Gå till innehåll
söndag 22 juni 2025
camsi79

Val av segelbåt för nybörjare?

Rekommendera Poster

Vi är en familj på två vuxna och två barn, 3 och 8 år, (och en hund) som planerar att köpa segelbåt. En av oss vuxna har seglat litegrann och gått en seglingskurs under våren. Vi skulle vilja ha en båt som vi kan sova i men kommer förmodligen inte vara ute i veckor och segla i sträck men ändå ok utrymme gällande sovplatser och kök. Då vi är nya på detta och inte vet om det faktiskt kommer passa vår familj eller inte vill vi inte lägga alltför mycket pengar utan tänker oss en budget runt 30 000 kr.

Vad har ni för tips för två nybörjare? Vilken båt kan passa? Och några tips vad för utrustning man kan titta efter som kan underlätta för nybörjare? Jag förstår att det kan vara väldigt individuellt vad man anser är en bra båt eller inte, men tänker mer generellt. Vi ska ju inte ut och kappsegla utan söker en trygg, stabil båt som passar nybörjare och lilla familjen.

Sen några frågor, vad är fördel/nackdel med utombordare eller inombordare?

Är det svårt att sköta service själv på motorn om man är någorlunda händig?

Hur mycket tid per år (på ett ungefär, förstår också att det kan skilja mycket) får man räkna med underhåll på en segelbåt? Kostnader?

Några andra tips eller bra saker att veta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många frågor. 
För 30.000 kr får man inte jättemycket båt, men det finns en hel del 70-talare. Välj en som är välskött och har en bra grumdutrustning är en bra tumregel. Segel, motor, dynor och sprayhood är dyrt, se till att det är ganska nytt och i gott skick. Nya segel till en båt för 30.000 kr kostar c:a 20-30 tusen kronor. 

Fördelen med utombordare är att den är billig och enkel att byta om den går sönder. Fördelen med inombordare är allt annat. 

Skall man slänga ur sig en modell är Albin 78 rätt vettig för de pengarna med bra ståhöjd, seglar bra, är välbyggd och finns i många exemplar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med Peter K om Albin 78 som en bra nybörjarbåt för en familj, och dess motor (i original en Volvo Penta MD5 som vad jag förstår ofta sitter kvar i båtarna och har funkat i nu 40-50 år) kan man sköta utan att vara särskilt händig eller motorkunnig.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det med Compis 28?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

För en budget på ca 30000 så försök välj en båt som är rymlig o  bra utrustad, skulle aldrig valt en med utombordare, bökigt o krångligt. Men som skrevs tidigare så är den lätt att lyfta av. Finns rätt många stabila båtar från 70 talet som är vettiga i pris

Albin 78, Maxi 77,  Shipman 28,  Compis 28, är väl några bra exempel

försök få en med genomgången motor, bra segel toa är ju att föredra 

mvh Johan

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Compis (28). Väldigt snäll båt att lära sig segla med. Svarar bra på trim och rodret (Stort roder på dom). Stor sittbrunn och bra utrymmen inne i båten. Sovplatser för 6 personer men fungerar bäst med upp till fyra då det blir jobbigt med packningen med fler.  Enkel Masthead rigg men pga det en stor genua som man behöver hantera.

Vi använder ofta våran spinnaker som jag har strumpa till.

Sitter ofta en gammal Yanmar YSE/YSB/YSM 8 i dom. Tidiga båtar fanns även med en Farymann diesel, då monterad i förpiken med hydraul drift. Liten skillnad mellan tidig och nyare variant. enklast att se igenom att dom tidiga saknar ett "Uttag" i sittbrunn där rorkulten går.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 hours ago, camsi79 said:

Hur är det med Compis 28?

Jag har lite erfarenhet av både Albin 78 och Compis 28, och för nybörjare skulle jag definitivt rekommendera Albin 78, och det av flera skäl: Den har en mer lättanterlig rigg; partialrigg istället för masthead, där den sistnämnda gör det svårare att kryssa, Albin 78 är lite känsligare och för nybörjare är det en fördel eftersom man snabbare känner när man gjort fel. Dessuom är Albin 78 mer av en lättvindsbåt än vad Compisen är, och som nybörjare antar jag att man i första hand seglar under sådana förhållanden. Dessutom har Albin 78 en trevligare sittbrunn och en sittbrunn där man utan problem kan sitta ner och segla, vilket enligt min erfarenhet är svårt att göra i en Compis.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Albin Cumulus.

