder, eller sämst om man vill vara på den säkra sidan. SMHI, YR och Kustväder är de vanligaste. Marinwiki, finns både som app och som webbvariant, gar en massa information om platser man kan förtöja på och en hel del andra platser också. Sedan är Skärgårdshandlarnas app bra om man behöver köpa mat. Peter_K nämnde att det är bra att ha några dygns nödmat med sig. Det är också bra att ha kläder för sämre väder. Även om prognosen säger att det ska bli fint och soligt de närmaste dagarna så händer det att väderlekstjänsterna har väldigt väldigt fel. Med nödmat och nödkläder så kan man ligga kvar någon/några dagar och invänta bättre väder istället för att ta risker för att komma hem. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtakman21 0 Postad 8 Juli 3 minuter sedan skrev Mackey: Välkomme till MG! Peter_K tycker jag fångade upp det mesta bra. Sjökort OCH en plotter (kallas av många för GPS) är bra att ha. Plottern funkar bra för färd medan sjökorten är bättre vid planering. Dessutom måste man faktuskt ha sjökort ombord även om många inte har det. Ett par tre väderappar i telefonen är bra att ha, så man kan välja den som ger bäst väder, eller sämst om man vill vara på den säkra sidan. SMHI, YR och Kustväder är de vanligaste. Marinwiki, finns både som app och som webbvariant, gar en massa information om platser man kan förtöja på och en hel del andra platser också. Sedan är Skärgårdshandlarnas app bra om man behöver köpa mat. Peter_K nämnde att det är bra att ha några dygns nödmat med sig. Det är också bra att ha kläder för sämre väder. Även om prognosen säger att det ska bli fint och soligt de närmaste dagarna så händer det att väderlekstjänsterna har väldigt väldigt fel. Med nödmat och nödkläder så kan man ligga kvar någon/några dagar och invänta bättre väder istället för att ta risker för att komma hem. Lycka till! Mackey 1 timme sedan skrev Peter_K: Stockholms skärgård är jättestor och därför blir det lite svepande allmäna tips. Jag tror alla gästhamnar tar emot mindre båtar. Själv är jag ett stort fan av Gruvbryggan på Utö, det finns alltid plats. Mindre båtar kan ligga nära bron mellan Utö och Persholmen. Jag gillar också gästhamnen på Möja, men servicen är inte lika omfattande. Sandhamn undviker jag under högsäsong, packat med folk. Allmänna råd då: - Använd flytväst, även om ni ska bara… - Ha laddad telefon. - Ha några dagars nödmat som inte kräver kyla, t ex pasta och burkad sås. - Var nykter om ni inte ligger absolut jättesäkert för natten. Det händer ibland att man måste flytta båten under stökiga förhållanden om man lagt sig lite öppet och vinden vrider - Förtöj mot land så vinden kommer för ifrån. - Kolla regelbundet väderprognoser. - Allmänt vett är att inte elda överallt, gapa och skrika och spela hög musik. - Respektera avstånd till andra som lagt sig själva. Troligtvis vill de inte ha nya kompisar. Lägger man sig i gästhamn eller i en populär naturhamn får man dock räkna med sällskap. Hur långa tampar och vad för typ av förtöjningutrustning är bra att ha med för att kunna lägga till i dem flesta gästhamnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli Varifrån utgår ni? Skärgården är rätt stor och bensin är rätt dyrt så det är ju onödigt att lura iväg er allt för långt hemifrån om ni inte direkt vill åka långt. En tur till ytterskärgården i bra väder är ju fantastisk, men kanske kostar 1500:- kronor ToR. Reservdunk är förresten bra/nödvändigt att ha med sig också och ett par startkablar är aldrig fel. Glöm den billiga elektruska kylväskan, den kan dra ur batteriet helt på en natt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 8 Juli 6 minuter sedan skrev maxtakman21: Hur långa tampar och vad för typ av förtöjningutrustning är bra att ha med för att kunna lägga till i dem flesta gästhamnar? Jag har ett par ”gästhamnstampar”, det är två korta, c:a fem meter långa ryckdämpande tampar med isplitsad ögla. Du behöver också ett ankare med lina samt en längre lina för att ligga på boj, kanske 10 meter? Jag har en bojlina med isplitsad merxhake. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxtakman21 0 Postad 8 Juli 2 minuter sedan skrev Mackey: Varifrån utgår ni? Skärgården är rätt stor och bensin är rätt dyrt så det är ju onödigt att lura iväg er allt för långt hemifrån om ni inte direkt vill åka långt. En tur till ytterskärgården i bra väder är ju fantastisk, men kanske kostar 1500:- kronor ToR. Reservdunk är förresten bra/nödvändigt att ha med sig också och ett par startkablar är aldrig fel. Glöm den billiga elektruska kylväskan, den kan dra ur batteriet helt på en natt. Vi utgår ifrån upplands Väsby, Mälaren. det är tänkt som ett äventyr så vi har räknat med ca 5000 i bränsle. jag har lithiumbatteri och solcell samt övervakning via Victron. kompressor kylboxen jag har drar som mest 60w så enligt mina uträkningar ska vi klara oss om vi har lite tur med solen. blir första gången vi slussar också så tips till det är jag också tacksam för😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli 5 minuter sedan skrev maxtakman21: Hur långa tampar och vad för typ av förtöjningutrustning är bra att ha med för att kunna lägga till i dem flesta gästhamnar? Ett ankare med 20 meter lina kan vara lämpligt och en annan 20 m lina med en karbinhake i ena änden för akterförtöjning om det är bojar. Två femmeterstampar räcker för att göra fast fören i bryggan. Ett par fendrar till vardera sidan av er båt bör ni också ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli 2 minuter sedan skrev maxtakman21: jag har lithiumbatteri och solcell samt övervakning via Victron. kompressor kylboxen jag har drar som mest 60w Det låter vettigt och kommer troligen att funka. En batteriladdare så att ni kan ladda i gästhamnen kan ju vara bra, en laddare för litiumbatteri då såklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli (redigerade) 15 minuter sedan skrev maxtakman21: blir första gången vi slussar också så tips till det är jag också tacksam för😊 Fendrar och ett par förtöjningslinor räcker bra. Tillägg : En bbåtshake kan också vara bra att ha. I en mindre båt kan det räcka att kålla båten med båtshaken. Det är väldigt odramatiskt att slussa ut ur Mälaren eftersom det är liten nivåskillnad. Redigerad 8 Juli av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli (redigerade) 30 minuter sedan skrev maxtakman21: Vi utgår ifrån upplands Väsby, Mälaren. Jag antar att ni tänkt ta er ut via Hammarbyslussen. Då är det dags att välja väg när ni kommer till Danmarks och Sveriges holme. Antingen kan ni gå söder ut genom Skurusundet och Baggenstäket och hamna i den södra skärgården eller fortsätta öster ut fär att hamna mer i den östra eller norra skärgården. Här ifrån tycker jag att valen ska bli nest era egna, för det är ju inte direkt något äventyr att köra en rutt som någon annan lagt upp. Lite tips kanske kommer, men för er egen skull tror jag det är bäst och roligast om ni själva söker er fram till vad ni vill göra. Jag tror ni kommer hitta många fina platser oavsett vilka vägar ni väljer. Än en gång, lycka till! Redigerad 8 Juli av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad 8 Juli Några generella tips. Utö är nämnt. Östermarfladen (ej gästhamn) på norra Nåttarö är fint, men båttätt. Finnhamn/paradisviken är också en trevlig gästhamn. Lådna och öarna där omkring ger många möjligheter att ligga i naturhamn, men mycker båtar. Öster om Möja finns det många fina möjligheter att lägga till i skyddade lägen på diverse öar. Dragets kanal söder om Nynäs är spektakulört ich en sommar med kallt badvatten kan Rassa vikar precis i närheten lyfta badtemperaturen ett par grader. Skärgårdsstifteksens områden kan vara värt att undersöka och Gästhamnsguiden kan komma tillpass för att hitta gästhamnar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 621 Postad 8 Juli En sak som inte är nämnt ovan bland alla bra tips och det är ett medlemskap i SSRS (Svenska Sjöräddningssällskapet). Då får ni hjälp även med mindre, ej livshotande, problem på sjön. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hbengtsson 174 Postad 9 Juli 22 timmar sedan skrev maxtakman21: Hej, Ny till båtlivet. Vi ska ut i Stockholms skärgård med vår lilla crescent 2000 exett. En 5,25m hardtop. Någon som har bra tips på vad som är viktigt att tänka på? Med tanke på att ni är helt nya och har en väldigt liten båt så skulle jag - utöver vad som redan sagts - understryka att hålla extra koll på sjörapporterna. Det är blåsiga tider i Stockholm nuförtiden och den här sommaren känns generellt nyckfull med vädret. Det kommer gå kanon för er men som sagt, ha lite extra koll och undvik ytterskärgården om det inte är stabilt väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 906 Postad 9 Juli Om det inte redan har nämnts skall alla ombord bära flytväst! Även hund eller katt om sådan medförs ombord skall ha flytväst. Och om det redan har nämnts så tål det att upprepas. Störst risk att trilla i spat är i hamn vid förtöjning eller lossläggning. Sjörapporten i P1 lyssnade man ju alltid på förr på den analoga tiden, nu för tiden laddar man ner en eller flera väderppar och kollar på. Tänk på att då ladda ned en app för sjöväder, eller snarare för kustväder, då det skiljer en hel del på sjöväder och vädret i land. Jag rekommenderar SSRS väderpp ”Kustväder” den använder väderdata från SMHI och YR. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 9 Juli Hydrografikas sjökort är bra att ha i plotter och mobil. Visst i tusan, en väl fylld verktygslåda och ett universalinstrument. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 42 Postad 9 Juli - Bergskilar - Första förband - Silvertejp/ruttejp bra till kapell/rutor el annat som går sönder. - Ankarband tycker jag är utmärkt för att båda ankra, bojförtöja el ha som landförtjöning till träd men tar mindre plats och väger mindre än motsvarande rep oftast. - Bojkrok, om man förtöjer i gästhamnar mkt så är detta väldigt skönt att ha. Men ni har en mindre båt med lägre fribord så går nog utmärkt att "trä igenom" el använda en karbinhake. - Jag gillar böcker, typ hamnguiden är kul läsning på kvällen och se vart man ska nästa dag. Men Eniro på sjön har även detta virtuellt, gratis version i 3 dagar alt betala och det ger väldigt bra överblick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 906 Postad 10 Juli 23 timmar sedan skrev Vestergren: - Bergskilar - Första förband - Silvertejp/ruttejp bra till kapell/rutor el annat som går sönder. - Ankarband tycker jag är utmärkt för att båda ankra, bojförtöja el ha som landförtjöning till träd men tar mindre plats och väger mindre än motsvarande rep oftast. - Bojkrok, om man förtöjer i gästhamnar mkt så är detta väldigt skönt att ha. Men ni har en mindre båt med lägre fribord så går nog utmärkt att "trä igenom" el använda en karbinhake. - Jag gillar böcker, typ hamnguiden är kul läsning på kvällen och se vart man ska nästa dag. Men Eniro på sjön har även detta virtuellt, gratis version i 3 dagar alt betala och det ger väldigt bra överblick. 😀 Denna eller liknande frågor har ju förekommit på detta forum x flera under årens lopp. Det brukar resultera i att förstagångsbåtägaren rekommenderas att ta med så mycket verktyg, sjukvårdsutrustning, nödproviant, nödutrustning, reservbränsle, reservdelar, köksgeråd, kokkärl, navigationshjälpmedel och andra ”bra-att-ha-gejer” att båten sannolikt skulle bli överlastad och riskera att sjunka redan i hemmahamnen. 