YSM 12. Värmare och diverse rostfritt på min.  Peke med stege och ankare, 

badbrygga med stege och ankare, grabbräcket ovan sprayhood.

9" plotter och framåtseende ekolod.

Sittbrunnskapell och Bimini.

Helrenoverad motor för 20 år sedan, gått på dryga 50 l diesel per år sen dess.

Vad det nu blir i timmar ...

Rullgenua med UV-skydd.

Fyrhjuls kraftig byggd båtkärra.

Ligger ute 70-80 nätter per säsong.

Seglar ofta ensam, så den enkla Autopiloten är en kär vän och

Ville bara nämna att det finns många av dessa äldre prisvärda båtar som är uppgraderade genom åren.

Ligger på ca 60-80 000 beroende på skick.

Tre pers ombord är väl max... Om man vill ha det lite bekvämt.

Service på nämnd motor löser alla som meckat och är praktiskt lagd.

Båten har rak propelleraxeln, backslaget sitter monterad på motorn.

Nåt som är värt att kontrollera vid köp är den

s k linjering av motor/backslag gentemot propelleraxeln. 

Skulle det råka på att bli en Cumulus i framtiden, så har jag lagt upp mycket om min på ett forum. T ex, just linjering mm.

- Skutan ska väl avyttras om något år...

Börjar bli nöjd. 

IMG_20250603_212245.jpg

IMG_20220424_145751.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan skrev Hybro:

Ligger på ca 60-80 000 beroende på skick.

2025-06-03 vid 12:34 skrev camsi79:

…vill vi inte lägga alltför mycket pengar utan tänker oss en budget runt 30 000 kr.

Bra om man tipsar om båtar som frågeställaren har råd med, annars blir tipsen inte så användbara… 👍

Själv har jag en Dixie 27, dvs modellen med motor under sittbrunnen, en ”normal” sittbrunn och partialrigg. En sådan borde rymmas inom budget. Den seglar ungefär som en Albin 78, men är lite lägre invändig. Fördel är en bättre sittbrunn (tycker jag), separat toa. Nackdel är att den är byggd i färre exemplar och helt eller delvis självbyggd så den kan variera i kvalitet. 

En annan båt som borde rymmas inom budgeten är Maxi Magic. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sant.... Men i regel så brukar det kosta lite mer än 30 om man tänker sig en båt som är något så när utrustad och i ordning.

Visst man kan handla på sig efterhand, saker som underlättar. En hel del går att köpa begagnat.

Men ok, det mesta jag skrev kan väl då ses som OT. Ursäkta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Hybro:

Men i regel så brukar det kosta lite mer än 30 om man tänker sig en båt som är något så när utrustad och i ordning.

Det beror ju lite vilken båtmodell man talat om, rätt modell kan du lätt få i bra skick för de pengarna, speciellt efter midsommar. Dock inte en Cumulus, som är jättefin men då också dyrare. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade på Blocket för priser på Albin 78 (hela Sverige) och det fanns flera för 30 000 eller mindre. Men också flera över. En som verkade fin var sänkt från 49 000 till 29 000 (dödsbo). Det var i alla fall en till som sänkt sitt utgångspris så vårpriserna verkar vara på väg att gå över. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
2025-06-05 vid 13:25 skrev Comfort4:

Hej

För en budget på ca 30000 så försök välj en båt som är rymlig o  bra utrustad, skulle aldrig valt en med utombordare, bökigt o krångligt.  

mvh Johan

Efter att ha haft både och så skulle jag aldrig välja en nybörjarbåt med inombordare i den prisklassen. Stor risk att fina sommardagar spenderas med att googla och försöka få liv i en gammal diesel med rostiga kanaler efter år av sjövattenkylning och med dålig kompression och härvor av elkablar i motorrummet... 

En gammal utombordare är bara att häkta av och ersätta med något begagnat från Blocket ifall den bråkar. Byta inombordare är ett vinterprojekt som lätt kostar dubbla båtens värde (finns få beg inombordare) och kan innebär ombyggnad av motorbädd mm mm.

Redigerad av MotorMannen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan skrev MotorMannen:

Efter att ha haft både och så skulle jag aldrig välja en nybörjarbåt med inombordare i den prisklassen. Stor risk att fina sommardagar spenderas med att googla och försöka få liv i en gammal diesel med rostiga kanaler efter år av sjövattenkylning och med dålig kompression och härvor av elkablar i motorrummet... 

En gammal utombordare är bara att häkta av och ersätta med något begagnat från Blocket ifall den bråkar. Byta inombordare är ett vinterprojekt som lätt kostar dubbla båtens värde (finns få beg inombordare) och kan innebär ombyggnad av motorbädd mm mm.

Jag har också haft bägge. Jag skulle definitivt gå in för en inombordare. Naturligtvis köper man ingen segelbåt med en gammal motor från 80-talet. Det är ofta som man hittar segelbåtar där motorn är utbytt. Det är en sådan man går in för. Då har man nog väldigt lite problem. Jag har aldrig haft problem med min inombordare.

En diesel inombordare har så mycket mer kraft än någon utombordare, och det märks i hårdare motvind. Dessutom, ifall aktern hänger ut över vattnet så lyfts och sänks en utombordare av vågorna. Propellern kan då lätt hamna ovanför vattnet, och i värsta fall doppas hela motorn under vattnet.

Jag har haft sådana situationer med utombordare där jag verkligen varit orolig och lite rädd, men aldrig det med inombordaren.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Om man ska ha båt längre än över en sommar, så får man nog börja räkna över om det inte är värt att lägga budgeten något högre än 30 000 kr.

Jag tog ett lån, som betalades på 10 år.

Helt plötsligt kan det vara värt att leta en båt som kostar något mer om maskinen och utrustningen är i bra skick.

Skick och pengar att betala hänger ihop.

Därför betalade jag mer och fick en båt i bra skick, med helrenoverad motor, bra segel mm.

Motorn har körts ca 60 timmar varje säsong sedan dess. Väl servad varje år.

Tycker nog jag fått mycket för de satsade pengarna i under 19 säsonger.

Och den har fortfarande ett bra restvärde. 

Blir inte många kronor per år.

Givet har det blivit nytt segel, värmare, plotter, autopilot, framåtseende ekolod, tv mm genom åren.

Men jag har en båt att lita på framöver.

Att köpa en för typ 30 000 kr blir nog ett vågspel.

Jag kan givetvis ha fel.... Men var beredd på utgifter och inte minst jobb, med en äldre båt.

- En kompis köpte en Bison för 16 000.

Han har fått ägna mycket tid åt att få båten i sjön varje vår sen dess. Havererad motor, skörade segel, vatteninträngning, krånglande värmare, problem med rullfock/ förstaget mm mm. Och så är skicket i övrigt väl slitet.

Han fixar och skruvar halva sommaren, jag seglar o har de gott.

Köp bara båt som är i ordning om du vill ut på sjön.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Köp inte båt som ligger i sjön.

Det gjorde jag🙁 

Full av blåsor vid upptagningen varje höst. Förre ägaren hade lagt på nån industrifärg som dessvärre inte var tät.

- Efter många år med skrapande o s v (borde ha blästrat), så har jag nu en epoxifärg målad i tre lager som är helt tät. Tikkurila RM40.

Ingen påväxning alls, seglar i Vänern.

Är förvisso inte helt slät som en barnröv, men det funkar.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Hybro:

Om man ska ha båt längre än över en sommar, så får man nog börja räkna över om det inte är värt att lägga budgeten något högre än 30 000 kr.

Jag har gått hela resan från Stortriss, Express till större och större segelbåtar men min nuvarande är en If-båt (för 19.000:-) som varit precis perfekt för mina behov de senaste sju åren. Visst var det bra med en rejäl dieselinombordare (liksom dusch, instrumentnätverk, vattenburen värme, ankarspel osv) men man behöver inte gå all in för att kolla om segling och båtliv är kul. 

Är man ny på båtägande tror jag man ska minimera komplexiteten och satsa på enkla lösningar. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...