😀 1 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 48 Postad 10 Juli (redigerade) Det kan inte vara fel att träna på hur man ska bete sig när båten sjunker och få tillfälle att testa EPIRB:en, maydayanrop m.m. Att det är i hemmahamnen är bara bra, det blir tryggt och säkert och alla får något att prata om på nästa klubbfest. Sedan är det bara att tömma båten på vatten och köra avfuktare några månader för att få den beboelig igen. Under tiden renoverar du motorn och byter ut all el och elektronik. Allt detta är bara roligt och gör att du lär känna din båt ordentligt så du blir en ännu bättre och mer självsäker båtägare! Redigerad 10 Juli av Till_havs 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 488 Postad 11 Juli Undrar hur folk klara att ta sig ut på sjön innan internet, eller klarade något överhuvudtaget? Ska man göra något nuförtiden så är rädsla o ångest det första man upplever och profetior om olycka och ond bråd död. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 11 Juli (redigerade) Hydrografikas sjökort är bra att ha i plotter och mobil. Visst i tusan, en väl fylld verktygslåda och ett universalinstrument. Nu är jag friluftsgubbe sen ungdomen... Jagar, tältat året runt, paddlat kajak, haft äldre båt sen tidigare, mm, mm. Så jag kan bara hålla med om allt vad som kan vara bra att ha med i båten. Allt detta med att fixa mat mm på ett sätt är väl genomtänkt. Eller är det köp av pizza som gäller? 10 liters förvaring av färskvatten, toapapper, skräp påsar. Redigerad 11 Juli av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 488 Postad 11 Juli Någon som nämnt livflotte? 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 245 Postad 11 Juli Ja, det kanske t o m jag skulle behövt tänkt på efter mer än 19 år på Vänern med segelbåt. Men har givetvis alltid flytväst på. De gånger jag haft hund med på långa turer, har jag haft uppblåst gummijolle med för att kunna rasta henne. Sällan annars. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Till_havs 48 Postad 11 Juli 2 timmar sedan skrev Wildeside: Undrar hur folk klara att ta sig ut på sjön innan internet, eller klarade något överhuvudtaget? Folk var av annat virke förr. Jag såg dokumentären om de svenska sillfiskarna som efter att de tömt västkusten på sill for till Island istället, till "havets silver" som de enorma sillstimmen där kallades. Vi snackar mitten av 1800-talet här. De hade inga sjökort eller andra nav.hjälpmedel. Bara kompass. Gubbarna lärde sig rutten av varandra och för de allra flesta gick det bra att komma dit, salta in några hundra tunnor med sill och sedan fara hem igen. Jag skulle då inte klara att dra från Bohuslän och pricka Island på bara kompasskurs. Hur sjutton bar de sig åt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 295 Postad 11 Juli 6 timmar sedan skrev Till_havs: De hade inga sjökort eller andra nav.hjälpmedel. Bara kompass. Det var säkert lite fler som dog också än vad vi skulle tycka är OK på en semester i skärgården idag. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 666 Postad lördag kl 07:15 Jag tror vi tappat TS. Sillfiske vid Island och ostindienfarare var nog lite för långt ifrån en vecka i Stockholms skärgård. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielMalmgren 190 Postad lördag kl 08:20 Mitt bästa köp vad gäller förtöjning i naturhamn är Klippfast, så skönt att slippa knacka gamla bergskilar! /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wildeside 488 Postad lördag kl 10:14 Tror TS valde en Karibien kryssning på 2 månader med al inclusive när han summerade ihop vad allt skulle kosta att köpa för 1 veckas båtsemester i Stockholms skärgård 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 906 Postad lördag kl 11:54 3 timmar sedan skrev DanielMalmgren: Mitt bästa köp vad gäller förtöjning i naturhamn är Klippfast, så skönt att slippa knacka gamla bergskilar! /Daniel Ja den är väldigt bra! Jag köpte en för några år sedan och den har aldrig svikit mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser